Stránka 1 z 1

F4U1 Corsair jako M-pist

Napsal: 07 kvě 2022 20:06
od Lubomir Koutny
Je to skoro půl století, co jsem si postavil Corsaira jako oříška, létal výborně, pak si jej vyžádal "Ujo Motorček" (tak jsme říkali ing. Gašparínovi). Před rokem jsem se nestačil divit, když Probert Cok donesl nádherně zrenovovaného mého Corsaira do Hlučína a parádně tam s ním létal. Inu zlaté ručičky.
Nedalo mi to a já si řekl, že zkusím Corsaira postavit jako pistácio. Znovu se ukázalo, že postácio je něco jiného a žádá si pečlivý výběr typu. Zkrátka do detailu postavené pistácio vychází jako velmi těžký a nesnadno zvládnutelný model, ano letová 8 g je opravdu moc.

Re: F4U1 Corsair jako M-pist

Napsal: 08 kvě 2022 08:17
od Lubomir Koutny
Dnes 7.5, ráno zataženo, slabá rosa 14 st.C bezvětří. Malý plácek mezi paneláky asi 16x 20m. S původním svazkem 1,4 g l=350 mm 2,0 g/m Nmax 1700 s podvozkem je model velice choulostivý na seřízení VOP, rozdíl mezi letem do země a přetažením s pádem do vývrtky je velmi malý, model je těžký na zadek, na 700 otáček s podvozkem sotva let v horizontu, bez podvozku naprosto nestabilní.
Takže na vrtulový náboj přišla pérová podložka M6 o váze 0,4g, průměr vrtule zmenšen ze 135 na 120mm, nový svazek 1,35 g L=295 mm 2,25 g/m Nmax =1410 ot. Nyní je to lepší, i když stále dost citlivé na seřízení VOP i SOP. Začínám s podvozkem na 400 ot. nejlepší let půl okruhu o průměru 15m, výška 1,5m. Na 800 ot jeden celý okruh, výška 3m, ale na konci letu přetažení, lomcovák a pád. Bez podvozku rychlý výstup do výšky asi 8m, tam přetažení, lomcovák a pád do ploché vývrtky, jemné seřízení a následuje necelý jeden okruh, ve výšce 6m lomcovák, vybrání let v pravé zatáčce.
Zcela jasně je potřeba další dovážení asi 0,3 g na předku vrtulového kužele. nebo najít pod znakem přední závěs.

Re: F4U1 Corsair jako M-pist

Napsal: 08 kvě 2022 11:03
od Lubomir Koutny
Po provedené úpravě znovu na plac. S podvozkem na 800 ot. jeden hezký let, celý okruh ve výšce 1,5, pak otevření zatáčky a přistání na keři. Šlo se na velký plácek u dálnice a parku. Lety s podvozkem za nic nestály ani na 900 otáček, guma asi již trochu unavená. Takže jdeme na to bez podvozku a model chytil druhý dech. Postupně vylepšováno až na 1100 otáček nádherný let ve výšce 10m tří velké okruhy o průměru 20m a po 30 s přistání na stromě ve výšce 2,5, ve svazku ještě dost otáček. Ale další let na 1200 otáček sice byl do výšky 12m, ale tam přetažení, lomcovák a pád na zem. U dalších letů již byla guma unavená. Chce to ještě silnější svazek. Soutěžní model to nikdy nebude, asi nejlépe tam dát silnější, kratší gumu a někomu darovat, ten bude natáčet prstem a létat bez podvozku.

Re: F4U1 Corsair jako M-pist

Napsal: 08 kvě 2022 20:25
od Lubomir Koutny
Dnes pozdní odpoledne. bezvětří 20 st. C. Do Corsaira jsem dal nový svazek smyčku L= 300 mm, 1,5g , 2,5 g/m N max = 1400 a zašel na můj větší plácek mezi paneláky u dálničního přivaděče a parčíku. Točím 300 otáček a zkouším let s podvozkem, nehezky to sebou pláclo pár kroků přede mnou. Ne nebudu se tím trápit, dál již jen bez podvozku. Točím 400 letí to hezky jeden okruh. Takže 800 po startu následuje prudké stoupání do 12 m a dva okruhy asi za 30s. Na 900 velmi ostrý stoupavý let přechází do svíčky a ve výšce 12m přepad přes záda. Lehce natlačím VOP a přidám zatáčky na SOP, opět 900 otáček, následuje fantastický let, výška snad 20 m dva velké okruhy nad stromy parčíku a těsně kolem stěny paneláku, naštěstí první kontak s větví ořechu ve výšce přes 10m otočil model ke středu plácku, kde také po 35s přistál. Je zalétáno a příště již jen na letišti. Že by to byl model pro soutěže v hale je nemyslitelné, létá to po čertech rychle a také moc vysoko.

Re: F4U1 Corsair jako M-pist

Napsal: 09 kvě 2022 07:03
od Pavel Stráník
Corsaira jsem kdysi měl jako oříška, zděděného po Tondovi Alfery, a bylo to tak nějak podobně - krásné lety, ale rychle a vysoko. Venku jsem si s ním nádherně zalítal. Jako pistacio se asi nedá čekat nic jiného, spíš ještě rychlejší a čipernější lety. No a s tím podvozkem - to je známá věc a praxí vyzkoušená (teda alespoň mou praxí), takhle nízko umístěný podvozek je opravdu pro létání naprosto nevhodný. Nelítal mi s ním ani jeden ze tří Corsairů ani Heinkel He-112. Přitom bez podvozku byly a jsou modely zcela v pohodě.