Příspěvek
od Antonín Alfery » 25 říj 2013 14:01
Mám doma dva z prvních motorů Ing.Gašparína – oba 33mm3, jeden funkční, druhý v součástkách. Ocelový lapovaný válec, duralové tělo. Jednoduché nastavovaní otáček – válec má podélně naříznuté a napružené závity, nikdy jsem neměl problémy s nechtěným pootáčením za chodu. Ložiska pro klikovou hřídel kluzná, nevypouzdřená (dural na ocel). Kulička ventilu relativně velká, píst silonový s těsnící manžetou. Hmotnost motoru bez vrtule asi 5,5g. Mají naběháno desítky hodin, spolehlivě uvezou modely o hmotnosti okolo 30g. Jeden z nich byl zabudovaný v RC oříšku Aero-18 se kterým jsem chodil létat i v zimě, co bombička to 4-5 startů cca 1 minuta. Údržba – mazán olejem na šicí stroje (jiný nebyl), občas vyprán v benzínu a propiskou roztažená manžeta. Dnes jsem ho zkoušel – na normální otáčky start co start stále cca.1minuta. Ne, že by neměl mouchy. Problémy byly především s řezanými silikonovými těsněními a lepenými spoji trubiček. I přesto, že první motor, který mi Štefan poslal, jsem zničil při rozebírání hned ten večer, co přišel (bylo to prostě něco jiného, než s čím jsem doposud přišel do styku), jsem se pro motory na CO2 nadchl. To jen potvrdily zkušenosti s motorem 100mm3, který byl řešen obdobně a hodil se i pro větší modely.
Motor Modela byl trochu jiný příběh. Jeho návrh i provedení v sobě nesly kompromisy možností své doby a seriové výroby. Ale i tak jej považuji za dobrý motor a může jej používat každý průměrný modelář bez zvláštních nároků na vybavení dílny. Pokud není motor nějak zdevastovaný, dokáže běhat s vrtulí Igra 200mm při správné údržbě a nastavení okolo minuty. Konstrukce je obdobná jako Gašparínovy motory, jen válec byl zprvu mosazný, později duralový, plastový píst s těsnicí manžetou.
Telco je další motor, se kterým jsem přišel do styku. V té době jsem ho odložil – z mého pohledu nebyl konkurence schopný. Konstrukce a materiály obdobné jako Modela, zvláštností je uložení klikového hřídele v exentru, jehož pootáčením se nastavuje zdvih / otáčky. S odstupem doby to považuji za dobré řešení –uživatel teoreticky nemůže motor zničit a navíc se dá lépe využít průběh sil na klikovém mechanizmu. Kulička v sedle „obrovská“, píst je pod manžetou odlehčený pro snížení tření.
Ještě mám doma jednoho Browna, kterého jsem dostal od jeho výrobce. To je něco jiného – ocelový válec i píst, zalapované, bez těsnících kroužků. Velikost co mám je na oříška, moc praktických zkušeností s ním nemám.
Jak původní Gašparínovy motory, tak i Modela dokázaly „zamrznout“. Důvod byl jednoduchý – špatně těsnící píst ve válci a plyn unikající okolo pístu. To však šlo řešit i na letišti – roztažením manžety. Pokud jsem s ošetřenými a připravenými motory přišel na letiště, vždycky jsem si zalétal – motory mne „nevypekly“. Samozřejmě mohlo někde něco povolit, ale jinak jsem byl schopen motory provozovat za jakéhokoliv počasí, které umožňovalo létání. Pokud byly problémy, tak s účinností plnění, ale to je jiná věc.
O zástavbě CO2 do WKF jsem uvažoval už při jeho stavbě. Původně jsem tam chtěl dát „starou“ 33tku, ale protože se mi během doby sešlo doma několik dalších motorů, rozhodl jsem se vyzkoušet G63. Kliková hřídel je uložena v kuličkových ložiskách, ale hlavní rozdíly oproti motorům, které jsem doposud používal, jsou dva – jednak aretace polohy válce kontramatkou a píst s gumovým O kroužkem. Můj názor na aretaci kontramatkou jsem už někde napsal. Teď ještě přidám zkušenosti z venkovního létání. Pavel zmiňuje rozdíly v chování jeho Heinkla při létání na Openscale a v Trnávce. Tak to já jsem si prožil ještě větší šok. V Panenském Týnci byla sice pořádná zima, ale vhlko a tím pádem „hustší vzduch“. Díky tomu modely potřebovaly pro let méně energie a navíc se asi lépe odváděl chlad od válců. Oba CO2 modely, které jsme tam měli, létaly výborně. WKF s G63 okolo minuty, Thomas Morse s Telcem cca 40-50 sec., prostě pohoda. O týden později v Trnávce bylo všechno jinak. Telco jsme si odrovnali sami – v nádržce zůstal nějaký plyn, který na sluníčku ve stanu vystřelil těsnění a postrašil bodovače. Při pokus o opravu jsem ukroutil plnicí ventil od trubičky. To se stává. To co předváděl G63 v WKF mne však dostalo. Bylo sice relativně teplo, ale sucho – rozdíl ve výšce obou letišť bych asi zanedbal. Prostě bylo potřeba zvýšit otáčky. A to se začaly dít věci… Model odstartoval s normálně běžícím motorem, aby se následně jednou či dvakrát „přepnul“ na přídavné spalování a vzápětí v důsledku zamrznutí snížil otáčky na neletové. To se opakovalo takřka pravidelně bez jakékoliv možnosti s tím cokoliv udělat. Pavel sice chodil svého Heinkla nahřívat za okno auta, ale pouze s částečným pozitivním výsledkem.
Doma jsem si udělal rozbor situace. Drak WKF má hmotnost 22g. Tzn. jsem si jist, že by jej naprosto bez problémů uvezla stará 33tka, která má obsah 33mm3, hmotnost 5,5g. Model by létal okolo minuty s jistotou, že bych si zalétal, kdykoliv na letiště přijdu. Vymontovaný motor G63 má obsah 63mm3, hmotnost 9,2g (tzn. je podstatně větší a těžší) a přitom, pokud z něj potřebuji dostat o něco vyšší výkon, narazím na strop obálky výkonů. Tady je prostě něco špatně. Motor jsem rozebral, prohlédl a nic podezřelého nenašel. Na provozní otáčky běhá ve sklepě svých 90-120 sec. – ale ve sklepě létat nemůžu… Jediné vysvětlení, které mám, je zásadní rozdíl v zatižitelnosti motoru s pístem těsněným gumovým O kroužkem v porovnání s motorem s pístem těsněným manžetou. Pokud bych tedy chtěl létat za horších podmínek, nezbývalo by než použít motor ještě větší. A to už ztrácí smysl.
Během čtvrt hodiny jsem si poskládal elektro pohon, který má hmotnost 12g, přitom mám vyzkoušeno, že daná kombinace motoru/vrtule/accu bezpečně "vozí"RC Vegu o hmotnosti přes 60g minimálně 10 minut. Tzn. že by šla poskládat i lehčí varianta. Zajímavá je i ekonomická stránka. Timer od Dereka stojí asi 18 liber, na HK stojí vhodné stříďáky od 10 do 18 USD (používám ten za 10), jednočlánkový regl 10 USD a ACCU 1,5-2 USD. Samozřejmě k tomu jsou ještě přepravní náklady a nabíječka. Ale i tak lze mít funkční pohon za zhruba 1200-1300 Kč – bez dopravy a nabíječky. Jaké je to pohodlí jsem si vyzkoušel na Vimym. Zkrátka do WKF půjde elektro.
S krásně brblajícími kysličníky nevím. Z hlediska spolehlivosti mi vychází návrat k Modele – jenže proti je velikost modelů… Ty dvě historické 33tky spolu s Telcem nic neřeší, takže nezbývá než zkusit hledat nějakou cestu k pochopení motorů s O kroužky nebo se smířit s ještě větší závislostí možnosti létání na počasí…
Naposledy upravil(a)
Antonín Alfery dne 25 říj 2013 14:32, celkem upraveno 1 x.