Ki-98

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Odpovědět
Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Ki-98

Příspěvek od Lubomir Koutny » 25 črc 2020 09:25

Mansyu Ki - 98 jako stíňáček Pokud motor vrtulové stíhačky umožňoval uložit kanon mezi řadami válců a střílet dutou osou vrtule, pak střelba byla velmi přesná i v různých vzdálenostech od cíle. Toto řešení však neumožňovaly hvězdicové motory a také některé řadové, včetně těch nejlepších, jako byly Rols Royce. Proto hodně konstruktérů se snažilo o novou koncepci stíhacího letounu s tlačnou vrtulí, která umožňuje umístit veškeré kanony v přídi a bez potřeby synchronizace. Vzniklo mnoho projektů, desítka prototypů, ale jen jeden SAAB J-21 došel do sériové výroby a k nasazení k jednotkám. Velmi hezkým projektem byl japonský typ Mansyu Ki-98. Právě tento jsem si vybral pro stavbu malého stínového modelu a výsledek mne potěšil, protože tento prcek nejen, že je zajímavý, obdivvaný kluky na sídlišti, ale on také moc hezky létá.
Zájemci o stavbu tohoto modelu si plánek, návod ke staveb, seřízení a zalétávání, které je dost odlišné od typů s vrtulí v předu, mohou najít v některém z příštích čísel MHm. Myslím, že hezky by létala i dvacetinka tohoto typu, ale asi by byly problémy s přijetím tohoto typu do našich soutěží dvacetinek.
Přílohy
po startu ze země.JPG
Dostup nad kandelábry.JPG
spodvozkem ze předu a boku.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Ki-98

Příspěvek od Lubomir Koutny » 30 črc 2020 10:27

Čtvrtek 30.7. v 9 hodin ráno bylo bezvětří a již hezky teplo. Na mém plácku mezi paneláky a parkem byla tráva v nasluněné části již suchá, ale v části ve stínu ještě mokrá od rosy. Na první let točím 550 otáček a výsledkem je hezký let vycentrovaný optimálně na ten plácek. Takže na další let točím 720 otáček a lehce kroutím negativ na pravém křídle. Výsledkem je nádherný start v levé stoupavé spirále se srovnáním ve výšce asi 15m, pak půl otáčky v horizontu a další okruh již zase model hezky stoupá v pravidelném okruhu, výška je přes 20m a je mi jasné, že pomohla nějaká bublina teplého vzduchu, která se během letu uvolnila. Ale to již končí motor a model si to míří na vrcholek vysokého smrku, naštěstí malý závan model stočil a po půl okruhu strmého klesání končí model na větvi stromu ve výšce 4m. což snadno bez poškození sundávám. Další poletování zde je riskantní a tak raději jdu na dětské hřiště a tam si létám hezké starty ze země.
Přílohy
s podvozkem.JPG
Start.JPG
v letu.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Ki-98

Příspěvek od Lubomir Koutny » 02 srp 2020 07:20

Před nějakým rokem jsem náhodou na googlu narazil na video fantasmagorických soubojů stíhaček v Tichomoří, pokud by válka pokračovala ještě v r. 1946. Takže tam létaly některé velmi zajímavé japonské projekty. Z minimaketářského hlediska byl pro mne nejlákavější kachní dvoumotorák s řadovým motorem jak na přídi, tak i v zádi. Dokonce jsem si postavil jeho stíňáka, ale udělal jsem chybu , že obě vrtule poháněl jeden společný svazek na levé straně trupu, létalo to hezky, ale lety byly kratší. Chtělo by to svazky z obou stran, takže model by byl symetrický a motorový let dvojnásobný. Rád bych si to postavil ještě jednou a pořádně. Proto bych byl velmi vděčný, pokud mi někdo šikovný pomůže to video, nebo alespoň fotku tohoto projektu objevit.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Ki-98

Příspěvek od shark » 02 srp 2020 13:11

0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Ki-98

Příspěvek od Lubomir Koutny » 02 srp 2020 20:35

Honzo děkuji. Opravdu je toho spousta, jen to co hledám tam není. Já po letech zkusil oprášit stnáka, co jsem kdysi postavi, pak kanabalizoval a nyní zase tam dal obě vrtule a se starými gumičkani vyzkoušel, ono to pěkně létá.
Přílohy
taýná, tlačná kachna.JPG
s přípravkem k natížení.JPG
0

fishbet
Reakce: 0
Příspěvky: 41
Registrován: 15 pro 2011 10:42
Bydliště: Sezemice

Re: Ki-98

Příspěvek od fishbet » 03 srp 2020 09:58

Nebyl to dokument: "Tajná japonská letadla 2. světové války"? Tam je něco podobného v raketové verzi (obvykle to předtím zkoušeli s vrtulovým pohonem)
01.jpg
Mimochodem existuje i obdobný dokument o sovětských letadlech a tam je zase jistý Borovkov D, který je Ki-98 dost podobný
images.jpg
images.jpg (15.11 KiB) Zobrazeno 1867 x
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Ki-98

Příspěvek od Lubomir Koutny » 04 srp 2020 09:32

Děkuji všem, kteří se mi snažili pomoci najít onu dvoumotorovou japonskou kachnu s řadovým i motory v přídi i zádi. Strávil jsem několik hodin sledáváním nabízených videí i fantasmagorických výmyslů, ale to, co hledám tam nikde nebylo. Pokud mi chce někdo pomoci, tak prosím nechť se nejdříve podívá na fotku toho stíňáka. Jiné věci mne opravdu nezajímají. Nemluvě o tom, že některá videa mají dost ubohou kvalitu informací - viz třeba ten americký pořad : Ruské tajné projekty z druhé světové války
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Ki-98

Příspěvek od Lubomir Koutny » 08 srp 2020 22:14

Provedl jsem tedy G.O. toho stíňáku japonské dvoumotorové tandemové kachny. Dopředu jsem dal malý vrtulový komplet IKARA 110 mm, dozadu udělal balzovou vrtuli o průměru 90 mm a staré olétané svazky z Ki-98 smyčky z gumy 1,85 g/m. První lety začínaly prudkým stoupáním a pak rychlým přechodem do klesavé spirály na jednu, nebo druhou stranu. Pak jsem zúžil listy na vrtuli IKARA, zalomil kachní plochu do V a začal nové zalétávání. Následovalo velmi příjemné překvapení. Nyní již model začal létat naprosto stabilně, na 550 otáček start s prudkým stoupáním do výšky asi 12 m, tam zhoupnutí a znovu nastoupání nad kandelábry, tam klidný let v horizontu a po skončení motoru velmi pomalý kluz.
S novými svazky, smyčky z gumy 1,6 g/m pak jsou lety klidnější, na 700 otáček s mírným stoupáním v otevřené levé zatáčce do výšky asi 10 m a s posledními otáčkami klidné přistání. Bohužel průměr zatáčky je dost velký a tak není nouze o přistání na některém stromě našeho parkoviště.
Přílohy
DSCN3243.JPG
DSCN3241.JPG
0

Odpovědět