Výroba žeber

Modelářské vybavení, nástroje, pomůcky, připravky, stavební postupy, technologie a použité materiály

Moderátoři: Pavel Stráník, Jiří Doležel

Antonín Alfery
Reakce: 12
Příspěvky: 430
Registrován: 06 úno 2010 21:05
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Výroba žeber

Příspěvek od Antonín Alfery » 10 říj 2015 19:42

Odtokovky jsem nakonec ještě trochu sbrousil (na cca.0,6mm), před potahováním přetřel barvou a po potažení a nastříkání hrany zase začernil :D . Odtokovky drží a ani se mezi žebry neprohýbají. Mně se to navíc líbí víc, než široká odtokovka z balsy.
MS-N1.jpg
MS-N2.jpg
0

Pavel Stráník
Reakce: 8
Příspěvky: 1039
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Výroba žeber

Příspěvek od Pavel Stráník » 10 říj 2015 21:03

Tondo, co tě vedlo k těm černým páskům na žebrech? Já kdysi kdesi viděl fotku (ale ještě z před 1.WW), ze které bylo patrné že na žebrech byly shora i zdola přes potah přibity pásky asi z překližky. Celkem logicky mi to sedí, zřejmě to byla předtím než se začal potah k žebrům přišívat a přelepovat porty a tuhle roli to asi plnilo taky. Pak by ty pásky ovšem byly nejspíš nahnědlé, tedy pokud nebyly nabarvené.
0

Antonín Alfery
Reakce: 12
Příspěvky: 430
Registrován: 06 úno 2010 21:05
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Výroba žeber

Příspěvek od Antonín Alfery » 10 říj 2015 22:01

Windsockové píšou: Sometimes the cane strips tacked to the ribs over the wing covering were also pre-coloured black and wing tips, leading and trailing edges trimmed in the same colour, but this was not common. Konkrétně u tohoto éra je vidět, že jsou ty pásky hodně tmavé. Třeba na A-173 jsou naopak světlejší než potah. Máš pravdu v tom, že to používali místo šití, ale co to bylo za materiál opravdu nevím. Někde jsem četl - teď to nemůžu najít - že používali třtinu. Vůbec nemám představu, jak to vypadá. Je stejně zázrak, že je relativně hodně fotek od typu, kterého bylo vyrobeno 49 kusů...
0

Uživatelský avatar
Jiří Doležel
Reakce: 62
Příspěvky: 589
Registrován: 26 črc 2012 11:29
Bydliště: Brno

Re: Výroba žeber

Příspěvek od Jiří Doležel » 10 říj 2015 22:26

Mne při stavbě Morane N vedla ke znázornění pásků na žebrech pomocí tenkého černého silonu tato fotka s popisem (taktéž publikace WD 058).
Tondo, vypadá to moc hezky, už se těším až se Morane objeví v sekci Modely ;)
Přílohy
Morane ribs.JPG
Morane ribs.JPG (64.94 KiB) Zobrazeno 2428 x
0

Kowalsky
Reakce: 11
Příspěvky: 100
Registrován: 31 led 2016 15:05
Bydliště: Chvaletice, okr.Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba žeber

Příspěvek od Kowalsky » 23 kvě 2020 19:06

Pročetl jsem článek několikrát ale nikde jsem nenašel max. rozměry materiálu na výrobu žeber.Většinou používáte balsu 0,8-1 mm ,to je celkem málo na větší dvacetinku nebo CO2. Jde tedy při výrobě použít i silnější balsu 1,5-2 mm.Jde mi o to získat větší průřez třeba na náběžce aspoň 3x3 mm.
0

shark
Reakce: 2
Příspěvky: 628
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Výroba žeber

Příspěvek od shark » 24 kvě 2020 13:39

Na žebra klidně i balsa 0,6, zrcadlová, prolakovaná a přebroušená. U náběžky většinou problém není, případně můžeš lehce zapustit. Problém je u odtokovek, tam je zapuštění nutnost. Pokud tedy nechceš dělat výztužné trojúhelníčky(maketové).
0

Kowalsky
Reakce: 11
Příspěvky: 100
Registrován: 31 led 2016 15:05
Bydliště: Chvaletice, okr.Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba žeber

Příspěvek od Kowalsky » 24 kvě 2020 21:38

Jde mi o to žebra vyráběná tímto způsobem a z balsy třeba 0,6 mm budou mít u náběžky průřez 1,2 x 0,6 mm počítáno výška x šířka.To jsou žebra tak pro ořech ,ale pro dvacetinu nebo CO2 je to málo.Když jsem dělal pásková žebra řezal jsem je z balsy tloušťky 1-1,2 mm a na výšku 1,5 mm.Pásnice byli dostatečně pevné a křídlo drželo tvar a nebortilo se. Proto se ptám zda je při výrobě žeber řezaných z bloku vyrobených touto metodou balsa 1mm dostačující.
0

Pavel Stráník
Reakce: 8
Příspěvky: 1039
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Výroba žeber

Příspěvek od Pavel Stráník » 26 kvě 2020 09:37

Dnes už bych pásková žebra z balzové desky neřezal. Největší jsem dělal na metrového Phönixe z 2mm balzy a tam už se markantně projeví u pásků horní strany žebra rozdíl ve výšce pásku, uprostřed měl 2mm ale u náběžky to bylo tak max. 1,5mm a to už může být málo, Phöenix má naštěstí mezi zi žebry půlžebra takže to šlo. Z 3mm balzy řezat takhle žebra je podle mě holý nesmysl. I kvůli pevnosti pásků se dnes už přikláním k jejich lamelování, jak je uvedeno na začátku, já ale nedělám celá žebra (při "salámovém" rozřezávání jsem měl velké ztráty), ale samostatně horní a dolní stranu, nařežu pásky a pracuji s nimi jako s těmi řezanými z balzové desky.
20200422_085929.jpg
20200422_090225.jpg
20200422_090656.jpg
0

Drahoslav Dvořák
Reakce: 3
Příspěvky: 65
Registrován: 03 bře 2017 13:49

Re: Výroba žeber

Příspěvek od Drahoslav Dvořák » 26 kvě 2020 10:42

Pro zajištění stálé tloušťky horních částí žebra používám šablonu podle vzoru modely z šedesátých let. Přidávala se do stavebnic Orlíka a Démantu (pamětníkům to něco řekne, oba mi létají dodnes).
šablona.JPG
0

Kowalsky
Reakce: 11
Příspěvky: 100
Registrován: 31 led 2016 15:05
Bydliště: Chvaletice, okr.Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba žeber

Příspěvek od Kowalsky » 26 kvě 2020 12:19

Podle toho co tu píšeš a fotek skládáš tedy žebro z horní a spodní pásnice,dolepíš stojiny a potom teprve hotově žebro vlepíš do křídla? Pokud to tak opravdu je není to moc pracné a zdlouhavé.Obě zmiňované stavebnice jsem měl a jednu šablonu možná ještě mám (plastovou).
0

Drahoslav Dvořák
Reakce: 3
Příspěvky: 65
Registrován: 03 bře 2017 13:49

Re: Výroba žeber

Příspěvek od Drahoslav Dvořák » 26 kvě 2020 13:05

Možná že z mé metody někomu budou vstávat vlasy na hlavě: slepím dolní části žeber s odtokovkou a náběžkou ("žebřík"), dolepím nosníky křídla a přes ně lepím upravené (v odtokové části) horní díly žeber. Nosníky v křídle mám obvykle dva - na vzpěry dvouplošníku nebo podpěry křídla (např. Piper). Po potažení a nalakování je pevnost víc než dostatečná. U dolnoplošných stíhaček jsem to nezkoušel.
0

discobolos
Reakce: 4
Příspěvky: 1244
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Výroba žeber

Příspěvek od discobolos » 26 kvě 2020 13:23

Dádo nevstává.
Já to tak taky dělám, neb jsem si tento postup zafixoval z návodu od Tondy.
Má to výhodu v tom, že pokud se přimáčkne spodní pásnice na desku, sklon náběžky i odtokovky vůči pásnici je správný bez jakéhokolo podkládání. Pokud není prohnutí velké, asi s tím není problém ani u větších maket.
U tohoto postupu jsem vždy jen bojoval se správným sklonem seřezávané zadní části horní pásnice. Asi by to chtělo taky nějakou šablonku, ale když se hloubka mění, moc to nejde. Nicméně ani salámová metoda v tomto případě nejde použít :( .
Mimochodem, tu šablonku z Démant 800 bych možná taky někde našel. Jen plast je na mně moc měkký, radši mám něco tvrdšího, co žiletkou neuříznu :lol: .
0

Odpovědět