Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Moderátoři: Vladimír Alfery, Pavel Stráník

Steve
Reakce: 2
Příspěvky: 732
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Steve » 03 říj 2011 17:58

Hugo píše:Feldovi rozumím, osobně si myslím totéž. Nalétat maxo s volným modelem poháněným el. opravdu není problém - ten bych viděl jen v seřízení modelu a to se dá snad vychytat. Dnes není problém sehnat el. výbavu se vším všudy s váhou do 10g a tahem cca 50-70g a nejde ani o žádné speciální pohony. (střídavý motor 2g, 1 článek baterie cca 5g, regulátor 3A 0,7-1g, KP Timer 1,4g, něco váží drátky... a jsme na 10g). Pokud postavíš model o rozpětí 60cm za 50g, pak ho můžeš seřídit i do volného visu :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: - v tom by se mohlo soutěžit :-).
Ono by asi vůbec stálo za zamyšlení jak dál s volnými maketami (F4E/F4D) venku. Pokud si dobře vzpomínám, tuto myšlenku nakousl mezi řečí i pan Alfery letos na Drncovi. Ve sklípku jsme si s klukama říkali, že doba maxů je asi pryč. Lákají nás parky - respekive dostupné plochy v parku (např. v Praze - Stromovka, Letná, Vypich...) a shodli jsme se na tom, že parkové létání by mohl být způsob, jak dostat kategorii F4D ven. Zkrátka tak jako číňani cvičí v parku Tai-či, tak si poletovat :-) s volnými modely, koneckonců volné létání je tak trochu zenová zaležitost :-). Ale jak tyto makety bodovat, co s počasím? Zkrátka neznámých je víc a je na tom potřeba zapracovat. Martin
Nalétat maxo s volným modelem poháněným el. opravdu není problém
Není problém....ale tak nějak jsem to za ty roky neviděl, že by někdo došel, zapnul elektru, hodil a letěl maxe. myslím opakovaně. Ty někoho takového znáš? Zase to bylo o počasí, štěstí...
střídavý motor 2g, 1 článek baterie cca 5g, regulátor 3A 0,7-1g, KP Timer 1,4g, něco váží drátky... a jsme na 10g). Pokud postavíš model o rozpětí 60cm za 50g,
Teoreticky ano, ty motory, baterky, reglery...mám, není problém. Ale s takovým modelem můžeš do haly, kde jsou stálé podmínky, klid bez termických závanů, nefouká vítr....venku je to úplně jinak. Létal jsi s elektrou, třeba s podobným vybavením, venku? Model musí být přece jen trošku jinak postaven než halový speciál a určitou rezervu výkonu potřebuje, tu s 2g motorem těžko bude mít. ;)
doba maxů je asi pryč. Lákají nás parky - respekive dostupné plochy v parku
Ano, proto není důvod mít maxe 100s. Stačí dokázat, že to letí, myslím, že 60s je adekvátní.
Ale jak tyto makety bodovat, co s počasím?
No, jako Dvacetinky, ne? Vždyť je to obdobný model, jen s jiným pohonem, sifon nebo elektra... ;)
No a počasí? Roky se létá venku s tím, co přijde, holt to k tomu patří. Poroučet větru a dešti nelze. ;)
0

Steve
Reakce: 2
Příspěvky: 732
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Steve » 03 říj 2011 18:14

to Jan Kubica:
Ano, soutěžní speciály se tak létají, stejně tak oldtimery a další. Ale makety jsou specifická záležitost, nemůžeš vedle sebe postavit Quadruplane a Spitfire se stejnými baterkami a přidělit jim stejné motorové sekundy. Tam to pak zavání bonifikací, koeficienty, nadhodnocením a pod. A už to bude nepřehledné, někdo si to hodí do rovnice a zase z toho vypadne tzv. "ideální maketa". A zase budou na scéně Kingcobry, Spitfiry, Migy a Mustangy nebo naopak samá WWI a pod.
Vím, že to není jednoduché posoudit, ale pokud by bylo stanoveno uletět rozumné sekundy a rozhodovala by statika, hodně by se zpestřilo startovní pole, alespoň já to tak vidím.
Občas něco vyhrát je fajn, ale předpokládám, že spousta minimaketářů staví modely protože je to baví, jinak by stavěli jen ty speciály. Dřív jsme se určitým způsobem hecovali a chtěli překvapit druhé něčím neobvyklým, dnes už je to nějak jinak.
Klidně vezmu nějaké modely do Brna, i kdybych s nimi létal jen tak, ale myslím, že je škoda zahodit možnost postavit skoro všechno.
Pokud platí argument, že není kde létat a podobně, pak by se to ale vztahovalo i na Dvacetinky, ty mají mnohem větší snahu se zatoulat. Tedy nejen na sifony a elektry. Čím lepší modelář, tím lepší model a tím rychleji o ně přijde, že Feldo? ;)
Samozřejmě existuje paralelní verze - RC minimakety, ale to se navzájem nevylučuje. Jen ty RC řeší nedostatek ploch, možnost s nimi i něco předvést a pod.
Není problém postavit obojí. ;)
Ale pokud se nebude létat alespoň na podobných akcích, nikdo to stavět "do šuplíku" nebude, většina tam zrovna dá RC nebo si koupí čínskou hotovku z EPP....
0

Hugo
Reakce: 0
Příspěvky: 1407
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Hugo » 03 říj 2011 18:53

Steve, samozřejmě že jsem s tím létal i venku - dokonce s menším modelem a s lehčím el. vybavením (volný model) a jde to. Stejně jako s modelem jehož vybavení jsem popsal. To opravdu není o výkonu, ten tam prostě je, ale asi záleží na přístupu, já mám odzkoušeno, že to jde. Martin
0

Steve
Reakce: 2
Příspěvky: 732
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Steve » 03 říj 2011 18:57

OK.
Ale je rozdíl jít si zalétat v podvečer ven a jiná věc létat na akci, kdy třeba fouká. Pak je řešení buď riskovat poškození/ulétnutí nebo neletět vůbec ;)
Ale dobrá. Vem do Brna nějakou elektru, bude nás víc, bude to pestřejší, pokecáme a porelaxujeme ;)
No a pokud chce někdo vyhrát, klidně, nebudu mu bránit, můžu být třeba poslední ;) Mě to neva :D
Pokud to bude reálné, klidně zbastlím i něco jiného než standartní WWII stíhač ;)
0

Jan Kubica
Reakce: 0
Příspěvky: 14
Registrován: 01 říj 2011 22:10
Bydliště: Česká Kamenice
Kontaktovat uživatele:

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Jan Kubica » 03 říj 2011 19:57

Steve píše:Ano, soutěžní speciály se tak létají, stejně tak oldtimery a další. Ale makety jsou specifická záležitost, nemůžeš vedle sebe postavit Quadruplane a Spitfire se stejnými baterkami a přidělit jim stejné motorové sekundy. Tam to pak zavání bonifikací, koeficienty, nadhodnocením a pod. A už to bude nepřehledné, někdo si to hodí do rovnice a zase z toho vypadne tzv. "ideální maketa". A zase budou na scéně Kingcobry, Spitfiry, Migy a Mustangy nebo naopak samá WWI a pod.
To je samozřejmě pravda, já hned tušil, že to neprojde ;)
Steve píše: Vím, že to není jednoduché posoudit, ale pokud by bylo stanoveno uletět rozumné sekundy a rozhodovala by statika, hodně by se zpestřilo startovní pole, alespoň já to tak vidím.
Tak třeba já to mám úplně naopak. Mě statika (detaily, výfuky, výplety, ...) nikdy nebavila, naopak mě bavilo s maketami létat (a že jsem se přitom mockrát vyvztekal) a pokud jsem se kdy dostal na bednu, tak vždy kvůli letům. Možná jen má úchylka, nevím.
Steve píše: Dřív jsme se určitým způsobem hecovali a chtěli překvapit druhé něčím neobvyklým, dnes už je to nějak jinak.

Občas něco vyhrát je fajn, ale předpokládám, že spousta minimaketářů staví modely protože je to baví, jinak by stavěli
jen ty speciály.
Pokud zůstanu o CO2/elektro, tak nejsou ani pravidla. Když nejsou pravidla, nejsou ani soutěže. A když nejsou soutěže, nejsou ani lidi.

Omlouvám se, pokud tento můj příspěvěk vyznívá "útočně a nespolečensky". Minimakety jsou nádherné, snad se "ujmou".

Honza
0

Steve
Reakce: 2
Příspěvky: 732
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Steve » 03 říj 2011 20:49

Pokud zůstanu o CO2/elektro, tak nejsou ani pravidla. Když nejsou pravidla, nejsou ani soutěže. A když nejsou soutěže, nejsou ani lidi.

Omlouvám se, pokud tento můj příspěvěk vyznívá "útočně a nespolečensky". Minimakety jsou nádherné, snad se "ujmou".

Honza


V pohodě, já ho tak nevnímám ;)
Tím, že předpokládám, že zde diskutující modeláři rádi staví minimakety, jsem chtěl říct, že je to svým způsobem baví, ty soutěže jsou jen něco "navíc". Alespoň já je beru jako oficiální místo pro setkání, kde se, mimochodem, i soutěží. ;)
Kdyby to ty maketáře nebavilo, asi by to nestavěli. Stavět maketu "z musu" je k ničemu.
Pokud rád létáš a nerad stavíš, detaily ti nic neříkají, pak chápu, že se věnuješ soutěžním účelovým speciálům.
A nebo si kup stavebnici a můžeš ve volňasech soutěžit s ní. Případně v RC minimaketách ;)

Pokud zůstanu o CO2/elektro, tak nejsou ani pravidla.
Nevím, jak to myslíš.
Mě zase baví stavět, pokud se pak má soutěžit, je třeba stanovit mantinely, jasně. Ale pro mě osobně to není tak podstatné. Pokud jsi ale soutěživý typ (pokud si po létech vzpomínám, tak ano), tak samozřejmě budeš vyžadovat striktní pravidla. Pochopitelné, každý jsme jiný. No a pro mě je zase nepředstavitelné, že pokud nejsou pravidla a tím pádem ani soutěže, tak to nebudu stavět....
Já chodím i na akce, kde se nesoutěží, stejně jako na naše modelářské letitě (letos sem to ale dost zanedbal... :oops: ).
Jsem naopak přesvědčený, že těch, co staví je relativně dost, jen o sobě neví, a protože nejsou soutěže a setkání, tak ani nejezdí. Občas trochu začarovaný kruh.
Uvidíme.
Jak ses dočetl, na jubilejním Openscale sifony budou, tak vem Flamingo a (tuším) Fokkera a přijeď. Pravidla jsou, kluci ti to obodují, můžeš zalétnout dva maxe s každým modelem, no a budeš na bedně. ;) V čem je problém? :D Pokecáme, třeba o pravidlech, budoucnosti minimaket.... ;)
8-)
0

Hugo
Reakce: 0
Příspěvky: 1407
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Hugo » 03 říj 2011 21:01

Steve, Steve...
0

Steve
Reakce: 2
Příspěvky: 732
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Steve » 03 říj 2011 21:25

Copak?
Něco jsem řekl ? :lol:
0

Pavel Stráník
Reakce: 3
Příspěvky: 946
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Pavel Stráník » 03 říj 2011 21:39

Ne, to opravdu ne. Ale co jsi toho napsal :o
0

Steve
Reakce: 2
Příspěvky: 732
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Steve » 03 říj 2011 21:40

Ale to nevadí, že ne? ;)
0

Jan Kubica
Reakce: 0
Příspěvky: 14
Registrován: 01 říj 2011 22:10
Bydliště: Česká Kamenice
Kontaktovat uživatele:

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Jan Kubica » 03 říj 2011 22:09

Mně se to líbí, dík ;)

Stavím rád (žbrdlinkově, PP naopak nesnáším) a létám rád. Pokud chci obdivovat svůj model v letu, k tomu mám příležitostí spoustu. Pokud chci pochvalu i od druhých, musím na soutěž. Nebo ne?

Takže, mám vyhlédnutý eroplán (vlastně 2 až 3, vyberu jeden), který chci přes zimu postavit. A teď - mám ho udělat jako volnou minimaketu, RC minimaketu nebo RC většímaketu (vzhledem k výše prozrazenému by před slovem maketa měla být ještě polo- nebo čtvrt-). Co teď, pravidla nejsou, podle čeho se rozhodnout? Asi si model postavím "jen tak", aby se mi vešel do auta, to potom ale na žádnou soutěž nepřijedu a řady nerozšířím. Možná je to demagogie, ale mám pocit, že nejsem sám, kdo takto uvažuje.

Ale připouštím i, že beznadějný případ jsem já :lol:

Dobrou noc, H.

PS: Flamingo už je vrak, ale vyhrabal jsem Curtisse P-1 (kdysi vyhrál Openscale - to už bude tak 15 let, možná déle :( ) a Porterfielda.
0

Steve
Reakce: 2
Příspěvky: 732
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Příspěvek od Steve » 03 říj 2011 22:20

Postav volnou elektru jako jsi stavěl sifona, udělej oddělené ovládací plochy, já to tak dělám taky. Bude to maketovější, později přidáš RC a příští rok si odlétáš RC kategorii nebo si polétáš jen tak.
Jak velká maketa aby to byla ještě minimaketa? Myslím že do 600g letová. A nebo stavět těžší, v měřítku 1:10 a zúčastnit se soutěže maket 1:10. ;)
Neřeším, jestli polo, čtvrt nebo maketa. Kdysi byla nějaká diskuze, kdy je to už plná maketa, a myslím, že to skončilo původním materiálem, zmenšeným motorem, pracujícím na stejném principu a pod. To bylo kdesi v diskuzi o velkých maketách.
Myslím, že jak asi vypadá model, který snese pojmenování minimaketa je tak nějak jasné, ale je fakt, že je dobré to nějak definovat ;)
Jak tady se mnou nějak, chlapi, nesouhlasíte, vypadá to, že beznadějný případ jsem naopak já. :lol:
0

Odpovědět