Seřízení dvoumotoráku na gumu
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Steve, ze stavebnice Testors se toho taky moc nedalo (nedá) zjistit, to je pěkný patvar! Mám to doma.
Honzo, nějaké vzepětí určitě ano. Pokud to chceš do haly a napočítáš s volnoběhem, ta klidně souhlasné otáčky.
Jinak tedy obdivuji vaši odvahu, chlapi, pouštět se do takových ptákovin, ale každý svého štěstí...
Honzo, nějaké vzepětí určitě ano. Pokud to chceš do haly a napočítáš s volnoběhem, ta klidně souhlasné otáčky.
Jinak tedy obdivuji vaši odvahu, chlapi, pouštět se do takových ptákovin, ale každý svého štěstí...
0
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Dá i nedá....
Nic jiného kromě toho L+K nebylo, později jsem sehnal jen mušky a věř mi, byly ještě horší než ta stavebnice. V té stavebnici lespoň bylo nýtování a nějaké detaily, na těch muškách sotva obrysy...
A barevné schéma + obtisky
Jak jsem psal - dnes brnkačka, ale před 15-16 lety internet nebyl a tak se chodilo po knihovnách (marně), a po kamarádech.
No a když se podíváš, jak "souhlasí" i současné modely s předlohami, tak pořád paráda.
Občas to dělám i teď, že si koupím stavebku a na ní zkoumám, jak to vlastně bylo. Třeba vnitřní části gondol a nebo středová gondola bývá často u třípohledu vícemotorového modelu spíš odhad. Když není dokumentace, hledají se fotky a samozřejmě najdeš (dnes) už hodně, jen ne "tu pravou".
Jinak tedy obdivuji vaši odvahu, chlapi, pouštět se do takových ptákovin, ale každý svého štěstí...
No, ono to Bronco nějak moc nevybočuje z norem, , to spíš takové BV-141
Nicméně - kabina Bronca bude trošku komplikovanější, je to v průřezu "bublina", dole užší než uprostřed, asi jako L-39 nebo F-16.
Nic jiného kromě toho L+K nebylo, později jsem sehnal jen mušky a věř mi, byly ještě horší než ta stavebnice. V té stavebnici lespoň bylo nýtování a nějaké detaily, na těch muškách sotva obrysy...
A barevné schéma + obtisky
Jak jsem psal - dnes brnkačka, ale před 15-16 lety internet nebyl a tak se chodilo po knihovnách (marně), a po kamarádech.
No a když se podíváš, jak "souhlasí" i současné modely s předlohami, tak pořád paráda.
Občas to dělám i teď, že si koupím stavebku a na ní zkoumám, jak to vlastně bylo. Třeba vnitřní části gondol a nebo středová gondola bývá často u třípohledu vícemotorového modelu spíš odhad. Když není dokumentace, hledají se fotky a samozřejmě najdeš (dnes) už hodně, jen ne "tu pravou".
Jinak tedy obdivuji vaši odvahu, chlapi, pouštět se do takových ptákovin, ale každý svého štěstí...
No, ono to Bronco nějak moc nevybočuje z norem, , to spíš takové BV-141
Nicméně - kabina Bronca bude trošku komplikovanější, je to v průřezu "bublina", dole užší než uprostřed, asi jako L-39 nebo F-16.
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1181
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Bronco tu bylo minimálně ještě jednou - měl ho Petr Mikulášek. A pak myslím se objevilo ještě jedno na Openscale či Drncově memoriálu, cca deset let zpět, pokud se moc nepletu. Všechny ale měly jednu společnou vlastnost - nelétaly
- Přílohy
-
- OV-10 Petra Mikuláška - první polovina 80. let
- North American_1.JPG (113.5 KiB) Zobrazeno 6699 x
-
- OV-10 Huberta Pernici v kostře
- North American_39.JPG (137.86 KiB) Zobrazeno 6699 x
-
- OV-10 Huberta Pernici a COIN Zdeňka Holuba - polovina 70. let
- Convair_1.jpg (268.95 KiB) Zobrazeno 6699 x
0
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Jo, Bv 141 je moc pěkný éro! Někde jsem měl popis vyvážení, vyosení a vůbec seštelování skutečného Bv a podobných projektů, určitě by to šlo použít i na model. A co teprv What if Bv 141 Z3!
A s těmi stavebnicemi máš pravdu, já dokonce takhle tvořil přepážky. Plastikový model, kus cínové pájky, přiložit, naohýbat, přilepit na papír a zkopírovat.
Ha, Felda tu zatím natvrdo napsal praktickou zkušenost s Broncem.
Já Honzovi nechtěl kazit radost teoretickým předpokladem...
A s těmi stavebnicemi máš pravdu, já dokonce takhle tvořil přepážky. Plastikový model, kus cínové pájky, přiložit, naohýbat, přilepit na papír a zkopírovat.
Ha, Felda tu zatím natvrdo napsal praktickou zkušenost s Broncem.
Já Honzovi nechtěl kazit radost teoretickým předpokladem...
0
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
to Felda: Čekal jsem, kdy se konečně připojíš
Na Openscale bylo jen moje, bodoval jsi ho
Myslím, že v r.1996.
Na Drncovi nevím, tam jsem byl jen vzácně na čumendu, nelétaly se tam sifony......
Ten Holubův model jsem viděl na fotce, zřejmě z občasníku, je to - s prominutím - trochu karikatura. To Pernicovo Bronco odpovídá
Mám to trochu v oku, ještě jsem dělal dvě větší na RC, pak ještě halového volňase (leží v krabici) a pak ještě jedno věěěětší , RC.
Kromě spousty fotek z internetu mám Squadron Signal a Burin-Do, rád tím listuju
Na Openscale bylo jen moje, bodoval jsi ho
Myslím, že v r.1996.
Na Drncovi nevím, tam jsem byl jen vzácně na čumendu, nelétaly se tam sifony......
Ten Holubův model jsem viděl na fotce, zřejmě z občasníku, je to - s prominutím - trochu karikatura. To Pernicovo Bronco odpovídá
Mám to trochu v oku, ještě jsem dělal dvě větší na RC, pak ještě halového volňase (leží v krabici) a pak ještě jedno věěěětší , RC.
Kromě spousty fotek z internetu mám Squadron Signal a Burin-Do, rád tím listuju
0
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
O skutečných BV-141 byl článek v APKR někdy před 15 lety, i se zdůvodněním "proč vlastně".shark píše:Jo, Bv 141 je moc pěkný éro! Někde jsem měl popis vyvážení, vyosení a vůbec seštelování skutečného Bv a podobných projektů, určitě by to šlo použít i na model. A co teprv What if Bv 141 Z3!
A s těmi stavebnicemi máš pravdu, já dokonce takhle tvořil přepážky. Plastikový model, kus cínové pájky, přiložit, naohýbat, přilepit na papír a zkopírovat.
Zrovna v sobotu jsem ho vzpomínal na modelářské akci na Halenkovicích - Slet vícemotorových modelů letadel.
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 537
- Registrován: 25 úno 2011 21:12
- Bydliště: Mnichovice
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Tak já to zkusím postavit, už je mi líto to odložit. Letadel jsem nelétajících udělal spoustu, nebo jsem je hned při zalétávání rozbil, tak snad další případně přežiju. Přemýšlím o tom, co to znamené, že "nelétaly", jestli jako vůbec ani metr, nebo to znamená neměly dobré výkony na čas.
Co je na tom éru nelétavého? Přijde mi to jako dobrá koncepce, maximálně to zabiju váhou. Je tedy fakt, že model nemá až takovou nosnou plochu, tak možná proto. Uvidíme.
zbytek řešme zde:
viewtopic.php?f=5&t=166
Co je na tom éru nelétavého? Přijde mi to jako dobrá koncepce, maximálně to zabiju váhou. Je tedy fakt, že model nemá až takovou nosnou plochu, tak možná proto. Uvidíme.
zbytek řešme zde:
viewtopic.php?f=5&t=166
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Bronco bylo stavěno vícekrát : Pernica, Duba, Holub, Mikulášek, Černý - to jent to málo, co si já pamatuji. Pernicovo původně létalo na plastové pravotočivé vrtule o orůměru asi 140 mm a letové časy nepřesáhly 30 sec. Podařilo se mi Huberta přesvědčit, aby udělal protiběžné vrtule (tehdy s listy z překližky byly málo prokroucené a měly tedy velké stoupání na koncích a malou účinnost), výkony se zlepšily na 35 sec. S dnešními kvalitními vrtulemi z balzy by to mohlo létat kolem 50 sec.
Na můj vkus má tento typ malé průměry vrtulí a relativně i malou plochu křídla vzhledem k velkému čelnímu odporu a nelze jej postavit lehký.
Naprosto špičkové létal Jupiter mého syna Petra, tento tandemák měl fantastickou stoupavost a výkony překonával i ty nejlepší jednomotoráky. Podobně dobře létal i poněkud těžší Jupiter Toma Heinla, ten měl verzi s dvoulistými vrtulemi, ale při větrné soutěži v Borači naprosto dominovali společně s mým D.H. Hornet, ano byla to soutěž dvoumotoráků.
Seřízení,vyosení vrtulí lze snadno vyzkoušet na velejednoduchém dvoumotoráku ARMÉN ( to si nedovedete představit, jak tento typ zbastlil desetiletý hoch z mého kroužku, bylo mi ho líto a tak jsem mu udělal vrtule i s ložisky, výkony modýlku jsou fantastické, již třetí let byl kolem dvou minut a přistání na nejvyšší střeše tamní ZŠ).
Osy vrtulí např. u mého MIG-DIS jsou potlačeny -3 st. do boků nevyosuji. Létám otevřenou levou zatáčku danou SOP, na pravém křídle je o trošku větší negativ, levá vrtule má asi o 5% menší stoupání než pravá, tím je nejen zajištěna plochá levá zatáčka, ale i to, že pravý motor běží o nějakou tu vteřinu déle a navede éro do stabilní levé klouzavé zatáčky bez rozhoupání. Více viz moje plánky dvoumotorových dvacetinek. Ještě, mohu li radit, tak hodně si lze vyzkoušet na malé stínové polomaketě. Také než jsem stavěl dvacetinku Horneta, tak jsem si moc hezky zalétal s jeho stíňákem v polovičních rozměrech.
Na můj vkus má tento typ malé průměry vrtulí a relativně i malou plochu křídla vzhledem k velkému čelnímu odporu a nelze jej postavit lehký.
Naprosto špičkové létal Jupiter mého syna Petra, tento tandemák měl fantastickou stoupavost a výkony překonával i ty nejlepší jednomotoráky. Podobně dobře létal i poněkud těžší Jupiter Toma Heinla, ten měl verzi s dvoulistými vrtulemi, ale při větrné soutěži v Borači naprosto dominovali společně s mým D.H. Hornet, ano byla to soutěž dvoumotoráků.
Seřízení,vyosení vrtulí lze snadno vyzkoušet na velejednoduchém dvoumotoráku ARMÉN ( to si nedovedete představit, jak tento typ zbastlil desetiletý hoch z mého kroužku, bylo mi ho líto a tak jsem mu udělal vrtule i s ložisky, výkony modýlku jsou fantastické, již třetí let byl kolem dvou minut a přistání na nejvyšší střeše tamní ZŠ).
Osy vrtulí např. u mého MIG-DIS jsou potlačeny -3 st. do boků nevyosuji. Létám otevřenou levou zatáčku danou SOP, na pravém křídle je o trošku větší negativ, levá vrtule má asi o 5% menší stoupání než pravá, tím je nejen zajištěna plochá levá zatáčka, ale i to, že pravý motor běží o nějakou tu vteřinu déle a navede éro do stabilní levé klouzavé zatáčky bez rozhoupání. Více viz moje plánky dvoumotorových dvacetinek. Ještě, mohu li radit, tak hodně si lze vyzkoušet na malé stínové polomaketě. Také než jsem stavěl dvacetinku Horneta, tak jsem si moc hezky zalétal s jeho stíňákem v polovičních rozměrech.
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 537
- Registrován: 25 úno 2011 21:12
- Bydliště: Mnichovice
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Bronco je víceméně vyřešeno.
Je pravda ta malá plocha a průměr vrtulí. Mám tam dvě 150tky IGRA upravené na cca 110mm.
Otáčení je u obou souhlasné, model ale vyžadoval relativně větší negativ. Vyosené jsou dolů dost, odhadem 6 stupňů.
Jestli se model nedá postavit lehký, neumím posoudit. Nevím totiž, jestli ten můj je lehký či nikoliv. 50cm a 38g letovka ( nemá podvozek a na každém spodku směrovky cca 1g závaží. Jedno vím ale jistě, že balzová špička trupu a křídlo jsou velmi pevné a model působí festově a jistě, což ve mě vyvolává dobrý pocit. Nebojím se to vrhnout, protože se nic nebortí a neláme.
A s těmi časy...létám na délku závěsů, v hale max.600 otoček. Let pak vypadá tak, jak je vidět v odkazu níže.
Natočím-li více, jsem o pár metrů výš a nevejdu se. ( nemám to bohužel na videu., ale při natočení 800otoček došlo ke kontaktu se stropem, tj.už to bylo moc).
Venku jsem nenatočil více, jak 1200 otoček,dávalo to kolem 30 vteřin ( opět ale jen na délky závěsů)
Možná jsem měl s Broncem štěstí. Mě letový projev uspokojil a jsem za tuto stavební a letovou zkušenost rád, protože to ve mě vyvolává další zájem o vícemotorové typy.
Děkuji za rady!
http://www.youtube.com/watch?v=fqwgjP8FsAE
Je pravda ta malá plocha a průměr vrtulí. Mám tam dvě 150tky IGRA upravené na cca 110mm.
Otáčení je u obou souhlasné, model ale vyžadoval relativně větší negativ. Vyosené jsou dolů dost, odhadem 6 stupňů.
Jestli se model nedá postavit lehký, neumím posoudit. Nevím totiž, jestli ten můj je lehký či nikoliv. 50cm a 38g letovka ( nemá podvozek a na každém spodku směrovky cca 1g závaží. Jedno vím ale jistě, že balzová špička trupu a křídlo jsou velmi pevné a model působí festově a jistě, což ve mě vyvolává dobrý pocit. Nebojím se to vrhnout, protože se nic nebortí a neláme.
A s těmi časy...létám na délku závěsů, v hale max.600 otoček. Let pak vypadá tak, jak je vidět v odkazu níže.
Natočím-li více, jsem o pár metrů výš a nevejdu se. ( nemám to bohužel na videu., ale při natočení 800otoček došlo ke kontaktu se stropem, tj.už to bylo moc).
Venku jsem nenatočil více, jak 1200 otoček,dávalo to kolem 30 vteřin ( opět ale jen na délky závěsů)
Možná jsem měl s Broncem štěstí. Mě letový projev uspokojil a jsem za tuto stavební a letovou zkušenost rád, protože to ve mě vyvolává další zájem o vícemotorové typy.
Děkuji za rady!
http://www.youtube.com/watch?v=fqwgjP8FsAE
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
Zkus svazky 200% délky závěsů. Pak nebudeš potřebovat dovážení v zadu a časy venku by mohly být kolem 50 s, což by bylo po čertech dobré.
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 537
- Registrován: 25 úno 2011 21:12
- Bydliště: Mnichovice
Re: Seřízení dvoumotoráku na gumu
To jsem pravda nezkusil. Venku to příští rok zkusím určitě, možná už přes zimu v hale.
Díky.
Díky.
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 537
- Registrován: 25 úno 2011 21:12
- Bydliště: Mnichovice