Nejbližší akce

10.11.2017

IIFI Nijmegen 2017

OPENSCALE 2008 očima pořadatele - Brno Medlánky 24.-25.května

Následující reportáž jsme dostali (včetně fotografií) přímo od hlavního organizátora a především otce celého Openscale, ing. L. Koutného. Můžete si tak poprvé v historii tohoto serveru udělat obrázek o celé akci z dvou různých perspektiv. Více fotografií najdete ve Feldově původní reportáži z Openscale 2008 a Rujově reportáži z Rapierů.

Celý týden před soutěž bylo sice mizerné deštivé počasí, ale v sobotu již od rána bylo krásně teplo a naprosté bezvětří, které prakticky vydrželo po oba dny.

Vlastní soutěži dvacetinek a old-timerů již od rána předcházel RAPIER SUMMIT, což je setkání stavitelů polomaket poháněných nízkotlakými motory RAPIER. Bylo možné vidět starší i nové výtvory, včetně vícemotorového monstra, ale opravdu hezky létal především nový Mig-15, starší Douglas Skyrocket, Fw-fritzer a pár stíňáků, nejlepší lety pak předváděl lehký, účelový typ připomínající házedlo. Ostatní pšouky téměř s naprostou pravidelností končily již na motor plácnutím o zem, jen občas se jim povedl hezký motorový let a následný klouzák..

Žák Josef Mach se svým zcela novým old-timerem MLL-301 zvítězil ve své kategorii (foto: Ing. L. Koutný)

Josef Mach s MLL-301

Další dopolední akcí měly být kategorie létané dle amerických pravidel FAC, jejichž pořadatelem byl Američan Bernard Guest. Do FLY OFF Schneider Cup se na start dostavili pouze čtyři soutěžící s hydroplány, po třech společných soutěžních letech bylo vylučovacím způsobem určeno pořadí:

  1. Petr Mikulášek (Borel 1912)
  2. Petr Koutný (R.E.P. 1913)
  3. Lubomír Koutný (Borel 1913)
  4. Bernard Guest Jr. (P.c. 7)

Největší účast mohla být v kategorii Druhé světové války, kde bylo možné použít dvacetinky přihlášené do OPENSCALE, nikdo však nechtěl riskovat ulétnutí, nebo poškození dvacetinky před hlavní soutěží, podobně dopadla i První světová. Bernard jednak zřejmě velmi podcenil propagaci své akce a také to, že náš modelářský národ je dost konzervativní.Pokud by se ony soutěže FLY OFF konaly v neděli odpoledne, pak by byla šance solidní účasti.

Dvacetinka Douglas Skyraider Bernarda Guesta je zároveň JUMBO scale dle FAC (foto: Ing. L. Koutný)

Skyraider B.Guesta

Aeroklub Medlánky tradičně vytváří přátelské prostředí pro soutěže minimaket. Značná část mimobrněnský využila možnosti levného noclehu v čisté nové budově aeroklubu a občerstvení, včetně stravování v aeroklubácké restauraci U KŘIVÉ VRTULE. Tam také proběhlo statické bodování dvacetinek. Potěšující je celkový počet 34 minimaket v soutěži, z toho značná část zcela nových, postavených ve vysoké kvalitě, dobré je také to, že z toho bylo 8 výtvorem žáků a juniorů. Mezi vůbec nejhezčí jistě patřil Skyraider Bernarda Guesta, Ta -152 H Adama Jeníka a Ta -152 C Dušana Garby. Mimo soutěž létali Alfery s HK-101, Pajas, nějaký stříbrný Fw a asi 10 old-timerů Staníčka, ktrému alespoň jeden uletěl. Ze čtyř původně ohlášených slečen soutěžily jen dvě.

Další JUMBO scale třímotorová dopravní předválečná Dewoitine 3305 je novým výtvorem Roberta Pajase (foto: Ing. L. Koutný)

Dewoitine 330

Po přátelské dohodě s řídícím létání bylo určeno místo pro starty za drahou pro RC modely. Díky výbornému počasí a ukázněnosti soutěžích pak za oba dny nedošlo k žádnému vstupu soutěžícího do startovní dráhy letiště, kde byl normální plachtařský provoz.

Létání v ideálních podmínkách umožnilo podávat optimální výkony. Byla to soutěž pravdy. Parta žáků z kroužku od Salesiánů létala se svými spolehlivými dvacetinkami časy kolem minuty. Později však ve snaze své výkony vylepšit, místo toho, aby hoši použili nové svazky, nebo si počkali na termiku, tak do již unavené gumy chtěli točit vyšší otáčky, ta to nevydržela a praskla... Většina kometů proto v neděli měla trupy děravé jak ementál. Pro chlapce je to poučení lepší než nějaká přednáška. Příště budou chytřejší a včas vymění svazky ve svých modelech.

Žák Jan Sekera dobře zalétal se svou dvacetinkou Do Komet (foto: Ing. L. Koutný)

Jan Sekera s Kometem

Vysoké výkony podávaly hlavně již starší, dobře zalétané dvacetinky, především pak P-63 Kingcobra Luboše Koutného, Air Comp 7 jeho syna Petra a C-104 Jirky Merty. Velký favorit Pavel Stráník se svým Migem -224 nenašel stoupák a tak zaostával za očekáváním, to platí také o dvoumotorovém Migu-DIS Luboše Koutného, který sice letěl dobře v klesáku po startu z ruky, soutěžní start ze země nezvládl, trenigově mimo soutěž sice letěl krásných 90 sec, ale soutěžních měl zapsáno pouze 23s a vylomil podvozek – oprava až doma...

Nedělní ráno bylo opět nádherné, na letišti ve vysoké trávě však byla velká rosa, nad ní klesavý proud a tak se na start nikdo moc nehrnul. Luboš Koutný potřeboval u P-39 trochu vylepšit čas po startu ze země, dal do éra nový delší svazek a natočil neskutečných 1900 otáček. Kingcobra se za to odměnila perfektním startem z desky a dlouhým motorovým letem, čas kolem 90 sec bohatě stačil na druhé maximum a zisk krásných 191 bodů. Ovšem i Pavel Stráník letěl ze země kolem stovky a zapsal první maximum se svým Migem 224, protože ten měl 94 statických bodů a byl předpoklad, že své maximum snadno zaletí i po startu z ruky, tak Luboš, pokud chtěl vyhrát, tak musel vymáčknout vrcholný výkon ze svého dvoumotorového Miga-DIS, což je velmi choulostivý model, natáčí tedy oba svazky na doraz (1250 otáček) model je natočen, připraven ke startu, když náhle se ozývá rána a jeden svazek praská. Velké nervy, již má jen dva svazky, každý trochu jiný moment, do levé gondoly musí přijít ten tvrdší, ale pouhým pohledem se nepozná který je který ! Natáčí se znovu na 1300 otáček, ano, mělo by to být v pořádku, levý je tvrdší a jde se na věc. Po startu z desky dvoumotorák prudce stoupá, následuje přetažení, průlet těsně nad zemí a teprve pak nádherný let 77 sec. Druhý z ruky již nemá chybu opět kolem 80 sec. a o vítězi je rozhodnuto. Nakonec Pavel se svým Migem-224 druhé maximum nezaletěl a tak celé nervy s dvoumotorákem byly zbytečné, protože na vítězství by stačily i body získané Kingcobrou. Pavlovi na ni chybělo pět bodů. Obrovské výšky a dobré časy pak na třetí místo posunuly Petra Koutného s hornoplošníkem Air Comp 7 s nepatrným odstupem za ním pak byl Adam Jeník s parádním Farchildem a Jirka Merta s dvouplošnou C-104. Moc hezky zalétal Jirka Heřmánek s novým, krásným Aerem A-102 a Tomáš Heinl s novým PAC-750 XL. Ostatní snad i poněkud zaostali za možnostmi, které nabízelo nádherné počasí.

Další JUMBO scale Bernarda Guesta je samokřídlo Northrop, které odmítalo létat (foto: Ing. L. Koutný)

Northrop B.Guesta

V soutěžích dle amerických FAC : JUMBO SCALE dle FAC stojí za pozornost především parádní a slušně létající třímotorová Dewoitine Roberta Pajase a samokřídlo Northrop Bernarda Guesta, které však odmítalo stabilně létat. Soutěž Peanutů byla poněkud nepřehledná, ale potvrdila, že za dobrého počasí se venku létat dá (to jsme si na Medlánkách vyzkoušeli již před 25-ti roky)..

Pro všechny soutěže dle amerických pravidel asi platí, že není snadné je létat dohromady s OPENSCALE během oněch soutěžních kol. Pro soutěžící je to velká honička, chtělo by to extra den navíc na tyto kategorie, pokud tyto u nás vůbec zapustí kořeny. Také transport velkého počtu modelů během jediného dne neí bez rizik jejich poškození, to vše mluví pro den navíc.

Soutěž old-timerů měla fantastikou úroveň 32 modelů BV-1 a BV-3 nebylo nikdy na žádné Celostátní SAM 78, či jiné soutěži, z toho pak více jak polovinu (17) tvořila mládež soutěžící o Petříkův pohár !!! Pět seniorů, jeden žák a jeden junior měli samá maxima a v 10 hodin nastoupili do FLY OFF.

Nádherný společný start sedmi old-timerů, to byl zážitek na celý život. Všechny modely nastoupaly značnou výšku, bublina, která jim pomohla, se však brzy rozpadla a rozhodovala klouzavost. Po dlouhé době nevyhrál suverén Vlastík Šimek s jeho Disperato - byl až druhý, vítěz Petr Koutný s Krasnoj Zvezdou letěl o půl minuty více, třetí byl jeho otec Luboš s M.B. 23 u něj se na svazku v zadu udělal velký uzel a model z obrovské výšky houpal až do země, čtvrtý byl wakefield Senior Fuselage Adama Jakeše, další dvě místa patří žákovi Machovi s MLL-301 a junioru Dvořákovi s tyčkovým RUS-G, celou sedmičku uzavírá Američan Bernard Guest se svým Senátorem. Všichni v rozlétávání dosáhli časů přes dvě minuty, vítěz pak přes tři a půl minuty.

Absolutním vítězem v kategorii oldtimerů se stal Petr Koutný se svou Krasnoj Zvezdou ve FLY OFF letěl skoro 4 minuty -  (foto: Ing. L. Koutný)

Vítěz Oldtimerů

Vyhodnocení celé soutěže a předání cen proběhlo v aeroklubácké restauraci. Vítězové obou kategorií převzali z rukou starostky MČ Medlánky Mgr. Vlachové diplomy, krásné poháry a prvních pět seniorů věcné ceny.

Žáci soutěžící o Petříkův pohár pak dostali diplomy a krásné poháry za vítězství v každé kategorii, věcné ceny a především pak všichni stavebnice dvacetinek a old-timerů, to pro každého žáka, který odlétal celou soutěž. O tyto stavebnice byl velký zájem i mezi seniory, bohužel nebyly na prodej - je to kvalitní HAND MADE PRODUCT.

Skončila nádherná soutěž. Poděkování patří především aeroklubu Brno-Medlánky, sponzorům panu Petříkovi, Computer Press, IKARA a ÚMČ Medlánky, dále pak všem časoměřičům, bodovačům a organizátorům celé soutěže, asi hlavní zásluhu však tentokrát měl Svatý Petr díky fantastickému počasí.

OPENSCALE 2009 - to bude již jubilejní dvacátý ročník. Pořadatel velmi pravděpodobně použije stejný časový průběh soutěže z letošního mimořádně úspěšného ročníku. Očekáváme opět další zvýšení počtu startujích. Dvacetinky se u nás létají již 40 let. Spousta mnohem mladších kategorií u nás má své Mistrovství republiky. Takže v příštím roce uspořádáme Mistrovství ČR Mmin. v Brně v zářiovém termínu Drncova memoriálu, kdy bývá tradičně dobré počasí. Tomu budou předcházet tři soutěže dvacetinek: OPENSCALE v Brně, Rakovník a asi Zlín. Doufáme, že to bude parádní oslava a impuls pro další zájemce o naši krásnou kategorii.

Ing. Lubomír Koutný
hlavní pořadatel