volnoběžka na vrtuli dvacetinky
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 253
- Registrován: 12 úno 2010 20:54
- Bydliště: Ústí nad Orlicí
volnoběžka na vrtuli dvacetinky
muzu mit mozna blbej dotaz??O:-) proc se na dvacetinkach dela volnobezka na vrtuli dyz motajici se klacek ma vetsi odpor nez kdyz stojiO:-)
0
Re: volnoběžka na vrtuli dvacetinky
ahoj , jednou se mi stalo že mi velmi špatně fungoval volnoběh , motorový let paráda , ale klouzavej končil vejvrtkou , někdo mi řekl , že je to volnoběhem , ja ho opravil a ejhle i klouzavej let byl potom parádní
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1179
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: volnoběžka na vrtuli dvacetinky
To je sice pradva že stojící vrtule má menší odpor než volně se protáčející, ale bohužel má i podstatně větší klopivý moment, který se snaží model (u obvyklé pravotočivé vrtule) dostat do pravotočivé vývrtky (spíš sestupné spirály). A protože stejný efekt má i negativ na pravém křídle, součet těchto dvou destabilizujících vlivů už není obvykle model schopen ustát a skončí pravou šturckou až v zemi.akademikrichard píše:muzu mit mozna blbej dotaz??O:-) proc se na dvacetinkach dela volnobezka na vrtuli dyz motajici se klacek ma vetsi odpor nez kdyz stojiO:-)
0
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 253
- Registrován: 12 úno 2010 20:54
- Bydliště: Ústí nad Orlicí
-
- Reakce: 0
- Příspěvky: 253
- Registrován: 12 úno 2010 20:54
- Bydliště: Ústí nad Orlicí
Re: volnoběžka na vrtuli dvacetinky
na této stránce se krom stavby pěknýhodvoumotoráka řeší krom jiného i praporování vrtule chtěl jsem se zeptat jestli s tím tady někdo má zkušenost přijde mi to jako docela dobrý nápad http://www.hippocketaeronautics.com/hpa ... cseen.html
0
Re: volnoběžka na vrtuli dvacetinky
V. Kunert to měl kdysi na Spitfiru.
Podle mého názoru moc práce, zbytečná komlikace a možnost poruchy s malým efektem proti volnoběhu bez praporování.
Podle mého názoru moc práce, zbytečná komlikace a možnost poruchy s malým efektem proti volnoběhu bez praporování.
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 1179
- Registrován: 28 pro 2009 22:46
- Bydliště: Brno
Re: volnoběžka na vrtuli dvacetinky
A ještě předtím měl stavitelnou vrtuli na Polilarpovu ITP Tonda Alfery. Pokud si dobře pamatuji, tak se jednorázově přestavila do praporu (ne plynule) a model s sebou tak nějak divně škubnul a propadl se než se v té nové konfiguraci stabilizoval.
Já si taky myslím že je to zbytečná komplikace, navíc ne vždy model přistane měkce do vysoké trávy a pak vrtule dost trpí a takovýto mechanismus mi přijde ke všemu i dost zranitelný, nedá se tak dobře zadimenzovat jako vrtule pevná a už vůbec ne v polních podmínkách opravit když se vylomí list nebo ohne jeho osa.
Ten Polikarpov je zde:
http://www.minimakety.cz/journal/2009/4 ... rpov_1.JPG
http://www.minimakety.cz/journal/2009/4 ... rpov_2.JPG
http://www.minimakety.cz/journal/2009/4 ... rpov_3.JPG
http://www.minimakety.cz/journal/2009/4 ... rpov_4.JPG
a ta stavitelná vrtule je tam pěkně vidět
Já si taky myslím že je to zbytečná komplikace, navíc ne vždy model přistane měkce do vysoké trávy a pak vrtule dost trpí a takovýto mechanismus mi přijde ke všemu i dost zranitelný, nedá se tak dobře zadimenzovat jako vrtule pevná a už vůbec ne v polních podmínkách opravit když se vylomí list nebo ohne jeho osa.
Ten Polikarpov je zde:
http://www.minimakety.cz/journal/2009/4 ... rpov_1.JPG
http://www.minimakety.cz/journal/2009/4 ... rpov_2.JPG
http://www.minimakety.cz/journal/2009/4 ... rpov_3.JPG
http://www.minimakety.cz/journal/2009/4 ... rpov_4.JPG
a ta stavitelná vrtule je tam pěkně vidět
0
-
- Reakce: 54
- Příspěvky: 484
- Registrován: 06 úno 2010 21:05
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: volnoběžka na vrtuli dvacetinky
Pro hodnocení, zda je stavitelná vrtule vhodná či ne, je rozhodující poměr trvání motorového/klouzavého letu - ryze technicky vzato. Dnes, kdy delší část letu modelu je motorová, je stavitelná vrtule asi opravdu zbytečná. Polikarpov byl stavěn se záměrem krátkého motorového letu se strmým stoupáním a dlouhého kluzu. Vrtule v obou režimech fungovala dobře, potíž byla s přechodem - jak již psal Pavel. Měl jsem předimenzovaný systém pružin volnoběhu a stavění listů, takže přestavování bylo prakticky skokové a skokově se měnila i rychlost otáčení vrtule resp. její moment hybnosti. Tato změna vybudila gyroskopický moment, který model "kopl" zespodu do čumáku a destabilizoval - proto to propadnutí. Model skončil snad hned na první soutěži ve vetetaci a i když byl po nějaké době nalezen, díky působení přírodních sil byl nadále nepoužitelný. Faktem je, že klouzal velmi dobře a ani s tou citlivostí na poškození to nebylo tak hrozné - s dnes dostupnými materiály bych to vůbec neviděl jako problém. Ono to chce čas od času vyzkoušet něco "jiného" - ať už pro vlastní potěšení nebo ve snaze posunout vývoj někam dál...
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: volnoběžka na vrtuli dvacetinky
Tonda je zbytečně skromný, ten Polikarpov byl ve své době, ale i v dnešním měřítku naprosto špičkovou dvacetinkou. Stavitelná vrtule, zatahovací podvozek, to zvládl na jednom éru jen on a V. Kunert, Tonda však měl i pěkně stříkaný povrch a éro mu moc hezky létalo. Pokud se nemýlím, tak hned první závody s tím vyhrál.
0
-
- Reakce: 37
- Příspěvky: 790
- Registrován: 07 úno 2010 12:47
- Bydliště: Praha
zatahovák
Strašně by mě zajímalo schéma zatahovacího a zatahovacího/vytahovacího podvozku, děkuji, R.
0
Re: volnoběžka na vrtuli dvacetinky
Roberte, vyšlo to někde v Modeláři, určitě mám, a pak je spousta systémů ve starých Aeromodellerech:
http://www.colinusher.info/Model%20Aircraft/images.html Mám je stažené všechny, jenže tak nějak momentálně nemám čas je prohledávat. Přesto třeba večer juknu a kdyžtak pošlu na mail.
V podstatě všechny fungují na základě tahu svazku.
Podle mého názoru je to trochu zbytečná komplikace a kila navíc, ale pokud funguje, je to velmi efektní.
V ranném mládí, kdy jsem ještě nevěděl, že nejhezčí éro na světě je North American P 51D Mustang
a ujížděl jsem na Jakovlevových érech, jsem měl Jaka 1M cca 1:25 s ručně zatahovaným podvozkem. Hezké, ani to nebylo moc těžké.
http://www.colinusher.info/Model%20Aircraft/images.html Mám je stažené všechny, jenže tak nějak momentálně nemám čas je prohledávat. Přesto třeba večer juknu a kdyžtak pošlu na mail.
V podstatě všechny fungují na základě tahu svazku.
Podle mého názoru je to trochu zbytečná komplikace a kila navíc, ale pokud funguje, je to velmi efektní.
V ranném mládí, kdy jsem ještě nevěděl, že nejhezčí éro na světě je North American P 51D Mustang
a ujížděl jsem na Jakovlevových érech, jsem měl Jaka 1M cca 1:25 s ručně zatahovaným podvozkem. Hezké, ani to nebylo moc těžké.
0
Re: volnoběžka na vrtuli dvacetinky
Myslím,že se většinou jedná "jen" o zatahování podvozků u mouelů létajících venku,takže přistání na kola není řešeno.
0