Seřízení dvoumotoráku na gumu

Modelářské vybavení, nástroje, pomůcky, připravky, stavební postupy, technologie a použité materiály

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Honza Drážek
Reakce: 0
Příspěvky: 537
Registrován: 25 úno 2011 21:12
Bydliště: Mnichovice

Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od Honza Drážek » 11 čer 2011 20:03

Můžu se zeptat zkušenějších, jak se nastavuje seřízení a vyosení hlavic u dvou(více)motoráků na gumu?
Jestli obě stejně doprava dolů, nebo jinak?.

Díky, H.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od shark » 12 čer 2011 14:46

Logicky všechny vrtule stejně, ale logika u minimaket neplatí. Při seřizování a zalétávání klidně můžeš hýbat jen jednou vrtulí a letový projev se bude podstatně měnit.
Je tady pár Mistrů( to myslím bez ironie), kteří dvoumotoráky postavily a úspěšně s nimi létali, poradí ti víc. Možná i to, abys dvoumotoráka nestavěl.

Já měl kdysi jednoduchého dvoumotorového tyčkáče a pak ještě něco podobného s prostorovými trupy a nebyla to sranda zalítat a vůbec to obsluhovat. A to byly jednoduché zkušební modely konstruované tak, aby měly maximální možnou stabilitu.
0

Honza Drážek
Reakce: 0
Příspěvky: 537
Registrován: 25 úno 2011 21:12
Bydliště: Mnichovice

Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od Honza Drážek » 12 čer 2011 17:29

Sharku, to je právě to zajímavé, dělat to, co je těžké. Nikdy mě nebavilo mít jednoduché hornoplošníky, ale složitá letadla, nikdy mě nebavilo jen tak poletovat, ale trénovat do zblbnutí mezipřistání a sestavy akrobacie a jiné věci.
Teď , když stavím malé gumáky, chci vyzkoušet to, co jsem nikdy nedělal. Nebojím se ( a zvládám) hledat svá řešení tam, kde není rada.
Jinak, pokud mi někdo poradí nestavět, tak to jako radu neberu a hlavně je pozdě. Už mám směrovky, výškovku a gondoly.... :oops:

Do doby, než budu řešit hlavice je dost času. Třeba mi poradí někdo z Brna, nebo Robert P., ten pár vícemotorových letadel taky udělal. (Včera jsem se v Rakovníku jaksi zapoměl v zápalu létání na takovou "drobnost" zeptat)
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od Steve » 12 čer 2011 18:52

Osy obou vrtulí jsou potlačeny asi o 3°dolů, levá vrtule má asi o 2-3% menší stoupání.
Vyosení do boku je zbytečné.
Vrtule musí být protiběžné, která na které straně záleží na typu modelu.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od shark » 12 čer 2011 20:54

Jasně, já tě nechci odrazovat, jen stav.
Já se zblbnul do oldtimera třímotoráka, jenže tam je výhoda, že to půjde případně provozovat jako jednomotorák... :roll:
Venkovní maketa jasně protiběžky, jenže halová klidně souhlasný směr točení, kvůli zatáčce. Na tom tyčkáči jsem to kdysi zkoušel, oba způsoby, jenže to byly doby, kdy jsem na podobné experimenty měl čas.
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od Pavel Stráník » 12 čer 2011 21:31

S dvoumotoráky je to jednoduché - je to sice dvakrát tolik motorů, ale minimálně třikrát tolik starostí. Ale zase požitek z letu, teda pokud se vyvede, je k nezaplacení. Navíc jak přibývají zkušenosti s vícemotoráky, tak rychle mizí problémy, zůstává jen ten požitek z letu a, bohužel, dvojnásobné problémy s natáčním dvou svazků (i když tady je dnes situace naprosto pohodová proti dávným dobám, kdy jsme lítali na gumy které praskaly zcela nevyzpytatelně a pravděpodobnost úspěšného plného natočení obou svazků byla nevelká). Co je fakt důležité je mít dvoumotoráka v ruce, to znamená mít s ním nalétáno dost letů na to aby si byl člověk jistý jak se bude chovat v té které situaci. Pak se dá využít jeho ohromná přednost - veliký přebytek výkonu při vzletu, ale model musí bý opravdu dobře zalétaný a vyzkoušený, aby vzlet s naplno natočenými svazky nebyl pro jeho majitele spíš velkým překvapením jak se model zachová.

Ale zpět k otázce: já měl dvoumotoráky s vrtulemi točícími se od sebe (prává byla pravotočivá, levá levotočivá), seřízené byly na let v levých motorových kruzích, na pravém křídle byl trošku větší negativ, motory byly vyoseny trošku ven a pravý byl víc potlačený než levý. Celkem mě překvapilo když třeba Luboš Koutný tvrdil že jeho MiG DIS je citlivý na rozdíl natoční svazků i třeba jen o pár otáček, já nikdy nic takového nepozoroval, rozdíl natočení kolem sta otáček byl ještě zcela v pohodě. Co se úhlu nastavení vrtulí týká, ty jsem se snažil mít stejné, ale to bylo spíš přání než skutečnost, protože člověk je zvyklý kroutit pravotočivé vrtule, ty jsem schopen zhotovit celkem slušné, ale levotočivou vrtuli udělat není vůbec sranda, prostě to neumím a to co vyjde je obvykle mnohem horší než ta druhá - pravotočivá - vrtule.

Jo a napadá mě ještě jedna nevýhoda dvoumotoráku, provozní - sám si ho člověk nenatočí a tak musí sehnat nějakého ochotného držiče, což bývá problém hlavně při zalétávání.
0

Honza Drážek
Reakce: 0
Příspěvky: 537
Registrován: 25 úno 2011 21:12
Bydliště: Mnichovice

Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od Honza Drážek » 13 čer 2011 18:04

Steve, Feldo , děkuji za popis.

Je podmínka protiběžných vrtulí nutností? Může to fungovat i se souhlasným otáčením, nebo se tam děje něco (klop.moment?), co letu neprospívá?
S těma vrtulema jsem se vystrašil...už půl roku tady u každého modelu píšu, jak se chystám na výrobu vrtule a vždy to dopadlo tak, že jsem z pohodlí zběhl k plastové nebo model předělal na CO2. A teď mám vyrábět jednu takovou a druhou makovou? :lol:
Proto se ptám na ten stejný směr otáčení, na zálet bych použil plastové......

P.S. Sharku, nad třímotorem jsem taky slintal, jenže většina jich je nehranatých tvarů a mě tak nejdou vyřezávat kulaté tvary :lol: , jestli je něco hranatého, tak to jo. :D
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od shark » 13 čer 2011 19:38

Tak ten můj je hranatej až hrůza! :lol: :lol:

O směru otáčení píšu výše, u venkovní makety bude problém s klopným momentem v kluzu. Samozřejmě bude záležet na průměru, počtu listů, atd...

Tak sem napiš, co to bude, ať můžou přijít konkrétní rady.
0

Honza Drážek
Reakce: 0
Příspěvky: 537
Registrován: 25 úno 2011 21:12
Bydliště: Mnichovice

Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od Honza Drážek » 13 čer 2011 19:41

OV 10 Bronco - 45 cm rozpětí, asi bez podvozku. Do ořecha se mi nechtělo, protože je to fakt mikro a dvacetina je cca 62cm, což už je do haly dost...
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od shark » 13 čer 2011 20:16

Tak tenhle typ tady myslím už někdo stavěl.
Tvarově jednoduché, skoro jak ten zkušební gumák, ale na můj vkus trochu malé rozpětí. Ale zas na tom byly namalované pěkné tlamy, to je důležité! :lol:
Jaký bude profil? Stejný po celém rozpětí?
0

Honza Drážek
Reakce: 0
Příspěvky: 537
Registrován: 25 úno 2011 21:12
Bydliště: Mnichovice

Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od Honza Drážek » 13 čer 2011 20:28

..asi je to Clark Y, po celé délce, taky si budu muset rozmyslet vzepětí a jiná konstrukční provedení, které na plánu nejsou vyřešena.
Vzepětí na plánu není vyobrazeno a nepřepodkládám, že to udělám bez něj, je to cvičný model na pokus-omyl, tak mi ani velké vzepětí, bude-li nutné, nebude vadit ( i když fotka níže jasně dokazuje, že by to tak mělo být :oops: )
Přílohy
vzepětí.jpg
vzepětí.jpg (108.13 KiB) Zobrazeno 5972 x
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1226
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu

Příspěvek od Steve » 13 čer 2011 20:56

Bronco už tu bylo dvakrát.
Jednou ho měl někdy v r. 1968 jako dvacetinku Hubert Pernica, myslím. Fotka byla v Modeláři té doby.
Další jsem postavil já s dvěma motory Modela na CO2.

Na fotce je verze "D", která létá v Německu, má štíhlejší čumák a chybí mu závěsníky zbraní. Zadní část trupu má prosklenou. Ale je na ni nejvíc fotek.
Ani netušíš, jak těžké bylo tehdy shánět podklady, dnes je to brnkačka. Já jsem kvůli tomu koupil plastikovou stavebnici od Testors 1:48. Jinak jsem měl jen výkres z L+K 1968 a tam byla verze s kratšími křídly - první verze, možná prototyp. Jako Dvacka asi kvůli tomu i vhodnější.
Bronco nemá žádné vzepětí křídla.
A úplně hranaté - z hlediska maketovosti - úplně není, má zaoblené hrany, asi jako Pilatus Porter.
Ale pořád lepší, než příhradové Musketeery, Cessny :? a podobné zmršeniny....
0

Odpovědět