Stránka 1 z 3

Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 15 dub 2018 22:09
od havran
Tak to je kostroun dvacetinky. Zatím hmotnost bez hlavice a vrtule je 18,5g. Přípona v názvu - tester - znamená, že to je éro spíše jen na první pokusy.
Při komentářích, (které samozřejmě velmi vítám), zdvořile prosím o laskavou shovívavost. Začal jsem letos o vánocích a naposledy jsem modelařil někdy dávno v minulém tisíciletí.
Chci to potáhnout kašmírem 9g. Při pokusech s barvením (tekuté barvy na papír Magicolor) je při správném ředění papír pěkně vybarvený, ale je velmi průsvitný. To se mi moc nelíbí. Stříkat to nechci. Nemám zatím vybavení. Kupované barevné papíry jsou sice lepší, ale bohužel taky těžší.

Re: Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 16 dub 2018 08:47
od shark
I když je to tester a chceš si třeba jen vyzkoušet různé postupy a technologie, tak s tou vrtulí, co tam máš, to asi moc slávy nenadělá. Postupy výroby už byly uveřejněny několikrát, naposledy ve VL 1/2018 (jde to i jednodušeji ;) ) ,tak se na to podívej...jestli budeš mít papír průsvitný nebo ne, to nehraje při létání takovou roli, kvalitní vrtule ovšem ano.
Držím palce!

Re: Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 16 dub 2018 11:37
od Vyvel
No vypadá to pěkně, čistě postavené. Na můj vkus ty podélníčky na horní ploše trupu měly mít poloviční průřez a dvojnásobný počet ale to je věcí názoru. Vrtulové listy jsou opravdu příšerné, jak co s týče tvaru tak i překroucení. Možná nejlíp použít tvar z Koutného plánku (vyšel v sešitu Dvacetinky a v knížce Modely s gumovým pohonem) a myslím, že nejspíš bude i někde v hlubinách internetu ke stažení. A propo co je to za ty zmíněné barvy na papír?

To Shark: Jistě, že to jde jednodušeji ale kroucení na žehličce se mi vždycky dřív či později rovnalo, nehledě na množství polámaných listů a takhle se to ani nehne. Ono platí, že každý si musí svoji cestičku prošlapat k tomu co funguje a co mu nejvíc vyhovuje.

Re: Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 16 dub 2018 11:58
od shark
Pavle, určitě nemluvím o kroucení na žehličce nebo na žárovce :lol: Tohle mi taky nikdy nefungovalo.
Šablona je nutnost, ale jen spodek, při troše zkušeností se dá vyřezat ze špalku tvrdší balsy, na dvacetinkové listy dostačující. A hlavně nepotřebuješ protikus, listy profiluješ, dokud jsou placaté, na šablonu dáš folii, sklo+laminovačku, list, sklo+laminovačku, folii, nějakou pěnogumu, kus balsy a stáhneš. Takhle dneska děláme vrtule na Hívry a "Hoši z Prahy" i na minimakety, mám doma nějakou sádrovou od Huga a několik svých.

Ty Walekovské šablony mám taky, taky jsem lepil listy ze dvou vrstev, taky jsem vybrušoval profil až na překrouceném polotovaru, ale bylo to pracné a listy těžké. Čímž Tvůj článek ve VL a postup naprosto neshazuji, dobře že vyšel a jak píšeš, každý si najde svou cestičku.

Re: Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 16 dub 2018 12:43
od discobolos
Já si šablonu vyrobil "zaformováním" plastové vrtule 240.
Základ jsem udělal z polystyrénu, pak do doformoval běžným Epoxy 1200 (samozřejmě vrtuli nejdřív naseparoval voskem ze svíčky).
Vznikl polotovar-šablona, který snese i omotání silnější gumou.
Ostatní jak píše shark.
Zkoušel jsem laminát jen dole, ale lámal jsem to dál :( . Musel jsem dát laminát i shora.
Ale jestě to nemám natolik vychytané, abych měl horní plochu tak hladkou, abych to nemusel brousit a tmelit. Horní plocha se ohýbá kolem více os a to s tvrdší folií, která by udělal hladkou plochu, neumím.

Re: Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 16 dub 2018 12:47
od discobolos
Co se týče podélníků na trupu, já byl opačný extrém:
http://www.minimakety.cz/forum/viewtopi ... cfec3751e7
Trochu jsem to přepískl.

Re: Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 16 dub 2018 12:49
od discobolos
Každopádně stejně jako Tondovi u Bf-109F, vřele doporučuji vylepit předek mezi podélníky alespoň po první přepážku.

Re: Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 16 dub 2018 14:16
od Pavel Stráník
Jak vás čtu s těmi šablonami na vrtuli, tak já mám diametrálně odlišnou zkušenost - vrtule kroucené podle pečlivě spočítané a zhotovené šablony fungovaly obvykle dost špatně. Párkrát jsem to udělal abych vyloučil efekt náhody a tuto cestu jsem opustil. Výrazně lepší výsledky mám s vrtulemi nakroucenými na žehličce od oka - prostě tak aby se mi to líbilo. Má to jeden drobný problém - člověk musí mít potuchu jak taková vrtule funguje a jak má prokroucení vypadat (líbit se), aby to bylo OK. Koukněte třeba na vrtulke Luboše Koutného - ty fungovaly vždycky výborně a do nějakého teoretického prokroucení mají fakt hooodně daleko.
Proč to tak je si vysvětluji tím, že dvacetinky jsou dost specifická kategorie a ne všechny teoreticky platné postupy u ní přinášejí optimální výsledky. Ne že by neplatily, ale v daných podmínkách jsou jiná řešení lepší. Tudíž to co funguje na větších, účelových a aerodynamicky čistých modelech (třeba hívrech), nemusí být dobré pro dvacetinku. Moýná se pletu, ale opravdu nejlepší je si na soutěži prohlédnout jaké vrtule mají ti, kterým evidentně fungují (což neznamená že taková obhlídka nemůže přinést rozporuplná zjištění :oops: )

Re: Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 16 dub 2018 14:43
od shark
Jestli to nebude Pavle tím, že ta pečlivě spočítaná šablona nebyla spočítaná zas tak pečlivě :D U všech gumáků platí, že lepší je vrtule s proměnným stoupáním po délce listu. Takhle děláme šablony listů pro Hívry, a já mám tak dělané i ty na malé modely.
Pokud kroutíš list na žehličce, děláš stoupání konstantní, list se pak trochu narovná do proměnného, máš tedy opravdu dobrou vrtuli :) A mezi námi, já bych si už žehličkovou vrtuli netroufl dělat, a určitě bych si netroufl tvrdit, že mám na víc jak jednom listu stejný průběh stoupání... :lol:

Re: Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 16 dub 2018 14:56
od Vyvel
Jak už jsem napsal, každý si najde svoji cestičku. Mě se to, co jsem popsal do Volného letu osvědčilo nejlíp a vrtulové listy zhotovené popsaným postupem vypadají a fungují podstatně líp než cokoliv jsem zkusil předtím. Jen mi Pavle neříkej, že to co kroutíš v ruce alespoň rámcově nepřekontroluješ na jednoduchých trojúhelnících.
Správně navrhnout velkou vrtuli pro letoun je dost složitá úloha a tady ty malinké vrtule je problém ještě větší. Takže to nakonec stejně končí systémem pokusů a omylů až se člověk dopracuje k tomu, co funguje.

Re: Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 16 dub 2018 15:05
od Pavel Stráník
Pokud mě paměť nešálí, tak ty křivky proměnného stoupání po poloměru vrtule jsou u různých autorů různé, ale sama ta proměnnost zase nebyla až tak velká - nějaký ten stupeň pro vrtuli 240mm. To určitě hraje roli u velkých vrtulí, ale u vrtulek do průměru 200mm (což je tak obvyklé u dvacetinek) leží taková hodnota celkem spolehlivě v pásmu nepřesnosti při výrobě šablon, kopyt i vlastních vrtulí.

Re: Kawasaki Ki.61 Hien - tester

Napsal: 16 dub 2018 18:44
od havran
Ahoj kolegové modeláři! Moc všem děkuji za všechny příspěvky. A to i za ty budoucí! Toto se mi právě na tomto fóru líbí. Rychlost, odbornost i ten vtip.
Téma vrtule je důležité, teď to však potřebuji hlavně dobře potáhnout, abych vůbec vzlétnul. Takže dnes nebo zítra budu barvit papír. Tak někdy potom přidám ty informace o barvách případně i o postupech.
Kostru jsem zatím 2 x natřel zaponem a 2 x přebrousil. Hmotnost se zvedla z 18,55 g na 19,01 g. Ale kostra se pěkně zpevnila. Počítám s tím, že papír přilepím lepicím lakem, potom vypnu 1 x řídkým vypínacím nitrolakem a na závěr řídkým balakrylem.