Guma a trojpohled

Moderátoři: Vladimír Alfery, Pavel Stráník

Odpovědět
Robert Pajas
Reakce: 0
Příspěvky: 678
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Guma a trojpohled

Příspěvek od Robert Pajas » 06 pro 2010 17:53

Jistě uznáš, Feldo, že v tomto období plánování a začátků staveb je vhodné si v mezičase mezi listováním Letectvími a Inactiony, v Tvém případě mezi potažením a žehlením, zpestřit jednotvárnou modelařinu trošku bojovnější akcí. Proto zasílám můj dotaz organizátorům soutěží i sem :-)
0

Robert Pajas
Reakce: 0
Příspěvky: 678
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Guma a trojpohled

Příspěvek od Robert Pajas » 06 pro 2010 17:56

Dobrý den, vážení organizátoři soutěží,
mám jednu otázku na poměr teorie a praxe:
Je nutné mít v kategorii M-oř, M-pist (potažmo Dvacetinek) při statickém hodnocení v modelu svazek (tedy i závěs), se kterým pak model bude létat?
Pravidla jasně říkají, že vyměnit lze jen hlavici s vrtulí.

Máte s tím jistě zkušenosti - existuje mnoho fotek trojmotoráků se svazky na výškovce či létacích člunů s pomocným motorstickem a tak podobně...
Jak se to odrazí v trojpohledech?
S tím souvisí i otázka, zda se hodnotí pouze OBRYS modelu, nebo i viditelné součásti (kupříkladu zda svazky u Alferovy Savoie ČSA ubíraly body pouze v nárysu, nebo i v bokorysu...) a dále co tvar trupu (kupříkladu dvě skřížené placky s oválnou hlavicí možné ??) a co jiné tvary nevystupující mimo obrys?

Děkuji za odpověď.

R. Pajas
0

Pavel Stráník
Reakce: 0
Příspěvky: 931
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Guma a trojpohled

Příspěvek od Pavel Stráník » 07 pro 2010 08:26

Sice netuším proč se s tímto dotazem konkrétně obracíš jmenovitě na mě, ale když už mám vyžehleno tak proč ne :D
S tou výměnou hlavice s vrtulí je to opravdu tak, povolena je pouze tato změna mezi statikou a lety, to si v pravidlech ostatně každý vyčte. Coby jeden z bodovačů jsem byl před lety na Interscale spoluzodpovědný za vyloučení Koutného létacího člunu z toho důvodu, že jeho Savoia létala s motorstickem (tyčkou mířící dopředu na níž byl uchycen svazek tlačné vrtule), když tento model byl na statiku předložen bez této tyčky. Je jasné že se jednalo z jeho strany o porušení pravidel, to je bez debat. Ale zda by se za stejné porušení pravidel mělo považovat to že jsou gumové svazky tažené viditelně mimo model je otázka, to by se musely ořechy hodnotit s nasazeným gumovým svazkem bez možnosti jeho výměny třeba když praskne (bod 1.6b pravidel na webu)- to už je ale docela absurdní výklad pravidel. Přitom do důsledku dovedený výklad těchtýž pravidel připouští třeba to, že "bodovací" hlavici s vrtulí udělám maketovou a "letová" hlavice bude defacto takový motorstick vysunující vrtuli daleko před její maketovou polohu, čímž získám na délce svazku a hlavně správnou polohu těžiště zajistím tímto svazkem místo plastelíny.

Takže závěr asi žádný, pravidla jsou jaká jsou a pokud chce někdo stůj co stůj vyhrát, prostor pro "vhodnou" volbu typu a další kejkle pro dosažení vítězství za každou cenu je dost široký.
0

Antonín Alfery
Reakce: 2
Příspěvky: 394
Registrován: 06 úno 2010 21:05
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Guma a trojpohled

Příspěvek od Antonín Alfery » 07 pro 2010 20:08

Když na mne tento mail doma jukl, byl jsem docela zmatený. Savoiu jsem dával na bodování bez gum a opravdu mi to nepřišlo divné - stejně jako u podobných strojů (ne mých), které třeba měly závěsy na VOP nebo guma vedla nad/pod trupem, do něhož by se nevešla nebo nešla bez převodu schovat. Na druhou stranu různé prodlužovací/nastavovací tyčky se mi nezamlouvaly nikdy. Pavlova myšlenka s prodlouženou hlavicí mne ani nenapadla (pokud si vzpomínám), ale je krásná...
Další části mailu jsem zpočátku nerozumněl - až Vladík mi vysvětlil, že pod pojmem "dvě skřížené placky s oválnou hlavicí" se skrývá klasický halový "křížoplán", a"jiné tvary nevystupující mimo obrys" jdou mimo mne úplně. Pokud jsem si vědom, tak minimakety obecně jsou definovány jako zmenšeniny skutečných letadel a do této charakteristiky mi popsané řešení nezapadá. Na některém Interscale kdosi s podobně řešeným modelem přišel (na pylony? - nevzpomínám si), ale schoval ho dřív, než se sportovní komisaři stačili nadechnout.
A tak nevím, co vlastně Robert touto "bojovnější akcí" - jak ji sám nazval , sleduje. Já to zkrátka nepochopil a byť osloven, nevím co víc napsat. Jen doufám, že nejde o začátek soutěže o "nejbojovnější akci roku"...
0

Robert Pajas
Reakce: 0
Příspěvky: 678
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

PRAVIDLA Moř - trojpohled, svazek, závěsy

Příspěvek od Robert Pajas » 08 pro 2010 11:59

Příklad: Když jsem stavěl trimotora, tak jsem gumičky bočních motorů nemohl narvat do gondůlek, to je jasné; maketové by bylo pouze řešení s volnoběžnými vrtulemi. Když již jsem se rozhodl pro tři svazky, tak jsem se snažil zachovat alespoň obrysy trojpohledu (háček na odtokovce) a gondůlky trošičku upravil (zadní otvor) tak, aby to v trojpohledu nebylo znát. Má to tu nevýhodu, že 7 cm mezi závěsy stačí tak max na 45 s motorového letu bočních vrtulí.
No a když jsem před týdnem listoval se synkem starými časopisy a viděl fotky oříšků, tak mi napadlo, že moje obavy jsou možná zbytečné. Že jsem si mohl pomoci motorsticky, závěsy na kolíku hlavního motoru nebo háčky na výškovce a dát to na statiku bez toho. Navíc mi napadlo, že jsem nemusel tísnit svazek stěnami gondoly a nechat tam pouze čelo s maketou motoru, pač u trimotora gondoly ani do jednoho obrysu trojpohledu nezasahují.
S tím právě souvisí i otázka, zda jde v tojpohledu POUZE O OBRYS, nebo zda rozlišit mezi 6-tipodélníkovým a 24-podélníkovým kulatým trupem nebo zda brát v úvahu i jiné výstupky a boule, které jsou na modelu třeba pouze namalované a tak podobně.
Je takto již otázka srozumitelná?

Pozn1: Ta "bojovnější akce" byl jen pokus o vtipnou poznámku určenou Feldovi, že zde otravuji s ožehavým tématem "pravidla", které často nutí modeláře k rezolutním výrokům a někdy i k sarkastickému tónu namísto milé a přesné odpovědi. Nemá to nic společného s obsahem otázky, to je snad jasné - k tomu se již, prosím, nevracejme.

Pozn2: "Sleduji" tím dvě věci:
a) volba předlohy: vybírám model, mám zájem o vícemotoráky a chci vědět, zda tuto svoji "zmenšeninu skutečného letadla" mohu beztrestně ověsit gumou jak šňůrami na prádlo, či zda si dokonce mohu pomoci různými tyčkami, prodlouženým kolíkem a tak...
b) budu-li organizovat společně s Martinem letošní F4-ku, tak chci vědět, jak odlišit, když někdo nenaruší vzhled předlohy a narve svazky do gondol (Arado, M. Hartl) nebo alespoň nenaruší trojpohled (Trimotor) od toho, kdo si s věrným letovým vzhledem nebude lámat hlavu (- příp. můj nový vícemotorák).

Proto potřebuji znát relevantní odpověď, nejen pocity.

(Mezinárodní pravidla FAI mají výměnu vrtule formulovanou tak, aby bylo naprosto zřejmé, že jde POUZE O VRTULI, cituji: Pro let může maketovou vrtuli nahradit vrtule jakéhokoli tvaru nebo průměru. Rozměry, tvar a barva kuželu nesmí být změněny. Poznámka: Výměna vrtulí je přípustná pouze v případě pohonných vrtulí. Pokud jsou na modelu letadla vícemotorové předlohy použity vrtule, které nevyvozují tah, nesmí být tyto vrtule po statickém hodnocení vyměněny. U zařízení, jako je generátor s malou vrtulí v přídi předlohy, jako např. Me163 nelze tuto vrtuli vyměnit za letovou vrtuli.
Ovšem tento článek pravidel neplatí pro oříšky, tam není o nějaké výměně čehokoliv ani řeč.)

Znovu děkuji za odpověď zkušených organizátorů i soutěžících.
0

Robert Pajas
Reakce: 0
Příspěvky: 678
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Guma , trojpohled - obecné mínění

Příspěvek od Robert Pajas » 14 pro 2010 17:54

Po rozhovorech s modeláři v Děčíně, ve sklípku i v mailech jsem zjistil, že obecné mínění je ke gumě tolerantní. Tolerance při statice se týká gumy, nikoliv však různých pevných doplňků.
Jedině dobře - přizpůsobím tomuto mínění i svůj názor.
Na F4IN se bude bodovat dle národních pravidel (zde na webu) a na statiku je možné dát model bez gumy (nikoliv bez ostatních přípravků).
Tedy se nic nemění.

Poznámka: Stavte mnohamotóráky, nebojte se! Například Dornier DO-X má nadhodnocení 5x40 za pracující vrtule + 6x10 za statické vrtule + 40 za člun + 5-10 za oválný trup, to je bratru asi 300! Udrží-li vám jej ty větrníčky ve vzduchu 15 s (po tom, co budete 15 min natáčet), přelétáte 100 sekundové Pipery jen to Fike-ne :-) :D :) ;) :o :shock: :mrgreen:
0

Uživatelský avatar
Vladimír Alfery
Reakce: 2
Příspěvky: 205
Registrován: 14 zář 2010 16:09
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Guma a trojpohled

Příspěvek od Vladimír Alfery » 14 pro 2010 19:07

IMG_72921.jpg
0,95g
IMG_72921.jpg (106.98 KiB) Zobrazeno 5444 x
0

Odpovědět