Ahoj!
Je dobré to udělat tak, aby se nerušilo pnutí potahu - nejlépe dirku, do které se tenké táhlo zasune a zalepí se jen k páce kormidla. To pak nedělá rotiku při pozdějším nastavování negativů či čeho... Horší jsou lanka řízení - pokud by mi někdo odmotal a dal nějakou pružnou nit nebo něco, co se na to hodí, byl bych mu vděčen. Předem díky, R.
Jak na výplety?
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 37
- Příspěvky: 790
- Registrován: 07 úno 2010 12:47
- Bydliště: Praha
Re: Jak na výplety?
Na lanka řízení se dají použít drátky, nebo chiturgická nit, nebo v rybářských potřebách lze koupit kevlarovou nit, která jde i dělit na slabší průřezy. Martin
0
Re: Jak na výplety?
Díky chlapi, ale teď mám z toho v hlavě ještě větší bordel, než před tím Nějak to přeberu a uvidíme T.
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1181
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Jak na výplety?
Na výplety např. mezi křídly dvojplošníků, používám u dvacetinek tenký silon 0,1mm nebo 0,15mm, podle velikosti modelu, u ořechů vytažené vlákno z Monofilu, tam je tloušťka v setinách, aby bylo vůbec vidět je potřeba ho nabarvit na černo, šedo či stříbrno. Silon napínám a lepím pevně ke kostře, výplet má i zpevňující funkci na konstrukci (u toho Monofilu to nepletí, ten je hodně pružný), přitom je potřeba dát pozor aby člověk nezanesl tímto postupem do geometrie modelu nějaké nechtěné zkroucení. Silon trochu mění svou délku s teplotou a vlhkostí tak hrozí že se bude geometrie trochu měnit těmito vlivy, ale já se s tím nesetkal nebo to nepozoroval.
Co se týká znázornění lanek řízení, ty dělám z tenounké kloboukové gumy, už ani nevím kde jsem k malé špuličce přišel, a ta je fajn že je pružná tak nehrozí že když za lanko zavadím nebo při vytahování modelu z vysoké trávy, že by se změnilo nastavení kormidel. Na straně trupu lanko lepím normálně na potah, u skutečných letadel byl v místě průchodu lanka potahem všitý kovový průvlak, já do to místo podlepuji třeba kolečkem černého papíru.
Co se týká znázornění lanek řízení, ty dělám z tenounké kloboukové gumy, už ani nevím kde jsem k malé špuličce přišel, a ta je fajn že je pružná tak nehrozí že když za lanko zavadím nebo při vytahování modelu z vysoké trávy, že by se změnilo nastavení kormidel. Na straně trupu lanko lepím normálně na potah, u skutečných letadel byl v místě průchodu lanka potahem všitý kovový průvlak, já do to místo podlepuji třeba kolečkem černého papíru.
0
Re: Jak na výplety?
Já vím že už tu nemám co povídat, ale rád bych se podělil o své dávné finesy, které tu asi ještě nezazněly (asi proto, že jsou překonány - třeba ale budou fungovat i v dnešní hi-tech době )
a/ na táhla ke kormidlům, mezi podvozky apod. jsem úspěšně používal vlákna vytažená z dámské silonové punčochy (okoukal jsem od Iva Červenky).
Chce to trochu cviku a trpělivosti, aby se vytáhl cca stejný počet dostatečně dlouhých vláken, aby měla "lana" stejný a požadovaný průřez (ten je dále ovlivněn napnutím). Prostě vyškemrejte od drahých poloviček starou roztrženou silonovou ponožku, silonky a začněte z díry tahat! Tato vlákna jsem natáhl, trochu zamotal (překroutil v prstech), v polovině jsem je špendlíkem osmrkl CA a hned zmáčknul pinzetou (promnul mezi prsty) - čímž se na cca 5mm slepily a udělaly tvrdší část, v místě tvrdého olepu jsem lanko přestřihl a měl 2 stejného průřezu. Tvrdší částí jsem lanko zalepoval do dírky v podélníku, příčce, žebru apod. - natáhl a omotal polem páky kormidla/podvozku/vzpěry apod. a pojistil CA.
Silonky jsou různých barev, nebo jsem je dobarvoval pernamentními fixy (černý, stříbrný...) - rozhodně ne barvou, ztratily by pružnost (slepily by se).
Toto má výhodu v tom, že výplet je pružný (u podvozku výhoda proti prolomení nebo omezení pružnosti podvozku - viz obstarožní Taylor), na kormidla klade minimální odpor a při ladění kormidel (v rozumné míře) je výplet stále dopnutý.
b/ tam kde bylo krátké táhlo od kormidla do trupu (potahu) jsem s oblibou používal štětinu ze smetáku, košťátek apod. - chlup byl nastrčen s malou rezervou do trupu (i dírkou v potahu) a zalepen k páce, při pohybu kormidla se táhlo zasouvalo-vysouvalo potahem. Takto jsem dělal i aténky apod. - je to dobrej mateirál
a/ na táhla ke kormidlům, mezi podvozky apod. jsem úspěšně používal vlákna vytažená z dámské silonové punčochy (okoukal jsem od Iva Červenky).
Chce to trochu cviku a trpělivosti, aby se vytáhl cca stejný počet dostatečně dlouhých vláken, aby měla "lana" stejný a požadovaný průřez (ten je dále ovlivněn napnutím). Prostě vyškemrejte od drahých poloviček starou roztrženou silonovou ponožku, silonky a začněte z díry tahat! Tato vlákna jsem natáhl, trochu zamotal (překroutil v prstech), v polovině jsem je špendlíkem osmrkl CA a hned zmáčknul pinzetou (promnul mezi prsty) - čímž se na cca 5mm slepily a udělaly tvrdší část, v místě tvrdého olepu jsem lanko přestřihl a měl 2 stejného průřezu. Tvrdší částí jsem lanko zalepoval do dírky v podélníku, příčce, žebru apod. - natáhl a omotal polem páky kormidla/podvozku/vzpěry apod. a pojistil CA.
Silonky jsou různých barev, nebo jsem je dobarvoval pernamentními fixy (černý, stříbrný...) - rozhodně ne barvou, ztratily by pružnost (slepily by se).
Toto má výhodu v tom, že výplet je pružný (u podvozku výhoda proti prolomení nebo omezení pružnosti podvozku - viz obstarožní Taylor), na kormidla klade minimální odpor a při ladění kormidel (v rozumné míře) je výplet stále dopnutý.
b/ tam kde bylo krátké táhlo od kormidla do trupu (potahu) jsem s oblibou používal štětinu ze smetáku, košťátek apod. - chlup byl nastrčen s malou rezervou do trupu (i dírkou v potahu) a zalepen k páce, při pohybu kormidla se táhlo zasouvalo-vysouvalo potahem. Takto jsem dělal i aténky apod. - je to dobrej mateirál
- Přílohy
-
- P1280016.JPG (154.18 KiB) Zobrazeno 4962 x
0
Re: Jak na výplety?
Felda-Pavel Stráník , Bayeux:
Děkuju za vaše příspěvky a ochotu do detailů popsat své zkušenosti. Moc mi to pomohlo. Zdraví T.
Děkuju za vaše příspěvky a ochotu do detailů popsat své zkušenosti. Moc mi to pomohlo. Zdraví T.
0
-
- Reakce: 37
- Příspěvky: 790
- Registrován: 07 úno 2010 12:47
- Bydliště: Praha
Re: Jak na výplety?
Paráda, Michale! Díkes. Přesně to jsem chtěl - tenký a pružný... A fígl Ivo Červenky bych nevymyslel. Licra je tlustá a "divná", kloboučnické gumky tenčí než 1 nesehnatelné (asi) a Radkův chemlon je na větší než vořechy opravdu moc tenký.
Teď jsem ujel trošinku jinam, ale až se zas vrátím k maketám, tak další dopravák už bude mít po trupu natahaný punčochy, to je jasný!
R.
Teď jsem ujel trošinku jinam, ale až se zas vrátím k maketám, tak další dopravák už bude mít po trupu natahaný punčochy, to je jasný!
R.
0