Stránka 1 z 1
Hansa Brandeburg W 20
Napsal: 16 říj 2024 10:54
od Lubomir Koutny
Německé velení ponorkového loďstva chtělo v druhé polovině WWI pro největší třídu ponorek malý průzkumný letoun, který by byl v rozloženém stavu přepravován na hřbetě ponorky ve válccovitých kontejnerech. Heinkl proto navrhl malý dvouplošný létající člun. Ten byl postaven ve třech prototypech, první měl strukturání potíže, které pak u dalšího byly řešeny párem mezkřídelních vzpěr. Od toho druhého prototypu jsou dokonalé podklady včetně třípohledů a několika fotogragií. Již dávno jsem chtěl si tento typ postavit jako dvacetinku i oříška současně. Problémem byl lozenge, tisk na kondezátorák se mi nedařil, ale můj americký známý Smiley mi poslal lozenge na jejich vláknitém papíře, ten je však těžší než modelspan, nebo plyspane, takže již chápu, proč americké minimakety mají zpravidla větší rozměry. Přes tento problém jsem se rozhodl tento typ postavit s dodaným lozenge. Mezitím mne předešel Jirka Doležel, tomu se nelíbilo, že by model měl mít motorstick a tak vše jako strojař řešil svazkem v trupu a náhonem přes řemenici na vrtuli, píše, že však ztráty z převodu byly veliké a tak nyní model létá jako elektro.
Také se mi ten motorstick nelíbí a tak jsem uvažoval nahradit jej méně viditelným závěsem z ocelového drátu 1mm o délce asi 50 mm čnícím šikmo dopředu z přídě trupu. toto řešení však vyžaduje mnohem pevnější vzpěrový systém nesoucí motor a mezikřídelní vzpěry, takže to bylo první co jsem udělal, kozlík to vydržel, ale po zvážení jaká bude celková letová váha jsem došel k závěru, že množství energie v kratším svazku u takového provedení bude malé a lety krátké, takže nakonec to bude s motorstickem, který může být mnohem delší. Přikládám fotku z rozestavěných dílů modelu, Zbývá potáhnout vše, zhotovit nádrž paliva s motorstivkem, plováky, vzpěry a model kompletovat. V hlavě však již mám konkurenční moderněší, celokovový dolnoplošný letoun určený pro stejné použití Roland Pudbuz, ten byl také postaven ve třech prototypech a na počátku dvacátých let byl používán rybáři, někde jsem měl malý 3 pohled, ale ten jsem ztratil, byl bych moc vděčný pokud by mi s tímto někdo pomohl.
Re: Hansa Brandeburg W 20
Napsal: 16 říj 2024 16:43
od Steve
V hlavě však již mám konkurenční moderněší, celokovový dolnoplošný letoun určený pro stejné použití Roland Pudbuz,
UTFG
Jestli myslíš LFG V.19 Putbus...
- P33783P1.jpg (75.61 KiB) Zobrazeno 7117 x
- lfgv19-c1.jpg (27.71 KiB) Zobrazeno 7117 x
Re: Hansa Brandeburg W 20
Napsal: 16 říj 2024 17:24
od Lubomir Koutny
Moc děkuji. Ano, otevřel jsem na googlu LFG Roland Putbus a vše tam je, včetně mého hříchu z mládí.Také je tam spousta fotek skutečného letounu od různých prototypů lišící se především opěrkou za pilotem, ale také polohou křídla tedy vzdáleností náběžky křídla od čelní hrany krytu motoru. Pro mne bude zajímavá ta, kde náběžka je až za vzpěrou k plováku, tedy přece jen o trochu delši předek
Re: Hansa Brandeburg W 20
Napsal: 17 říj 2024 19:37
od Lubomir Koutny
Stavba pokračuje, potah křídel, pomocné plováky, motorstick-, přilepení dolního křídla na trup, zkouška klouznutí.
Re: Hansa Brandeburg W 20
Napsal: 18 říj 2024 11:08
od Lubomir Koutny
Proboha kdo zase vymyslel jak uživarelům zkomplikovat život, nyní budu vždy muset zadávat heslo, proč?
Rád bych dokončil svůj příspěvek k H.B W20. Model je hotový, mám co jsem chtěl, je to jen pro oči, prázdná váha bez gumy a dovážení je 12g, letová bude přes 15g, takže pokud model poletí 30s, pak to bude zázrak.Pokud by se našel někdo další, který by chtěl tento typ stavět a létat s ním soutěže v kategorii M-oř pak mohu poradit : potah zásadně kondenzátorovým papírem 6g/m2, ušetříte přes 2g na váze papíru a další na tom, že nebudete muset tolik dovažovat. Lozenge stříkat přes šablonu (tak jsem to dělal za pomoci Vládi Kunerta na mém Albatrosu W4). Možná, že podobné váhy lze dosáhnouti u potahu Kashmirem 6g/m2 a lozenge tištěný na PC, ale pak asi by byl problém s barakrylem...
Model jsm dovážil třemi modelářskými špendlíky a zkoušel klouzat s přistáním do peřin postele, celkem to šlo, přiznám se. že kompletace byla náročná bez přípravku, jen v rukách, nastavení horního křídla od oka, ale snad jsem se trefil.
Re: Hansa Brandeburg W 20
Napsal: 18 říj 2024 11:13
od Lubomir Koutny
Nějak jsem omylem smazal fotku modelu s motorstickem, Obávám se, že ten budu muset jeětě prodloužit, aby se nemuselo tolik dovažovat, model je příšerně těžký na zadek.
Re: Hansa Brandeburg W 20
Napsal: 24 říj 2024 20:55
od Lubomir Koutny
Pevní pokusy o motorové lety dopadly zatím neslavně, svazek smyčka z gumy 2,07 g/m pouze prodloužila klouzavý let, nová guma Kalina 2,42 g/m byla lepší. ale model letěl rovně, nestoupal a na parkovišti narazil motorstickem do kola zaparkovaného auta. Výsledek utržená nádrž, rozlámaná horní část vzpěr kozlíku, uražené dva válce motoru, vzoěry a zborcené hormí křídlo. Je co opravovat, bude to chtít sinějšá svazek asi smyčka z gumy 3,4 g/m o délce 330 mm a větší plac na zalétávání..
Re: Hansa Brandeburg W 20
Napsal: 25 říj 2024 20:08
od Lubomir Koutny
Dnes v 16 h se zdálo, že je bezvětří vzal jsem opravený model a novou gumou amyčka TAN SS 3.4 g/m o délce 330 mm, doma natočil 550 otáček a šel na velký plácek. Napřed klouznutí se zablokovanou vrtulí vše OK, takže start s motorem, po pár metrech přetažení a pád do trávy, zvedám model ve kterém zbylo více než polovina ohrátek a na předek motorsticku namáčknu 0,2g plasteliny, bylo to lepší, let asi 20m v horizontu, zvedám model tak nešikovně, že se odlamuje jeden válec z makety motoru,vidím kam padá do trávy vysoké 10 cm, ale hledání je neúspěšné i když jsem tam tu trávu vytrhal a vše prohmatal. Začíná to pofukovat, posbirám pár ořechů a jdu domů. u parkoviště mne napadlo podávat se do míst, kde včera narazil model do auta, těžce se poškodil a vylomil dva válce motoru, auto co tam ráno zavazelo je pryč a já ty válce na první pohled vidím a beru dimů. Oprava na 5 minut a pak již se mohu věnovat práci na stavebnici dvacetinky Bf-109F2 pro Milana Lužu, který si pro ni za týden přijede.
Re: Hansa Brandeburg W 20
Napsal: 27 říj 2024 15:52
od Lubomir Koutny
Dnes jsem udělal vše, aby model konečně letěl ve stabilním stoupavém letu, především to byl nový svazek smyčka z gumy TAN SS 3,5g/m o délce 330 mm a dovážení na přídi motorsticku, včetně malého dovážení na levém konci horního křídla. V 10 h bylo úplné bezvětří a 15 C . klouznutí do trávy bylo donré, model hezky přistál asi 4 m přede mnou. Již doma v klidu jsem natočil do svazku 900 otáček. První let dopadl hanebně, model šel po parabole do země, ta byla naštěstí měká, tak se jen motoestick utlumený trávou zabodl do země bez poškození, po zvednutí na zbylé obraýtky to pro změnu bylo přetažení a pád beze snahy nějak letět.
Model v tomto sestavení váží 16g a má stejný svazek jako plovákový RAIBOW, ten váží 18g a stabilně létá přes 50s. Proč to nelétá?
1.Je to nevhodný, téměř nestabilní typ se spoustou vzpěr, s pomocnými plováky a nevhodmým moc klenutým profilem
2. Tah vrtule vysoko nad osou odporu není vyvážen stabilizačním momentem VOP na dostatešně dlouhém rameni
3. Americká potištěný papír je nejen těžký, ale i špatně sleduje tvar profilu
Možná ještě zkusím elektrifikaci jako Jirka, bojím se, že kondenzotorák na to bude slabý.
Re: Hansa Brandeburg W 20
Napsal: 27 říj 2024 19:23
od Lubomir Koutny
Před časem jsem zde četl o nějakých malých elektromotorcích s baterií, snad je to silnější než ta kondenzátorová verze a doba chodu nastavitelná opakovaným kliknutím. Nyní to nemohu najít, kde se to dá koupit ? zajímalo by mne zda to oživí tu mou W20.