Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
Při procházení mého archivu plánků jsem našel plánek na dvacetinku Jak 3 od pana Luboše Koutného z r 1972.Většinu modelů z této doby lze dnes označit jako retro model. Snad se na mě za toto označení nebude pan Koutný zlobit. Protože sleduji pravidelně na vebu maxfliart příspěvky Toma Halmana tak mě zaujala stavba oválného trupu v pomocném přípravku-rámu z lišt. Tak jsem si to chtěl taky vyzkoušet. Protože se mi Jak 3 líbí tak jsem se do jeho stavby pustil s použitím tohoto přípravku.
0
-
- Reakce: 32
- Příspěvky: 2583
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
Ne nezlobím se. naopak to označení je zcela správné.Výkres dvacetinky Jak-3 jsem v průběhu let kreslil a model stavěl 3x. Vždy jsem byl velmi spokojený s letovými vlastnostmi této dvacetinky. ta poslední byla velmi přesná v barvách velitele letky Normandie-Němen (podle L+K), protože velikost kormidel nebyla zvětšována, tak dvacetinka byla trochu citlivější na přesné seřízení, viz foto v příloze.
0
-
- Reakce: 32
- Příspěvky: 2583
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
Němečtí minimaketáři rádi staví dvacetinky letounů z WWII, ale neumí pořádně vyrobit vícelisté vrtule, proto projevili zájem o stavebnice některých stíhaček, Stavebnici Jak-3 jsem připravil podle velmi přesných podkladů a se stavbou kopírující originál, tedy příhradovou konstrukci trupu, doplněnou tvarovýni podélníky. Barevné provedéní doporučuji světlé letní ve dvou tónech šedivé tak jak je vystavený letoun v le Bourget. Takto se bude lépe hledat v zelené trávě.
0
Re: Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
U těch dalších Jaků 3 jste dělal konstrukční ocasní plochy? Třílistou vrtuli jsem také ještě nedělal. Co všechno bylo součástí stavebnice a jaká byla nebo ještě je její cena. Pokud by jste měl nějakou kabinu navíc tak bych měl taky zájem. A poslední dotaz .Nosník křídla je na původním plánku ve spodní části profilu. U většiny vašich dalších plánků dvacetinek je hlavní nebo pomocný nosník křídla v horní části profilu. Mám postavit křídlo podle původního plánku nebo dát hlavní nosník do horního obrysu profilu?
0
-
- Reakce: 32
- Příspěvky: 2583
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
Ano další moje JAky-3 mají již konstrukční kormidlaa žebra jsou pásková, nosník uprostřed, vše vychází lehčí. Ale pokud to má být retro, tak by jsem se držel původního provedení, takto postavený Jak byl velmi stabilní model - dobráček. Stavenice pro nšmecké kolegy mají pracnost cca 40 hpdin, I pomosník u zedníků nebude pracovat za ménšě než 100/hodinu. takže 4 euro/h, Pro tuzemce jsem účtoval za stavebnici Arsenal VG-39 lidovou cenu dohodou.
0
Re: Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
Tak jsem dožbrdlinkoval trup. Celou přední část trupu až po kabinu chci mezi žbrdlinkami vyplnit balzou 1,5 mm. Pokud najdu doma v dílně vhodnou balzu 0,8 mm tak udělám ocasní plochy podle plánku. Přípravek se osvědčil ze začátku stavby pak jsem zbytek žbrdlinek na trupu udělal v ruce
0
Re: Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
Nechci kazit retro stavbu ale já bych ocasky z plné balsy nedělal. Podle mě to hmotnostně vyjde nastejno jako konstrukční a ještě je tam pořád nebezpečí, že se to nějak zkroutí časem. Což se mi u konstrukčních ocasek nestávalo.
0
- Jiří Doležel
- Reakce: 102
- Příspěvky: 737
- Registrován: 26 črc 2012 11:29
- Bydliště: Brno
Re: Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
A to já zas ano. S kroucením jsem měl problém u konstrukční výškovky sice jen v případě, kdy jsem omylem na jednu polovinu papír orientoval o 90° opačně a navíc to byl Plyspan, který pracuje nejen ve vlhku, ale hlavně v na slunci, ale v při použití 0,8mm zrcadélka a přilakovaného Kašmíru bych v tloušťce ocasek spatřoval jen výhodu.
0
Re: Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
Myslím si že bych udělal ocasky podobně jako Robert Cok u ořecha Curtise s proužkem balzy na náběžné hraně vop i sop.
0
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1497
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
Já osobně dospěl k přesvědčení, že ocásky z plné balsy jsou lepší.
V případě konstrukčních a k tomu dělených kormidel se mi občas stalo, že se vysoká tráva dostala do mezery mezi kýlovku a výškovku a při zvedání jsem kýlovku poškodil
. Navíc plné ocasní plochy dovolují citlivěji pracovat s kormidly, kdy je potřeba lehce něco nakroutit. S kroucením jsem měl problém jen s Ply-Spanem, který se opravdu smršťuje dost. S přechodem na japonské papíry (třeba Tengujo Kashmir) problém zmizel
.
V případě konstrukčních a k tomu dělených kormidel se mi občas stalo, že se vysoká tráva dostala do mezery mezi kýlovku a výškovku a při zvedání jsem kýlovku poškodil


0
Re: Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
No jo, já jsem plyspan nepoužíval, takže to by bylo vysvětlení. U mě je největší problém, že si neumím vybrat správnou balsu na ocasky. Měla by být zrcadélková a ještě ke všemu co nejlehčí což je u mě problém proto jsem volil konstrukční řešení. Na druhé straně jsem neměl dělená kormidla takže problémy s trávou jsem řešit nemusel.
0
-
- Reakce: 32
- Příspěvky: 2583
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Retro dvacetinka Jak 3 od Luboše Koutného
Každý má své zkušenosti a podle toho se rozhoduje jak kormidla vyrobí. Myslím, že to nejlépe popsal Dušan Garba a dávám mu plně za pravdu, Dúležitá je možnost jemného doladění a také je fakt, že u nízkých Re je účinější co nejtenší profil na kormidlech.
Problém vícelistých vrtulí jsem již několikrát popsal včetně komixových obrázlů ve vice časopisech jako byl Modelář a Aeromodeller, také je to v mé knize Modely letadel s gumovým pohonem, tato je již beznadějně vyprodaná a tak jsem to oskenoval a v příloze přikládám. Moje stavebnice dvacetinek obsahují všechen potřebný materiál pro stavbu špičkové dvacetinky, stavební výkres, stavební návod, super lehkou, pevnou balzu, vysokou rozpracovanost včetne vícelistá vrtule, čelní přepážky - hlavice, všech přeppážek, podvozku, potahového papíru,kabiny, svazku z gumy TAN SUPER SPORT.
Ano mám ještě nějakou kabinku na dvacetinku Jak-3, jen nevím jak ji dopravit do Prahy.
Problém vícelistých vrtulí jsem již několikrát popsal včetně komixových obrázlů ve vice časopisech jako byl Modelář a Aeromodeller, také je to v mé knize Modely letadel s gumovým pohonem, tato je již beznadějně vyprodaná a tak jsem to oskenoval a v příloze přikládám. Moje stavebnice dvacetinek obsahují všechen potřebný materiál pro stavbu špičkové dvacetinky, stavební výkres, stavební návod, super lehkou, pevnou balzu, vysokou rozpracovanost včetne vícelistá vrtule, čelní přepážky - hlavice, všech přeppážek, podvozku, potahového papíru,kabiny, svazku z gumy TAN SUPER SPORT.
Ano mám ještě nějakou kabinku na dvacetinku Jak-3, jen nevím jak ji dopravit do Prahy.
0