Stavebnice minimaket a old-timerů

Co mi doma přebývá a ostatním by se mohlo hodit

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Emil
Reakce: 3
Příspěvky: 118
Registrován: 30 kvě 2012 17:57
Bydliště: Kuřim

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od Emil » 23 říj 2018 19:28

Četl jsem před drahnou dobou rozhovor s Earlem Stahlem. Tehdy se ho ptali, jak to bylo s věrností jeho tehdy kreslenými plánky maket. Otázka byla na místě. (I) jeho plánky "trpěly" větší, či menší mírou nepřesnosti. Tehdy na to odpověděl, že plánky kreslil podle pravidelných ročenek, kde byly zveřejňovány všechny novinky v leteckém průmyslu v daném roce ve formě mušek o velikosti jen několika centimetrů. Pravděpodobně mu muselo být inspirací i několik fotografií - špatných. I s ohledem na kamufláž, kterou v pláncích popisoval.
Teď malé odbočky:
  • stavěl jsem BV-min Deperdussin 1913. Našel jsem historické fotky onoho éra. Ani jedna nezachytila kokpit, ve kterém seděl pilot a cestující. Tyto dobové fotky měl autor původního plánu zřejmě rovněž (a pouze) k dispozici. Kokpit je totiž ÚPLNĚ špatně, a tak si ho autor domyslel (a neviním ho ze lhaní).
  • postavil jsem BV-min-ku jednoho prehistorického Caudrona (JirkaD a asi i Vlastec ví). Nepodařilo se mi ho zalétat. Asi by se to podařilo, jen ty výkony by nebyly takové, jaké bych si přál. Na původním plánku je čtyřválcový hvězdicový!!! motor. KRAVINA. Samozřejmě byl v realitě tříválcový (lichý počet válců). Jenže: našel jsem dobovou fotku onoho éra (tak z pohledu druhá hodina), u které byste se mohli skutečně dokrve pohádat, že ten nekrytovaný motor měl skutečně čtyři válce. Tuto fotku měl autor plánku asi také před sebou, když do plánku nakreslil ten čtvrtý válec
A teď k tomu P-705 "Spitfajru". Plánek je z roku 1940. Rok letecké bitvy, která se dnes označuje jako Bitva o Británii, v tuzemsku Protektorát. Kritickým okem. Lze dovodit, že Vladimír Procházka měl při jeho kreslení HODNĚ omezené a nepřesné zdroje. Vlastně půdorys křídla je "Harikejn" jak vyšitý, ostatně kabina a trup za ní taky - pomíjím nepřesné umístění kabiny vůči křídlu. Její umístění, úzký trup a motorový kryt, to je spíš Avia B-35/135, což je asi jediná "moderní" stíhačka, k jejíž podrobnější dokumentaci se byl schopen autor pravděpodobně v té době schopen dostat.
Suma sumárum, Vladimír procházka nakreslil s nedostatkem zdrojů britský fighter, o kterém si myslel, že je to Spitfire, ve skutečnosti to byl Hurricane (což byl v době Bitvy pro RAF dominantní stíhací stroj a asi byl častěji vidět i v produkci pana Goebbelse). Nedostatečné podklady aproximoval dle vzhledu jemu podstatně známější tuzemské samonosné dolnoplošné stíhačky. Za mě historicky cajk. Dokonce mi to přijde zcela autentické a reálné.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od Lubomir Koutny » 23 říj 2018 19:55

Adame, díky za tvůj pohled na věc. Já bych k tomu snad ještě dodal, že na plánku pan Procházka nakreslil velmi hezký obráze skutečného Spitfire v letu.
Snad by tedy mohl ty tvary makety přizpůsobit tomu, co nakreslil v tom hezké, malém obrázku asi podle fotky. Ano, jeho maketa má půdorys velmi blízký Hurricane, jehož nějakou mušku asi měl po ruce.. Dá se říci, že je to tedy hybrid. Něco podobného vytvořil V. Němeček, trochu se to podobá prototypu Jak-1, nebo snad Mig-1, ale on to pro jistotu nazval neutrálně IGOR.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od shark » 23 říj 2018 23:12

Jen technická, Emile. Hvezdičák nemusí mít vždy lichý počet válců. Existoval čtyřválcový dvoudobý, šestiválec Anzani a další, osmiválec je celkem běžný... ;)
0

Uživatelský avatar
Jiří Doležel
Reakce: 93
Příspěvky: 714
Registrován: 26 črc 2012 11:29
Bydliště: Brno

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od Jiří Doležel » 24 říj 2018 10:35

Jako občasný stavitel a účastník soutěží s modely BV-min si dovolím také reagovat. Proti zde uvedenému modelu P-705 Spitfire nemám asi nic proti, co se tvarů týče a nevím proč je zde řešena maketovost, která se u BV-min nijak nehodnotí. Na výkrese přeci není napsáno, že jde o Supermarine Spitfire, jde o model dle představ V. Procházky. Dle pravidel SAM je požadováno maximálně dodržet původní materiály, konstrukci, profily a průměr vrtule. To celé doloženo publikovaným výkresem, případně dobovou fotografií uznanou organizací SAM (proces schvalování neznám), ano, bohužel zde některé nabízené stavebnice modelů toto nesplňují a asi by neměly být uváděny jako BV-3, BV-min, atd., pokud nejsou doloženy důkazy o jejich vzniku. Pro zájemce více k pravidlům zde: http://sam78.cz/old/clanky/186/narodni- ... a-2017.pdf
Osobně považuji za daleko větší modelářskou ostudu a uvádění neznalých modelářů v omyl předělávání původních historických výkresů a vytváření si vlastních za účelem dosažení nejlepších výkonů na soutěžích. Tolerance pak takových "pseudohistoriků" pořadateli je pak výsměchem ostatním soutěžícím. Jako příklad mohu uvést třeba v MHM publikovaný Zlín Z-212, kde se s předlohou z roku 1936 J. Smoly neshoduje ani rozpětí, ani průměr vrtule, ale použité materiály, ani profil, počet žeber a Zlín Z-212 je veřejně propagován jako soutěžní model pro kategorii BV-min, ač jeho výkres vznikl až v tomto tisíciletí.
Po tomto se mi v hlavě honí myšlenka, zda byl opravdu Pyloňák inspirován letounem Pearson-Williams "Mr. Smoothie" nebo se snad při stavbě rychlostního speciálu Mr. Smoothie nechali inspirovat Pyloňákem??
Přílohy
pseudo BV-min.jpg
0

Dušan Sedlár
Reakce: 2
Příspěvky: 59
Registrován: 20 říj 2014 07:20
Bydliště: Trnava, SK

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od Dušan Sedlár » 24 říj 2018 12:27

Ako "trochu" zodpovedný za lietanie historických makiet poháňaných gumou na Očovej, musím sa úplne stotožniť s príspevkom a názorom Jirku Doležela. Vlastne si stačí prečítať komentár /neviem, či redaktora, či Luboša/pod jeho plánkom, a je jasné, že to celé je pochybné.
Na túto tému som viedol minulý rok konverzáciu s ing. Koutným "medzi štyrmi očami" a myslel som, že je to vyriešené.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od shark » 24 říj 2018 14:03

Juro, mluvíš mi z duše. Někteří jedinci holt mají k historii podobný vztah. Kolegové asi vědí o mém (kdysi) neutuchajícím boji proti (nejen) takovým modelům jako GX-46, který nikdo nikdy před rokem 1989 neviděl, nikde plán nevyšel, neexistuje jediná fotografie nebo zmínka v tehdejším tisku, a konstrukce naprosto neodpovídá tomu, co před tím i potom v té době autor stavěl. Přesto je (nejen) tento model zapsán v seznamu čs. historických modelů...
Já už tenhle boj ale vzdal, raději se budu věnovat jiným činnostem, než nějakému dohadování, držím však palce všem, kteří budou bojovat za očistu archivu čs. historiků od těchto paskvilů ;)
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 říj 2018 14:10

No vidím, že ten ZÍn se některým lidem nelíbí. Orgument, který Jirka uvádí nic neřeší, jen si to otevřete. O BV-min téměř nic neříká. Nevím, zda to ještě platí, ale u BV-min bylo povolené měnit měřítko. Já jsem si tedy dovolil místo rozpětí 795 mm toto zmenšit na 760, aby se stím případně dalo létat i kategorii P-30. Průměr vrtule 240 jsem dodržel, je tam IGRA 240. Ano, v křídle je dvojnásobný počet žeber oproti originální malůvce a dal jsem i žebro do VOP, kde pan Smola žádné neměl - jaksi na ně zapomněl. Profil křídla je na původní malůvce jen kořenový, jehož tvar jsem dodržel. Rěči o původních materiálech přímo miluji, zvláště tam, kde u původní malůvky žádné údaje nejsou.
Mimochodem jsem přesvědčený, že pan Smola tento hezký model nikdy nestavěl, pokud by tak učinil, pak jistě by nějaké žebro do VOP dal a také nějaká přidal do křídla. Toto podezření pak mám ještě u několika dalších pražškých modelářů - předevší pak pana Němečka, tito zavedení, si přivydělávali tím, že něco nakreslili a kamarád šefredaktor jim to otiskl i když to nikdy postavené nebylo a také nelétalo.
Opačný problém je u modelů, které byly prokazatelně hned v několika exemplářích do r. 1954 stavěny a létány, ale nebyly v té době publikovány v modelářské literatůře. Do očí bijící absurditou pak by bylo nepřipustit do soutěže wakefield Emila Rese se kterým vyhrál v Kralupech r.1954 mistrovství ČSR, ale jeho výkres byl publikován v knize zcela jistě až o pár let později (jsou tam totiž současně i vítězné modely z Lido-demo i MS 1955).
Takže stále více musím dát za pravdu Tomovi Heinlovi, že v našem věku je lépe si létat jen pro radost a na soutěžení za každého počasí a tam kde se často mění pravidla je lépe se vykašlat (a to i v případě, že oba máme do BV-min podle amerického výkresu přesně postavené výborně létající Canuky).
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1466
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od discobolos » 24 říj 2018 16:10

Původně jsem se nechtěl do toho moc míchat. Ale odpovědi Luboše mně opět vybudily.
Když jsem se připravoval ke stavbě BV-1 Tubby II, inspiroval mně plánek od Luboše (jak jsem teď zjistil, zveřejnil jej už dvakrát). Když jsem jen tak kontrolně zadal jméno modelu u strýčka Googla, abych měl případně jako doklad původní historický plán, poněkud jsem byl překvapen, jak to Luboš "ohnul" k obrazu svému.
Na jednu stranu chápu, že pro žáka stavějícího tento model v kroužku, je jednodušší stavět trup, který má horní hranu rovnou. Na druhou stranu autor plánku uvádí tohoto mladého adepta vedomě v omyl (tedy případně i jiné, kteří použijí u nás zveřejněný plán) když tvrdí, že model odpovídá pravidlům kategorie BV-1.
V dané chvíli si říkám, že kdysi Zdeněk Raška udělal přelomovou věc. Když se zeptal žáka, kdo mu poradil upravit dvacetinku tak, že neodpovídá předloze, ale tím lépe létá, dozvěděl se že "soudruh vedoucí". V reakci na to Zdeněk disvalifikoval Luboše.

Takže Luboši, my všichni létáme pro radost. Jen dodržujeme základní pravidla (i slušnosti).
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 říj 2018 18:52

Původně jsi se do toho nechtěl míchat, jen škoda, že Ti to nevydrželo... Ano, původní výkres TUBBY byl z r. 1944. Ten pak byl překreslen a otištěn v Aeromodelleru 01/1994 jako TUBBY II. Je pravda, že rovná horní strana trupu byla 2 pole před kormidly lehce zahnuta dolů a pak zase zlomena rovnoběžně s osou trupu. Protože naše pravidla umožńují úpravu tak, aby se mohl použít determalizátor, tak se přímo nabízelo, nechat celou horní stranu rovnou a pro kormidla udělat zářez tak, že tento pro ně tvoří i doraz VOP při vyklopení deteru. Tak jsem tedy konec zádi trupu upravil, myslím, že ku prospěchu věci!
To co jsi vygooglil je další překreslení původního plánku a publikované asi nedávno, upřímně řešeno líbí se mi méně než to z Aeromodelleru, nebo ta moje úprava. Ale nikdo Ti nebrání v tom, aby jsi podle toho svůj TUBBY II upravil.

S pravidly a jejich aplikací pořadatelem je to velmi zajímavé : po mnoho let jezdím na Mezinárodné majstrovstva Slovenska historických modelov v Očové. Letos jsem tam chtěl jet opět, protože to bývá parádní soutěž v přátelském ovzduší a příležitost potkat se s přáteli, které jinak člověk již dlouho neviděl a kdo ví, zda ještě někdy uvidí (roky jsou tady). Další důvod byl předvézt takovou akci mé nové přítelkyni, udělat z tiho velký výlet a ten zakončít tůrou na Malé Fatře. Jenže asi měsíc před soutěží se objevil velký problém (jednak pořadatel byl vyhnán z letiště vinou nekázně nějakéhp RC modeláře, který v minulém roce ohrozil žáka plachtaře při přistávacím manévru), ale hlavně proto, že propozice soutěže upozorňovaly na nová národní slovenská pravidla SAM 119, která vyžadují u gumáků plošné zatížení minimálně 12 g/dm2. Psal jsem Dušanovi Sedlárovi, že nepřijedu, že modely splňující tuto podmínku nemám.
Dušan mne uklidnil, že pokud je na původním plánku váhový rozpis, případně uvedeno nižší plošné zatížení a já mám model splňující údaj na plánku, tak je vše v pořádku a mohu tedy létat jak s Disperátem, tak i M.B.29. (Jenže tuto vyjímku v pravidlech Slováci uvedenu neměli - na rozdíl od nových českých pravidel, kde je). Tento fakt také mohl ovlivnit, účast gumičkářů, kterých tam bylo letos méně.
No, jaká byla praxe? Vítěz a někteří další na popředních místech létali s modely, které ani nesplňovali tu vyjímku - superlehké, celobalzové provedení Skřivana atd.... Takže na co si to vlastně hrajeme? Máme přísná pravidla, která pořadatel stejně nedodržuje.

A nyní k tomu, čím jsi mne Dušane opravdu dojal. Ta povídka o mé diskvalifikaci Zdeňkem Raškou na soutěži dvacetinek je moc zajímavá, ale naprosto nepravdivá. Nikdy jsem nebyl na soutěži dvacetinek diskvalifikován a tím méně Zdeňkem Raškou. Tímto Tě žádám, abys předložil ke svému tvrzení jasný důkaz - výsledkovku. Nebo se mi zde jasně omluvil!
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od shark » 25 říj 2018 08:21

No, Luboši, celá roky se soutěže SAM 78 i 95 létaly s gumáky, které 12g/m neměly, ačkoli v pravidlech to jasně bylo dáno. S tím, jestli je na plánku nějaký údaj, a platí tedy výjimka, se nikdo netrápil. Sám jsi měl své modely takové všechny - teď to nemyslím rejpavě.
Navíc, kdybys prošel diskuze na webu 78, tak zjistíš, že jsem byl vždy velký bojovník za zrušení tohoto nesmyslu.

Jinak je ale tvé "ohýbání" plánků notoricky známé, to prostě neokecáš :lol: :lol: :lol:
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od Lubomir Koutny » 25 říj 2018 10:43

Ano, máš pravdu již řadu let soutěžím v BV-1 s modely Disperato a M.B. 23, oba nesplňují 12 g/dm2, ale jsou z r. 1936 a hlavně, oba mají na plánku váhové rospisy, které mé modely splňuji.
Když si navíc někdo vymyslel, že svazek nesmí být těžší než 20 g, tak jsem splňoval i tuto podmínku.

Mimochodem těch 12 g/dm2 neplatilo vždy, před válkou bylo také 7 g/dm2, po válce pak až 15 g/dm2, ale do plochy se nepočítala VOP, takže modely měly veliké VOP, skoro tandemy. Pak teprve přišla pravidla 12 g/dm2. Je spousta předválečných modelů, většina s jednoduchým potahem na pláncích není váhový rozpis a ty se zatížením 12 g/dm2 nejsou schopné pořádného letu !!!
Ti co prosazují zásadně původní materiály budou asi těžko shánět pedik na koncové oblouky, já jej od Bohouše Reicharda sehnal a na na skřivanech jej měl, stejně jako i smrkové nosníky na podélnících trupu i náběžku, nosník a odtokovku v křídlech, také vrtuli jsem poctivě dělal z lípy. Pouze žebra byla místo překližky balzová.
0

Uživatelský avatar
Jiří Doležel
Reakce: 93
Příspěvky: 714
Registrován: 26 črc 2012 11:29
Bydliště: Brno

Re: Stavebnice minimaket a old-timerů

Příspěvek od Jiří Doležel » 25 říj 2018 10:54

Pro ortodoxní oldtimeristy :lol: http://www.pedig.cz/index.php?cPath=17
Tak jak je to s těmi plánky?
0

Odpovědět