Roland D.VI a M1:20
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1466
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 253
- Registrován: 12 úno 2010 20:54
- Bydliště: Ústí nad Orlicí
Re: Roland D.VI a M1:20
Když vidím využití uhlíku v konstrukci křídla, nezkoušel nebo nepřemýšlel někdo nad příhradovou konstrukcí trupu z uhlíku u letadel typu piper l-4 apod? Problém budou asi spoje...
0
-
- Reakce: 37
- Příspěvky: 790
- Registrován: 07 úno 2010 12:47
- Bydliště: Praha
Re: Roland D.VI a M1:20
poznámka:
křídování
mám zkušenosti, že cokoli se na rub plyspanu dá, tak jej zneprůhlední, asi je jedno, zda roztíráním za sucha, natíráním vodovky na skle před potiskem, nebo stříkáním. Křídu mám rád jen proto, že jsem na ní zvyklý - váhový přírůstek je neznatelný.
lozenge - bude-li třeba, napište mi, mám jakýkoliv typ, měřítko i barvy si můžete zvolit sám.
R.
křídování
mám zkušenosti, že cokoli se na rub plyspanu dá, tak jej zneprůhlední, asi je jedno, zda roztíráním za sucha, natíráním vodovky na skle před potiskem, nebo stříkáním. Křídu mám rád jen proto, že jsem na ní zvyklý - váhový přírůstek je neznatelný.
lozenge - bude-li třeba, napište mi, mám jakýkoliv typ, měřítko i barvy si můžete zvolit sám.
R.
0
Re: Roland D.VI a M1:20
Tak to se Tondo omlouvám, na těch prvních fotkách to vypadalo jako když jsou žebra páskovaná a uhlík prosvítá.
Akademik-bude to těžké (ve smyslu hmotnosti).
Spíš by se taková konstrukce uplatnila u větších modelů a z tenkostěnných trubiček, ale stejně to bude těžké a značně drahé. Uhlíkové kompozity mají sice spoustu skvělých vlastností, ale musí se správně využít.
Když dělám VOP na modely F-1G, je docela znát hmotnostní rozdíl mezi pásky 0,8x0,2 a pásky 0,8x0,11. Přičemž ty druhé naprosto s rezervou stačí na požadované zpevnění konstrukce. Šikovní si seženou pásky 0,8x 0,08 Já pásky ještě přebrušuji, ale spíš kvůli lepší přilnavosti lepidla, je to značný opruz...
Akademik-bude to těžké (ve smyslu hmotnosti).
Spíš by se taková konstrukce uplatnila u větších modelů a z tenkostěnných trubiček, ale stejně to bude těžké a značně drahé. Uhlíkové kompozity mají sice spoustu skvělých vlastností, ale musí se správně využít.
Když dělám VOP na modely F-1G, je docela znát hmotnostní rozdíl mezi pásky 0,8x0,2 a pásky 0,8x0,11. Přičemž ty druhé naprosto s rezervou stačí na požadované zpevnění konstrukce. Šikovní si seženou pásky 0,8x 0,08 Já pásky ještě přebrušuji, ale spíš kvůli lepší přilnavosti lepidla, je to značný opruz...
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 253
- Registrován: 12 úno 2010 20:54
- Bydliště: Ústí nad Orlicí
Re: Roland D.VI a M1:20
S tím že to bude dražší souhlasím, nicméně uhlíkový kompozit má samozřejmě vyšší měrnou hmotnost než balsa, ale taky má řádově větší modul pružnosti a mnohem větší specifickou pevnost než balsa => použití menších průřezů (minimální průměr tyčky na trhu 0,6mm). Osobně vidím největší problém ve spojích. Jak udělat spoj v takové příhradovině, aby byl efektivně využitý potenciál materiálu. Jinak řečeno, aby konstrukce nepraskla ve styčníku při nižším zatížení než při kterém může nastat nějaký mezní stav v prutu. Jinak se omlouvám za OT a plevelení vlákna O:-) .
0
Re: Roland D.VI a M1:20
Bereš to moc vědecky Řešit prasknutí ve styčníku je sice fajn, ale - jak chceš vyřešit třeba prohnutí podélníků? Budou mít tendenci se vracet zpět do rovného stavu. Zajímavé by bylo vylaminovat si ve formě natvarovanou příhradovinu, ale k čemu? Bude to těžké. I z těch 0,6 tyček, které se beztak jen tváří jako uhlíkové to bude mnohem těžší, než z tvrdé balsy 1x1. A pevnost se nijak zázračně nezvýší.
Příhradovina podle mě není dobré využití uhlíku.
Typicky špatné použití uhlíku je nahrazení spojky křídel u větroňů z duralové trubky trubkou uhlíkovou o stejném průměru. Nebo nosník z pásnic dejme tomu 0,5x3 naplocho, a mezi tím stojina z balsy 1mm.
U minimaket je podle mě velmi dobré využití uhlíkových tyček jako podvozkové nohy, vzpěry, ať už samostatně nebo dotvarované balsou, pak různé výztuže oblouků, sendvič balsa-uhlík-balsa, vyztužení nosníků, odtokovky...
Prostě uhlík není ani ocelový drát, ani dřevo, a je třeba s ním podle toho nakládat.
Pokud by poslední čtyři příspěvky přesunul admin do sekce dílna, téma Uhlík a jiné kompozity při stavbě minimaket, bylo by to možná fajn.
Příhradovina podle mě není dobré využití uhlíku.
Typicky špatné použití uhlíku je nahrazení spojky křídel u větroňů z duralové trubky trubkou uhlíkovou o stejném průměru. Nebo nosník z pásnic dejme tomu 0,5x3 naplocho, a mezi tím stojina z balsy 1mm.
U minimaket je podle mě velmi dobré využití uhlíkových tyček jako podvozkové nohy, vzpěry, ať už samostatně nebo dotvarované balsou, pak různé výztuže oblouků, sendvič balsa-uhlík-balsa, vyztužení nosníků, odtokovky...
Prostě uhlík není ani ocelový drát, ani dřevo, a je třeba s ním podle toho nakládat.
Pokud by poslední čtyři příspěvky přesunul admin do sekce dílna, téma Uhlík a jiné kompozity při stavbě minimaket, bylo by to možná fajn.
0
-
- Reakce: 54
- Příspěvky: 485
- Registrován: 06 úno 2010 21:05
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: Roland D.VI a M1:20
Už je skoro zalétnuto:
Byť má model "venkovní" profiláž, je podélně hodně citlivý. VOP není největší, trup není nejdelší (nadhodnocení za krátký trup je v tomto případě "zasloužené"). Dokonce jsem zmenšil průměr vrtule. S původní, o průměru 35% byla podélná stabilita opravdu bídná, i když jsem těžiště "tlačil" dopředu (to už se zase nelíbilo proudnicím na křídlech). Za klidu to létá hezky (houpání na videu má na svědomí nepřesně seřízená zarážka volnoběhu), ve větru a při poryvech nevyzpytatelně. I to vzepětí mělo být o trochu větší. Asi skončí jako haloletec...Ale jinak spokojenost
Byť má model "venkovní" profiláž, je podélně hodně citlivý. VOP není největší, trup není nejdelší (nadhodnocení za krátký trup je v tomto případě "zasloužené"). Dokonce jsem zmenšil průměr vrtule. S původní, o průměru 35% byla podélná stabilita opravdu bídná, i když jsem těžiště "tlačil" dopředu (to už se zase nelíbilo proudnicím na křídlech). Za klidu to létá hezky (houpání na videu má na svědomí nepřesně seřízená zarážka volnoběhu), ve větru a při poryvech nevyzpytatelně. I to vzepětí mělo být o trochu větší. Asi skončí jako haloletec...Ale jinak spokojenost
0
Re: Roland D.VI a M1:20
Krásnej Roland, s krásným zbarvením a krásně létající! Velký obdiv.
Mám Tondo dotaz: ty kolečka jsou: balzový střed + pěnové pneu? Nebo je v tom taky někde polystyren? Díky, Martin
Mám Tondo dotaz: ty kolečka jsou: balzový střed + pěnové pneu? Nebo je v tom taky někde polystyren? Díky, Martin
0
-
- Reakce: 54
- Příspěvky: 485
- Registrován: 06 úno 2010 21:05
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: Roland D.VI a M1:20
I ty lichotníku , děkuji. Na krásné lety teprve dojde... Ano, kolečka jsou balsový střed s vypouzdřením pro osku a pěnové pneu. Polystyren žádný.
0