Stránka 2 z 2

Re: Schneider SCH-10M

Napsal: 06 pro 2019 10:50
od Steve
Neobvyklé. Ale Ok.
Pro mě je to neznámý typ.
Hezká fotka - u pravé odtokovky je snad i madlo pro nástup?
A i prolisy jsou hezky vidět.

Re: Schneider SCH-10M

Napsal: 06 pro 2019 11:29
od Vyvel
Tedy klobouk dolů. Já bych to nestavěl ani kdybych to uměl ale to je věcí názoru a vkusu.
Přijdou mi ty kokardy na křídle, podle té poslední fotky, menší než by asi měly být. Na fotce zasahují až přes křídélko ale na modelu zdaleka ne.

Re: Schneider SCH-10M

Napsal: 06 pro 2019 12:28
od Lubomir Koutny
Pavle máš pravdu, ty kokardy měly být o troškuu větší.

Re: Schneider SCH-10M

Napsal: 06 pro 2019 12:45
od Ivan Horníček
Ještě dodělat tohle.

Re: Schneider SCH-10M

Napsal: 06 pro 2019 16:42
od Lubomir Koutny
Ano Ivane, nějak to zkusím. Ale narazil jsem na problém úplně nečekaný, když jsem udělal svazky z gumy TAN SS 2x 1,6g/m o délce 320 mm tak po natočení nebylo možné uzly protáhnout otvorem v přední přepážce. Inu toto jsem podcenil. Nezbylo, než zkusit tenčí a kratší svazky 2x1,1 g/m o délce 210 mm. Ovčem to místo více jak 2 g gumy bude v éru jen 1g, tedy také polovina energie. Nedalo mi to a na pár otáček (snad 150), . natočených jen prstem jsem zkusil první let na motor v obyváku. Začátek byl asi v horizontu, pak klesání a náraz do záclony. Maximální otáčky při 25°C natažené gumy budou asi kolem 1500. Pro létání tak 1200, vrtule 90/130 by měla točit asi 40 ot/s, což by dalo rychlost letu asi 4 m/s. Model bude asi přistávat s malým zbytkem, takže let pod 30s. Tak tolik teorie, praxe ukáže jak moc jsem se mýlil.

Re: Schneider SCH-10M

Napsal: 10 pro 2019 14:52
od Jiří Doležel
Luboši, opravdu všechna čest něco takového ve tvém věku dát dohromady. Čekám každým dnem, kdy se zde objeví reportáž ze zalétávání mezi paneláky u přivaděče. Každopádně ať se to povede, tohle monstrum prostě musí lítat.

Re: Schneider SCH-10M

Napsal: 12 pro 2019 18:25
od Lubomir Koutny
Jirko asi Tě zklamu, nebude to žádná reportáž, pouze povztesk. Dnes bylo bezvětří, vlhko a teplota kolem nuly. Na 400 otáček se jednalo jen o prodloužený kluz. Další pokus byl na 750 otáček, což je polovina z maxima svazků, co jsou nyní v modelu. Výsledek byl mizerný, ani ne půl okruhu, stále klesavý let. Nevím, zda při natočení naplno by to byl alespoň horizont. Vypadá to tak, že tyto tenké svazky v té nízké teplotě nedávají dost velký moment, aby přádně roztočily ty široké lopatovité vrtule a ty daly potřebný tah. Možná ještě zkusím udělat nové letové vrtule s úzkými listy a k tomu i nové hlavice,co trochu vysunou vrtule dopředu a umožní o pár mm zvětšit průměr vrtulí, dám tam trošku silnější svazky. Pokud ani toto nepomůže pak bez milosti půjde model do popelnice, nabo skončí žehem.

Re: Schneider SCH-10M

Napsal: 13 pro 2019 18:08
od Lubomir Koutny
Nerad se hned vzdávám, takže další den jsem věnoval výrobě nových štíhlých vrtulí a hlavic. Jedinným plus je zatím, že model není třeba dovažovat, těžiště je v 30% hloubky a se štíhlými vrtulemi model slušně klouže. Venku to dnes již dost foukalo, takže první testy doma v obýváku. Na 100 otáček hezký prodloužený kluz přes celý obyvák, až do záclony. Na 300 otášek se model hnedpo startu vzpíná. Natlačení VOP moc nepomáhá a zcela zabije klouzavý let. Bude to chtít silně potlačit osu vrtule - snad až 9°, ale to aý příště, musím lepit ulomený list vrtule...

Re: Schneider SCH-10M

Napsal: 14 pro 2019 17:21
od Lubomir Koutny
Dnes jsem vzal krabici s modely a i když bylo bezvětří, ale teplota na bodu mrazu, tak jsem si zajel do haly nádraží Kr. Pole. První let byl s M-pist Sonerai, točeno na 50%, let hezký do výšky asi 5 m 30 s zatáčka do této haly optimální. Malé natažení VOP a model zatáčí téměř na pětníku, ale let je kratší. Další na řadě je maličký Hornisse, opět asi 50% otáček, výstup jen asi 4m zbytečně rychlý let končí po dvou okruzích v otevřených dveřích toalet, je mi jasné, že pokračování by bylo riskantní. Takže konečně beru do rukou SCH-10M, ten již má silněji potlačené osy vrtulí, ale stále ještě tenké gumičky (doma v obyváku to při 800 otáčkách stačilo na mírné stoupání), takže napřed točím 400, a je zde hezký dlouhý let s mírným klesáním, chce to větší moment, takže točím 800 a jsem zvědavý na let. Ovšem ten přináší velké zklamání, napřed zhoupnutí, přetažení a pád. Natlačím tedy VOP, ale výsledkem je jen delší klesavý let. Ano, v hale je mnohem nižší teplota než v obýváku a také menší moment. Takže poslední pokus asi bude v pondělí, kdy jdu s chlapci zalétávat jejich malé halové modely A-6, to zkusím nové, silnější gimičky 2x 1,35 g/m. Pokud to pořádně nepoletí, tak tento model zpopelním, protože jsem s ním ztratil mnoho času a iluzí. Poslední přišel na řadu spolehlivý oříšek Monge 5, ten na 800 otáček vystoupal do výšky asi 7 m, udělal tam 3 zatáčky a pomalu sestupoval - tradičně hezké polétání.

Re: Schneider SCH-10M

Napsal: 14 pro 2019 21:21
od Jiří Doležel
Pokud si ještě před zpopelněním mohu dovolit poradit, to těžiště v 30% hloubky křídla asi nebude to pravé a výše popsané problémy by mohl hravě vyřešit možná i více jak gram olova do předního střeliště a silnější gumička.

Re: Schneider SCH-10M

Napsal: 16 pro 2019 14:19
od Lubomir Koutny
A ono to konečně létá. Řekl jsem si poslední pokus, nové svazky 2x 1,4 g/m o délce 245 mm maximální otáčky při 25°C asi 1600 ot. Velké potlačení osy vrtulí přes 10°. Tak to byl moment rozhodnutí, buď poletí, nebo bude zpopelněn. Natočil jsem doma v teple 800 otáček, navlékl bundu, obul boty a šel na můj plácek. Venku vlhko, asi 7°C, ale bezvětří. Hodil jsem model vodorovně, bez náklonu a ono krásně samo přešlo do mírně stoupavé levé zatáčky o průměru asi 12m, po prvním stoupavém okruhu následoval druhý, již trochu užší a vodorovný, ten třetí již byl klesavý a zakončení hezkým přistáním s malým zbytkem otáček. Takže odhadují, že model proletěl vzdálenost 90 - 100 m, při rychlosti kolem 5-6 m/s odhaduji celkovou dobu letu asi na 15 až 20s. Takže v hale a teple lze extrapolovat, že při natočených 1500 otáček by měl být let přes 30s.

Pro případné zájemce o stavbu tohoto monstra doporučuji:
1. Pořádně prostudovat všechny dostupné podklady, pak se vyhnete omylu ke kterému vás svádí onen 3 pohled, kde kapota řady válců začíná poměrně dost daleko od přídě. Ale není mi známo, že by existovaly verze toho motoru s prodlouženou hřídelí, takže držet se fotek!
2. Osu VOP držet rovnoběžně s horní hranou motorových gondol. (můj model má tam - 3°, to v kluzu je OK, ale v motoru moc velký úhel seřízení)
3. Na potah použít kašmír 9 g/m2 obarvit lehce anilinkami na světle šedou a roletu s většími rozestupy tisknout na to.
4. Použít svazky 2x 1,6 g/m o délce cca 300 mm
5. Hlavice letových vrtulí potřebují, aby otvory byly větší pro silnější svazky, hlavice delší a nich více korálek tak, aby listy se otáčely až před přídí trupu.
Větší průměr vrtulí umožní použít silnější a delší gumičky, ty dají více energie a umožní delší lety.