Avia B-135
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 32
- Příspěvky: 2573
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Avia B-135
Díky, opravdu moc hezké.Trochu se mi zdá ujetý tvar SOP. Také si myslím, že na fotkách bulharských B-135 ty skvrny jsou pozůstatek po naleptání povvrchu kyselinou.
0
- Ivan Horníček
- Reakce: 98
- Příspěvky: 657
- Registrován: 20 bře 2015 23:39
- Bydliště: Postřelmov
-
- Reakce: 32
- Příspěvky: 2573
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Avia B-135
Ivane díky za pěknou fotku krásné Petrovy B-135 na CO2, vidím ji poprvé.
Já jsem trochu pokročil, na hrubo hotové křídlo a také pokrok na trupu.
Já jsem trochu pokročil, na hrubo hotové křídlo a také pokrok na trupu.
0
Re: Avia B-135
To je ta fotka z Modeláře?
Škoda, že o modelu nevíme víc. Mám pocit, že byla polystyrénová, ale k Petrovi mi to nesedí

0
-
- Reakce: 32
- Příspěvky: 2573
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
-
- Reakce: 32
- Příspěvky: 2573
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Avia B-135
Tak kostra je skoro hotová, chybí jen kabina a dovážení. Zatím 20g, ale protože je těžiště ve 30% hloubky křídla, závěs je 140 mm za těžištěm a vrtule 75mm před ním, svazek ze 4 nití gumy TAN SS 3x1 o délce 600 mm bude vážít asi 6,5 g takže do kužele vrtule je potřeba doplnit 3 g olova, jenže není tam tolik místa. Letová by mohla být asi 33g.
0
-
- Reakce: 32
- Příspěvky: 2573
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Avia B-135
Tak dbacetinka Avie B-135 je téměř hotová. Podařilo se mi do zadního dílu kužele vrtule nacpat 2g olova, takže nyní bez svazku je těžiště ve 30% a prázdná váha 24 g, se svazkem a po dalším nátěru napinákem bude nutné dovážit alespoň další 1 g. Takže letová asi 34 g, což je dost na tak malu plochu křídla.
0
-
- Reakce: 32
- Příspěvky: 2573
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Avia B-135
Toník Křivka mi poslal e knihu AVIA B-35 B-135. jsem mu za ni velice vděčný, nevěděl jsem, že existuje. Škoda jen, že jsem ji nedostal před tím, než jsem začal svou dvacetinku stavět. Nevím zda Shark ji četl, mimo jiné je v ní velmi podrobně popsán souboj čtyř pilotů Avií 135 se čtvrtou vlnou amerrických bombardérů (které byly bez stíhacího doprovodu) nad Sofií a sestřel B-24 včetně citací jejich hlášení těsně po přistání z bojové akce.
0
Re: Avia B-135
Jistě myslíš knihu od MBI, Luboši... Ano souboj je v ní popsán, a to podle hlášení Bulharů. Pak ještě existují archivy USAAF, velmi podrobné, kde je sestřel prakticky vyloučen, a B-24 už vůbec. Pro jednoduchost wiki, což sice často nebývá důvěryhodný zdroj, ale v tomto případě vše sedí - https://cs.wikipedia.org/wiki/Avia_B-135 a Šafařík - https://blog.safarikovi.org/2019/11/avi ... ovica.html Pokud by to byla otázka života či smrti, zda k sestřelu opravdu došlo, projedeme ty archivy
Nicméně uchovejme si tuto legendu o sestřelu a sny o tom, jak by Avie 135 sestřelovaly Heinkely a Junkersy, kdyby...
Jinak samozřejmě hlášení pilotů na všech stranách nelze brát jako potvrzení některé legendy. Stačí si přečíst třeba hlášení pilotů SVZ o jejich sestřelech čtyřmotoráků, a porovnat je se skutečnými ztrátami USAAF nad štátom a okolím... To samé ale platí LW, RAF, VVS, nebo třeba Japončíků, kteří v hlášení "ztrát" způsobených nepříteli obzvlášť vynikali


Jinak samozřejmě hlášení pilotů na všech stranách nelze brát jako potvrzení některé legendy. Stačí si přečíst třeba hlášení pilotů SVZ o jejich sestřelech čtyřmotoráků, a porovnat je se skutečnými ztrátami USAAF nad štátom a okolím... To samé ale platí LW, RAF, VVS, nebo třeba Japončíků, kteří v hlášení "ztrát" způsobených nepříteli obzvlášť vynikali

0
-
- Reakce: 32
- Příspěvky: 2573
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Avia B-135
Ano, to vše známe. Piloti však hlásili, že oba motory B-24 na pravé straně po zásažích hořely, posádka vyskočila na padácích v oblasti kontrolované jugoslávskými partyzány. V každém případě to bylo velké hrdinství od pilotů Avií, které byly vyzbrojeny pouhými dvěma malorážnými kulomety.
Otázkou je: Co by kdyby? v březnu 1939 Hácha nepodepsal Protektorát a okleštěná republika dále existovala. Stále se mi nabízí srovnání B-135 s VG Arsenaly, Někteří Poláci létaliv letce vyzbrojené VG-33, tedy se stejným motoren jako naše B-135 Oba letouny měly dřevěné křídlo potažené al plechem 0,2mm. jenže Arsenal měl větší plochu křídla, byl lehčí (přestože byl vyzbrojen 20mm kanonem a čtyřmi kulomety a o 20 km/h rychlejší,ovšem to již byl květen 1940. V téže době prototyp Arsenal VG-36 s motorem o výkonu 1000 hp dosahoval rychlost 590 km/h a prototyp VG 35 s turbo dmychadlrm
měl výborné výkony i na velkých výškách a max rychlost 600 km/h.
jak by mohl vypadat další vývoj Avie B-135 se lze jen domnívat, předpokládám, že by také již byl k dispozici motor o výkonu 1000hp, snad by letoun dostal třílistou vrtuli a mohl být zkrácen podvozek a zbaven některých neduhů, jistě by konečně letoun dostal 20mm kanon a snad také kozlík za pilotem by byl doplněný o pancéřovou ochranu.To vše by však přineslo další nárůst váhy a nepřispělo k dobrým letovým vlastnostem. Ať se na mne nadšenci z naší Avie B-135 nezlobí, ale ani v nejlepším případě by naše Avie nedosáhla bojové hodnoty jakou měly francouzské Arsenaly.
A nyní k mé dvacetince, po dovážení jsem udělal svazek o délce 500 mm ze čtyř vláken 3x1 dobré měkčí gumy K=12 do které se teoreticky při t=25C dá maximálně natočit 1620 obrátek. Letová váha bez podvozku je 30g, tedy stejně jako u mé dvacetinky Jak-3. Polha těžiště a první klouznutí OK. Natáčím prstem ještě nenamazaný svazek na pár otáček, krátký let v levé zatáčse toho moc neřekl, točím trochu více, začátek mírné stoupání, pak zúžení zatáčky a s posledními obátkami tvrdší přistání do sněhu, Ubírám zatáčky SOP a zkusím fotit, výstup do 5m a pak sešup dolů průlet nad zení, vyplavání do 1m a konec motoru,jediná mizerná fotka. protože nakrucování křídla moc nepomohlo ta zkouším více vyosit veruli do prava štětinkou jehličí u hlavice. Natáčím více model po startu nezatáčí mírně stoupá do výšky 8m, pak zpomalí, přepadne do levé zatáčky a ještě na otáčkách sebou plácne do sněhu. Je mi jasné, že díky velmi štíhlým koncům křídla je to vekmi choulostivý model a další zalétávání nebude snadné. Oni i bulharští piloti píšlou, že tento typje náročný na pilotáž a neodpouští chyby. V porovnání byla dvycetinka Jak-3 úplný dobráček.
Otázkou je: Co by kdyby? v březnu 1939 Hácha nepodepsal Protektorát a okleštěná republika dále existovala. Stále se mi nabízí srovnání B-135 s VG Arsenaly, Někteří Poláci létaliv letce vyzbrojené VG-33, tedy se stejným motoren jako naše B-135 Oba letouny měly dřevěné křídlo potažené al plechem 0,2mm. jenže Arsenal měl větší plochu křídla, byl lehčí (přestože byl vyzbrojen 20mm kanonem a čtyřmi kulomety a o 20 km/h rychlejší,ovšem to již byl květen 1940. V téže době prototyp Arsenal VG-36 s motorem o výkonu 1000 hp dosahoval rychlost 590 km/h a prototyp VG 35 s turbo dmychadlrm
měl výborné výkony i na velkých výškách a max rychlost 600 km/h.
jak by mohl vypadat další vývoj Avie B-135 se lze jen domnívat, předpokládám, že by také již byl k dispozici motor o výkonu 1000hp, snad by letoun dostal třílistou vrtuli a mohl být zkrácen podvozek a zbaven některých neduhů, jistě by konečně letoun dostal 20mm kanon a snad také kozlík za pilotem by byl doplněný o pancéřovou ochranu.To vše by však přineslo další nárůst váhy a nepřispělo k dobrým letovým vlastnostem. Ať se na mne nadšenci z naší Avie B-135 nezlobí, ale ani v nejlepším případě by naše Avie nedosáhla bojové hodnoty jakou měly francouzské Arsenaly.
A nyní k mé dvacetince, po dovážení jsem udělal svazek o délce 500 mm ze čtyř vláken 3x1 dobré měkčí gumy K=12 do které se teoreticky při t=25C dá maximálně natočit 1620 obrátek. Letová váha bez podvozku je 30g, tedy stejně jako u mé dvacetinky Jak-3. Polha těžiště a první klouznutí OK. Natáčím prstem ještě nenamazaný svazek na pár otáček, krátký let v levé zatáčse toho moc neřekl, točím trochu více, začátek mírné stoupání, pak zúžení zatáčky a s posledními obátkami tvrdší přistání do sněhu, Ubírám zatáčky SOP a zkusím fotit, výstup do 5m a pak sešup dolů průlet nad zení, vyplavání do 1m a konec motoru,jediná mizerná fotka. protože nakrucování křídla moc nepomohlo ta zkouším více vyosit veruli do prava štětinkou jehličí u hlavice. Natáčím více model po startu nezatáčí mírně stoupá do výšky 8m, pak zpomalí, přepadne do levé zatáčky a ještě na otáčkách sebou plácne do sněhu. Je mi jasné, že díky velmi štíhlým koncům křídla je to vekmi choulostivý model a další zalétávání nebude snadné. Oni i bulharští piloti píšlou, že tento typje náročný na pilotáž a neodpouští chyby. V porovnání byla dvycetinka Jak-3 úplný dobráček.
0
Re: Avia B-135
Luboši, to je právě ono - "piloti hlásili"... Být já na jejich místě, budu taky hlásit sestřel čtyřmotoráku
Všechna fakta hovoří proti zmiňovanému sestřelu, záběry z fotokulometů taky nejsou, atd, atd, a vlastně je zbytečné to dnes řešit.
Ale jen pro zajímavost, a omlouvám se, že neuvedu jména a přesná data, v hlavě to nenosím. Je známo, že piloti SVZ se nijak moc nepřetrhli při útocích na svazy 15.AF, které přelétávaly nad Slovenskem. Ze strany LW se tato nečinnost SVZ nesetkávala s pochopením, a byla příčinou výtek a hlášení. Při jednom podobném náletu však k sestřelu čtyřmotoráku došlo. Tedy piloti Hanovec a Božík si mysleli, že jde o čtyřmotorák, zaútočili, jenže když už bylo pozdě, uvědomili si, že je to Bf-110 s přídavnými nádržemi pod křídly, která se z určitého úhlu mohla jevit jako čtyřmotorák. Po přistání se pochopitelně nenapráskali, ačkoli oba si uvědomili svůj omyl, a nahlásili sestřel B-24. Kupodivu to prošlo, protože posádka Bf-110 nahlásila, že jí sestřelily Mustangy!! Oni totiž Slováci letěli na Bf-109E s rovnými konci křídel, a ty už posádka stodesítky neznala, protože LW už Éčka dávno nelétala a měla stodevítky F a G s oblouky!
Takže takhle nějak je to s těmi hlášeními...Pro úplnost dodávám, že když SVZ opravdu už nic jiného nezbývalo, a 26.června 1944 na svaz 15.AF zaútočili, skončilo to masakrem. SVZ, pochopitelně.
Ona ta letecká latina je úplně stejná, jako ta myslivecká
To přesně platí i Pro Poláky na VG.33. Sice se uvádí nějakých 25 strojů převzatých Armée de l'Air, ale skutečně letuschopných bylo převzato jen sedm, zbytek byl převzat jen formálně těsně před zničením před postupujícími Němci - pořádek musí být, armáda nemůže ničit vybavení, které ještě nepřevzala
A z těch zbylých sedmi údajně dva vzlétli k několika bojovým misím, ale žádné záznamy o tom neexistují, a Poláci dozajista v kokpitech VG.33 vůbec neseděli, a to ani na zemi.
Arsenal i B-135 mají ovšem něco společného - jsou to mýtizované stroje, které by možná mohly něco dokázat, kdyby...a kdyby...a kdyby...
Dvacetinu máš pěknou, a to tvoje rychlostavitelství obdivuji. Jen bacha na létání v tmavě zelené trávě!

Ale jen pro zajímavost, a omlouvám se, že neuvedu jména a přesná data, v hlavě to nenosím. Je známo, že piloti SVZ se nijak moc nepřetrhli při útocích na svazy 15.AF, které přelétávaly nad Slovenskem. Ze strany LW se tato nečinnost SVZ nesetkávala s pochopením, a byla příčinou výtek a hlášení. Při jednom podobném náletu však k sestřelu čtyřmotoráku došlo. Tedy piloti Hanovec a Božík si mysleli, že jde o čtyřmotorák, zaútočili, jenže když už bylo pozdě, uvědomili si, že je to Bf-110 s přídavnými nádržemi pod křídly, která se z určitého úhlu mohla jevit jako čtyřmotorák. Po přistání se pochopitelně nenapráskali, ačkoli oba si uvědomili svůj omyl, a nahlásili sestřel B-24. Kupodivu to prošlo, protože posádka Bf-110 nahlásila, že jí sestřelily Mustangy!! Oni totiž Slováci letěli na Bf-109E s rovnými konci křídel, a ty už posádka stodesítky neznala, protože LW už Éčka dávno nelétala a měla stodevítky F a G s oblouky!
Takže takhle nějak je to s těmi hlášeními...Pro úplnost dodávám, že když SVZ opravdu už nic jiného nezbývalo, a 26.června 1944 na svaz 15.AF zaútočili, skončilo to masakrem. SVZ, pochopitelně.
Ona ta letecká latina je úplně stejná, jako ta myslivecká


A z těch zbylých sedmi údajně dva vzlétli k několika bojovým misím, ale žádné záznamy o tom neexistují, a Poláci dozajista v kokpitech VG.33 vůbec neseděli, a to ani na zemi.
Arsenal i B-135 mají ovšem něco společného - jsou to mýtizované stroje, které by možná mohly něco dokázat, kdyby...a kdyby...a kdyby...
Dvacetinu máš pěknou, a to tvoje rychlostavitelství obdivuji. Jen bacha na létání v tmavě zelené trávě!

0