Nejbližší akce

26.04.2024

Hluk 2024 - jaro

25.05.2024

AIR RACES BRNO 2024

01.06.2024

Rakovnické minimakety 2024

Minimaketářské nebe v Trnávce 2015, Trnávka 5.9.2015

Pohled na party stan ukrývající bodovače statiky

Pohled na party stan ukrývající bodovače statiky

Už posedmé se milovníci malých maket setkali na malém sportovním letišti v Trnávce. Během jara se podařilo úspěšně vyjednat povolení k dalšímu modelářskému provozu dle nových předpisů, a tak jen počasí mohlo zhatit úspěch soutěže. Hlavního pořadatele zarmoutilo několik omluvenek jinak tradičních účastníků, ale nové či staronové tváře ty chybějící úspěšně zastoupily. Po letech se mezi nás přijel podívat i jeden ze zakladatelů minimaket, Zdeněk Raška z Frenštátu pod Radhoštěm. Spolu s ním přijel Honza Kaňák. Své starší modely oprášil Karel Křivák, nové pak předvedl Jirka Tamfal z Opavy a Radek Palička z Brna. Ve třech kategoriích se sešlo 15 modelářů s 34 modely, což překonalo i loňský rekord. Opomenout nelze ani tradičně nesoutěžícího, zato věrného Zdeňka Stáníčka. Maketáři z  Prahy tentokrát dorazili ve třech a po vlastní ose. Počasí bylo tradiční: po ranní oblačnosti se vyjasnilo, bohužel také trochu rozfoukalo. Nicméně vítr nedosáhl více jak 3-4m/s., občas se vyskytly silné termické závany. Největším oříškem se letos stala stavba velkého párty stanu (byl větší než obvykle, jak se praví v jedné reklamě). Několik studovaných inženýrů přemýšlelo, jak že to bez plánku postavit. Po několika omylech se to za hodinu a za vydatné pomoci všech dorazivších soutěžících povedlo. Ozvaly se dokonce hlasy „stan už stojí, můžeme jet domů“.

Bodovači dvacetinek Jiří Alfery a Jiří Doležel

Bodovači dvacetinek Jiří Alfery a Jiří Doležel

Bodování bylo letos rozděleno mezi čtyři dvojice bodovačů. Nejnáročnější, tedy nejvíce obsazenou kategorii dvacetinek, dostala na starost dvojka Jirka a Jirka (Doležel a Alfery), které sekundovala dvojice Pavel Stráník a Tonda Alfery. CO2/el. si vzala na starost parta z Prahy – Martin Huk a Michal Křepelka, RC-min pak trojice domácích – Pavel Laník, Standa Horváth a Jarda Masopust. I tak se náročný bodovací maratón podařilo ukončit až po jedenácté hodině. V nejsilněji obsazené kategorie dvacetinek se mezi celkem 21 soutěžními modely objevily zajímavé novinky. Pěknou Avii BH-7A přivezl Jirka Tamfal. Z mně neznámých důvodů další krásnou rudou Avii BH-21 do soutěže nepřihlásil. Michal Křepelka přivezl Kokusai Ta-Go, stavěné v rámci hromadné stavby, organizované Small Flying Aeroplanes. Už v Brně na květnovém Openscale byly k vidění Cessna 140 Antonína Alfery a Cessna O-IE Birg Dog jeho syna Jirky Alfery. Stejně tak unikátní hydroplán Kawanishi E15 K1 Shiun Jiřího Doležela z Brna s protiběžnými vrtulemi. Karel Křivák představil modely Ponnier a Armstrong Whitworth FK-10, Lubomír Koutný přivezl nového Racka R-7. V kategorii M CO2/el. přivezl krásně zelenou Bestiolu Be-60 Michal Křepelka, Honza Drážek Pipera J-3 v atraktivním šachovnicovém zbarvení, Zdeněk Raška oprášil Turbočmeláka Z-37 Agro. V kategorii RC-min byl letos novinkou Letov Š.3 Radka Paličky, Martin Huk přivezl konečně něco hmotnějšího – Boeinga P-26 ze stavebnice AlfaModel.

Při brífingu už celkem foukalo

Při brífingu už celkem foukalo

Před polednem se po krátkém předletovém mítingu začalo létat. Luboš Koutný, který již v Trnávce přišel o model, si vyžádal posun startoviště daleko před travnatou plochu, aby se tak vyhnul zalétnutí modelu do nedalekého lesíku. Jak se ukázalo, asi to bylo zbytečné. Naopak všichni ti, kteří zde startovali, měli trochu problém s tvrdostí lánu, z kterého naštěstí v týdnu před soutěží byla sklizena vysoká kukuřice. Parné léto z hlíny vytvořilo téměř beton. Doplatil na to mimo jiné hlavní favorit Tonda Alfery, který své modely lehce poškodil. Letos jej zastoupil jeho syn Jirka, který s časy 110 a 176 sec. a velmi dobrou statikou zvítězil. Další dva se dvěma maximy byli Luboš Koutný s Pearson-Williams Mr.Smoothie a Michal Křepelka s Bede 4. Díky horší statice pak Luboš obsadil třetí, Michal páté místo. Trochu překvapivě a to jen díky poslednímu výškovému letu (mimochodem opravě) se na druhé místo propracoval domácí Dušan Garba se stařičkým Spinks Akromaster. Tento model je důkazem, že maketa stavěná klasickou metodou (balsa a potah tištěný na tiskárně) může být i dle nových pravidel úspěšná. Brambora tentokrát zbyla na Vláďu Alferyho se samokřídlem Granger Archeopteryx. Do pořadí by patrně zasáhl ještě výrazněji Michal Křepelka se svým Kokusai Ta-Go. Model měl ale příliš velkou vrtuli a majitel ji odmítl zmenšit, takže model musel být diskvalifikován. Jirka Doležel se svým hydroplánem v daných podmínkách raději nelétal a výkony jeho Nanzana na nejlepší tentokrát nestačily.

V kategorii M-CO2/el. bylo dohodnuto maximum 50 (CO2) a 60 (el.) vteřin. Zatímco pro většinu soutěžích bylo snahou letět co nejdéle, pro modely Michala Křepelky byl problém opačný. Jak zajistit, aby motor nešel zbytečně dlouho. Normálně má motorový let kolem 2 minut. Tady hrozil úlet. Nakonec to nějak zvládl, o modely nepřišel a přitom s nimi obsadil prví dvě místa. Lepší byla Bestiola s dvěma maximy. Druhé místo obsadil Tonda Alfery, jehož WKF 80.05 prošel všemi typy pohonu, aby skončil u elektromotoru. Na třetím místě s  velkým odstupem skončil Martin Huk s modelem Siebel 202. Zdeněk Raška s Z-37 Agro Turbo nenašel po letech podklady a předložil jen plánek modelu. Model byl proto obodován dle něj s penalizací 50%.

V soutěži RC-min letos opět do letové části výrazně zasáhl vítr. Doplatili na to první dva po statice - Honza Drážek se svým krásným Po-2 nelétal a Tomáš Kocur s Nieuportem 17 dal jen jeden soutěžní let. Stejně jako loni zvítězil Pavel Stráník s rychlým D.H.71 Tiger Moth. Martin Huk letos přes nejslabší statiku zabojoval a s Boeing P-26 obsadil druhé místo. Na třetím místě při své první minimaketářské soutěži skončil Radek Palička s nádherným Letovem Š.3. Na jakési nedorozumění s pomocníkem letos doplatil Tonda Alfery, který hned při prvním pokusu o start se svým Aero A-18 ulomil vrtuli a náhradní už neměl. Oproti předchozím ročníkům je třeba vyzdvihnout absolutní převahu vlastních konstrukcí, jediným modelem ze stavebnice byl Boeing P-26 Martina Huka.

Pořadatel soutěže Dušan Garba při vyhlašování výsledků

Pořadatel soutěže Dušan Garba při vyhlašování výsledků

Jako každý rok bylo pro soutěžící připraveno menší občerstvení, podávané sličnými dívkami. Závěr soutěže patřil vyhlášení výsledků a předání cen nejlepším. Díky sponzorům JETI model a Small Flying Aeroplanes si všichni soutěžící odvezli něco na památku. Jako hlavní pořadatel chci poděkovat kamarádům z klubu a všem, kteří se na organizaci nějak podíleli.

[Dušan Garba]

Výsledková listina kategorie M-min 1:20 ve formátu PDF

Výsledková listina kategorie CO2/el. ve formátu PDF

Výsledková listina kategorie RC-min ve formátu PDF

Fotogalerie (foto: Pavel Laník, Radek Palička, Jan Drážek, Martin Huk, Stanislav Horváth)

01.JPG

Cessna 140, Antonín ...

02.JPG

Embraer Tucano, Mart...

03.JPG

Avia BH-7A, Jiří Tam...

04.JPG

Dauntless SBD-5, Jan...

05.JPG

R-7 Racek, Lubomíř K...

06.JPG

Bristol M1C, Antonín...

08.JPG

Granger Archeopteryx...

09.JPG

Spinks Akromaster, D...

10.JPG

Fairchild F-24, Jan ...

11.JPG

Cessna O-IE Bird Dog...

12.JPG

Bristol M1C, Michal ...

13.JPG

Bede BD-4, Martin Hu...

14.JPG

Armstrong Whitworth ...

15.JPG

Bede 4, Michal Křepe...

16.JPG

Kawanishi E15 K1 Shi...

17.JPG

Kawasaki Ki-61 Kai I...

18.JPG

Fleet 80 Canuck, Zde...

19.JPG

Ponnier, Karel Křivá...

20.JPG

Tipsy Junior, Pavel ...

21.JPG

Bestiola Be 60, Mich...

22.JPG

Siebel 202 Martina H...

23.JPG

Siemens E.I, Michal ...

24.JPG

Zlín Z-37 Agro Turbo...

25.JPG

Aero A-18 Antonína A...

26.JPG

Nieuport 17, Tomáš K...

27.JPG

Polikarpov Po-2, Jan...

28.JPG

Boeing P-26, Martin ...

29.JPG

Boeing P-26 z opačné...

30.JPG

Letov Š-3, Radek Pal...

31.JPG

Letov Š-3 v detailu

32.JPG

Pavel Stráník hodnot...

38.JPG

Avia BH-21, Jiří Tam...

39.JPG

Jirka Doležel s Nanz...

40.JPG

Ukázkový start v pod...

41.JPG

Lubomír Koutný připr...

42.JPG

Pavel Stráník, Tipsy...

43.JPG

Karel Křivák a jeho ...

44.JPG

Jiří Doležel při pří...

45.JPG

Jirka Tamfal a jeho ...

46.JPG

Antonín Alfery připr...

49.JPG

Tonda Alfery a Brist...

51.JPG

Vstříc vítěznému let...

55.JPG

Vítěz M-CO2/el. - Mi...

56.JPG

Pavel Stráník obháji...