Seřízení modelů, zejména víceplošných
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
Re: Seřízení modelů, zejména víceplošných
Ale čtu
Ok, nemyslel jsem RC. A ani oříšky a pistácia, tam jde o jiný letový projev.
Obecně jde o Dvacetinky, sifony a volné elektry.
V podstatě jde o stejnou či podobnou velikost, kdy by - podle mého názoru - neměl být nějaký zásadní rozdíl v seřízení.
Jestli mezi Tondovým Canardem jako Dvacetinkou nebo třeba mojí elektro verzí, větší o 25%...
Rozdíl vidím "pouze" v rozdílném kroutící momentu, který (možná) potřebuje jiné příčné seřízení. Ale ptám se na podélné seřízení
...otištěné kdysi v mém článečku v Modeláři...
To je je obecné označení, asi ne ten, co jsem loni tady uvedl.
Právě proto že čtu, tak vím, že tam je to přesně opačně než tady z diskuze vyplynulo.
O jiném takovém článečku nevím.
Jestli monolog, tak jen proto, že víc upřesnění se "nesešlo"
Nepočítám osobní konzultace, kdy jsem nějaké informace získal.
Třeba že zbytečně velké podélné seřízení se dá sice dohnat větším potlačením "motoru", ale proč?
Nemusíš přece reagovat
Já jen, že si rád počtu o stavbě, řešení problémů a praktické zkušenosti, a to nejen malých modelů.
A téměř nikdy se údaje o profilech, seřízení a těžišti nedozvím.
Podle mě to nejpodstatnější
Mít vrata od stodoly se správným profilem, seřízením a těžištěm, tak musí letět (nadsázka )
Třeba i zde pár lidí postavilo zmiňovaného Dreideckera a u žádného tyto informace nejsou, pokud si vzpomínám.
Tam se špatné výchozí nastavení už změnit nedá
Ok, nemyslel jsem RC. A ani oříšky a pistácia, tam jde o jiný letový projev.
Obecně jde o Dvacetinky, sifony a volné elektry.
V podstatě jde o stejnou či podobnou velikost, kdy by - podle mého názoru - neměl být nějaký zásadní rozdíl v seřízení.
Jestli mezi Tondovým Canardem jako Dvacetinkou nebo třeba mojí elektro verzí, větší o 25%...
Rozdíl vidím "pouze" v rozdílném kroutící momentu, který (možná) potřebuje jiné příčné seřízení. Ale ptám se na podélné seřízení
...otištěné kdysi v mém článečku v Modeláři...
To je je obecné označení, asi ne ten, co jsem loni tady uvedl.
Právě proto že čtu, tak vím, že tam je to přesně opačně než tady z diskuze vyplynulo.
O jiném takovém článečku nevím.
Jestli monolog, tak jen proto, že víc upřesnění se "nesešlo"
Nepočítám osobní konzultace, kdy jsem nějaké informace získal.
Třeba že zbytečně velké podélné seřízení se dá sice dohnat větším potlačením "motoru", ale proč?
Nemusíš přece reagovat
Já jen, že si rád počtu o stavbě, řešení problémů a praktické zkušenosti, a to nejen malých modelů.
A téměř nikdy se údaje o profilech, seřízení a těžišti nedozvím.
Podle mě to nejpodstatnější
Mít vrata od stodoly se správným profilem, seřízením a těžištěm, tak musí letět (nadsázka )
Třeba i zde pár lidí postavilo zmiňovaného Dreideckera a u žádného tyto informace nejsou, pokud si vzpomínám.
Tam se špatné výchozí nastavení už změnit nedá
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2520
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Seřízení modelů, zejména víceplošných
Mám pocit, že můj článek z Modeláře Seřízení víceplošných volně létajících modelů jsi sem přiložil právě ty. Pokud by jsi jej pořádně přečetl, tak tam popisuji seřízené mého dobře létajícího Fokkera Dr I. A Petr Kolář musel dát svému tříplošníku stejné seřízení, aby stabilně začal létat. Ano u těchto dvacetinek bylo nutně udělat seřízení přesně opačné než to, co říká teorie pro skutečné letouny. V obou případech šlo o dvacetinky-
0
Re: Seřízení modelů, zejména víceplošných
Ano. Ten obrázek jsem dal já.
A všichni, včetně tebe, uvedli, že to má být opačně. Teď píšeš, že je to správně...
Můj příspěvek z října 2021
Takže rozpor, který jsem chtěl potvrdit.
Ale podstata byla dotaz na kachnu a tandem + kruhové křídlo.
A to jsem se ptal poprvé, předtím o tom nebyla žádná zmínka. Takže to že nečtu a vedu si monolog nesedí
OK, neřeš, dám to na Dreideckerovi jinak, tedy podle rad ostatních - horní křídlo nejmenší úhel, dolní největší.
A kachny...no, nějak si poradím
A všichni, včetně tebe, uvedli, že to má být opačně. Teď píšeš, že je to správně...
Můj příspěvek z října 2021
Takže rozpor, který jsem chtěl potvrdit.
Ale podstata byla dotaz na kachnu a tandem + kruhové křídlo.
A to jsem se ptal poprvé, předtím o tom nebyla žádná zmínka. Takže to že nečtu a vedu si monolog nesedí
OK, neřeš, dám to na Dreideckerovi jinak, tedy podle rad ostatních - horní křídlo nejmenší úhel, dolní největší.
A kachny...no, nějak si poradím
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2520
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Seřízení modelů, zejména víceplošných
Já měl za to, že platí název vlákna, které jsi se ty dal : Seřízení modelů, zejména víceplošných.
Pokud jde o Fokkera Dr I velikosti dvacetinky, pak jsi buď nic nepochopil, co jsme zjistili s Petrem Kolářem a co nám fungovalo. Nebo to ignoruješ a pak jen lituji, že jsem se nechal zatáhnout do zbytečné diskuze.
Pokud jde o Fokkera Dr I velikosti dvacetinky, pak jsi buď nic nepochopil, co jsme zjistili s Petrem Kolářem a co nám fungovalo. Nebo to ignoruješ a pak jen lituji, že jsem se nechal zatáhnout do zbytečné diskuze.
0
Re: Seřízení modelů, zejména víceplošných
Já měl za to, že platí název vlákna, které jsi se ty dal : Seřízení modelů, zejména víceplošných.
"Zejména" neznamená "výhradně".
Ach jo...
Pokud jde o Fokkera Dr I velikosti dvacetinky, pak jsi buď nic nepochopil, co jsme zjistili s Petrem Kolářem a co nám fungovalo. Nebo to ignoruješ a pak jen lituji, že jsem se nechal zatáhnout do zbytečné diskuze.
Já v diskuzi s tebou nechci pokračovat. Měl jsem za to, že už to nebudeš řešit...
Tedy:
Dal jsi kdysi do Modeláře článek o seřízení, který je teď i na 2.straně diskuze. OK.
V říjnu 2021 jsme se shodli, že seřízení by mělo být právě opačně. A i ty jsi potvrdil názor ostatních. Stane se. OK.
Na tomto seřízení jsem se shodl s některými i osobně. OK.
Teď ale zase odkazuješ na platnost článku.... ??
Takže už jsem napsal - zařídím se ohledně Dr.I podle názorů ostatních (tedy nejspíše v rozporu s tvým článkem - měj mi to klidně za zlé).
A prosím, už to neřeš
"Zejména" neznamená "výhradně".
Ach jo...
Pokud jde o Fokkera Dr I velikosti dvacetinky, pak jsi buď nic nepochopil, co jsme zjistili s Petrem Kolářem a co nám fungovalo. Nebo to ignoruješ a pak jen lituji, že jsem se nechal zatáhnout do zbytečné diskuze.
Já v diskuzi s tebou nechci pokračovat. Měl jsem za to, že už to nebudeš řešit...
Tedy:
Dal jsi kdysi do Modeláře článek o seřízení, který je teď i na 2.straně diskuze. OK.
V říjnu 2021 jsme se shodli, že seřízení by mělo být právě opačně. A i ty jsi potvrdil názor ostatních. Stane se. OK.
Na tomto seřízení jsem se shodl s některými i osobně. OK.
Teď ale zase odkazuješ na platnost článku.... ??
Takže už jsem napsal - zařídím se ohledně Dr.I podle názorů ostatních (tedy nejspíše v rozporu s tvým článkem - měj mi to klidně za zlé).
A prosím, už to neřeš
0
Re: Seřízení modelů, zejména víceplošných
V sobotu jsme diskutovali o více věcech a jedna z nich i seřízení.
Dal jsem "do placu", že kolega létá s Blechou (novější verze) s podivným seřízením.
Tedy není mi jasné seřízení, kdy zadní plocha má evidentně větší úhel náběhu než přední. Na různé profily to nevypadá...
A aby bylo zřejmé, že jsem nekecal, mám tu fotku (schválně kvůli tomu pořízenou), kde je vidět letová poloha - opravdu to není jen "parkovací"
A létá mu to - fotky také mám.
Dal jsem "do placu", že kolega létá s Blechou (novější verze) s podivným seřízením.
Tedy není mi jasné seřízení, kdy zadní plocha má evidentně větší úhel náběhu než přední. Na různé profily to nevypadá...
A aby bylo zřejmé, že jsem nekecal, mám tu fotku (schválně kvůli tomu pořízenou), kde je vidět letová poloha - opravdu to není jen "parkovací"
A létá mu to - fotky také mám.
0
Re: Seřízení modelů, zejména víceplošných
Proč podivným? V podstatě to potvrzuje co se kdysi psalo o seřízení dvouplošníků s kladným stupněním. Horní, předsunuté křídlo trochu ohne proud vzduchu nabíhající na spodní křídlo takže i když má spodní křídlo větší úhel nastavení, tak úhel náběhu bude podobný jako u horního křídla. No a u té blechy, vlastně jakéhosti tandemu, kde je přední křídlo výš než zadní by to mělo fungovat podobně.
0
Re: Seřízení modelů, zejména víceplošných
Tak možné to je, ale zdá se mi to celé hodně rozdílné, nevím.
Ale protože jinou verzi nemám....
Všechny plány blech co jsem našel to ale měly "klasicky".
A že se to občas - při "zavření" té štěrbiny - chová prapodivně, si už vyzkoušelo dost pilotů. Jen už to pak někteří už nestihli nikomu říct
Ale jemu to létá dobře.
Ale protože jinou verzi nemám....
Všechny plány blech co jsem našel to ale měly "klasicky".
A že se to občas - při "zavření" té štěrbiny - chová prapodivně, si už vyzkoušelo dost pilotů. Jen už to pak někteří už nestihli nikomu říct
Ale jemu to létá dobře.
0
Re: Seřízení modelů, zejména víceplošných
Tak mě napadlo....
Pokud jsou křídla dostatečně blízko, dojde při zvětšení úhlu náběhu předního křídla (zadní je pevné) k "přivření štěrbiny" mezi odtokovkou předního a náběžkou zadního křídla.
Díky vyššímu obtékání zadního křídla dojde ke zvýšení jeho vztlaku.
Pak paradoxně dojde k potlačení a letoun přejde do klesání.
Chová se to jako slot.
Mohlo by to tak být?
Opravdu jsou křídla "geometricky opačně" - tedy přední křídlo s pravděpodobně shodným profilem má menší úhel náběhu než zadní.
Pokud jsou křídla dostatečně blízko, dojde při zvětšení úhlu náběhu předního křídla (zadní je pevné) k "přivření štěrbiny" mezi odtokovkou předního a náběžkou zadního křídla.
Díky vyššímu obtékání zadního křídla dojde ke zvýšení jeho vztlaku.
Pak paradoxně dojde k potlačení a letoun přejde do klesání.
Chová se to jako slot.
Mohlo by to tak být?
Opravdu jsou křídla "geometricky opačně" - tedy přední křídlo s pravděpodobně shodným profilem má menší úhel náběhu než zadní.
0