Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
Jirko, rád se připojuji ke gratulantům. To video je sice něco jako černoši v tunelu, ale zvukové efekty jsou parádní a nakonec se to monstrum vynoří ze tmy a spořádaně letí!. Díky kontrapropu to nedělá žádné prostorové osmičky, které bývají jinak u tlačné vrtule obvyklé. Ano, delší listy a silnější svazek tomu jistě prospějí.
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1181
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
Tak ještě přidám mé video ze záletu Jirkovy příšery - jedná se o druhý zalétávací let, nepočítaje tristní pokusy kdy těžiště bylo někde úplně jinde než kam patří.
Předtím než se model podařilo dostat do vzduchu, bylo potřeba jej zbavit řady různých zbytečnoctí (třeba podvozku) a nefunkční háček v hlavici v čumáku nahradit něčí spolehlivým (ač odporným) - dvojicí párátek. Do čumáku dodat potřebnou plastelínu a v tomto stavu model vypadal takto:
Ejhle - ono to najednou i letí http://youtu.be/er775Vb3cWQ
Předtím než se model podařilo dostat do vzduchu, bylo potřeba jej zbavit řady různých zbytečnoctí (třeba podvozku) a nefunkční háček v hlavici v čumáku nahradit něčí spolehlivým (ač odporným) - dvojicí párátek. Do čumáku dodat potřebnou plastelínu a v tomto stavu model vypadal takto:
Ejhle - ono to najednou i letí http://youtu.be/er775Vb3cWQ
0
Re: Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
ze som tak smely, ale ako sa riesi protibezna vrtula? da sa na to zohnat nejaka prevodovka, resp domorobo? bolo by mozne poslat fotku toho agregatu?
0
- Jiří Doležel
- Reakce: 93
- Příspěvky: 715
- Registrován: 26 črc 2012 11:29
- Bydliště: Brno
Re: Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
Způsobů je několik: asi nejjednodušší je přes balsovou trubku, ve které je schován gumový svazek, délka trubky je shodná s délkou závěsu, vpředu je ložisko, kterým prochází háček s hřídelí k první vrtuli. Zadní čelo tvoří druhý závěs svazku, trubka je součástí druhé vrtule.
Druhý je obdoba diferenciálu s ozubenými koly tzv. hruškami (lze získat např. z malého autíčka na ovládání).
Další jsou s čelními ozubenými koly, typy pro dva svazky (asi s největší účinností) a nakonec převodovka se čtyřmi pastorky, kterou mám na modelu. Nevýhoda této převodovky je, že je pouze 1:1, nezrychlíš ji - hřídelka k první vrtuli je průběžná. Ale i toto by se dalo vyřešit vložením většího kolečka před 1. stupeň převodovky. Tohle jsou typy mě známé. Používám plastová kolečka posbíraná z různých hraček, jinak jsou k dostání v modelářských potřebách.
Přes zimu se chystám na další převodovku - dělám to doma na koleni, bez jakéhokoliv strojního vybavení, takže pokud si vzpomenu, pokusím se výrobu zdokumentovat a vyvěsím to zde - nic na tom není a za večer je hotovo
Druhý je obdoba diferenciálu s ozubenými koly tzv. hruškami (lze získat např. z malého autíčka na ovládání).
Další jsou s čelními ozubenými koly, typy pro dva svazky (asi s největší účinností) a nakonec převodovka se čtyřmi pastorky, kterou mám na modelu. Nevýhoda této převodovky je, že je pouze 1:1, nezrychlíš ji - hřídelka k první vrtuli je průběžná. Ale i toto by se dalo vyřešit vložením většího kolečka před 1. stupeň převodovky. Tohle jsou typy mě známé. Používám plastová kolečka posbíraná z různých hraček, jinak jsou k dostání v modelářských potřebách.
Přes zimu se chystám na další převodovku - dělám to doma na koleni, bez jakéhokoliv strojního vybavení, takže pokud si vzpomenu, pokusím se výrobu zdokumentovat a vyvěsím to zde - nic na tom není a za večer je hotovo
- Přílohy
-
- contraprop_1.JPG (22.54 KiB) Zobrazeno 5129 x
-
- contraprop_2.JPG (23.6 KiB) Zobrazeno 5129 x
-
- převodovka_mini.JPG (132.89 KiB) Zobrazeno 5129 x
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
Jirka to sice dělá na koleně, ale výsledek je mnohem lepší než ta monstra made in USA. Zlaté moravské ručičky !
0
- Jiří Doležel
- Reakce: 93
- Příspěvky: 715
- Registrován: 26 črc 2012 11:29
- Bydliště: Brno
Re: Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
Přistihl jsem se, že jako velká část modelářů, i já mám své oblíbené předlohy, které je třeba stavět stále dokola a tak jsem se na konci minulého roku pustil do stavby Black Bulleta ve verzi Pistácio (při délce 6´´ vychází rozpětí přes 27 cm). Je vysochám z Ravathermu a potažen Plyspanem. Včetně převodovky model hmotní něco málo přes 6 gramů. Zatím jsem převod se 130 mm velkými vrtulemi testoval se smyčkou 1,2x1 a kupodivu i tento průřez dokáže s vrtulemi točit až do úplného konce. Na létání ale budou chtít vrtule sestříhat na max. průměr 110 mm a svazek bude někde 4mm2.
- Přílohy
-
- IMG_20191213_143440.jpg (41.75 KiB) Zobrazeno 2542 x
-
- IMG_20191213_143603.jpg (39.57 KiB) Zobrazeno 2542 x
-
- IMG_20191213_143612.jpg (34.79 KiB) Zobrazeno 2542 x
-
- IMG_20191213_143637.jpg (37.37 KiB) Zobrazeno 2542 x
-
- IMG_20191213_143809.jpg (38.83 KiB) Zobrazeno 2542 x
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
Uplne stačí ked minimaketar je: sochar, lakyrnik, kovoobrabač, chemik, drevomodelar, airbrušar, aerodynamik, umelec, grafik,3D designer,mechanik-hodinar, letecky historik, hasič....potom može zlepit takyto stroj.Je to jednoduché.
0
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1466
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
Ješte jsi Roberte zapomněl na "zalétávač, přespolní běžec (u výkonných dvacetinek) a žhář (to když se to nepovede)"
0
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1466
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
Jinak Jirko, jak jsem to zahlédl na fotce ze soutěže, myslel jsem, že je to ořech. Jako pistácio je to bomba ...
Smekám ...
Smekám ...
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
Ano Jirka je mistr na mechanické detaily. Jeho převodovky, to je malý zázrak.Nicméně si myslím, že ještě lépe by mohly fungovat na jiných, létavějšícch typech hako je třeba HARVAL, nebo Martin BAKER MB- 5, případně Arsenal VB.10 ... .
0
- Jiří Doležel
- Reakce: 93
- Příspěvky: 715
- Registrován: 26 črc 2012 11:29
- Bydliště: Brno
Re: Northrop XP-56 "Black bulett" M 1:20
To by nejspíš mohly, otázkou je ovšem jejich životnost, protože po nárazu hřídelku u takového pohonu ohneš jen jednou, proto zatím stavím jen typy, kdy je pohon chráněn plovákem nebo v tlačném uspořádání. Samozřejmě, že navrhované předlohy jsou vhodnější, šlo mi o to postavit model na otestování vlivu kontrapropu v hale, dokud na to člověk ještě vidí..
Zapomněl jsem se u malého Black bulleta přiznat, že byl staven s poněkud jinou technologickou posloupností potahování polystyrenu. Výrazné pnutí Plyspanu je známo, Tonda to třeba řeší "předlakováním", já zvolil následující postup: ze dvou bodově slepených polovin XPS desek jsem z takto vytvořeného hranolu vyřezal půdorys a bokorys trupu, ostatně postup je zde Tondou popsán v sekci dílna s tím rozdílem, že trup není po blocích řezán a lepen, ale jeho finální tvar je broušen a neustále kontrolován vnějšími papírovými šablonami. A teď ta změna. NEnásleduje rozpůlení trupu v jeho dělící rovině a vykuchání, jak je zvykem, ale potažení Plyspanem lepeným Methylanem. Na takto pevném trupu Plyspan nemá možnost cvičit. Teprve až po zaschnutí již potažený trup rozpůlím a vydlabu. Další výhodou tohoto postupu je, že při dlabání vnitřku si mohu dovolit jít až na pevnostní minimum, které uznám za vhodné, bez následného "překvapení", kde se mi po potahu co bortí. Poloviny trupu po vydlabání vnitřku bodově slepím disperzí a spoj přetáhnu páskem Plyspanu.
Zapomněl jsem se u malého Black bulleta přiznat, že byl staven s poněkud jinou technologickou posloupností potahování polystyrenu. Výrazné pnutí Plyspanu je známo, Tonda to třeba řeší "předlakováním", já zvolil následující postup: ze dvou bodově slepených polovin XPS desek jsem z takto vytvořeného hranolu vyřezal půdorys a bokorys trupu, ostatně postup je zde Tondou popsán v sekci dílna s tím rozdílem, že trup není po blocích řezán a lepen, ale jeho finální tvar je broušen a neustále kontrolován vnějšími papírovými šablonami. A teď ta změna. NEnásleduje rozpůlení trupu v jeho dělící rovině a vykuchání, jak je zvykem, ale potažení Plyspanem lepeným Methylanem. Na takto pevném trupu Plyspan nemá možnost cvičit. Teprve až po zaschnutí již potažený trup rozpůlím a vydlabu. Další výhodou tohoto postupu je, že při dlabání vnitřku si mohu dovolit jít až na pevnostní minimum, které uznám za vhodné, bez následného "překvapení", kde se mi po potahu co bortí. Poloviny trupu po vydlabání vnitřku bodově slepím disperzí a spoj přetáhnu páskem Plyspanu.
0