HM-14
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
HM-14
Tak jsem opět dostal chuť postavit Nebeskou blechu.
Jednu jsem už stavěl, ale nebylo to snadné a při nastavení negativů už beztak (alespoň plynule) deformované křídlo získalo tvar, jako bych si na něj sedl.
Náběžka se více narovnala, odtokovka rozdílnými negativy podivně zvlnila... - a tak jsem to odložil...
Nicméně, opět mám chuť tu obludku postavit, ale váhám nad pár věcmi...
1) Jaký profil použít? Originál autostabilní? Fotky ořechů ukazují, že modeláři používají "klasický" profil. Na plánku Richarda Crossleyho je autostabilní profil. Autor originálu taky použil nejméně dva různé profily.
2) Jaké seřízení zvolit? Sám autor skutečné předlohy s tím měl potíže - a já trochu při pochopení jeho způsobu myšlení V dodatku pak popisoval různé nestabilní letové projevy.
3) Kde bude težiště - podle profilu nejspíš více variant. Řešit spíše jako tandem?
4) Příčná stabilita - jaké zvolit vzepětí - maketové? Typ křidélka nemá a maketové bude nejspíš OK pro FF model. U RC bych jej možná nedonutil rozumně zatočit.
Podklady mám z Peanuts and pistachios, dosti podrobné, pak xero knihy, takže s tím potíže nebudou.
Zas tak moc barevných fotek a hezkých provedení jsem nenašel a tak nejspíš vyhraje Blecha ze Kbel, pokud seženu všechny pohledy - mám fotky jen zespodu, visí vysoko - tedy pokud tam ještě je.
Měl ji kolega Mirek z Otrokovic, Ivan H., Rainer také (ale prcka - ta šplhala do oblak jako hmyz...) a možná někdo další odsud...
Stavba moc snadná nebude a letové vlastnosti možná podivné - nechcete mi to někdo rozmluvit?
Jednu jsem už stavěl, ale nebylo to snadné a při nastavení negativů už beztak (alespoň plynule) deformované křídlo získalo tvar, jako bych si na něj sedl.
Náběžka se více narovnala, odtokovka rozdílnými negativy podivně zvlnila... - a tak jsem to odložil...
Nicméně, opět mám chuť tu obludku postavit, ale váhám nad pár věcmi...
1) Jaký profil použít? Originál autostabilní? Fotky ořechů ukazují, že modeláři používají "klasický" profil. Na plánku Richarda Crossleyho je autostabilní profil. Autor originálu taky použil nejméně dva různé profily.
2) Jaké seřízení zvolit? Sám autor skutečné předlohy s tím měl potíže - a já trochu při pochopení jeho způsobu myšlení V dodatku pak popisoval různé nestabilní letové projevy.
3) Kde bude težiště - podle profilu nejspíš více variant. Řešit spíše jako tandem?
4) Příčná stabilita - jaké zvolit vzepětí - maketové? Typ křidélka nemá a maketové bude nejspíš OK pro FF model. U RC bych jej možná nedonutil rozumně zatočit.
Podklady mám z Peanuts and pistachios, dosti podrobné, pak xero knihy, takže s tím potíže nebudou.
Zas tak moc barevných fotek a hezkých provedení jsem nenašel a tak nejspíš vyhraje Blecha ze Kbel, pokud seženu všechny pohledy - mám fotky jen zespodu, visí vysoko - tedy pokud tam ještě je.
Měl ji kolega Mirek z Otrokovic, Ivan H., Rainer také (ale prcka - ta šplhala do oblak jako hmyz...) a možná někdo další odsud...
Stavba moc snadná nebude a letové vlastnosti možná podivné - nechcete mi to někdo rozmluvit?
0
- Jiří Doležel
- Reakce: 93
- Příspěvky: 714
- Registrován: 26 črc 2012 11:29
- Bydliště: Brno
Re: HM-14
Petře, už jen kvůli těm otázkám ti to rozmlouvám To chceš jako gumáka, volnou elektru nebo rádiáka? Musíš formulovat přesně
0
- Vladimír Alfery
- Reakce: 27
- Příspěvky: 274
- Registrován: 14 zář 2010 16:09
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: HM-14
Jasně, formuluj přesně I ta scéna s Trabantem je hezká
No, gumák nehrozí - kdybych se k nim přece jen vrátil, pak je mnoho (všechny) typů daleko vhodnějších
Takže elektra.
Vzhledem k tomu, že nevím, jak moc by odolávala Blecha mým RC povelům, tak to na 90% bude volňas.
No a řekněme střední velikost. Malé jsou méně vhodné právě pro vyšší hmotnost elektronů vůči kaučuku
Vzhledem k ploše by to asi i tak letělo, ale nejspíš zbytečně rychle.
Mám tu i nějaké Modely a GM, ale na sifon to taky nebude ...
Takže FF kousek, časovač nebo staré dobré nikláky jako "nádrž".
Láká mě i použít LiPolky napřímo, jak to dělá Robert, ale ještě jsem to nezkusil a nejsem si jistý správným postupem. Je jasné, že bude po baterce, pokud ji vybiju do mrtě.
Pohony co mám jsou na jeden článek LiPolek, ale točí ještě na půl voltu, takže spolehnout se na to, že až napětí nějak poklesne, tak se pohon zastaví a baterka to rozdýchá tedy nelze.
Mám tu i superkapacitory, ale bohužel jsem došel k podobnému názoru jako jiní, a pokud tudy vede cestička, tak je schovaná v trávě...
No, gumák nehrozí - kdybych se k nim přece jen vrátil, pak je mnoho (všechny) typů daleko vhodnějších
Takže elektra.
Vzhledem k tomu, že nevím, jak moc by odolávala Blecha mým RC povelům, tak to na 90% bude volňas.
No a řekněme střední velikost. Malé jsou méně vhodné právě pro vyšší hmotnost elektronů vůči kaučuku
Vzhledem k ploše by to asi i tak letělo, ale nejspíš zbytečně rychle.
Mám tu i nějaké Modely a GM, ale na sifon to taky nebude ...
Takže FF kousek, časovač nebo staré dobré nikláky jako "nádrž".
Láká mě i použít LiPolky napřímo, jak to dělá Robert, ale ještě jsem to nezkusil a nejsem si jistý správným postupem. Je jasné, že bude po baterce, pokud ji vybiju do mrtě.
Pohony co mám jsou na jeden článek LiPolek, ale točí ještě na půl voltu, takže spolehnout se na to, že až napětí nějak poklesne, tak se pohon zastaví a baterka to rozdýchá tedy nelze.
Mám tu i superkapacitory, ale bohužel jsem došel k podobnému názoru jako jiní, a pokud tudy vede cestička, tak je schovaná v trávě...
0
Re: HM-14
To Vláďa: Díky.
Na videu i na dalších na Trubce toho o profilech moc moc vidět není, spíše jen běžné profily - i když na tom Richardově autostabilní profil nejspíš bude.
Řekl bych, že v ustáleném režimu poletí stabilně a stejně, ale zjistit, jak ho naladit nebude tak jednoduché jako u běžnějších typů.
Lavór na křídle(ch) by měl zajistit dostatečnou příčnou stabilitu, ta podélná může být "zajímavější" - možná bude létat "na vlně".
Ale jsou horší předlohy.
Na videu i na dalších na Trubce toho o profilech moc moc vidět není, spíše jen běžné profily - i když na tom Richardově autostabilní profil nejspíš bude.
Řekl bych, že v ustáleném režimu poletí stabilně a stejně, ale zjistit, jak ho naladit nebude tak jednoduché jako u běžnějších typů.
Lavór na křídle(ch) by měl zajistit dostatečnou příčnou stabilitu, ta podélná může být "zajímavější" - možná bude létat "na vlně".
Ale jsou horší předlohy.
0
-
- Reakce: 2
- Příspěvky: 59
- Registrován: 20 říj 2014 07:20
- Bydliště: Trnava, SK
Re: HM-14
V knihe British Civil Aircraft 1919-59 Vol 2 na strane 130 je fotografia Blchy G_ADXS. Na fotke je vidieť, že profil na krídle je v strede zo spodu vykrojený a že pripomína profil RAF 15. Ospravedlňujem sa, že neviem, či skôr nemôžem kópiu fotografie preposlať.
0
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1466
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: HM-14
Replika zmíněného kusu je vidět tady:
http://picssr.com/tags/gadxs
ale moc to asi nepomůže .
Lepší bude
Stejně na modelu bude nejspíše fungovat něco jiného, než na skutečném letadle.
http://picssr.com/tags/gadxs
ale moc to asi nepomůže .
Lepší bude
Stejně na modelu bude nejspíše fungovat něco jiného, než na skutečném letadle.
0
Re: HM-14
Díky oběma.
Ale ono nejde o to, jaký profil měla předloha, tedy primárně.
Jde mi o to, jaký profil použít na modelu, aby to k něčemu bylo...
Mám tady tři monografie a sken knížky H.Migneta, kde je originál profil vidět.
V knížce sice uvádí jednou i "normálnější" profil, ale jinak je vždy vidět mírně klenutý, jako je na fotkách.
Zajímavé zdůvodnění tvůrce uvádí u ostré náběžné hrany - neřeší aerodynamiku, ale nechtěl ji dělat tupější, protože by ji musel víc brousit.....:-/
Dodatek ke knížce uvádí i problémy a doporučené seřízení vč. těžiště; ale předpokládám, že pouhé geometrické zmenšení profilu nemusí být optimální a na těžišti se může "podepsat".
Vzhledem k oběma nosným plochám a krátké plošné délce předpokládám, že autostabilní profil by mohl být vhodnou volbou. Pak to ale na páskovou metodu nebude...
Vyosení motoru bude snad lépe odhadnutelným oříškem, ale to má ještě čas...
Jak jsem uváděl, bude to volňas, takže co nenastavím na zemi, to ve vzduchu nedohoním
Ale ono nejde o to, jaký profil měla předloha, tedy primárně.
Jde mi o to, jaký profil použít na modelu, aby to k něčemu bylo...
Mám tady tři monografie a sken knížky H.Migneta, kde je originál profil vidět.
V knížce sice uvádí jednou i "normálnější" profil, ale jinak je vždy vidět mírně klenutý, jako je na fotkách.
Zajímavé zdůvodnění tvůrce uvádí u ostré náběžné hrany - neřeší aerodynamiku, ale nechtěl ji dělat tupější, protože by ji musel víc brousit.....:-/
Dodatek ke knížce uvádí i problémy a doporučené seřízení vč. těžiště; ale předpokládám, že pouhé geometrické zmenšení profilu nemusí být optimální a na těžišti se může "podepsat".
Vzhledem k oběma nosným plochám a krátké plošné délce předpokládám, že autostabilní profil by mohl být vhodnou volbou. Pak to ale na páskovou metodu nebude...
Vyosení motoru bude snad lépe odhadnutelným oříškem, ale to má ještě čas...
Jak jsem uváděl, bude to volňas, takže co nenastavím na zemi, to ve vzduchu nedohoním
0
Re: HM-14
Mimochodem, na tom odkazu je dost fotek k Blechám, jen jsou chráněny proti kopírování.
Jako obvykle, k hezké je sotva jedna fotka...
A jedna švýcarská je zajímavá - jak barevně, tak tím, že má lyže...
Barva i lyže rozbijí typický vzhled Blechy břichoplaza s velkými koly, ale zase je to celkem atraktivní vzhled
Jako obvykle, k hezké je sotva jedna fotka...
A jedna švýcarská je zajímavá - jak barevně, tak tím, že má lyže...
Barva i lyže rozbijí typický vzhled Blechy břichoplaza s velkými koly, ale zase je to celkem atraktivní vzhled
0
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1466
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: HM-14
Pokud nejde z webu fotka ulozit, muzes pouzit funkci Print Screen, nebo od win 8 aplikaci Vystrizky (v anglictine Snipping tool).
0
Re: HM-14
Používám Print screen, jen to trvá dýl.
Ale občas i tak se dá "chytit" potřebná fotka.
A taky se to hodí pro screenshoty z videa - třeba zrovna to video ze stavby HK-101 je uzamčeno, ale je tam moc pěkně vidět stavební postup. To video tam totiž zítra být nemusí...
A nebo z videa-dokumentu, kdy fotky nejsou k dispozici.
Ale občas i tak se dá "chytit" potřebná fotka.
A taky se to hodí pro screenshoty z videa - třeba zrovna to video ze stavby HK-101 je uzamčeno, ale je tam moc pěkně vidět stavební postup. To video tam totiž zítra být nemusí...
A nebo z videa-dokumentu, kdy fotky nejsou k dispozici.
0
-
- Reakce: 2
- Příspěvky: 59
- Registrován: 20 říj 2014 07:20
- Bydliště: Trnava, SK
Re: HM-14
Čo sa týka zriadenia /seřízení/ tak tam by som až taký problém nevidel. 2-3 stupne by mohli stačiť. Problém bude s ťažiskom. Model je dosť citlivý na malú zmenu a posunutie ťažiska.
Keď pred niekoľkými rokmi preletela cez nás vlna vlastnoručného zhotovovania striedavých motorov, tak som si aj já jeden navinul a použil som ho na "blche" postavenej podľa historického plánku z päťdesiatých rokov. Rozp. 550 mm. I keď to bol rádiak, bol veliký problém model zalietať. Trvalo dosť dlho, než som našiel prijateľnú polohu ťažiska. Model bol príšerne citlivý na výchylky smerovky a výškovky. Nakoniec prijateľne lietal pri výchylkách len asi +- 7 stupňov. Nikdy som ho však nemiloval. Bol to taký bláznivý eroplán.
Keď pred niekoľkými rokmi preletela cez nás vlna vlastnoručného zhotovovania striedavých motorov, tak som si aj já jeden navinul a použil som ho na "blche" postavenej podľa historického plánku z päťdesiatých rokov. Rozp. 550 mm. I keď to bol rádiak, bol veliký problém model zalietať. Trvalo dosť dlho, než som našiel prijateľnú polohu ťažiska. Model bol príšerne citlivý na výchylky smerovky a výškovky. Nakoniec prijateľne lietal pri výchylkách len asi +- 7 stupňov. Nikdy som ho však nemiloval. Bol to taký bláznivý eroplán.
0