Dušane já se obávám, že to není tak jednoduché . Pokud se už vrtule točí (nemluvím o rozběhu - tedy kdy se zrychluje), je reakční moment od vrtule ať lehké nebo těžké stejný - je dán pouze velikostí krouticího momentu gumy a geometrií vrtule. Takže ano, pokud model hodím a vrtuli uvolním až ve fázi hodu, vrtule se rozbíhá a fyzikální zákony mohou fungovat tak, jak píšeš. To se dá snadno omezit tím, že nejprve necháš vrtuli roztočit a teprve potom model vypustíš - ovšem za cenu ztráty části energie naakumulované ve svazku.
Těžší vrtule má ale zpravidla i větší moment setrvačnosti (pokud není její hmotnost soustředěna blízko osy otáčení). A ten má zase výrazný vliv na velikost gyroskopického momentu, který ovlivňuje chování modelu během celého letu podstatně víc, než si většina modelářů uvědomuje. Tohle ale patří spíš do vlákna vlevo-vlevo v.s. vpravo-vpravo. V každém případě je lepší mít vrtuli s co nejmenším momentem setrvačnosti, což v praxi znamená s co nejlehčími listy (při daném průměru vrtule).
Hawker Tempest Mk-V 1/18 podle pana Rašky
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 54
- Příspěvky: 485
- Registrován: 06 úno 2010 21:05
- Bydliště: Uherské Hradiště
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1181
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Hawker Tempest Mk-V 1/18 podle pana Rašky
No ona ta "dvěstěčtyřicítka" chce nejen odlehčit, ale i zmenšit průměr (ač jen o cca centimetr na každém listu) a taky trochu zušlechtit tvar listů (ideálně napřed ostříhat, ořezat a pak oškrábat a tím ztenšit). Taková čtyřlistka s relativně velkým stoupáním ale bude mít nejen značný reakční moment ale i vliv vrtulového proudu bude znatelný. Ale řekl bych: nic co by model Tempestu nemohl zvládnout, jen je třeba si toho být při zalétávání vědomý.
0
Re: Hawker Tempest Mk-V 1/18 podle pana Rašky
Zdravím Vás kolegové, nakonec sem udělal listy podle výkresu a nakroutil je podle 230 igry, uvidíme, pokud nezafunguje, udělám novou hlavici s plastovou vrtulí, uvidíme. Každopádně děkuji všem kteří mi poskytují cenné rady, na OPEN SCALE bude jedna jedna runda na mě, to je sichr... Vlastiku, budeš zítra v KM? Dolítává se odložená soutěž H V P30 A3 A1 .....
- Přílohy
-
- WP_20150508_006.jpg (73.46 KiB) Zobrazeno 3918 x
-
- WP_20150508_005.jpg (73.78 KiB) Zobrazeno 3918 x
-
- WP_20150508_001.jpg (56.43 KiB) Zobrazeno 3918 x
0
Re: Hawker Tempest Mk-V 1/18 podle pana Rašky
Do KM nepojedu. Neodlítal jsem žádnou ZL, tak není důvod.
0
Re: Hawker Tempest Mk-V 1/18 podle pana Rašky
...snažím se doladit na víkend svou výzbroj, ale nestíhám to....Tempest ještě neletěl a určitě na něm nestihnu kompletní malování, rozhodně to nechci "utavit", F6F má novou vrtuli, s tou taky ještě neletěl, tak to vypadá na TA-152, kterýho sem dnesky okřížoval, ten chodí krásně stabilně, ale zase nemá podvozek a ten už taky nestihnu.......nicnéně se určitě uvidíme a všechno beru sebou, když nic tak snad pochytím nějaký rozumy co a jak nakrótit a tak....
0
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1466
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Hawker Tempest Mk-V 1/18 podle pana Rašky
Tohle znám dokonale. Už jsem si říkal, že to příště musím zorganizovat jinak, ale nedaří se mi to
Akorát v tvém případě jestli nehoníš moc zajíců najednou. Víš jak to pak dopadá .
Ale určitě to vezmi s sebou, minimálně z prohlídky zkušenějšími se dozvíš, co příště udělat jinak a lépe (alespoň můj případ).
Se zalétáváním je to ve hvězdách, stejně jako celé letošní Openscale. Ale třeba se dostaví tradiční "Medlánecká" vyjímka, všude budou padat trakaře a na letišti bude krásně. Už jsem to zažil. Vyrážel jsem z Ostravy za intenzívního deště (prý tak v tu dobu bylo i na letišti), při dojezdu do Brna déšť výrazně zeslábl, než jsem dojel na letiště přestalo pršet úplně. Během bodování se vyjasnilo a sobotní část soutěže jsme už létali za slunečního svitu .
Akorát v tvém případě jestli nehoníš moc zajíců najednou. Víš jak to pak dopadá .
Ale určitě to vezmi s sebou, minimálně z prohlídky zkušenějšími se dozvíš, co příště udělat jinak a lépe (alespoň můj případ).
Se zalétáváním je to ve hvězdách, stejně jako celé letošní Openscale. Ale třeba se dostaví tradiční "Medlánecká" vyjímka, všude budou padat trakaře a na letišti bude krásně. Už jsem to zažil. Vyrážel jsem z Ostravy za intenzívního deště (prý tak v tu dobu bylo i na letišti), při dojezdu do Brna déšť výrazně zeslábl, než jsem dojel na letiště přestalo pršet úplně. Během bodování se vyjasnilo a sobotní část soutěže jsme už létali za slunečního svitu .
0