Airco DH-5 F4E

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1469
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Airco DH-5 F4E

Příspěvek od discobolos » 02 bře 2012 16:42

I já se pustil do stavění.
Při loňské soutěži halovek mně fascinovaly starty a přistání Čihákova Rapida na CO2 od Michala Křepelky. Takže jsem nelenil a poslal objednávku na motor Štefanu Gašparínovi. Plánoval jsem postavit výše zmíněné, protože mi doma už delší dobu ležel krásný Radkův plánek.
Po půlroce čekání jsem poněkud znejistěl a začal se pídit po jiném pohonu. Protože mám v šuplíku několik malých elektromotorů (od HobbyKing), kontaktoval jsem Steva, který mi v Trnávce ukazoval timer od jeho známého. Přes něj jsem timer koupil (http://www.jyrry.cbcnet.cz/soubory/ff_timer.pdf).
Pomalu jsem se pustil do stavby a po novém roce znovu kontaktoval Štefana, aby mi sdělil, jestli je s motorem možno počítat do března. Ten mi odpověděl, že asi ano, ale pravda, moc jsem na to nespoléhal.
Už jsem chtěl začít stavět trup dle úpravy na elektro, když tu se mi v pondělí ozvalo několik kamarádů, že se Štefan shání po mém telefonu (do té doby jsme si mailovali). No a dnes mám doma i jeho GM 63BB.
Jenže už jsem tak nějak naladěný na verzi elektro. Mám totiž v plánu použít dva různě nastavené timery, jeden do haly na F4E, druhý na venkovní létání M-CO2/el.
No a co teď :cry: ?
Z mých předchozích "dílenských" příspěvků asi mnozí tušili, že na něčem pracuju.
Je to tak. Ale jako obvykle, začal jsem tím nejjednodušším - ocasními plochami.
Podrobnosti je asi zbytečné ukazovat (viz. vlákno od Radka Sopwith Pup).
Takže jen výsledek.
ocasní plochy.jpg
ocasní plochy.jpg (143.23 KiB) Zobrazeno 4586 x
Jak jsem prozradil jinde, stavím i křídla, ale jde mi to poněkud pomaleji.
žebra_křídlo.jpg
žebra_křídlo.jpg (59.78 KiB) Zobrazeno 4586 x
Až budou hotová, ukážu i je.
0

Robert Pajas
Reakce: 37
Příspěvky: 790
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Re: Airco DH-5 F4E

Příspěvek od Robert Pajas » 02 bře 2012 21:33

Ahoj Dušane!
Kurňa tak tos mě dostal, úplně jsem na Tebe zapomněl, že bys moh postavit ňákou maketu :-)- zrovna už tři dny popostavuji různé modely v krabici a nic mě nebaví, nevím do čeho se pustit, ale teď se mi jasně sune do popředí volba jednoduchého CO2 (Medlánky i F4IN)
Určitě to udělej na CO2 - Elektro je jen čínská kočičárna na kterou bude eště času dost.
Mohu Ti pomoci i zkušeností - obsluhoval jsem dostatek časovačů a modelů s nimi - časuješ, časuješ, časuješ a nakonec zjistíš, že se snažíš vlastně nasimulovat přirozený průběh tahu gumy či CO2, nic víc. Žádné velké kouzlo, o kterém sníš, když máš časovač na stole a hraješ si s ním u TV, se nedostaví...
Navíc 63BB je nejlepší CO2 motor ze všech, chodí nádherně a tahá jako blázen.


R.
0

Uživatelský avatar
Bayeux
Reakce: 3
Příspěvky: 106
Registrován: 06 úno 2010 17:44
Bydliště: Ruda nad Moravou

Re: Airco DH-5 F4E

Příspěvek od Bayeux » 03 bře 2012 10:59

Robert Pajas píše: obsluhoval jsem dostatek časovačů a modelů s nimi - časuješ, časuješ, časuješ a nakonec zjistíš, že se snažíš vlastně nasimulovat přirozený průběh tahu gumy či CO2, nic víc. Žádné velké kouzlo, o kterém sníš, když máš časovač na stole a hraješ si s ním u TV, se nedostaví...R.
Mno to jsi objévil Amériku :lol:
Mohu jen naznačit jednu výhodu elektriky - není závislá na teplotě, vlhkosti a nepotkává tisíce nevyzpytatelných okolností filigránské strojařiny, pro kterou ale právě CO2 miluju. Také délka chodu motoru a výkon je hlídatelnější, což je v hale nebo při proměnných podmínkách (teplotách) výhodou.

Zvuk motoru, drnčení kostry a jinovatku v modelu ale elektrika netrumfne, a souhlas - BB je fantastický motor. Já bych neváhal a když tento motor máš - nenechal bych ho zahálet, případně našel jiné ocasky a od nich se odrazil ;)
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1469
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Airco DH-5 F4E

Příspěvek od discobolos » 03 bře 2012 20:28

No i mně trošku straší případ Ondry na loňské soutěži v Kladně, kde jinak perfektně létajícímu Kuňkadlu zamrzl motor a tím bylo vyřazeno z boje o medaile :( .
Pravda, napadlo mně postavit ještě jednou totéž na CO2, ale létat v jedné kategorii se dvěma stejnými modely by asi bylo poněkud zvláštní :roll: :roll: :roll: .
Mám ale doma ještě další zahálející plánek - Sikorski S-16, tak něco bych mohl fouknout do něj. Ale to už bude jiný příběh ...
D
0

Robert Pajas
Reakce: 37
Příspěvky: 790
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Re: Airco DH-5 F4E

Příspěvek od Robert Pajas » 04 bře 2012 23:56

No, Dušane, ve Tvym podání to bude krásný tak jako tak, dost se těšim na výsledek...

R.

Pozn.: uživatel Bayeux používá málo druhů smajlíků, není mu rozumět...
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1469
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Airco DH-5 F4E

Příspěvek od discobolos » 06 bře 2012 16:53

Roberte, děkuji za důvěru, snad ji nezklamu ;) .

Připojuji dalších pár obrázků. Spodní křídla, ještě před "zalomením" do vzepětí.
Radek to nakreslil hezky, jen až při stavbě si člověk uvědomí, že těch "žbrdlinek" v přední části profilu je celkem dost :lol: :lol: :lol:
Křídlo spodní.jpg
Radši jsem to ani nepočítal
Křídlo spodní.jpg (125.17 KiB) Zobrazeno 4116 x
Navíc když jsem si iniciativně všechny horní naohýbal za mokra.
Detail koncové oblouky.jpg
Lameloval jsem a lameloval ...
Detail koncové oblouky.jpg (127.77 KiB) Zobrazeno 4116 x
Ale dřívka k sobě já lepím rád. To mně asi na stavbě baví nejvíce.

Není to sice tak lehoučké, jako od Radka, ale snad to sifoňák nějak utáhne.
váha.jpg
Spodní křídlo je festovnější, protože je více na "ráně"
váha.jpg (117.84 KiB) Zobrazeno 4116 x
Na horním ještě "žbrdlinky" chybí, tak obrázky až příšte.
D
0

Robert Pajas
Reakce: 37
Příspěvky: 790
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Re: Airco DH-5 F4E

Příspěvek od Robert Pajas » 06 bře 2012 18:45

Co se to děje, Dušane? Takovej spurt - poslals manželku na Tenerife? :D
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1469
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Airco DH-5 F4E

Příspěvek od discobolos » 06 bře 2012 20:06

Jen si rýpej rejpale ...
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1469
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Airco DH-5 F4E

Příspěvek od discobolos » 06 bře 2012 20:08

Já věděl, že to budeš bedlivě sledovat, tak jsem si to trochu nasyslil, aby to nemělo půlroční prodlevy :lol: :lol: :lol:
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1469
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Airco DH-5 F4E

Příspěvek od discobolos » 09 bře 2012 16:58

Tak jsem dolepil "žbrdlinky" i u horního křídla.
křídla obě.jpg
Občas drobnou nepřesnost vyspravil tmel.
křídla obě.jpg (96.52 KiB) Zobrazeno 3896 x
křídla obě 1.jpg
Ještě z druhé strany.
křídla obě 1.jpg (94.81 KiB) Zobrazeno 3896 x
U horního křídla jsem stavěl tak trochu "okolo" hlavního nosníku. Nerad totiž lepím hlavní nosníky natupo.
Po slepení střední části jsem proto na šikmý řez (v délce jednoho pole žeber) přilepil vnější část hlavního nosníku a na něj navlékl žebra a celek slepil s náběžnou a odtokou hranou. Pomocný nosník už je lepen natupo.
horní křídlo váha.jpg
Na horní křídlo jsem na nosníky použil lehčí balsu, váha je proto skoro identická s menším spodním křídlem
horní křídlo váha.jpg (58.28 KiB) Zobrazeno 3896 x
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1469
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Airco DH-5 F4E

Příspěvek od discobolos » 09 bře 2012 17:02

Podobnou dvacetinku jsem zatím nestavěl, tak nevím, jestli je váha "tak akorát", nebo jsem "přes" :)
křídla obě váha.jpg
Křídla celkem
křídla obě váha.jpg (67.52 KiB) Zobrazeno 4125 x
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1469
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Airco DH-5 F4E

Příspěvek od discobolos » 09 bře 2012 17:05

Zapomněl jsem dodat, že teď bude ode mně chvilku pokoj, příští týden jsem na lyžích ...
D
0

Odpovědět