Nadhodnocení pro vícemotorové typy.
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.
Tak ještě byly doplněny chladiče, po zavěšení svazků bude asi třeba dovážit model na špici plováku 0,5 - 1g a pak pokusy se zalétání v hale Krpole a to musí být do konce ůnora (v březnu se začne nádraží bourat).
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.
Středa 15.2 2024 v pravé poledne hala nádraží Brno Královo Pole, teplota 12 C. Nejprve použiji tenké svazky z gumy Fineman 01/97 o délce 250 mm , 0,62 g 1,24 g/m N max= 1960 ot při t=26C a 1500 při 13 C, které by příliš nenamáhaly příhradovku zadku trupu- K zavěšení těchto svazků v houštině drátových výztuh mezi křídly to vyžadovalo mé nejsilnější brýle, pinzetu a velkou dávku trpělivosti. Konečně se to povedlo. K natáčení používám své natáčedlo z dvoumetličkového ručního šlehače s počítadlem z magnetofonu, naštěstí na obou tyčkách mám nalepeny háčky, takže mohu natáčet oba svazky současně. Vzhledem ke smyslu vytáčení vrtulí směrem nahoře ke konci křídla (americký způsob, snižující indukovaný odpor) však musím mít při natáčeení model vzhůru nohama, držet model za člun tak, že prsty zároveň blokují otáčení vrtulí. Jsem sám a tak natáčedlo držím sevřené mezi koleny za držadlo a začínají mne do nohy chytat křeče. TĚŽIŠTĚ JE VE 40%. Nejprve natáčím 900 a model vypouštím v horizontu. JE VIDĚT, ŽE MOMENT JE SLABÝ, model klesá v levé zatáčce o průměru 10 m. Zásahem do SOP otevírám zatáčku a natáčím 1200, pár metrů horizont pak klesání a náraz do cestující sedící na lavičce, ta se lekla a splácla model a zem. při tom se trochu ohnula osa vrtule, jeden list vrtule pak trochu zachytával o horní křídlo.
Měním svazek za silnější a delší z nejlepší mé gumy K=12 TAN SS 02/2012 určený původně pro Horneta L=310 1,07g 1,66 g/m Nmax=1920 při 25 C. Natáčím 940 ot. moment je asi dvojnásobný a tah také, rám příhradovky se po zavěšení nebortí, ale velké uzly gumy se opírají o horní nosník rámu a budou různě brzdit vytáčení gumy, což se projeví na změně zatáčení. Těžiště bylo za 50% a tak to řeším třemi modelářskýni špendlíky zabodnutými do špice člunu, balast 1,5 g, pak je to OK a startuji model v horizontu, ten krásně rychle stoupá, ale bez zatáčky, pak ve výšce asi 4 m naráží do stěny nad reatautací, padá na dlažbu, rozjíždí se a krásně startuje ze země, ve výšce 1m naráži do protější zdi. Je mi jasné, že svazky jsou zbytečně silné a dlouhé. Asi by to chtělo L=290 1,4 -1,5 g/m a hlavně větší halu.
Jsem rád, že jsem zvládl toto monstrum zalétat, ano potěší to, ale vyžaduje to po čertech náročnou obsluhu, spoustu času a klid, který člověk při soutěži nemá nazbyt.
Měním svazek za silnější a delší z nejlepší mé gumy K=12 TAN SS 02/2012 určený původně pro Horneta L=310 1,07g 1,66 g/m Nmax=1920 při 25 C. Natáčím 940 ot. moment je asi dvojnásobný a tah také, rám příhradovky se po zavěšení nebortí, ale velké uzly gumy se opírají o horní nosník rámu a budou různě brzdit vytáčení gumy, což se projeví na změně zatáčení. Těžiště bylo za 50% a tak to řeším třemi modelářskýni špendlíky zabodnutými do špice člunu, balast 1,5 g, pak je to OK a startuji model v horizontu, ten krásně rychle stoupá, ale bez zatáčky, pak ve výšce asi 4 m naráží do stěny nad reatautací, padá na dlažbu, rozjíždí se a krásně startuje ze země, ve výšce 1m naráži do protější zdi. Je mi jasné, že svazky jsou zbytečně silné a dlouhé. Asi by to chtělo L=290 1,4 -1,5 g/m a hlavně větší halu.
Jsem rád, že jsem zvládl toto monstrum zalétat, ano potěší to, ale vyžaduje to po čertech náročnou obsluhu, spoustu času a klid, který člověk při soutěži nemá nazbyt.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.
Ano, našel jsem zbytek zázračné gumy TAN I od doktora Martina z USA uřízl dva svazky L=275 mm 0.78 g 1,43 g/m udělal test a zjistil, že obrátkový koeficient má neuvěřitelnou hodnotu 12,4 takže maximákní možné otáčky při 25 C Nmax=1920. Čtvrtek 15.2. poledne K-P- T=12 C. Natáčím 1200 a hážu model v horizontu, hezká zatáčka, okruh o průměru 12m, a na ty otáčky jen velmi malé stoupání, chce to tvrdou gumu, doma se trápím zápasem s řezačkou.
Pak jíž jen let pro radost s 30 let starým plovákovám oříškem H,D, 731, jeho let budí obdiv cizího pána v nejlepších letech, ze kterého se vyklubal velký fanda letectví.
Pak jíž jen let pro radost s 30 let starým plovákovám oříškem H,D, 731, jeho let budí obdiv cizího pána v nejlepších letech, ze kterého se vyklubal velký fanda letectví.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.
Potřeboval jsem uříznout gumu 1,5 g/m, nedařilo se a pokazil jsem asi 4m dobré tvrdší gumy s K=11 výsledkem mého snažení nakonec byly 2 svazky
L=270 mm, 0,77g tedy o setinu tenčí než byla ta zázračná měká. 16.2. V 10h byla teplota v hale 13C , Natáčím 1000 ot. a svazek se mi zdá o hodně tvrdší než ten včerejší. Startuji model v horizontu a ten moc hezky pomalu stoupá v ploché zatáčce, první okruh o průměru asi 11 m končí ve výšce 2m, pak další již klesavý okruh, přistání jako do peřin a přes minutu vytáčení zbytku asi 800 obrátek na zemi. Takže proletěná vzdálenost byla asi 66m, doba letu asi 16s. extrapolací lze odhadnout, že při natočených 1500 do této gumy může model nastoupat do 4 - 5m výšky a doba letu pak bude 35 -40 sec.
lepší výsledek lze očekávat s gumou 1,5 g/m o délce 250 mm-
L=270 mm, 0,77g tedy o setinu tenčí než byla ta zázračná měká. 16.2. V 10h byla teplota v hale 13C , Natáčím 1000 ot. a svazek se mi zdá o hodně tvrdší než ten včerejší. Startuji model v horizontu a ten moc hezky pomalu stoupá v ploché zatáčce, první okruh o průměru asi 11 m končí ve výšce 2m, pak další již klesavý okruh, přistání jako do peřin a přes minutu vytáčení zbytku asi 800 obrátek na zemi. Takže proletěná vzdálenost byla asi 66m, doba letu asi 16s. extrapolací lze odhadnout, že při natočených 1500 do této gumy může model nastoupat do 4 - 5m výšky a doba letu pak bude 35 -40 sec.
lepší výsledek lze očekávat s gumou 1,5 g/m o délce 250 mm-
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.
Ano, konečně se mi podařilo uříznout z tvrdé gumy 06/2017, které má K=11 dva svazky l=140 mm 0,80 g 1,50 g/m do kterých lze při T=25C maximálně natočit Nmax= 1620 otáček při 15C to bude asi 1400. Dnes jsem měl být na soutěži halových modelů ve Střelicích, jenže pršelo a já odmítl v dešti půl hodiny zápasit se dvěma krabicemi s modely, velkou kabelou obsahující přezůvky a všechny potřeby pro soutěž, 5m teleskopickou tyč a deštník cestou z nádraží do haly ZŠ. A tak jsem tam nejel. Odpoledne přestalo pršet, dokonce mezi mraky prosvítalo slunce a tak jsem opět vzal jinou krabici - s oříšky Marinesaparat No2 a plovákový HD 731 a zajel do haly nádraží Krpole.
Teplota byla obvyklých 12C napoprvé natáčím jen 960 otáček protože nezaběhnuté svazky dávaly dost velký moment, startuji model v horizontu a ten pak hezky stoupá do výšky 4m v kruzích o průměru asi 10m, po čtvrtém měkce přistává za 22s. Jsem spokojený a na další let chci natočit 1200,doufám že model nastoupá do 6m výšky a čas bude přes 30s. jenže svazek do levé vrtule se mi předčasně vysmekl z natáčedla, zlomil jednu příčku příhradovky, také kousek odtokovky horního křídla a zamotal se do silonu výztuh. Zavěsil jsem tedy pravý svazek a zkusil vymotat z příhradovky levý svazek, když se mi to povedlo, tak jsem do něj dotočil 300 otáček, aby v obou byly stejné momenty, měl jsem pochybnosti, zda ten levý bude pracovat normálně, neb vetší polovina otáček zůstane zablokována navinutým silonem. Proto jsem otevřel zatáčku narovnáním SOP, To byl správný zásah, po startu model moc hezky v otevřené zatáčce během prvního okruhu nastoupal výšku 4,5m, ale otáčky ze zadní poloviny svazku zablokované silonem se neuvolnily, model se změnil v asymetrický jednomotorák, přešel do velmi úzkých okruhů a klesal, přistál bez poškození za 22 sec. dá se předpokládat, že pokud by nedošlo k onomu vysmeknutí při natáčení a oba svazky byly zavěšeny s 1200 otáčkami, pak by let byl opravdu přes 30sec.
Nicméně ani v teple při natočení na 1500 otáček nelze očekávat, že by s těmito svazky mohl model letět 60 sec. Asi lepší letový výsledek by byl se svazky 1,62 g/m a starty ze země za které se připočítá 5s, model nastoupá 6-7m výšky a bude přistávat s vytočenou gumou. Pokud by někdo chtěl tento typ stavět, pak doporučuji vrtule s užšími listy, tenči gumičky a jejich závěsy kratší o jedno pole příhtadovky, pak ušetří 1,5g na dovažování na přídi a těžiště vyjde OK. Nicméně asi to nikdy nebude soutěžní model - chybí původní půdorys a je otázkou, jak by to jury hodnotila ve statice, příprava ke startu si vyžaduje mimořádnou pečlivost, klid a hodně času, což ne vždy je při soutěžích k dispozici. Přesto jsem rád, že jsem si dokázal, že i takové monstrum zvládnu.
Pak jsem trápil HD 731. Při tom model na 900 otáček hezky létal ve výšce 2m, ale na 1400 měl klesavou zatáčku, tak jsem na čelní přepážku nalepil podložku 0,3mm vychylující osu vrtule doprava. Byla moc silná, model nezatáčel a já jím třískal o zdi. Teprve až jsem jej dost poškodil, tak trápení skončilo.
Teplota byla obvyklých 12C napoprvé natáčím jen 960 otáček protože nezaběhnuté svazky dávaly dost velký moment, startuji model v horizontu a ten pak hezky stoupá do výšky 4m v kruzích o průměru asi 10m, po čtvrtém měkce přistává za 22s. Jsem spokojený a na další let chci natočit 1200,doufám že model nastoupá do 6m výšky a čas bude přes 30s. jenže svazek do levé vrtule se mi předčasně vysmekl z natáčedla, zlomil jednu příčku příhradovky, také kousek odtokovky horního křídla a zamotal se do silonu výztuh. Zavěsil jsem tedy pravý svazek a zkusil vymotat z příhradovky levý svazek, když se mi to povedlo, tak jsem do něj dotočil 300 otáček, aby v obou byly stejné momenty, měl jsem pochybnosti, zda ten levý bude pracovat normálně, neb vetší polovina otáček zůstane zablokována navinutým silonem. Proto jsem otevřel zatáčku narovnáním SOP, To byl správný zásah, po startu model moc hezky v otevřené zatáčce během prvního okruhu nastoupal výšku 4,5m, ale otáčky ze zadní poloviny svazku zablokované silonem se neuvolnily, model se změnil v asymetrický jednomotorák, přešel do velmi úzkých okruhů a klesal, přistál bez poškození za 22 sec. dá se předpokládat, že pokud by nedošlo k onomu vysmeknutí při natáčení a oba svazky byly zavěšeny s 1200 otáčkami, pak by let byl opravdu přes 30sec.
Nicméně ani v teple při natočení na 1500 otáček nelze očekávat, že by s těmito svazky mohl model letět 60 sec. Asi lepší letový výsledek by byl se svazky 1,62 g/m a starty ze země za které se připočítá 5s, model nastoupá 6-7m výšky a bude přistávat s vytočenou gumou. Pokud by někdo chtěl tento typ stavět, pak doporučuji vrtule s užšími listy, tenči gumičky a jejich závěsy kratší o jedno pole příhtadovky, pak ušetří 1,5g na dovažování na přídi a těžiště vyjde OK. Nicméně asi to nikdy nebude soutěžní model - chybí původní půdorys a je otázkou, jak by to jury hodnotila ve statice, příprava ke startu si vyžaduje mimořádnou pečlivost, klid a hodně času, což ne vždy je při soutěžích k dispozici. Přesto jsem rád, že jsem si dokázal, že i takové monstrum zvládnu.
Pak jsem trápil HD 731. Při tom model na 900 otáček hezky létal ve výšce 2m, ale na 1400 měl klesavou zatáčku, tak jsem na čelní přepážku nalepil podložku 0,3mm vychylující osu vrtule doprava. Byla moc silná, model nezatáčel a já jím třískal o zdi. Teprve až jsem jej dost poškodil, tak trápení skončilo.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Nadhodnocení pro vícemotorové typy.
Neděle 18.2 nádherné předjarní počasí, slunečno a bezvětří. Rozhodl jsem se, že zkusím udělat nějaký letový záběr a také změřit čas letu po natočení 1200 otáček. V hale byla v 10 hodin teplota 11 C. Pravidla M-oř říkají, že u dvomotoráku má soutěžící nárok na dva pomocníky, fotograf je pak další člověk mimo tým, stejně jak čtvrtý - časoměřič. Jenže já byl v nádražní hale sám jako vždycky. Takže neprve připravit fotoaparát, pak srovnat počítadlo na natáčedle, to usadit mezi sevřenými koleny, jednou rukou držet model vzhůru nohama za člun tak, že jsou zablokovány vrtule proti otáčení a druhou rukou natáčet, bohužel při tom nevidíte na počítadlo, takže občas je třeba natáčedlo vzít do ruky tak, aby bylo vidět kolik tam již je, po natočení pak pracně zavěsit oba svazky, odložit brýle,zavěsit foťák na pravou ruku a chytit model v těžišti, přesunout se na místo startu a odstartovat. Po startu jsem zažil malý šok model nazatáčel a já zapoměl na stopky, beru do ruky foťák a mačkám spoušt, v tom momentě model konečně asi metr před zdí ostře zatočil doleva, pak z výšky 4m rychle sestupova v úzké levé zatáčce, po přistání zjišťuji, že většina otáček levého motoru je nevytočená, na svazku je namotaný silon uvolněný z výztuhy příhradovky, Pracné vymotávání a znovu se jde na to, další překvapení, model zatáčí doprava a brzy naráží do zdi, z výšky 4,5m po ní klouže k zemi, nic se nerozbilo. Pak zkouším starty ze země, výška letu je malá, asi 1m a opět bez levé zatáčky, náraz do zdi a ulomený jeden list vrtule, tím v hale končím,
Venku je krásně a na mém plácku bezvětří, jenže přesun v krabici HD 731 nedopadl dobře, obě SOP jsou ohnuté jedna dokonce ulomená, zkouším provizorní opravu a ta se nepovedla, po natočení 1300 obrátek je nová guma tvrdá a model jde ve velké rychlosti do země, ztrácí jeden plovák, křídlo má roztržený potah a tak tento stařeček končí v popelnici.
Venku je krásně a na mém plácku bezvětří, jenže přesun v krabici HD 731 nedopadl dobře, obě SOP jsou ohnuté jedna dokonce ulomená, zkouším provizorní opravu a ta se nepovedla, po natočení 1300 obrátek je nová guma tvrdá a model jde ve velké rychlosti do země, ztrácí jeden plovák, křídlo má roztržený potah a tak tento stařeček končí v popelnici.
0