SPEED F8F BEERCAT
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
SPEED F8F BEERCAT
Při soutěžích v Renu je tradičně vypisována i soutěž dvouplošníků. V r. 1971 tam soutěžil i žluto oranžový SPEED F8F BEERCAT s negativním stupněním křídel. Malý stíňák tohoto typu jako kluzáček překvapivě dobře klouže a pokud je pečlivě postavený, pak i docela slušně létá i jako gumáček.
Tento typ má negativní stupnění křídel, proto to horní by mělo mít asi o 2° větší úhel seřízení než spodní. Ještě před zalepením vzpěr vše kontrolujeme, dovážíme v předu asi 1g (u mne to byly 2 modelářské špendlíky) a model zakloužeme, je-li vše v pořádku, pak klouzavý let je překvapivě hezký. Pak zalepíme vzpěry a rozhodneme se, zda vše zůstane u kluzáčku, nebo budeme pokračovat v motorizaci.
Vrtule je opět s listy vystřiženými pod úhlem 30° z kelímku od jogurtu zalepenými úhlopříčně do středu z pevné balzy 3x3 mm. Vrtulový kužel je z pěnového polystyrenu. Pokojáčkářské ložisko je z duralového plechu 0,5x2,5 mm, osa vrtule, tejně jako i zadní závěs z ocelového drátu 0,5 mm. Pokud jsme hodně šetřili hmotností, pak na hrubé dovážení by mělo stačit asi 0,8 g, to jemné pak plastelinou při zalétávání. Znovu kontrolujeme správné seřízení, především pak potlačení osy vrtule 3-5° (je to závislé na úhlech křídel, kormidel i poloze těžiště, ta by měla být asi na náběžné hraně horního křídla) a vyosení asi 1° doprava. Opravdu správné seřízení u tak malého a dost těžkého modelu není vůbec jednoduché, ale ten kdo to zvládne, tak ten je pak schopný snadno zalétat jak větší venku létající dvacetinky, tak i halové minimakety.
Správný průřez svazku je závislý na letové hmotnosti a na stoupání vrtule. V mém případě při 4g je to smyčka TAN SS 1,5g/m namazaná ricinovým olejem o délce závěsu (pro natáčení prstem za vrtuli), nebo L= 200 pro natáčení v napjatém stavu ze zadu. Zalétávat začneme s krátkým svazkem. Po vyladění optimálního kluzu pak zkusíme první motorový let asi na 200 otáček. Případnou ostřejší levou zatáčku odstraníme malým negativem na pravém křídle. Je-li vše v pořádku, natáčíme na další let o 200 více. Let vždy dolaďujeme jemným přihýbáním kormidel a úpravou negativů na křídlech. Při použití delšího svazku je zapotřebí dalšího dovážení na přídi. Naplno natočený modýlek je schopný i startů z hladké plochy stolu.
Myslím, že je dobré vyzkoušet si koncepci na malém stíňáku a pak větší minimaketa nás hned tak nepřekvapí nějakými záludnostmi.
Tento typ má negativní stupnění křídel, proto to horní by mělo mít asi o 2° větší úhel seřízení než spodní. Ještě před zalepením vzpěr vše kontrolujeme, dovážíme v předu asi 1g (u mne to byly 2 modelářské špendlíky) a model zakloužeme, je-li vše v pořádku, pak klouzavý let je překvapivě hezký. Pak zalepíme vzpěry a rozhodneme se, zda vše zůstane u kluzáčku, nebo budeme pokračovat v motorizaci.
Vrtule je opět s listy vystřiženými pod úhlem 30° z kelímku od jogurtu zalepenými úhlopříčně do středu z pevné balzy 3x3 mm. Vrtulový kužel je z pěnového polystyrenu. Pokojáčkářské ložisko je z duralového plechu 0,5x2,5 mm, osa vrtule, tejně jako i zadní závěs z ocelového drátu 0,5 mm. Pokud jsme hodně šetřili hmotností, pak na hrubé dovážení by mělo stačit asi 0,8 g, to jemné pak plastelinou při zalétávání. Znovu kontrolujeme správné seřízení, především pak potlačení osy vrtule 3-5° (je to závislé na úhlech křídel, kormidel i poloze těžiště, ta by měla být asi na náběžné hraně horního křídla) a vyosení asi 1° doprava. Opravdu správné seřízení u tak malého a dost těžkého modelu není vůbec jednoduché, ale ten kdo to zvládne, tak ten je pak schopný snadno zalétat jak větší venku létající dvacetinky, tak i halové minimakety.
Správný průřez svazku je závislý na letové hmotnosti a na stoupání vrtule. V mém případě při 4g je to smyčka TAN SS 1,5g/m namazaná ricinovým olejem o délce závěsu (pro natáčení prstem za vrtuli), nebo L= 200 pro natáčení v napjatém stavu ze zadu. Zalétávat začneme s krátkým svazkem. Po vyladění optimálního kluzu pak zkusíme první motorový let asi na 200 otáček. Případnou ostřejší levou zatáčku odstraníme malým negativem na pravém křídle. Je-li vše v pořádku, natáčíme na další let o 200 více. Let vždy dolaďujeme jemným přihýbáním kormidel a úpravou negativů na křídlech. Při použití delšího svazku je zapotřebí dalšího dovážení na přídi. Naplno natočený modýlek je schopný i startů z hladké plochy stolu.
Myslím, že je dobré vyzkoušet si koncepci na malém stíňáku a pak větší minimaketa nás hned tak nepřekvapí nějakými záludnostmi.
0
- Vladimír Alfery
- Reakce: 27
- Příspěvky: 274
- Registrován: 14 zář 2010 16:09
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: SPEED F8F BEERCAT
Dobrý den, opravdu se jedná o F8F? nezdá se mi, že by použili označení letounu z WW2...a nemohu najít žádné info
OFF-TOPIC
OFF-TOPIC
0
- Ivan Horníček
- Reakce: 92
- Příspěvky: 630
- Registrován: 20 bře 2015 23:39
- Bydliště: Postřelmov
- Ivan Horníček
- Reakce: 92
- Příspěvky: 630
- Registrován: 20 bře 2015 23:39
- Bydliště: Postřelmov
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: SPEED F8F BEERCAT
Ivane díky za fotku. Ukazuje mírné rozdíly detailů oproti velkému 3 pohledu. Myslím, že by to mohl být hezký podklad na M-oř, nebo M.pist. Klasický způsob stavby plnohodnotné minimakety umožní tuto postavit v přízních váhových relacích než je u maláho stíňáku, takže letové vlastnosti se pronikavě zlepší.
0
- Ivan Horníček
- Reakce: 92
- Příspěvky: 630
- Registrován: 20 bře 2015 23:39
- Bydliště: Postřelmov
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: SPEED F8F BEERCAT
Tondo, možná že jsi přehlédl fakt, že letoun je v the modern AIR RACERS in 3 views 1949-1975 uváděn pod jménem SPEED F8F "BEERCAT" tedy jako rychlá pivní kočka a ne jako BEARCAT, což je medvěd. Ale Ty jistě umíš anglicky lépe než já...
0
Re: SPEED F8F BEERCAT
Jen pro pořádek, Bearcat je sice pojmenování pro cibetkovité šelmy, ovšem v případě pojmenování toho okřídleného motoru jde spíš o přenesený význam, a to postrach. Zrovna tak Hellcat není pro správného Američana pekelná kočka, anóbrž hospodský rváč
Omlouvám se za drobné jazykové okénko
Omlouvám se za drobné jazykové okénko
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1179
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: SPEED F8F BEERCAT
Jen bych si dovolil: TONDA = VLADIMÍRLubomir Koutny píše:Tondo, možná že jsi přehlédl fakt, že letoun je v the modern AIR RACERS in 3 views 1949-1975 uváděn pod jménem SPEED F8F "BEERCAT" tedy jako rychlá pivní kočka a ne jako BEARCAT, což je medvěd. Ale Ty jistě umíš anglicky lépe než já...
0
- Vladimír Alfery
- Reakce: 27
- Příspěvky: 274
- Registrován: 14 zář 2010 16:09
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: SPEED F8F BEERCAT
...je krásné, že za všechno může taťka, ale fakt ne vždy...
...ohledně označení BEERCAT... nepadlo o něm jediné slovo z mé strany...
...jediné co mi nesedí je F8F k Vašemu dvojplošníku...už jen to, že v existuje celá řada závodních F8F Bearcatů...
PS: ne vše, co bylo někdy vytištěné musí býti pravdou
...ohledně označení BEERCAT... nepadlo o něm jediné slovo z mé strany...
...jediné co mi nesedí je F8F k Vašemu dvojplošníku...už jen to, že v existuje celá řada závodních F8F Bearcatů...
PS: ne vše, co bylo někdy vytištěné musí býti pravdou
0
- Curtiss
- Reakce: 2
- Příspěvky: 78
- Registrován: 08 srp 2011 21:59
- Bydliště: Česká Lípa
- Kontaktovat uživatele:
Re: SPEED F8F BEERCAT
Já myslím, že oba názvy jsou správně. Podle článku, co postoval Ivan Horníček, má (nebo mělo) to letadlo minimálně tři jména: Bearcat, Beercat a Beer Cat. Takže jediné, co asi správně nebude, je označení F8F.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: SPEED F8F BEERCAT
Vidím, že o tento typ je zájem. Dušan Garba mne požádal o velký 3 pohled, že snad tento zajímavý typ postaví jako minimaketu. Protože považuji za zbytečné tento všem rozesílat, tak jej znovu připojuji k mému příspěvku (ten včerejší se nějak ztratil). Třípohled není bez chyby, tvrdí že pruhy na křídlech, trupu a také imatrikulace jsou oranžové, Ivanovy fotky dokazují, že toto je červené, ty pruhy mají být i na kormidlech, naopak vzpěry jsou žluté.
Pokud jde o název pak myslím, že i obrázek opivněné kočky je dost vystižný.
Pokud jde o název pak myslím, že i obrázek opivněné kočky je dost vystižný.
0