Gramová váha

Modelářské vybavení, nástroje, pomůcky, připravky, stavební postupy, technologie a použité materiály

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Gramová váha

Příspěvek od Pavel Stráník » 17 led 2011 23:56

Všechny tyhle standy na měření čehokoliv kolem gumy jsou určitě moc zajímavá věc, ale já jejich potřebu vidím pro dvacetinky jako naprosto zbytečnou, pro oříšky jako celkem zbytečnou a jediný jejich význam spatřuji u kategorií kde modely jsou jeden jako druhý a o výkonu rozhoduje guma alespoň z poloviny, u mikrofilmů a spol asi ještě víc. Tak pro ně je to určitě dost důležité.
Sám jsem kdysi dávno strávil hromadu času měřením gum, vynášením výsledků do grafů a jejich porovnáváním (času to zabralo fakt hodně a činnost to je opravdu ducha nepovznášející) - a že by to mělo nějaký jiný než studijní efekt jsem fakt nepoznal. Můj závěr je, že má-li tato činnost sloužit k dosažení vítězství v našich minimaketářských kategoriích, bude vynaložený čas rozhodně investován lépe pokud po tu dobu budu hledat vhodnou předlohu, shromažďovat na ni dokumentaci a přemýšlet jak nejlépe ji postavit, studovat aerodynamiku a aplikovanou meteorologii ;)
0

Hugo
Reakce: 8
Příspěvky: 1498
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: Gramová váha

Příspěvek od Hugo » 18 led 2011 00:27

Je pravda, že ať lítám na gumu 1998, 2003, 2005, 2009, nebo i na 2010, tak je to jedno... (2007 a 2008 vyjímám, ty jsou opravdu na h....). Tím nechci ty gumy pomlouvat, jen když si v hlavě rovnám, kolik času bych potřeboval strávit v hale, abych byl opravdu spokojen s vyladěním nastavení modelu, vrtule, gumy, tak by bylo potřeba opravdu regulérně pravidelně trénovat. To je ovšem utopie, takže jsem rád za každý pěkný let na jakoukoli gumu a upřímně obdivuji každého, komu to lítá přes minutu a má pěkně postavený model.
M.
0

seawindttt
Reakce: 0
Příspěvky: 206
Registrován: 11 lis 2010 00:12
Bydliště: Bor

Re: Gramová váha

Příspěvek od seawindttt » 18 led 2011 11:48

Pořád by to byla jen věc nějakého konstatování o kvalitě gumy ......... Vybrat jinou však nemůžeme jelikož není. Zbývá jen lítat na tu co je a nebo nelítat.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Gramová váha

Příspěvek od Lubomir Koutny » 20 led 2011 10:01

Ano, dopracovali jsme se k závěru diskuse. Positivní je, že víme, že by to šlo,víme dokonce jak. A máme odhad, co by to stálo. Takže zbývá otázka, kdo to potřebuje a je-li ochoten takové náklady zaplatit.
Dnes s námi výrobce zachází jsko s úplnými blbci. Tady jsem cosi vyrobil, chceš gumu, ber a neptej se jaká je.
Bude-li v ČR větší odběratel gumy, ochotný na úrovni jednat s výrobcem třeba takto . Kupuji od vás cca 100 liber gumy ročně, mám testovací zařízení, které mi exakně zjistí akumulovanou energii v každé šarži, co kupuji. Jsem ochoten platit o 25% vyšší cenu, než je ta běžná, za kterou prodáváte, ale jen tehdy, když ta guma bude opravdu kvalitní, špatnou kvalitu nechci a budu ji vám budu vracet !
Pokud náš hlavní dovozce je schopný takovou dohodu s výrobcem udělat, pak se mu vyplatí zakoupit takový stand. My pak budeme od něho kupovat sice o něco dražší gumu, ale zaručeně kvalitní - s atestem a tak na tom vyděláme.
Uvedu příklad : létám li modely P-30, pak svazek se čtyřmi nitěmi 3x1 o délce 720 mm u gumy TAN SS 2005 snese maximální otáčky 2100 a již na 1800 otáček můj model bezpečně letí v klidu, bez termiky své maximum 100 s. Takový svazek často použiju jediný na celou soutěž, nebo je-li to nějaká důležitá, pak měním po dvou natočeních, svazky vydrží celou sezónu (tedy běžně 20 i více natočení).
Používám-li však gumu z várek 2006 - 2009, pak svazek ze čtyř nití vůbec nestačí, nemá potřebný moment, musím použít 5 nití - což jsou komplikace s očky na koncích, teoretické max. otáčky takového svazku jsou 1450 - 1520, podle šarže, natáčím li 1250 (což je stejné procento z maxima), tak v klidu letí ta moje P-30 jen asi 90s. Musím tedy točit alespoň 1350, abych to maximum uletěl, ale pak po třech natočeních je guma zcela oddělaná, často praská již po druhém, nebo třetím natočení. Podobné je to i u dvacetinek.
Pokud létám halové modely, pak kvalita gumy má zásadní vliv na výkon modelů. Létat takové F1D, EZB, P-3, LRS, nebo i A-6 na mizernou gumu, to je trápení jen pro ubožáky. U pistácií a oříšků něco může zachránit vhodný typ, mimořádně lehký model, ale i u toho je rozdíl, zda létá 50 s, nebo 90 s.
Nepočítám tedy s tím, že každý z nás bude mít doma takový stand, ale velký dovozce by jej mít měl. Jednak si zvýší renomé, hlavně však pak každý, kdo potřebuje kvalitní gumu, tak ten ji bude kupovat od něho.
Na závěr ještě můj pohled na výrobce stavebnic. Tak tedy dělám-li stavebnici gumáčka za 300 kč, pak cena svazku kvalitní TAN gumy do ní je asi 15 Kč.
Chci-li ušetřit a dám do stavebnice šmejd gumu SLADKÝ, ušetřím 5 kč, ale letové vlastnosti modelu znehodnotím natolik, že místo 40 s, tento bude létat sotva 15 s, pokud do stavebnice místo kvalitní vrtule IGRA 200 dám šmejd vrtuli 180, pak jsem to totálně podělal a model poletí méně jak 10 s (takovou praxi svého času zavedl u jinak kvalitních stavebnic náš HACKER). Takže inteligentní výrobce stavebnic nakoupí tu nejkvalitnější gumu, i když bude o 30% dražší, on totiž ví, že dobré výkony modelů z jeho stavebnic jsou tou nejlepší reklamou a zákazník bude příště chtít opět jeho výrobek.
0

Hugo
Reakce: 8
Příspěvky: 1498
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: Gramová váha

Příspěvek od Hugo » 20 led 2011 14:47

Tak pokud tuto hozenou rukavici pan Hořejší nezvedne, pak je na čase si založit obchod s gumou. Už se těším na várku kvalitní gumy z Brna!M.
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Gramová váha

Příspěvek od Pavel Stráník » 20 led 2011 14:52

Čučím jak puk jak se nám to téma gramové strunové váhy krásně převléklo do hávu unikátního digitálního zařízení umožňujícího celosvětové modelářské komunitě přimět výrobce aby vyráběl pořádnou gumu.
Ale když už je to tak, tak postup vidím celkem jednoznačně - vyčítání dat z nějakého páčkoměru tlačícího na digitální váhu je akceptovatelné tak pro domácí použití, ostatně na měření momentu tímto způsobem není potřeba váhu vážící na setiny gramu. Než upravovat elektroinstalaci váhy mi přijde schůdnější cesta pořízení průmyslového tenzometru s vyhodnocovací jednotkou a ta už má export dat do počítače přes interface vyřešený. Software pak už k dispozici taky je. Ale obávám se že to bude nějakou tu korunku stát :oops: . Z toho plyne zcela evidentně že informace o tom že guma je dobrá nebo ne a jak moc dobrá je bude zase zpoplatněná :idea: , takže bych v první fázi hledal kdo za to je ochoten zaplatit a kolik.
0

seawindttt
Reakce: 0
Příspěvky: 206
Registrován: 11 lis 2010 00:12
Bydliště: Bor

Re: Gramová váha

Příspěvek od seawindttt » 20 led 2011 18:16

Odpověď najdete u obchodníka kolik gumy se prodá pro pohon modelů za rok ......... Tím se nikdo zabývat nebude ....... Zbytečná polemika ......... Zde mají hlavní slovo peníze .... Já myslím že to dá tak 10kg/rok .....
0

krucoun
Reakce: 0
Příspěvky: 130
Registrován: 05 úno 2010 14:52
Bydliště: Libochovice

Re: Gramová váha

Příspěvek od krucoun » 20 led 2011 19:59

10kg za rok vylítá 1Wakefieldař za rok sám. Hořejší má ted na prodej 4/2010, která dle zkoušek nejmenovaných modelářů není vůbec špatná.
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Gramová váha

Příspěvek od Pavel Stráník » 20 led 2011 20:18

Abych se přiznal tak poslední dobou (asi tak 20let :lol: ) kvalitu gumy neřeším, takže tuto debatu beru docela s rezervou. Pamatuji časy na svou dobu kvalitní, avšak záludné a pro modely likvidační gumy Alfa a v porovnání s ní je většina současných gum darem z nebes. Dokonce jsem došel k závěru, že přílišná kvalita gumy je pro minimakety kontraproduktivní - pokud se nepletu tak maxima třeba u dvacetinek byla kdysi nastavena tak aby je nebylo běžně možné ulétnout let co let. Pokud na jejich dosažení díky kvalitě gumy stačí motorový let ani ne nadoraz natočeného svazku, je to z principu špatně a chtělo by to maxima povýšit. Jenže to je zase ptákovina, když už teď je problém najít vhodné plochy na létání s volňásky a s růstem doby letu samozřejmě roste požadavek na rozlohu plochy na které létáme, navíc čím je model ve vzduchu déle, tím více hrozí že se potká s opravdu silnou termikou a už ne se svým majitelem :) . U ořechů platí totéž ale jinak, prouděním v hale se model dříve či později někam odstěhuje ke stěně, pokud nebudeme běžně létat jen na zimních stadionech nebo v halách pro vzducholodě.
Výsledkem výše zmíněných úvah je pro mě příklon spíš k halovým minimaketám F4D a E.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Gramová váha

Příspěvek od shark » 20 led 2011 21:26

Ano, Feldo, mluvíš mi z duše!
Znám jednoho bývalého minimaketáře, který si tak dlouho stěžoval na ,,nekvalitu" Supersportky, až s minimaketami skončil :lol:
(ahoj Adame!).
Lepší guma než je FAI TAN....... nikdy nebyla! A že je některá várka horší a některá lepší? To bylo u Pirellky i Braun Rubber i Lactron a dalších taky!
Kvalita či nekvalita se nejlíp pozná u halovek F 1D a venkovních F 1B- a tam ani nejlepší guma není nic platná, pokud to dotyčný neumí hodit když to tam je. Řešit to u minimaket a nedejbože u oldtimerů je šaškárna. A obzvlášť u oldtimerů, kde je originál poháněn např. šestadvaceti nitěmi 3x1 a replika se postaví o polovinu lehčí a honí se čtyřmi nitěmi 6x1, tam je nářek na ,,nekvalitu" gumy trapný.
Jinak je tahle debata fakt komická, buďme rádi, že nějaká guma vůbec je, resp. nějaká... nejlepší co kdy byla!
0

krucoun
Reakce: 0
Příspěvky: 130
Registrován: 05 úno 2010 14:52
Bydliště: Libochovice

Re: Gramová váha

Příspěvek od krucoun » 20 led 2011 22:11

Dovolím si s tebou nesouhlasit, nechápu, jak můžeš nazvat šaškárnou, když někdo řeší gumu u Oříšků. V hale, kde není výskyt termiky, letí éro prakticky jen to, co je v gumě. Naopak Wakefield, když ho hodíš do komína, uletí maxe i na gumu z trenýrek. U těchto eroplánů jde i o bezpečnost, když ti bouchne guma v trupu, je to vždy nepříjemnost, i z tohoto důvodu je dobré vědět jakou gumu tam dáváš. Řeší se tu mnohem větší nesmysly a u těch nikdo o šaškárnách nemluví, tak nechápu tato silná slova u tohoto tématu.
Ondra
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Gramová váha

Příspěvek od shark » 21 led 2011 09:18

Ondro, nechci se nikoho dotknout a nenapadlo mě, že slovo šaškárna vyvolá takovou reakci.
Ale-máš pravdu, že v hale éro letí jen to co je natočeno v gumě. Jenže sebelepší, špatně natočená guma nedá to, co v ní je.
Při našem zažitém způsobu natáčení často odložíš gumu s tím, že je měkká a přitom se do ní vejde podstatně víc. Důležité je sledovat kroutící moment, skoro víc než natočené otáčky. Kdo tohle dělá? A má to u oříšků smysl?
Tak nějak rozumím tomu, o co jde Lubošovi Koutnému a vlastně nám všem- mít gumu, ze které namotám svazky co vydrží pět let plné natáčení. Taková guma fakt neexistuje a nikdy neexistovala. Buď točím naplno a pak gumu vyhodím (F 1B) a nebo chci aby mi vydržela co nejdéle, pak točím cca 70%, ale nemůžu čekat že guma vydá všechno co v ní je.
Pokud jde o praskání gumy, troufám si tvrdit, že Tan je nejodolnější guma co kdy byla vyrobena. A opět, náš způsob natáčení, bez trubek nebo jiných způsobů které zamezí zničení trupu v případě prasknutí....

Ale hlavně představa, že nějaký elektronický superstand donutí dovozce/výrobce dodávat špičkovou gumu... :lol:
A co je vlastně špičková guma? Mám v lednici libru Tan II 6/99. 7000,-czk? Nebo víc? Vezme to nějaký oříškář? Dokáže to natočit tak, aby přebil někoho se stejným érem, kdo tam má SS 2005?

Myslím, že jako zkušený volnoletec víš, jak je to s každou várkou gumy, kdo si rozebere tu nejlepší a kolik je takových Hořejších.
Takže řešení kvality gumy u oříšků a vlastně u všech gumáků za šaškárnu nepovažuji, za šaškárnu považuji to, jak je to zde prezentováno, nářky nad nekvalitou TAN SS, představa že zkušební stand to vyřeší, atd...

Honza
0

Odpovědět