Stránka 3 z 3

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Napsal: 03 říj 2011 23:09
od Antonín Alfery
M-CO2 vznikly jako alternativa k M-min v době, kdy byl dost problém sehnat pořádnou gumu. Ta kategorie taky měla své problémy. Ne každému se podařilo zvládnout motor, modely byly větší, těžší tzn. zranitelnější apod. Na druhou stranu všem dostupná pohonná jednotka byla jednoznačnou výhodou pro soutěže – alespoň šance měli všichni stejné. Na rozdíl od gumy- kdo neměl dobrou, prostě nelétal. Já jsem byl v té době přesvědčen, že M-CO2 mají větší perspektivu, než M-Min. Nevím, jak to viděl Pavel, ale už vzhledem k tomu, kolik kysličníků postavil, bych se neodvážil ani ho podezřívat z nějakého negativního zaujetí – a to už ode mne za ty roky, co se známe, slyšel hodně... Spíš pragmaticky popsal reálný stav. Pravidla odpovídala době. To, že byly povoleny libovolné motory, další nevyhnutelný vývoj této kategorie jen urychlilo – podobně jako u „oštěpů“. S příchodem elektropohonů se situace zásadně změnila - a stačily na to stejnosměrné motory, o současných možnostech ani nemluvím. V tom okamžiku pravidla ztratila svůj smysl – stejně tak jej samozřejmě ztratily i soutěže se všemi důsledky. Na loňskou Trnávku jsem vytáhl modely večer před soutěží, kdy jsem z diskuze vytušil, že by něco mohl dovézt i Pavel. Skutečnost, že některé z nich viděli naši kluci poprvé mne popravdě trochu zaskočila – nějak jsem si ten běh času neuvědomil. Letos jsem se spokojil s běžnou kontrolou motorů a neudělal obvyklou motorovou přípravu – taky to podle toho dopadlo. Dodatečně mne to mrzelo – hlavně kvůli těm modelům. Takový konec kariéry si přeci jen nezasloužily. Napadlo mne, že by možná opravdu stálo za to, zkusit shromáždit „pohrobky“ při Openscale 2012 a v rámci možností důstojně éru této kategorie ukončit. Přesvědčit Petra koláře se snad povede (v Trnávce z něho vypadlo, že doma ještě něco má), já se v sobotu zeptám Pelhřimovské kliky, jestli něco najdou a kluci z Prahy by se mohli zeptat „Dády“. Samozřejmě akce by nebyla zapovězena ani „elektrikám“...
Pokud se týká dalšího vývoje volných maket CO2/El., jsem poměrně skeptický – ale už jednou jsem se spletl. Petr má pravdu v tom, že elektropohon řeší otázku vícemotoráků, což CO2 prakticky neumožnilo. U Beaufightera – na žádný jiný vícemotorák si nevzpomínám - byl statisticky každý třetí let rána . Poté, co jsem do něj dal elektro a RC, nalítal za jednu sezónu mnohonásobek toho, co za všechny předchozí roky. A to je podle mne ten problém. Když už mám na palubě elektromotor, baterku a nějaký regulátor, je poměrně snadné přidat tam i serva a přijímač. Tak ostatně skončil jak Bristol Scout, tak i Čihák. A pokud nedojde k nějaké katastrofě, příští rok tak skončí i SPAD.
To, že létat volné makety (jakékoliv) venku na čas je čím dál více problematičtější, cítíme asi všichni. Ale jak je létat jinak nevím. Létání venku je sice paráda, ale na rozdíl od haly nelze zajistit stejné podmínky pro všechny lety. Popravdě řečeno, soutěže už naštěstí většinou nejsou „to“, co bývaly, spíše jsou záminkou pro setkávání se. Takže i přístup k tvorbě pravidel by se mohl změnit. Když jsem poprvé viděl „venku“ hodnocení Pistácií, kde se dělá pořadí ze statiky, z letů a ta se potom sčítají, nechtěl jsem tomu věřit. Ale nemohlo by zrovna něco podobného fungovat i pro volně létající venkovní makety?
Jinak myšlenka postavení volné CO2/El. makety s plánovanou budoucí přestavbou na RC je podle mých zkušeností zcestná. Tak jsem si postavil Bristol M1C a k plánované zástavbě RC už nedošlo. Model pochopitelně nemám také – opustil mne už na druhé soutěži. Možná někde v Beskydech mezitím vyrostla spousta nových Bristolů…

Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro

Napsal: 03 říj 2011 23:51
od Steve
Tou plánovanou přestavbou voné verze na pozdější RC mám na mysli spíš to, aby vůbec byl důvod jej stavět, aby si model alespoň nějak užil svou kariéru - málokdy nalétá více než jednu-dvě soutěže za rok, pokud ovšem vůbec létá a neleží v krabici kvůli počasí.
Taky by se nemusel dožít ani těch deseti letových minut, jak psal Pavel, a skončil by žehem....
S tím RC souhlasím. Někdo z minimaketářů mi taky kdysi říkal, že starou Dvacetinku osadil elektromotorem a RC výbavou a za sezónu nalétal desetkrát víc než za celé předchozí období.
U mě to problém není, stejně dělám dělená kormidla, pokud předem pořeším náhony, není to později takový problém, jak upravovat model, který takto "předpřipraven" není.
Samozřejmě jen úvaha pro zdůvodnění, proč vůbec ještě něco "volného" stavět. Elektromotor, regler a baterky už tam jsou, stačí vyměnit časovač za Rx a přidat dvě serva a model si po odlétání soutěže může zalétat jako RC.
Mám nachystáno několik původně volných, i nedokončených, modelů pro dodatečné osazení Rc, vč. "vnitřností"; jen ten čas kdyby byl....
Naopak - výhled, že budu stavět nějaký model na soutěž, která možná ani nebude, není příliš motivující. A tak zvažuju i tuto možnost. Nakonec i ta Fly Baby byla jen jako demonstrátor na zkoušku, původně taky čekala na RC. Po destrukci kořene křídla asi nemá smysl ji nějak dál trápit, v krabici jsou další modely ;)
Takže mě, chlapi, nebijte. Jen si myslím, že elektry dávají více možností než sifony a v něčem i víc než Dvacetinky (pestřejší výběr typů). Oproti Dvacetinkám je naopak v nevýhodě jejich hmotnost a mnohem menší dynamika, což se ale od sifonů příliš neliší.
Ale chuť postavit něco "jiného" tady je, jen jestli to má smysl. Abyste mě s nesoutěžním modelem neposílali z letiště pryč.... :?
Zatím se letové výkony od sifonů příliš nelišily, uvidíme, jestli bude nějaký pokrok. Pokud ano a byly by elektry ve výhodě, dá se to pak řešit, ale zatím, zdá se, není proč. Alespoň já jsem zástupy elekter ani nějaké vysoké výkony zatím neviděl.
No a přinejhorším do modelu dám to RC rovnu, hned si polepším, ale cítím to tak trochu jako ztracenou příležitost....Třeba se pletu ;)
Nakonec - na Openscale 2012 uvidíme, co dál, jestli to bude labutí píseň nebo naopak možnost zpestřit soutěž i sortiment typů. ;)
Mimochodem - třeba z toho Bristola vyrostl ten Sládkův, stošedesátikilový :lol: