Moje Pistácia

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Moje Pistácia

Příspěvek od Lubomir Koutny » 03 črc 2025 11:19

Včera podvečer absolutní bezvětří T=26C a já znovu testoval pistácio Z-50M na stejný svazek Střítecky l =260 1.52 g/m. Bylo poznat, že zafungovala hystereze na 800 otáček z toho bylo ploužení v psích výškách a čas 10s, na 1200 výška 8m po 15s přetažení pád do vývrtky vybrání nad zemí a 25s. Na 1400 výška 15m po 15s přetažení pád do vývrtky vybrání 5m nad zemí a 35s. Ano, tato guma je pro tento model nevhodná, ani dovážení 0,2g plasteliny na kuželu vrtule nezabrání tomu, aby let byl v polovině přerušený pádem do vývrtky, na bambusovém kolíku se totiž vytvoří velké uzly, které se po vytáčení svazku neuvolní, model se stává těžký na zadek, proto přetažení a vývrtka.
Do Střekic tedy vezmu starý Sun RAi a Hornisse.
Přílohy
DSCN7216.JPG
DSCN7215.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Moje Pistácia

Příspěvek od Lubomir Koutny » 05 črc 2025 10:47

Nová kategorie M-oř se za pár let rychle rozšířila a modely létaly dlouhé lety přes minutu. Tehdy jsme se dostali i do Pavilonu Z na brněnském výstavišti a můj lehoučký Kalinin K-5 letěl v soutěži 168s. Ještě větším překvapením pak by výkon velmi přesnéno Soneraie, který tam letěl 140s a i v Praze na Bohémce uměl 120s . Tehdy Honza Děkaník mne upozornil na to, že v L+K vyšel malý plánek a fotka na racera třídy VW PIK 21, který má jednoduché hranaté tvary a barvy. Rychle jsem postavi tohoto jednoduššího oříška, potáhl jek bílým plyspane a ten pak moc hezky létal, ve Smetanově síní uměl 100s. Problém byly ony jednoduché podklady a nízké statické body, Napsal jsem tedy na Technickou univerzitu Helsinky s prosbou, zda by mi mohli poskytnout pořádný stavební výkres a nějaké barevné fotky. Konstruktér letounu Kai Mallén byl velmi ochotný a poslal nejen velkou kopii stavebního výkresu, ale také barevné fotky, nyní již měl letoun na bílém základě černou imatrikulaci, reklamu FINNAIR (on je mechanikem této spolešnosti) velkou černou 21 na pravém křídle a znak aeroklubu univerzity na SOP. Tedy naprosto perfektní podklady. S mimořádnou pečlivostí jsem postavil kostru, ale místo Plyspane jsem na potah použíl japonský vláknitý papír, ten sám byl dost těžký a potřeboval hodně lakovat.Výsledkem byl krásný oříšek, ale ne příliš dobrých letových vlastností, zkoušel jsem to vylepšit třemi různými vrtuleml, Aby toho nebylo dost tak jsem postavil i pistácio tohoto typu, Typ PIK-21 SUPERSYTKY jako M-pist byl od počátku nestabilní a jankovitý midel, to se trochu zlepšilo když jsem na kormidla nalepil malé štíhlé proužky celuloidu a dovážil na přídí plastelinou. dnešní pokusy s gumou Střítecký smyčka l= 370mm 2, 13 g/m ukázaly, že již na 800 obrátek je model nezvládnutelný, kosý přemet končil v zemi. Na 700 a po zvětšení výchylky klapky do positivu na levém křídle následuje po startu kosý přemet s průletem 1/2m nad zemí, pak vystoupání do as 8m výšky, pěkné kroužení, klidný sestup a přistání po 30s letu bez jediné zbývající obrátky ve svazku. Asi by to chtělo gumu šarže 06/20017 o 15% tenčí o délce 320mm do které lze natočit maximálně 2000ot
Přílohy
DSCN7217.JPG
DSCN7218.JPG
DSCN7219.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Moje Pistácia

Příspěvek od Lubomir Koutny » 05 črc 2025 20:34

Dnes se vítr uklidnil již v 19 h. Zdá se, že jsem správně odhadl jaký svazek PIK-21 potřebuje: guma šarže 06/2017 smyčka o délce 310 mm 1,76 g/m
První natočení na 700 let 20s, druhé na 1000 výška 7m , 35s přistání s posledními obrátkami, měl jsem pocit, že model občas dělá plochou zatáčku a je těžký na zadek. Na třetí let jsem přidal plasteliny na kužel vrtule a natočil 1200 a zmenšil výchylku SOP. Start byl ipozantní,výstup do výšky 20m , tam velmi otevřené okruhy o průměru 30m, bylo otázkou kde model skončí, bude to na stromech v parčíku, na vysokém smrku, nebo na balkonu paneláku ? Ne vše je jinak jak řekl moudrý Rabín, po půl minutě model zcela otevřel levou zatáčku a pak přešel do pravé klesavé spirály (křidélkový efekt) a přistál na větvi ořecha ve výšce 2m. Další lety nestály za nic, začal průvan z různých směrů...Opět model, který je citlivý na seřízení a není vhodný do nízké haly. On by potřeboval o 15% větší kormidla.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Moje Pistácia

Příspěvek od Lubomir Koutny » 06 črc 2025 19:12

Mým nejspolehlivější a super stabilním pistáciem je Mr. Smoothie. Jako dvacetinka tento typ létal báječně samá maxima, když mi první ulétl tak jsem jej stavěl znovu, bohužel i ten druhý také ulétl. Jako pistácio se jedná o poslední ze všech potažených kondenzátorákem a stříkaných humbrolkami. Létá zatím stále poněkud přemotorovaný se svazkem z gumy TAN SS šarže 06/2017, kterou již nemám délka 340mm váha 1,7g tedy 2.0 g/m a do svazku by se mělo maximálně vejít 1900 otáček při teplotě 25C. Jenže zatím jsem létal vždy jen na plácku, takže nebyl nikdy natáčen více než na polovinu a i tak dosahovaná výška byla 15 -20m, naštěstí model létá vždy stabilní poměrně úzké kruhy a tak zatím vždy přistál na trávníku plácku. Těším se, že jej jednou na letišti natočím na 90% z maxima. Model je dost rychlý a tak časy na polovinu byly jen kolem 40s. Pokud by dostal nový svazek z dobré gumy, smyčku o délce 400 mm 1,7 g/m. pak bych mohl natočit mnohem více a výška by snad byla rozimná do 10m, ale při delších letech bude riziko, že i slabý průvan zanese model na nějaký strom.
Přílohy
DSCN7225.JPG
DSCN7224.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Moje Pistácia

Příspěvek od Lubomir Koutny » včera, 18:38

Zjišťuji, že moje nejlepší guma, která drží moment i v druhé polovině natočených obrátek je ta, co jsem z ní udělal svazky pro Honzíka Pavlíka na Mistrovství ČR mládeže v Hořicích pro jeho model P-30 a on tam s ním 7x letěl maximum přes 100s. Jenže z této gumy jsem již našel pouze 3 svazky a z nich budou nyní svazky pro mé halové modely,
Dnes ráno v Brně konečně pršelo a já začal dělat svazky pro MR, Smoothie, první smyčka L=400 1,9 g/m, druhý L=430 1,7 g/m do něhož se má maximálně vejít 2450 otáček při T=25C a ten jsem dal do modelu. Po obědě pršet přestalo a bylo bezvětří, na plácku mokrá tráva a trochu mlžilo, Natáčím hned 1200 nezaběhnutá guma je tvrdá a startuji,následuje nádherný výstup do výšky asi 20m, pěkné kruhy o prrůměru 16m, přistání s posledníma otáčkami za 50s, Dovedu si představit tu výšku při natočení přes 2000, inu toto není svazek do nízké haly.
A tak kazím svou nejlepší gumu na mé mizerné řezačce, nakonec se mi podařilo udělat hezký svazek ,smyčku o délce 480mm a váze 1,48g tedy 1,50 g/m do kterého by se mohlo maximálně natočit 2950 otáček a ten jsem dal do modelu. Po 17 hodině začalo vysvítat slunko a nefoukal vítr, šlo se na plácek, tam trochu problémy s rozvázáním svazku, jeho svázání a nandáním do modelu, mezitím se objevily malé závany průvanu, První natočení 800, let v psí výšce 10s, 1200, výška 3m 15s, 1400 obrovská výška přes 20m asi tam i něco dýchlo. Model má velký průmět okruhu a zdá se, že musí skončit v parčíku, ale po půl minutě najednou padá do vývrtky, tu vybírá ve výšce 10m, chvíli letí v okruhu, pak přetažení a znovu pád do vývrtky ta končí až na zemi, Zjišťuji, že na kolíku závěsu jsou obrovské uzly nevytočených obrátek a proto ty pády do vývrtky, je potřeba svazek zkrátit !
Přílohy
DSCN7227.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Moje Pistácia

Příspěvek od Lubomir Koutny » dnes, 09:17

Ani zkrácení svazku o 10% problémy s velkými uzky na kolíku neodstranilo. Navíc po pátém natočení je guna tak unavená, že model přistává s polovinou otáček. Zjišťuji, že řez gumy pro tento tenký svazek má kolísavou šířku a při natočeni na větší obrátky se ve více místech tvoří velké boční uzly. Tudy cesta nevede. Takže návrat k dobrému svazku L=430 1,70 g/m.
0

Odpovědět