Nejbližší akce

09.09.2017

Minimaketářské nebe v Trnávce 2017

16.09.2017

Memoriál Rudolfa Drnce 2017

10.11.2017

IIFI Nijmegen 2017

Memoriál Rudolfa Drnce 2015, Brno-Medlánky 20.9.2015

Memoriál Rudolfa Drnce je snad nejstarší dvacetinkářskou soutěží, první ročník se uskutečnil již 6.5.1973 na letišti Brno - Slatina. Bylo to rok po smrti Rudolfa Drnce (+ 17.2.1972) a od té doby se koná, jestli byl nějaký rok výpadek to nevím, ve víceméně tradičním podzimním zářijovém termínu a na Medlánkách doposud. Pořadatelem vždy byl LMK Brno I, pamětníci jistě vzpomenou na jména z pořadatelského týmu: Pernica, Libra, Dědek, Lauterbach, Chromý, Vávra; Honzu Děkaníka, Ivoše Čerešňáka, Jirku Mertu a Tomáše Heinla pak známe snad všichni. Tím jsem se dostal k tomu proč začínám tímto historickým entrée - před rokem Tomáš Heinl abdikoval na post ředitele soutěže, který zastával řadu posledních let, a pořadatelský štafetový kolík převzal Jirka Doležel. Takže už obě tradiční brněnské dvacetinkářské soutěže, Openscale i Memoriál, mají nové pořadatele a kromě toho, že se svého úkolu oba zdárně zhostili, bych vyzvedl hlavně to, že ani jedna z tradičních soutěží nemusela skončit pro nezájem o její pořádání - asi to přece jen s dvacetinkami nebude tak špatné, jak někteří skeptici před pár lety prorokovali.

Bodovači při práci

Bodovači při práci

Kdo však novému pořadateli situaci určitě neulehčil bylo počasí. V původně plánovaném sobotním termínu soutěže bylo letiště obsazeno jinou akcí a na neděli předpověď hlásila déšť a silný vítr. Z deště nakonec nic nebylo, zato vítr dul ze strnišť o sto šest, chvílemi to bylo za hranicí regulérnosti a jediní kdo si to užívali byli pouštěči draků a kiteři. Všechny to mrzelo o to víc, že den předtím v sobotu bylo počasí přímo ukázkové, no a v pondělí bylo taky moc pěkně - to nepotěší. Přesto se při nedělním ránu na terase restaurace U křivé vrtule sešlo dvanáct soutěžících s devatenácti dvacetinkami. Když k tomu přičteme ještě pár soutěžících s historiky BV-1 a BV-3 a ve Schneider cupu, je to více než slušná účast. Navíc byly k vidění i tři novinky - to nebývá na podzimních soutěžích zrovna pravidlem: tříplošný Nieuport 17 Triplan Petra Koláře, Atlas Kudu Tomáše Heinla a Chiltow DW.1 Kamila Pitry. Po zahájení soutěže se do práce pustily dvě dvojice bodovačů statiky Jiří a Antonín Alfery, Adam Jakeš a Pavel Stráník, Vlastimil Šimek se postaral o přeměření rozpětí a kontrolu průměrů vrtulí.

Starty z desky byly někdy obtížnější

Starty z desky byly někdy obtížnější

V jedenáct hodin byla zahájena letová část soutěže, ale silný studený severní vítr moc k létání nelákal. Jako první se odhodlal Petr Kolář se spolehlivým MiGem a srdnatě vzdoroval větrným poryvům. Vzápětí letěl Luboš Koutný s Mr.Smoothim, tento malý racer si s povětřím celkem dobře poradil, po minutovém letu však skončil až ve vzdáleném oraništi, kde se nevyhnul poškození. Přistání v tvrdém poli byl ostatně úděl řady modelů, kterým se podařilo slušně zaletět, poškození bylo víc než dost. V tomto počasí měly výhodu jednak modely které byly schopné rychle strmě vystoupat do bezpečnější výšky bez turbulencí a pak stabilní hornoplošníky které nějaký ten poryv ustály. Mnohé jiné vítr srazil k zemi hned po startu, jako například Me-209 Petra Mikuláška, který si po nárazu do země hned po vzletu z ruky poškodil předek trupu a tím byl z další soutěže vyřazen. Petr však s potěšením konstatoval, že model půjde i po tak tvrdé ráně celkem dobře opravit. Vzlety z desky byly ještě dramatičtější, Bede BD.4 Michala Křepelky i Mr.Smoothie Lubomíra Koutného nečekaně v nožovém letu atakovaly nic netušícího fotografa, načež skončily v trávě. Po poledni se však přece jen slunce ukázalo častěji a déle a výsledkem byly chvíle klidu a ve studeném okolním vzduchu i silné termické bubliny. Toho někteří využili k velice slušným letům, např. Michal Křepelka s Bedem BD-4 i s Letovem Š.39, Jirka Doležel s Itohem a Tomáš Heinl s Kudu. Všechny překvapil Petr Kolář s Nieuportem Triplanem, o kterém mnozí pochybovali zda vůbec je schopen letu, když ve vzácných klidnějších okamžicích letěl nejen stabilně, ale i na takový model docela dlouho. Jak už bývá zvykem, přes minutu spolehlivě letěl i Morane A-1 Tondy Alferyho při letu z ruky, let ze země se mu však stal osudným - po pěkném vzletu a stabilním strmém stoupání v pravé zatáčce si našel termiku a stoupal a stoupal a stoupal .... S rostoucí výškou termika sílila a model ve společnosti několika kroužících ptáků po pár minutách zmizel všem z dohledu. Neméně létavé hornoplošné Cessny Tonda už pak raději do vzduchu ani nepouštěl, nebylo se co divit. Na silnou termiku v kombinaci s větrem doplatil i oldimer Vlastíka Šimka, když zmizel za kopcem směr Žabovřesky, ještě předtím ulétl také model P-30 Vojty Zoufalého. Před samým koncem soutěže se nečekaně na startu objevil Jirka Doležel s plovákovým Kawanishi E-15 K-1 Shiun s kontrapropem. Nic nedal na nabádání aby takový model šetřil a do silného větru raději nepouštěl. Naštěstí model let zvládl bez poškození. Někteří soutěžící s některými svými modely radši ani neletěli, nikdo jim to ale nemůže zazlívat, většina z nich má modely seřízené do podstatně klidnějších podmínek, stejně tak lze pochopit obavu z poškození některých složitějších typů.

Kromě dvacetinek a oldimerů se uskutečnila i obvyklá soutěž hydroplánů ze Schneiderova poháru. Vzhledem k větru bylo rozhodnuto, že se poletí na jediný společný start který rozhodne o vítězi, ne obvyklým vyřazovacím způsobem na několik kol. Na start nastoupili Adam Jakeš s Deperdussinem, Jirka Doležel s dvoumotorovou tandemovou Savoiou S.65 a Lubomír Koutný s Bernardem HV.220. V tomto pořadí také skončili na stupních vítězů, poté co poryv větru sfouknul záhy po startu favorizovaného Bernarda Luboše Koutného do pravé spirály končící v zemi.

Soutěž byla tradičně ukončena na terase restaurace U křivé vrtule vyhlášením vítězů, předáním cen a poděkováním organizačnímu týmu. Celkem logicky tentokrát nikdo neděkoval Svatému Petrovi za počasí, protest také nebyl podán žádný, tudíž by se mohlo zdát že vše nakonec při vší té bídě dopadlo celkem dobře, i když ztráty na modelech poškozením a ulétnutím byly značné. Každopádně se osvědčil pořadatel, takže mu tato role již asi zůstane. Co se Jirkovi Doleželovi opravdu povedlo byly poháry, tedy vlastně ani ne tak poháry ale figurky metající model (původně vrhající šipku) na podstavci z umělého kamene - moc hezké, s diplomy si také pohrál, prostě důstojné završení soutěže. Jediný zádrhel, který jsem zargistroval, bylo na první pohled drobné pochybení Luboše Koutného, který si před statickým hodnocením u svých modelů opomněl vyplnit ve startovací kartě nárokovaná nadhodnocení a tudíž mu v intencích pravidel nebyla žádná započítána. Tato chyba jej připravila o třetí místo s modelem Mr.Smoothie, takto skončil čtvrtý. Takže pro příště pro všechny ostatní: když už si se stavbou minimakety dáte tu práci a čas, přečtěte si v pravidlech na jaká nadhodnocení máte nárok (nově hlavně krátký předek a krátký trup - to si musíte spočítat sami) a zapiště si to do startovní karty, bodovači nadhodnocení jen kontrolují, neudělují.

[Pavel Stráník]

Výsledková listina kategorie M-min 1:20 ve formátu PDF

Fotogalerie (foto Pavel Stráník, Jiří Doležel)

01.JPG

Nástup soutěžících p...

02.JPG

Jiří Alfery a Pavel ...

03.JPG

Antonín Alfery a Ada...

04.JPG

Vlastík Šimek kontro...

05.JPG

... a měřil rozpětí ...

06.JPG

Část modelů při stat...

08.JPG

Zlín Z-37T a nový At...

09.JPG

V popředí modely Lub...

10.JPG

V popředí modely Mic...

11.JPG

Vpředu jediní dva zá...

12.JPG

Nový Chiltow DW.1 Ka...

13.JPG

Další novinka - Nieu...

20.JPG

Tonda Křižka s Petre...

21.JPG

... a ten okamžik př...

22.JPG

Vzlet Me-209 Petra M...

23.JPG

Tonda Křižka staruje...

24.JPG

Vzlétá Itoh Jirky Do...

25.JPG

Kamil Pitra vypouště...

26.JPG

Michal Křepelka čeka...

27.JPG

Pěkný start Bede BD....

28.JPG

Ještě jednou Michal ...

29.JPG

... a opět Michalův ...

30.JPG

Petr Kolář startuje ...

31.JPG

... a zde stejně dyn...

32.JPG

Ještě jeden pohled n...

33.JPG

Jirka Alfery s Cessn...

34.JPG

Tonda Alfery vypoušt...

40.JPG

Luboš Koutný nakrucu...

41.JPG

... a následuje pěkn...

42.JPG

Michal Křepelka star...

43.JPG

A znovu Michal Křepe...

44.JPG

Avia BH.1Exp. Tondy ...

45.JPG

Jirka Doležel čeká s...

46.JPG

... a odvážně model ...