Hugo píše:Má to cenu

.
Oseobně jsem byl na Openscale zcela unešen modely Il-10, Avia 135 a Breguetem na motor Modela CO2. Myslím si, že to je krásná kategorie (s tímto motorem) a určitě by bylo víc starších modelů u více modelářů. Jsem rozhodnutý si postavit taky nějakou maketu na Modelu. Ale obávám se, že modely s tímto pohonem nejsou poměřitelné s jinými CO2 motory (Gašparín, Telco) a už vůbec ne s modely poháněnými el.motorem a časovačem. Myslím, že pro soutěž by bylo třeba od sebe oddělit elektriku a CO2. A pro Modelu CO2 vytvořit samostatnou kategorii - myslím, že modelů by se mohlo sejít dost. Statiku bych navrhoval převzít z aktualizovaných dvacetinek, či malých maket poháněných gumou. Měřítko navrhuji otevřené

. Martin
Chápu, že cítíš potřebu to nějak vzájemně sladit, aby byly pohony víceméně porovnatelné (přepočítatelné?) a aby některé pohony nebyly handicapovány. V pořádku.
Obecně platí představa, že elektromotor je daleko lepší, že vyhrát s ním je mnohem snazší....
Bohužel to tak není a ty, kteří si to myslí, jsem s elektromaketou, bohužel, létat nezahlédl. Zase tak easy to není, i když v podstatě jsou to velmi podobné pohony svým určením.
Ale samozřejmě je tady argument ohledně letových časů. OK, lze s elektrou létat déle než s některými CO2 motory. Nicméně musím namítnout, že to zase není jen tak. Elektromotor je váhově podobný, ale když si připočteš baterky, je na tom hůře. Pokud přidáš časovač a regler, je ten poměr vůči sifonům ještě horší. Pak je třeba jinak dimenzovat model, má větší kinetickou energii....Ano, dá se postavit i lehounký model s lehkým (ale také ne příliš výkonným) elektromotorem. To lze ale spíš v hale, na ven už to není tak snadné. Účinnost malé vrtulky je jinde než CO2 s větší vrtulí i kroutícím momentem.
Letové časy taky nejsou úplně jednoznačné - kolují tady údaje o několikaminutových chodech motorů na CO2. Takže bych to nebral až tak tragicky. Ulétnout maxe s elektrou není o nic snazší než se sifonem. V naší kategorii spíš vyhrává počasí, hlavně vítr, kdy špatné přistání může být pro model poslední.
Možná elektry létají lépe? Můj Čihák létal dlouho, i když druhý start byl sázkou do loterie, v podstatě s velkými riziky díky momentální improvizaci. Ale Michalův stejný model létal skutečně skvostně a dlouho, tady rozdíl nebyl žádný. Snad je to Čihákova "slabina", Bayeuxovi taky uletěl Čihák, na CO2, směrem nad Brno. Nejspíš slušný oddíl
No a IL-10 i Avia létaly nádherně, nebyl důvod, proč by neměly vyhrát. Asi čím starší, tím lepší

Vždyť to byly kousky z minulého století. I ten Kalinin mohl klidně vyhrát, pokud by jej časoměřiči na více než pár metrů ještě viděli. Takto vyhrával Rainer
Řekl bych, že mnohem větší rozdíly budou mezi modely jako takovými. Někdo může namítnout, že od toho jsou koeficienty, ale......můj Čihák neměl zvýhodnění žádné a tedy měl tedy předepsáno uletět 100s. Ovšem stejně bych na tom byl s Piperem, který je jistě vhodnější a o něco aerodynamicky čistější. Mít pak stíhačku z WWII a podobně je pak ještě výhodnější, zejména, když soutěžící nechá podvozek "doma.

Letové maxy jsou stejné, při nesrovnatelných podmínkách. Ale to víme všichni a kdybychom to dělali jen pro letové časy a ne pro stavbu samotnou, pak budeme všichni stavět jen ty "vhodné" typy, jak se tady stále doporučuje.....Někdo chce stavět Čmeláka a tak dostane radu ať postaví IAR...

, že je létavější, stejně jako další podobné úvahy....
Myslím, že typ modelu má o řád vyšší význam pro let samotný, než druh pohonu. Jsem rád, že přesto se staví i modely podle "nevhodnější" předlohy....
Mám celkem obavu, že rozdělení na Modelu bez kroužku, Modelu s kroužkem, se standartní nádrží, s větší nádrží, motory Gasparin, motory ostatní - Telco, Brown (jsou vzájemně porovnatelné nebo je také ještě rozdělit?), motory bez úprav a motory upravené (unlimited class...), na elektromotory - a zase - ještě nějak rozdělit nebo nechat jednu elektro kategorii?
Bojím se toho, že rozdělením by vzniklo několik podkategorií, a pokud by vůbec šly porovnatelně sestavit kategorie a ještě kontrolovat správné zařazení, pak to dopadne tak, že do každé se přihlásí 1-4 soutěžící, vzácně více a tedy se pak nakonec nebude létat žádná z nich, neboť nebude dost soutěžících v každé z nich. Dohromady sice ano, ale každá zvlášť....
Vrátíme se zase k tomu, že modely budou sice exaktněji (a zřejmě porovnatelněji) rozděleny do kategorií, ve kterých se však nebude soutěžit....
Už na prvním Openscale létaly elektry (a další léta poté) a nahlídnutím do výsledkových listin je zřejmé, že nikdy nedošlo k nějakému výraznému rozdílu mezi sifony a elektrami.
Je nás příliš málo na škatulkování do podkategorií, mohlo by to dospět k tomu, že sifoňáci budou "rozkouskováni" a elektrikáři nebudou soutěžit vůbec.....
Není to příliš práce navíc, vzít volnou elektru, místo časovače dát přijímač, regler a baterky zůstanou a přibudou jen dvě-tři serva s náhony.
Radosti bude mnohem více a dá se s tím létat skoro všude, na rozdíl od volných. Tedy ti, co by stavěli elektromakety skončí a bude zase méně soutěžících. I tak je těch bláznů, co stráví mnoho desítek hodin nad maketkou, aby ji pak svěřili větrům, málo, proč nás odhánět úplně?
Zatím bych to nechal tak, jak to je. Ne proto, že se sifony momentálně nelétám, ale proto, že jsem přesvědčen, že to není nutné.
