Zdá se, že vlákno o patinování tu ještě není
Zajímalo by mě, jak kdo a čím dělá patinu.
Neumím a tak raději nedělám.
Ale občas by to chtělo; souhlasím s Michalovou "kritikou" na svém Annularu, že by to chtělo takto oživit (kromě doplnění pilotem z jeho dílny ).
Nějaké techniky z plastikového modelářství, figurkařiny a pod. jsou známé, preshadingy, washe...ale ne vše lze použít i na našich papírácích.
Všiml jsem si, že někdo to umí nástřikem, jiné modely vypadají zase jako patinované jiným způsobem...
Nástřik je definitivní, toho se bojím
Olejovky...na ty se chystám, ale zatím váhám. Věřím, že Michalovo "Ty voe, vždyť to nic není!" platí, jen to umět.
Něco lze naznačit tužkou, resp. prachem a pod. rozetřením - "imitace stínu". Teď nemám na mysli paneláž.
Hodně věcí jde stříknout, pokud má člověk představu o požadovaném výsledku, a tak lze nastříkat i prosvítající kokardy na spodní straně křídla při pohledu shora na plastikovém modelu - fakt je to věrohodné. Ale člověk musí mít představu, čeho chce dosáhnout. A najít způsob a míru.
Oko se nechá ovlivnit, když se ví jak
Aneb jak byl nazván kdysi článek v Modeláři - "Plastičnost neexistujícího detailu".
Nemám odvahu to stříkat třeba jako Michal to Kuňkadlo, hezky to měl Jirka D. na Fokkerovi...ale nevím jak to dělal
Poradíte jak na to?
Jde mi zejména o plátěné plochy. Odření "až na kov" považuju za snadnější, jen to nesmí být na dřevěné a plátěné konstrukci
Patina
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 38
- Příspěvky: 1211
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Patina
Fixírkou se to dá naučit a zvládnout. Když jsem to dokázal já tak to asi nebude nic světoborného. Jednak se netřeba moc bát a pak se to nesmí zase příliš přehnat, tedy alespoň mně se extrémní patinování a weathering moc nelíbí. Všeho s mírou, i když obzvláště plátěná prvoválečná letadla byla zapatlaná opravdu příkladně.
S olejovými barvami to moc neumím, moc se bojím, asi bych to musel v reálu vidět jak se to má dělat, videa z YT mi moc nepomohla. Jediné co jsem jakš takš zvládl je dřevěný povrch, ale to je opravdu jednoduché, na tom není co pokazit.
0
Re: Patina
Ten trup je moc hezký
To je ten RC, co na JMM dostal ránu podvozkem do křídla? Nebo další?
Křídlo tipuju na Japan (ten původní).
No a ten Tabloid je krásně udělaný - zakryl jsi porty a přes ně stříkal?
Tam bývá problém, že se zdánlivě "nic neděje" a po odkrytí šablony je to "moc". Aspoň mě se to tak "povedlo"...
Dívám se že nejen porty, ale i šití Nevím, jestli bych do toho šel...abych to pak neměl horší než bez něj
To je ten RC, co na JMM dostal ránu podvozkem do křídla? Nebo další?
Křídlo tipuju na Japan (ten původní).
No a ten Tabloid je krásně udělaný - zakryl jsi porty a přes ně stříkal?
Tam bývá problém, že se zdánlivě "nic neděje" a po odkrytí šablony je to "moc". Aspoň mě se to tak "povedlo"...
Dívám se že nejen porty, ale i šití Nevím, jestli bych do toho šel...abych to pak neměl horší než bez něj
0
Re: Patina
Mám tu jeden dvouploch z pionýrských dob. Protože na něj nic moc není, tak dělám verzi z muzea (jsou fotky, barevné).
A tam patina ... nevím....jedině tak prach na křídlech
Ale zase bez ní to bývá občas takové hračkoidní.
Smekám před těmi co to umí a navíc věrohodně.
A tam patina ... nevím....jedině tak prach na křídlech
Ale zase bez ní to bývá občas takové hračkoidní.
Smekám před těmi co to umí a navíc věrohodně.
0
Re: Patina
Trochu zeširoka - patina je velmi ošidná věc, a to jak u plastikáčů, tak u funkční modelařiny. Přehnaná patina je horší, než žádná. Totéž u patiny nereálné - na setkáních lodičkářů vídám celkem hezky postavený WW II německý člun KfK. Trup s realisticky provedenými rezavými skvrnami. Trochu problém ovšem je, že v reálu ten člun byl celý dřevěný...
U plastikáčů a letadel se často projevuje určitá móda, např. zesvětlování středů panelů a podobně. Pak se ale podíváte třeba na fotky Spitfirů z doby intenzivního nasazení, a na povrchu je všechno možné, jen ne světlé středy panelů. Jsou modeláři, kteří dokáží fakt krásně realistický povrch, jiným se to zase nelíbí...je to o vkusu každého soudruha, že - https://www.modelforum.cz/viewtopic.php ... &start=105
U minimaket je to ještě ošidnější. Jo, Křepa to umí , ale občas vidím model s patinou, např. zesvětlení žeber a ztmavení kolem, které je naprosto nerealistické i nereálné, obzvlášť u stříbrného nástřiku originálu -nechci se nikoho dotknout, tak hledejte sami
Čmoudík za výfuky, nějaké skvrny od provozních kapalin, ale do větších akcí bych se zbytečně nepouštěl.
Je to na dlouhou debatu. Neskutečné pecky (ale i strašné sračky ) pro inspiraci najdete třeba zde: https://www.facebook.com/groups/weatheredmodels/media
Řídil bych se dvěma zásadami:
-méně je někdy více
-patina musí mít logiku
Mimochodem, pokud jsem na začátku zmiňoval lodě, tak pokud se nepletu, na soutěžích lodních maket se statikou je patina nepřípustná, loď musí čistá a bez poskvrnky
U plastikáčů a letadel se často projevuje určitá móda, např. zesvětlování středů panelů a podobně. Pak se ale podíváte třeba na fotky Spitfirů z doby intenzivního nasazení, a na povrchu je všechno možné, jen ne světlé středy panelů. Jsou modeláři, kteří dokáží fakt krásně realistický povrch, jiným se to zase nelíbí...je to o vkusu každého soudruha, že - https://www.modelforum.cz/viewtopic.php ... &start=105
U minimaket je to ještě ošidnější. Jo, Křepa to umí , ale občas vidím model s patinou, např. zesvětlení žeber a ztmavení kolem, které je naprosto nerealistické i nereálné, obzvlášť u stříbrného nástřiku originálu -nechci se nikoho dotknout, tak hledejte sami
Čmoudík za výfuky, nějaké skvrny od provozních kapalin, ale do větších akcí bych se zbytečně nepouštěl.
Je to na dlouhou debatu. Neskutečné pecky (ale i strašné sračky ) pro inspiraci najdete třeba zde: https://www.facebook.com/groups/weatheredmodels/media
Řídil bych se dvěma zásadami:
-méně je někdy více
-patina musí mít logiku
Mimochodem, pokud jsem na začátku zmiňoval lodě, tak pokud se nepletu, na soutěžích lodních maket se statikou je patina nepřípustná, loď musí čistá a bez poskvrnky
0
Re: Patina
Souhlasím.
I proto jsem psal: Odření "až na kov" považuju za snadnější, jen to nesmí být na dřevěné a plátěné konstrukci
Světlá žebra a tmavé stříbrné okolí...vidím to i na portách na olivových plochách.
V podstatě jsou tmavší místa v koutech, spárách a podobně. Tedy podél těch port.
Třeba pionýrské typy - dřevěná žebra byla lakována a mořena, měla by být vidět jako tmavší proužek pod potahem, pokud je jen lakován cellonem. Ale jsou na něm - na rozdíl od ploch - dvě vrstvy plátna. U dodatečně natřených ploch pak jeden odstín. Ale žebro může být i světlého odstínu, takže tmavý proužek se nekoná. A včíl babo raď!
Plastikáči to často využívají před nástřikem kamufláže přestříkáním spojů plechových panelů tmavší barvou, což pak ty ostatní plochy vlastně zesvětlí. Ale ne v reálu, tam je tmavá (nebo i úplně čistá) jen spára.
Když jsem lepil porty na "dospělých" letadlech, vždy jsem zatíral zoubky port tak, aby tam nic nevyčnívalo (i přebroušení). Ale je spousta předloh, zejména u "spotřebních" typů z WWI, kde se to neřešilo a tam jsou porty, ale často i plochy drsné. V nich se pak drží špína, prach, olej a pod. Samozřejmě tím myslím plátěné plochy.
A jak jsem už dávno psal jinde, je známo, že jinak vypadá opečovávaný ULL či malý letoun, jinak stíhačka, která se dá nějak čistit a jinak velký bombardér, zejména WWI, kdy byli rádi, když shrnuli sníh, zbytek řešil déšť
V nějakém testu modelu EPP Fokkera byly výfukové šmouhy i na vstupu do karburátoru
Co se mi nelíbí je, když vidím figurku montéra s modrými montérkami vyšisovanými na hranách až do běla. Tvůrce patrně nikdy neviděl dělníka od mašiny. I přehnané stínování ve tváři někdy ruší. Ale ti co to umí to dělají opravdu zajímavě.
Já nemůžu figurkáře a tu jejich alchymii posuzovat, dělal jsem jen plastikové modely. To co předvádí na figurkách Křepa je nádhera!
A u "pětatřicetin" je taky často vidět bílé hrany zelených ploch, ba i koutů
Platí ale, že jakákoliv jednotvárnost nudí, je hračkovitá... Takže patina ano, ale s citem. Jen najít a umět ji udělat "tak akorát".
A taky platí, že čím menší model, tím v měřítku výraznější detaily.
Reálně velké nýty by nebyly ani vidět. Např. u "Padesátky" ve dvacetině by hlavička nýtu měla průměr 0,3 mm. A plastikový model by měl v reálu nýty jak na lokomotivě Stejně tak paneláž. Čtvrtmilimetrová spára na modelu ve "dvaasedmdesátině" by měla v reálu šířku 18 mm
Ale přesto jsou to naopak věci, které se akceptují a dojem z modelu je výrazně lepší.
I mě se to líbí, hodně modelů je prostě "lepších", i když jsem zrovna k Michalovi vznesl dotaz, jestli Kuňkadlo létá za Uhelné sklady Praha Ale v dobrém, já bych si netroufl. A nejde jen o pracnost.
Problém je, že ti co to umí, řeknou, :...se s tím moc nes.r, vždyť na tom nic není".
Na Modelfóru jsou "šílenci" V dobrém, člověka to může motivovat - dokud si nenajde nějaký podrobný postup a technologie, nebo si nepustí workshop a pak raději nejde na ryby
Udělat perfektní motor do Tigera či Panzera, včetně patiny a pak ho zavřít uvnitř, kde ale vůbec není vidět...ale ten pocit, že tam je!
A u lodí - naleštěné jsou výletní lodě, jachty milionářů a školní lodě a...pak asi už skoro nic. Čisťounký rybářský kutr či "dampfer" jsou nesmysl.
Zrovna byly fotky lodi Deliria v některém časopise, tu vídám na akcích v Otrokovicích.
A máš pravdu, na soutěžních lodních maketách je patina zakázána. Asi aby bylo všechno pěkně vidět.
Je to na delší debatu, zatím se držím toho, že když si v tom nevěřím (že to nebude jen horší), tak to raději nedělám. Přestože vím, že to modelu chybí.
I proto jsem psal: Odření "až na kov" považuju za snadnější, jen to nesmí být na dřevěné a plátěné konstrukci
Světlá žebra a tmavé stříbrné okolí...vidím to i na portách na olivových plochách.
V podstatě jsou tmavší místa v koutech, spárách a podobně. Tedy podél těch port.
Třeba pionýrské typy - dřevěná žebra byla lakována a mořena, měla by být vidět jako tmavší proužek pod potahem, pokud je jen lakován cellonem. Ale jsou na něm - na rozdíl od ploch - dvě vrstvy plátna. U dodatečně natřených ploch pak jeden odstín. Ale žebro může být i světlého odstínu, takže tmavý proužek se nekoná. A včíl babo raď!
Plastikáči to často využívají před nástřikem kamufláže přestříkáním spojů plechových panelů tmavší barvou, což pak ty ostatní plochy vlastně zesvětlí. Ale ne v reálu, tam je tmavá (nebo i úplně čistá) jen spára.
Když jsem lepil porty na "dospělých" letadlech, vždy jsem zatíral zoubky port tak, aby tam nic nevyčnívalo (i přebroušení). Ale je spousta předloh, zejména u "spotřebních" typů z WWI, kde se to neřešilo a tam jsou porty, ale často i plochy drsné. V nich se pak drží špína, prach, olej a pod. Samozřejmě tím myslím plátěné plochy.
A jak jsem už dávno psal jinde, je známo, že jinak vypadá opečovávaný ULL či malý letoun, jinak stíhačka, která se dá nějak čistit a jinak velký bombardér, zejména WWI, kdy byli rádi, když shrnuli sníh, zbytek řešil déšť
V nějakém testu modelu EPP Fokkera byly výfukové šmouhy i na vstupu do karburátoru
Co se mi nelíbí je, když vidím figurku montéra s modrými montérkami vyšisovanými na hranách až do běla. Tvůrce patrně nikdy neviděl dělníka od mašiny. I přehnané stínování ve tváři někdy ruší. Ale ti co to umí to dělají opravdu zajímavě.
Já nemůžu figurkáře a tu jejich alchymii posuzovat, dělal jsem jen plastikové modely. To co předvádí na figurkách Křepa je nádhera!
A u "pětatřicetin" je taky často vidět bílé hrany zelených ploch, ba i koutů
Platí ale, že jakákoliv jednotvárnost nudí, je hračkovitá... Takže patina ano, ale s citem. Jen najít a umět ji udělat "tak akorát".
A taky platí, že čím menší model, tím v měřítku výraznější detaily.
Reálně velké nýty by nebyly ani vidět. Např. u "Padesátky" ve dvacetině by hlavička nýtu měla průměr 0,3 mm. A plastikový model by měl v reálu nýty jak na lokomotivě Stejně tak paneláž. Čtvrtmilimetrová spára na modelu ve "dvaasedmdesátině" by měla v reálu šířku 18 mm
Ale přesto jsou to naopak věci, které se akceptují a dojem z modelu je výrazně lepší.
I mě se to líbí, hodně modelů je prostě "lepších", i když jsem zrovna k Michalovi vznesl dotaz, jestli Kuňkadlo létá za Uhelné sklady Praha Ale v dobrém, já bych si netroufl. A nejde jen o pracnost.
Problém je, že ti co to umí, řeknou, :...se s tím moc nes.r, vždyť na tom nic není".
Na Modelfóru jsou "šílenci" V dobrém, člověka to může motivovat - dokud si nenajde nějaký podrobný postup a technologie, nebo si nepustí workshop a pak raději nejde na ryby
Udělat perfektní motor do Tigera či Panzera, včetně patiny a pak ho zavřít uvnitř, kde ale vůbec není vidět...ale ten pocit, že tam je!
A u lodí - naleštěné jsou výletní lodě, jachty milionářů a školní lodě a...pak asi už skoro nic. Čisťounký rybářský kutr či "dampfer" jsou nesmysl.
Zrovna byly fotky lodi Deliria v některém časopise, tu vídám na akcích v Otrokovicích.
A máš pravdu, na soutěžních lodních maketách je patina zakázána. Asi aby bylo všechno pěkně vidět.
Je to na delší debatu, zatím se držím toho, že když si v tom nevěřím (že to nebude jen horší), tak to raději nedělám. Přestože vím, že to modelu chybí.
0