Seřízení dvoumotoráku na gumu
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 537
- Registrován: 25 úno 2011 21:12
- Bydliště: Mnichovice
Seřízení dvoumotoráku na gumu
Můžu se zeptat zkušenějších, jak se nastavuje seřízení a vyosení hlavic u dvou(více)motoráků na gumu?
Jestli obě stejně doprava dolů, nebo jinak?.
Díky, H.
Jestli obě stejně doprava dolů, nebo jinak?.
Díky, H.
0
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Logicky všechny vrtule stejně, ale logika u minimaket neplatí. Při seřizování a zalétávání klidně můžeš hýbat jen jednou vrtulí a letový projev se bude podstatně měnit.
Je tady pár Mistrů( to myslím bez ironie), kteří dvoumotoráky postavily a úspěšně s nimi létali, poradí ti víc. Možná i to, abys dvoumotoráka nestavěl.
Já měl kdysi jednoduchého dvoumotorového tyčkáče a pak ještě něco podobného s prostorovými trupy a nebyla to sranda zalítat a vůbec to obsluhovat. A to byly jednoduché zkušební modely konstruované tak, aby měly maximální možnou stabilitu.
Je tady pár Mistrů( to myslím bez ironie), kteří dvoumotoráky postavily a úspěšně s nimi létali, poradí ti víc. Možná i to, abys dvoumotoráka nestavěl.
Já měl kdysi jednoduchého dvoumotorového tyčkáče a pak ještě něco podobného s prostorovými trupy a nebyla to sranda zalítat a vůbec to obsluhovat. A to byly jednoduché zkušební modely konstruované tak, aby měly maximální možnou stabilitu.
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 537
- Registrován: 25 úno 2011 21:12
- Bydliště: Mnichovice
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Sharku, to je právě to zajímavé, dělat to, co je těžké. Nikdy mě nebavilo mít jednoduché hornoplošníky, ale složitá letadla, nikdy mě nebavilo jen tak poletovat, ale trénovat do zblbnutí mezipřistání a sestavy akrobacie a jiné věci.
Teď , když stavím malé gumáky, chci vyzkoušet to, co jsem nikdy nedělal. Nebojím se ( a zvládám) hledat svá řešení tam, kde není rada.
Jinak, pokud mi někdo poradí nestavět, tak to jako radu neberu a hlavně je pozdě. Už mám směrovky, výškovku a gondoly....
Do doby, než budu řešit hlavice je dost času. Třeba mi poradí někdo z Brna, nebo Robert P., ten pár vícemotorových letadel taky udělal. (Včera jsem se v Rakovníku jaksi zapoměl v zápalu létání na takovou "drobnost" zeptat)
Teď , když stavím malé gumáky, chci vyzkoušet to, co jsem nikdy nedělal. Nebojím se ( a zvládám) hledat svá řešení tam, kde není rada.
Jinak, pokud mi někdo poradí nestavět, tak to jako radu neberu a hlavně je pozdě. Už mám směrovky, výškovku a gondoly....
Do doby, než budu řešit hlavice je dost času. Třeba mi poradí někdo z Brna, nebo Robert P., ten pár vícemotorových letadel taky udělal. (Včera jsem se v Rakovníku jaksi zapoměl v zápalu létání na takovou "drobnost" zeptat)
0
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Osy obou vrtulí jsou potlačeny asi o 3°dolů, levá vrtule má asi o 2-3% menší stoupání.
Vyosení do boku je zbytečné.
Vrtule musí být protiběžné, která na které straně záleží na typu modelu.
Vyosení do boku je zbytečné.
Vrtule musí být protiběžné, která na které straně záleží na typu modelu.
0
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Jasně, já tě nechci odrazovat, jen stav.
Já se zblbnul do oldtimera třímotoráka, jenže tam je výhoda, že to půjde případně provozovat jako jednomotorák...
Venkovní maketa jasně protiběžky, jenže halová klidně souhlasný směr točení, kvůli zatáčce. Na tom tyčkáči jsem to kdysi zkoušel, oba způsoby, jenže to byly doby, kdy jsem na podobné experimenty měl čas.
Já se zblbnul do oldtimera třímotoráka, jenže tam je výhoda, že to půjde případně provozovat jako jednomotorák...
Venkovní maketa jasně protiběžky, jenže halová klidně souhlasný směr točení, kvůli zatáčce. Na tom tyčkáči jsem to kdysi zkoušel, oba způsoby, jenže to byly doby, kdy jsem na podobné experimenty měl čas.
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1179
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
S dvoumotoráky je to jednoduché - je to sice dvakrát tolik motorů, ale minimálně třikrát tolik starostí. Ale zase požitek z letu, teda pokud se vyvede, je k nezaplacení. Navíc jak přibývají zkušenosti s vícemotoráky, tak rychle mizí problémy, zůstává jen ten požitek z letu a, bohužel, dvojnásobné problémy s natáčním dvou svazků (i když tady je dnes situace naprosto pohodová proti dávným dobám, kdy jsme lítali na gumy které praskaly zcela nevyzpytatelně a pravděpodobnost úspěšného plného natočení obou svazků byla nevelká). Co je fakt důležité je mít dvoumotoráka v ruce, to znamená mít s ním nalétáno dost letů na to aby si byl člověk jistý jak se bude chovat v té které situaci. Pak se dá využít jeho ohromná přednost - veliký přebytek výkonu při vzletu, ale model musí bý opravdu dobře zalétaný a vyzkoušený, aby vzlet s naplno natočenými svazky nebyl pro jeho majitele spíš velkým překvapením jak se model zachová.
Ale zpět k otázce: já měl dvoumotoráky s vrtulemi točícími se od sebe (prává byla pravotočivá, levá levotočivá), seřízené byly na let v levých motorových kruzích, na pravém křídle byl trošku větší negativ, motory byly vyoseny trošku ven a pravý byl víc potlačený než levý. Celkem mě překvapilo když třeba Luboš Koutný tvrdil že jeho MiG DIS je citlivý na rozdíl natoční svazků i třeba jen o pár otáček, já nikdy nic takového nepozoroval, rozdíl natočení kolem sta otáček byl ještě zcela v pohodě. Co se úhlu nastavení vrtulí týká, ty jsem se snažil mít stejné, ale to bylo spíš přání než skutečnost, protože člověk je zvyklý kroutit pravotočivé vrtule, ty jsem schopen zhotovit celkem slušné, ale levotočivou vrtuli udělat není vůbec sranda, prostě to neumím a to co vyjde je obvykle mnohem horší než ta druhá - pravotočivá - vrtule.
Jo a napadá mě ještě jedna nevýhoda dvoumotoráku, provozní - sám si ho člověk nenatočí a tak musí sehnat nějakého ochotného držiče, což bývá problém hlavně při zalétávání.
Ale zpět k otázce: já měl dvoumotoráky s vrtulemi točícími se od sebe (prává byla pravotočivá, levá levotočivá), seřízené byly na let v levých motorových kruzích, na pravém křídle byl trošku větší negativ, motory byly vyoseny trošku ven a pravý byl víc potlačený než levý. Celkem mě překvapilo když třeba Luboš Koutný tvrdil že jeho MiG DIS je citlivý na rozdíl natoční svazků i třeba jen o pár otáček, já nikdy nic takového nepozoroval, rozdíl natočení kolem sta otáček byl ještě zcela v pohodě. Co se úhlu nastavení vrtulí týká, ty jsem se snažil mít stejné, ale to bylo spíš přání než skutečnost, protože člověk je zvyklý kroutit pravotočivé vrtule, ty jsem schopen zhotovit celkem slušné, ale levotočivou vrtuli udělat není vůbec sranda, prostě to neumím a to co vyjde je obvykle mnohem horší než ta druhá - pravotočivá - vrtule.
Jo a napadá mě ještě jedna nevýhoda dvoumotoráku, provozní - sám si ho člověk nenatočí a tak musí sehnat nějakého ochotného držiče, což bývá problém hlavně při zalétávání.
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 537
- Registrován: 25 úno 2011 21:12
- Bydliště: Mnichovice
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Steve, Feldo , děkuji za popis.
Je podmínka protiběžných vrtulí nutností? Může to fungovat i se souhlasným otáčením, nebo se tam děje něco (klop.moment?), co letu neprospívá?
S těma vrtulema jsem se vystrašil...už půl roku tady u každého modelu píšu, jak se chystám na výrobu vrtule a vždy to dopadlo tak, že jsem z pohodlí zběhl k plastové nebo model předělal na CO2. A teď mám vyrábět jednu takovou a druhou makovou?
Proto se ptám na ten stejný směr otáčení, na zálet bych použil plastové......
P.S. Sharku, nad třímotorem jsem taky slintal, jenže většina jich je nehranatých tvarů a mě tak nejdou vyřezávat kulaté tvary , jestli je něco hranatého, tak to jo.
Je podmínka protiběžných vrtulí nutností? Může to fungovat i se souhlasným otáčením, nebo se tam děje něco (klop.moment?), co letu neprospívá?
S těma vrtulema jsem se vystrašil...už půl roku tady u každého modelu píšu, jak se chystám na výrobu vrtule a vždy to dopadlo tak, že jsem z pohodlí zběhl k plastové nebo model předělal na CO2. A teď mám vyrábět jednu takovou a druhou makovou?
Proto se ptám na ten stejný směr otáčení, na zálet bych použil plastové......
P.S. Sharku, nad třímotorem jsem taky slintal, jenže většina jich je nehranatých tvarů a mě tak nejdou vyřezávat kulaté tvary , jestli je něco hranatého, tak to jo.
0
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Tak ten můj je hranatej až hrůza!
O směru otáčení píšu výše, u venkovní makety bude problém s klopným momentem v kluzu. Samozřejmě bude záležet na průměru, počtu listů, atd...
Tak sem napiš, co to bude, ať můžou přijít konkrétní rady.
O směru otáčení píšu výše, u venkovní makety bude problém s klopným momentem v kluzu. Samozřejmě bude záležet na průměru, počtu listů, atd...
Tak sem napiš, co to bude, ať můžou přijít konkrétní rady.
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 537
- Registrován: 25 úno 2011 21:12
- Bydliště: Mnichovice
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
OV 10 Bronco - 45 cm rozpětí, asi bez podvozku. Do ořecha se mi nechtělo, protože je to fakt mikro a dvacetina je cca 62cm, což už je do haly dost...
0
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Tak tenhle typ tady myslím už někdo stavěl.
Tvarově jednoduché, skoro jak ten zkušební gumák, ale na můj vkus trochu malé rozpětí. Ale zas na tom byly namalované pěkné tlamy, to je důležité!
Jaký bude profil? Stejný po celém rozpětí?
Tvarově jednoduché, skoro jak ten zkušební gumák, ale na můj vkus trochu malé rozpětí. Ale zas na tom byly namalované pěkné tlamy, to je důležité!
Jaký bude profil? Stejný po celém rozpětí?
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 537
- Registrován: 25 úno 2011 21:12
- Bydliště: Mnichovice
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
..asi je to Clark Y, po celé délce, taky si budu muset rozmyslet vzepětí a jiná konstrukční provedení, které na plánu nejsou vyřešena.
Vzepětí na plánu není vyobrazeno a nepřepodkládám, že to udělám bez něj, je to cvičný model na pokus-omyl, tak mi ani velké vzepětí, bude-li nutné, nebude vadit ( i když fotka níže jasně dokazuje, že by to tak mělo být )
Vzepětí na plánu není vyobrazeno a nepřepodkládám, že to udělám bez něj, je to cvičný model na pokus-omyl, tak mi ani velké vzepětí, bude-li nutné, nebude vadit ( i když fotka níže jasně dokazuje, že by to tak mělo být )
- Přílohy
-
- vzepětí.jpg (108.13 KiB) Zobrazeno 5972 x
0
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Bronco už tu bylo dvakrát.
Jednou ho měl někdy v r. 1968 jako dvacetinku Hubert Pernica, myslím. Fotka byla v Modeláři té doby.
Další jsem postavil já s dvěma motory Modela na CO2.
Na fotce je verze "D", která létá v Německu, má štíhlejší čumák a chybí mu závěsníky zbraní. Zadní část trupu má prosklenou. Ale je na ni nejvíc fotek.
Ani netušíš, jak těžké bylo tehdy shánět podklady, dnes je to brnkačka. Já jsem kvůli tomu koupil plastikovou stavebnici od Testors 1:48. Jinak jsem měl jen výkres z L+K 1968 a tam byla verze s kratšími křídly - první verze, možná prototyp. Jako Dvacka asi kvůli tomu i vhodnější.
Bronco nemá žádné vzepětí křídla.
A úplně hranaté - z hlediska maketovosti - úplně není, má zaoblené hrany, asi jako Pilatus Porter.
Ale pořád lepší, než příhradové Musketeery, Cessny a podobné zmršeniny....
Jednou ho měl někdy v r. 1968 jako dvacetinku Hubert Pernica, myslím. Fotka byla v Modeláři té doby.
Další jsem postavil já s dvěma motory Modela na CO2.
Na fotce je verze "D", která létá v Německu, má štíhlejší čumák a chybí mu závěsníky zbraní. Zadní část trupu má prosklenou. Ale je na ni nejvíc fotek.
Ani netušíš, jak těžké bylo tehdy shánět podklady, dnes je to brnkačka. Já jsem kvůli tomu koupil plastikovou stavebnici od Testors 1:48. Jinak jsem měl jen výkres z L+K 1968 a tam byla verze s kratšími křídly - první verze, možná prototyp. Jako Dvacka asi kvůli tomu i vhodnější.
Bronco nemá žádné vzepětí křídla.
A úplně hranaté - z hlediska maketovosti - úplně není, má zaoblené hrany, asi jako Pilatus Porter.
Ale pořád lepší, než příhradové Musketeery, Cessny a podobné zmršeniny....
0