Alternativní nitrolaky

Modelářské vybavení, nástroje, pomůcky, připravky, stavební postupy, technologie a použité materiály

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Honza Drážek
Reakce: 0
Příspěvky: 537
Registrován: 25 úno 2011 21:12
Bydliště: Mnichovice

Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Honza Drážek » 28 říj 2011 08:04

Dobrý den.
Rád bych se zde s vámi podělil o novou zkušenost.

Poohlížet se po nějaké alternativě nitrolaku mě donutila situace, že jsem se bál potahovat měkčí kostru modelu vypínacím lakem, aby se mi to nekroutilo.
Jelikož jsem v takových situacích předtím hojně pracoval se zaponovým lakem a došel mi, chtěl jsem ho koupit, ale zatím nesehnal. Taky je to tím, že jsem se dostal do tvrdého jádra radikálních vědců z Prahy a jimi ovlivněn bádám :D
To mě přivedlo na myšlenku, poohlédnout se po alternativě.

Alternativou se stal Lazurol z OBI, resp. Nitocelulózový lak C1038 mat. v ceně 199,- za 0,75l.

Prvními zkouškami bylo sledováno hlavně ředění, plnění pórů, nárust hmotnosti, kroucení při vysychání ponechané volně (bez šablon) či vypínání potahu aj.
Připravil jsem si pro vás krátký rozpis jednotlivých hmotnostních rozborů kormidel modelu o rozpětí 50cm:

Vše potaženo 6g papírem, ředěno cca 1:3
Svislá ocasní plocha: před lakem 0,23g
Svislá ocasní plocha: po laku 0,28g
nárůst o 0,05g

Směrové kormidlo: před lakem 0,21g
Směrové kormidlo: po laku 0,32g
nárůst o 0,11g

Vodorovná ocasní plocha: před lakem 0,65g
Vodorovná ocasní plocha: po laku 0,82g
nárůst o 0,17g

Výšková kormidla: před lakem 0,44g
Výšková kormidla: po laku 0,6g
nárůst o 0,16g

clk.nárůst hmotnosti na kormidlech 0,49g.

Lakoval jsem tak, jak jsem zvyklý.
Papír na kostře drží velmi dobře, vysychá standartní rychlostí (dle ředění).
Nanášel jsem 1 až 2 vrstvy, podle potřeby a kvality prvního nátěru.
Nepozoroval jsem výrazné pnutí, dopínaní ano.
Šablony nepoužívám, konstrukce se nekroutila , přesto mám ve zvyku na den dva dát uležet pro jistotu do rakve (do knížky).
Lak již po první vrstvě papír velmi zpevní, zdá se mi být potah tvrdší, než s orig.zaponem či vypínákem.
Lak také možná o něco více smrdí, ale stejným druhem smradu, který známe :)

Na ořechy bych ředil cca 1:4 až 1:5, je potřeba dále experimentovat, pak budou jistě i jiné hmotnostní parametry.
Zdá se mi to jako dobrá alternativa, cenově výhodná a dostupná.

Kdo chce, může vyzkoušet i C1037 lesk, nebo také ještě C1036 od Colorlaku.

Kolem nás je asi spousta alternativ, které ještě neznáme, nebo je ještě nevidíme. Nejen v modelařině.
Třeba tato zkušenost někoho obohatí.Kdo to shledá jako dobré řešení, dejte nám to vědět, případně i jiná zlepšení či vychytávky. :)

Zdraví Honza
Přílohy
plechovka.JPG
plechovka.JPG (237.01 KiB) Zobrazeno 5174 x
barvy laků.JPG
barvy laků.JPG (223.28 KiB) Zobrazeno 5174 x
nekroutí se.JPG
zůstalo rovné :O)
nekroutí se.JPG (232.59 KiB) Zobrazeno 5174 x
0
Naposledy upravil(a) Honza Drážek dne 28 říj 2011 09:55, celkem upraveno 3 x.

Honza Drážek
Reakce: 0
Příspěvky: 537
Registrován: 25 úno 2011 21:12
Bydliště: Mnichovice

Re: Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Honza Drážek » 28 říj 2011 08:05

.
Přílohy
póry-makro.JPG
póry-makro.JPG (222.41 KiB) Zobrazeno 5173 x
póry-super makro.JPG
póry-super makro.JPG (216.72 KiB) Zobrazeno 5173 x
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1229
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Steve » 28 říj 2011 12:48

Colorlak vyrábí i zapon.
Kdysi jsem potáhl a nalakoval křídlo Farmana a když jsem jej letos před Trnávkou vytáhl, mnul jsem si ruce, že mám "půl hotovo".
Při silnějším uchopení mi papír však praskl. Za těch cce 10 let, kdy plochy zrály :D v krabici, papír úplně zkřehnul. Navíc jsem si vzpomněl, že jsem se tehdy divil, jak křídlo po nalakování ztěžklo. Tobě se to nestalo, ale je vhodné počítat i s životností potahu. Ty jsi ale rychlejší než já a stoleté modely nestavíš.
Já jsem měl na výběr - všechno vyhodit nebo zkusit opravit. A tak jsem vše opatrně odstranil, vylepšil, udělal náhony na křidélka a ocasní plochy (je to RC) a znovu potáhl. Stejně jsem už neměl původní červený Modelspan a trup nebyl dodělán potažen a tak vše je v novotě a nastříkáno - viz dotaz na Farmana v dokumentaci.
Pokud by byl zájem, fotky z úprav mám.
Každopádně pak dej vědět, jak jsi spokojený ;)
0

Honza Drážek
Reakce: 0
Příspěvky: 537
Registrován: 25 úno 2011 21:12
Bydliště: Mnichovice

Re: Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Honza Drážek » 28 říj 2011 16:07

Zdravím , Steve.

Já ty modely zase rychle rozbiju. Všechny moje modely mají nějaké opravovánky, slepeniny a podobné opatlaniny, takže rychle vzniknou, rychle skončí :D

Zajímavý údaj by pro mě byl hmotnostní rozbor např. dvacetinky před lakem a po laku , lakovanou normálním způsobem vypínacím či zaponovým lakem.
Určitě je tady alespoň někdo, kdo si někdy v životě zvážil průměrného 50 cm dvouplošníka a teď ví, že mu lak přidal např. 5g / 10g/ 20g/ 100g na hmotnosti :lol:.
Takovou konfrontaci pak můžu objektivně porovnat s tím, co teď zrovna patlám a budu alespoň vědět :D
Přílohy
spodní křídlo.JPG
Póza alá Hugo...
50 cm křídlo - přírůstek hmotnosti po nalakování je 1,29g na clk. 5,44g
spodní křídlo.JPG (221.44 KiB) Zobrazeno 5116 x
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1229
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Steve » 28 říj 2011 16:33

Pokud se nepletu, lakovaný Modelspan má 19g/dm2.
Osobně se právě bojím té tvrdosti laku = křehkost.
Ale pokud bude model na jednu sezónu, tak je to v pohodě.
Občas jsem si napsal, kolik to přibíralo po každé vrstvě, ale musel bych to najít a rozpočítat na dm2 nebo něco porovnatelného.
0

Hugo
Reakce: 8
Příspěvky: 1498
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Hugo » 28 říj 2011 16:56

S křehkostí potahu modelspanu lakovaného jen nitrolakem mám také své zkušenosti, jedno cca desetileté křídlo mi na skříni taky vesele praská. Ale já bych se křehkosti vůbec nebál, protože jsme technologií zase o kousek dál. Jednak Kashmir je trochu jiný papír než Modelspan. Dále pomocí balakrylu papír získá na houževnatosti, naopak mám spíš problém, že potah lakovaný jen balakrylem se časem povoluje, proto je nutné to spojení mitrolaku a balakrylu :-)
S tou váhou - taky někde mám rozepsané váhové přírůstky u jednotlivých metod, ale už to nepoužívám, prostě lakuju podle citu a ono to nějak vyjde. Gram sem, gram tam :-)... Důležité je, aby to člověku sedělo a aby jeden získal cit pro materiál, pak to jde samo a je radost stavět.
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1229
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Steve » 28 říj 2011 17:22

S křehkostí potahu modelspanu lakovaného jen nitrolakem mám také své zkušenosti

Abych to upřesnil - ten Farman byl, pokud si ještě vzpomínám - lakován právě něčím jiným než košér vypínákem. Na 100% to sice tvrdit nemůžu, ale právě pro obrovský nárůst hmotnosti, cca 10g na každé polovině křídla o celkovém rozpětí cca 800mm zřejmě ležely nosné plochy v krabici doteď.
Taky to vážím jen když se mi chce a nebo se donutím ;)
Dříve jsem to nedělal, díky nepřesnosti váhy to nemělo smysl. Ale už cca tři roky mám váhu s přesností 0,05g a tak si to vychutnávám ;)
Někdy se mi průběžně prohlubují vrásky, když vidím, jak to postupně a nezadržitelně narůstá...
0

Honza Drážek
Reakce: 0
Příspěvky: 537
Registrován: 25 úno 2011 21:12
Bydliště: Mnichovice

Re: Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Honza Drážek » 28 říj 2011 20:12

Druhé křídlo mi po laku přibralo o 1,22g , tudíž zatím mi lak dělá cca 3g. (Zbývá trup a plováky).

Nechci se tady pouštět do nějakých detailních rozborů, protože to nemá význam, udělám si tady vlastně jen on-line zápisník a až to někdy bude třeba, vím kde to najdu.....ne jak vy!!!! Všichni to někde máte napsáno, jen to ale najít, co? ! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Souhlasím s tebou Hugo. Než měsíc teoreticky špekulovat, raději postavím dva jednoduché modely, jeden špatně jako daň za nešpekulování a druhý už dobře, poučen z předchozích průšvihů.
Taky jsem to dopředu moc nezkoušel, jen trochu přilakovat papír k balze a taky jak papír po laku vypadá. Pak jsem to rovnou fouknul na Swordfishe.
Je to jedno, stejně nebude létat :D
0

Steve
Reakce: 40
Příspěvky: 1229
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Steve » 28 říj 2011 21:35

Proč by nelétal? ;)
Vypadá maketově, pokud nebude těžký a dodržíš seřízení, tak prostě létat musí! ;)
No a že to nebude minuta? No a? Důležitá je radost, že to vůbec letí a myslím, že tady problém nebude.
Chce to stavět dva - tři modely ročně a pak to jde samo, člověk získá cit. Já to nesplňuju ani náhodou, resp. stavím i velké potvory a tak ten cit ztrácím. Ty naopak stavíš rychle, tak to dostaneš "do ruku" raz dva. ;)
Tak držím palce.
Mimochodem - vlákno o stavbě Bronca mě vyprovokovalo, vyhrabal jsem lipové kopyto na kabinu a vypadá to, že zase něco dalšího vyletí z dílny. Jen to nebude tak rychle, jako stavíš ty.... :lol:
Můžu to eventuelně připojit k tvému vláknu o Broncu?
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Lubomir Koutny » 30 říj 2011 08:40

Bývaly časy, kdy jsem lakoval své modely jen vypínákem, silně ředěným 3x - 6x po pár letech potah křehnul a éro něco málo ztratilo na váze, tak se to přelakovalo. Až časem jsem zjistil, že je dobré přelakování zaponem, které sníží pnutí potahu i křehkost. Dalším krokem pak bylo, že do posledního nátěru se do laku kápla kapka stolního oleje, což dále zlepšilo vláčnost potahu, to vše bylo u wakefieldů a Hiverů. Také jsem si ověřil, že letové vlastnosti modelu s křídlem vylakovaným do sametova jsou výrazně lepší, než u téhož vylakovaného do vysokého lesku.
U dvacetinek se musí šetřit vahou a vždy je to kompromis mezi kvalitně vylakovaným potahem a vahou. Velký vliv na kvalitu laku má také nitroředidlo. Kupujte pouze z Liberce, nebo z Hradce Králové, zásadně neberte ze Zlína - to je hrozný šmejd !
0

Honza Drážek
Reakce: 0
Příspěvky: 537
Registrován: 25 úno 2011 21:12
Bydliště: Mnichovice

Re: Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Honza Drážek » 30 říj 2011 09:37

S ředidlem jsem problém neměl, nijak mi to nebělelo. Kupuju obyč. C6000 v Bauhausu, naposledy 4l kanystr, ten je po rozpočítání mnohem výhodnější, než to kupovat po malých pixlách.

S tou hmotností to bude snad dobré, plováky mi oba přibraly cca 0,6g, takže to vypadá, že hmotnostní přírůstek na papírových plochách celého 50cm dvouplochu se může pohybovat kolem 5g, takže asi nic mimořádného, ani špatného.

Tím pádem to asi není potřeba dále rozvádět. Práce s lakem normální, hmotnost normální. Křehkost nezjistíme, protože model tolik let určitě nepřežije....ale možná ho pro vás po rozbití zakonzervuju a v rámci výzkumu každý rok, na Nový rok, provedu kontrolní průzar ukazováčkem a zapíšu množství vynaložené síly. Po 10 letech to vyhodnotíme.

Steve: ve vlákně o Broncu jsi vítán, nevadí mi to, já třeba budu dělat ještě jedno ve dvacetině, nebo ořech :D

Zatím vše. H. :)
0

Robert Pajas
Reakce: 37
Příspěvky: 790
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

Re: Alternativní nitrolaky

Příspěvek od Robert Pajas » 01 lis 2011 10:59

Mám lak c 1106, vyroben v Chlumci nad Cidlinou jako dříve, ale nevoní jako dříve a štětec nemohu vyprat ve spec. nitroředidle C6000 jako dříve - musím použít nejprve nitro a pak Tamyia čistič, kterej smrdí tím, čím dnes smrdí i ten lak oproti dřívějšku. To je jen můj dojem, nebo i někdo jinej má podobný pocity?
0

Odpovědět