Časovač k elektromotoru

Modelářské vybavení, nástroje, pomůcky, připravky, stavební postupy, technologie a použité materiály

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

lubos1056
Reakce: 0
Příspěvky: 11
Registrován: 21 lis 2013 21:16
Bydliště: Litvínov

Re: KP 01

Příspěvek od lubos1056 » 02 pro 2013 20:28

Malutky píše:není to tak složité jak to vypadá :D pokud ti jde jen jednoduše o to motor zapnout (konstantně stoupat) a po uletění např 40sec se vypne není nic jednoduššího než použít timer od jyrryho a vše nastavíš na letišti pomocí šroubováku(výběr motorků regulátorů a baterek je velký takže není problém něco vybrat konkrétně na model stačí se optat).
... přesně o to mi jde, děkuji. Může mi teda prosím někdo poradit vhodný motor, vrtuli, baterku a časovač pro Pitts-special, který má rozpětí 457mm? Potřeboval bych něco, co lze nakoupit přes internet v ČR. Poraďte když tak adresu obchodů, kde lze podobné věcičky a materiály objednat.
Je mi jasné, že mi nikdo neporadí stoprocentně účinný a vyhovující pohon. Ale jsem ochoten zkoušet a dolaďovat ... pájku a základní znalosti s elektrotechniky mám ;)
Před těmi dvaceti lety jsem dělal RC větroně poháněné pomocným spalovacím motorem a řízené směrovkou a výškovkou. Nějaké to házedlo nebo gumáčka jsem si postavil spíš jen okrajově. Když jsem na RCmanii zjistil, že moje RC souprava Acoms, pracující v pásmu 27MHz je kvůli rušení dnes již nepoužitelná, chci svůj návrat k funkčím modelům začít právě s volnými modely. Makety mně lákají proto, že jsem se těch dvacet let aktivně věnoval plastikovým modelům, takže mám stříkací pistoli a docela zkušenosti s povrchovou úpravou. Pracuji ve firmě Eduard jako konstruktér fotoleptů a jsme mimo jiné dovozci barev Gunze ;)

Díky předem
0

Malutky
Reakce: 1
Příspěvky: 161
Registrován: 11 říj 2011 15:51
Bydliště: Havířov

Re: KP 01

Příspěvek od Malutky » 02 pro 2013 20:56

Hugo všiml jsem si že jsi to dopsal tak jsme zašel do garáže samotné picko mi ukázalo 0,4g starý typ časovače z učka s připájeným konektorem i s kouskem kablíku 1,5g tak předpokládám že to bude u toho timru něco do 1gramu.vlastní zkušenosti s ním nemám ale bude to tak jak píšeš po krocích že tam přímka nepujde tu si musíš vytvořit těmi kroky.(u toho časovače který byl prezentován v trnávce to šlo taky jen krokově kdy samotné kroky mají daný čas tuším 10s což je horší) ale to nastavování jak si jednou osaháš bude rychlovka

Luboší na vhodnou motorizaci z českých obchodů kouknu jak bude chvíle já většinou vybírám z chiny ale předpokládej že tam bude stačit 5-10gramovej motor s co nejlehčím reglem tj max6A a baterkou 120mAh teď otázka jestli jeden nebo dva články
jinak ta poslední věta zní zajimavě že bychom měli rozšířenou nabídku ve fotoleptech :D
0
Naposledy upravil(a) Malutky dne 03 pro 2013 07:48, celkem upraveno 1 x.

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1181
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: KP 01

Příspěvek od Pavel Stráník » 02 pro 2013 21:38

lubos1056 píše:... přesně o to mi jde, děkuji. Může mi teda prosím někdo poradit vhodný motor, vrtuli, baterku a časovač pro Pitts-special, který má rozpětí 457mm? Potřeboval bych něco, co lze nakoupit přes internet v ČR. Poraďte když tak adresu obchodů, kde lze podobné věcičky a materiály objednat.
Je mi jasné, že mi nikdo neporadí stoprocentně účinný a vyhovující pohon. Ale jsem ochoten zkoušet a dolaďovat ... pájku a základní znalosti s elektrotechniky mám ;)
Díky předem
V tom bude trošku problém: stejnosměrný motor (v praxi je třeba ay byl zpřevodovaný, čili už pohonná jednotka) je dnes k dostání v poměrně omezené výkonové škále, ale jistě by se dalo použít něco co se dodává k modelům ze stavebnice, to vyjde i cenově rozumně. Pokud je pohonná jednotka na rozumné napětí, tak se dá lítat na dva či tři malé NiCd 50mAh akumulátory a není třeba vůbec nic dalšího, akumulátory se v letu vybijí do nuly a před letem zase nabijí. Tenhle režim jim vcelku nevadí (teda jsou-li to NiCd a ne NiMH!!!) a mají životnost jednu dvě sezony. Mnohem větší výběr motorů je v kategorii stříďáků, ale tam už musí být regulátor a k němu nějaký ten řídící obvod, no a když už tam ten řídící obvod musí být, tak by bylo fakt škoda toho nevyužít nedat tam ten programovatelný, jak tu bylo rozváděno. Pak taky lze použít jako baterii LiPolku, u které ten řídící obvod je schopen pohlídat aby nebyla vybita pod přípustnou mez.

To programování JetiBoxem mě nenapadlo, to je asi opravdu nejschůdnější řešení. O Igorových timerech jsem slyšel a přijdou mi zajímavé, ty od Jyrryho mají omezenou kapacitu programovacího algorytmu a některé vlastnosti o kterých si myslím že se pro makety moc nehodí, ať navenek či do haly. Ono vůbec do haly na soutěže F4E by bylo potřeba aby to programování jednotlivých sekvencí letu bylo dostatečně volné, sekvencí aby bylo dostečné množství a aby jejich parametry šlo programovat nějak lidsky, to znamená nejlépe s grafickou podporou. To ale JetiBoxem asi nepůjde.
0

Malutky
Reakce: 1
Příspěvky: 161
Registrován: 11 říj 2011 15:51
Bydliště: Havířov

Re: KP 01

Příspěvek od Malutky » 02 pro 2013 22:14

Felda píše: Pak taky lze použít jako baterii LiPolku, u které ten řídící obvod je schopen pohlídat aby nebyla vybita pod přípustnou mez.

to znamená nejlépe s grafickou podporou. To ale JetiBoxem asi nepůjde.
to u stříďáku hlídá regl takže je jedno jaký je řídící obvod. grafická podporo to jsme jeďině zase z5 u noťase nebo si jinak nedovedu představit že někdo udělá jednoučelový programátor s displejem :oops: jde stejně jen o čísla tak je pak to nejmenší si to přečmarnout na čtverečkovaný papír do grafu :lol:
cena igoroveho timeru by měla být okolo 15E což si myslím že je rozumné
0

Hugo
Reakce: 8
Příspěvky: 1498
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: KP 01

Příspěvek od Hugo » 03 pro 2013 09:30

Malutky píše:...ale to nastavování jak si jednou osaháš bude rychlovka...
No, mně to přijde trochu komplikovaný, ale jo, hodně věcí je jen o zvyku. Ta váha je sympatická. Každopádně na venkovní lítání by to mohlo být bez problému.
Dík, M.
0

Robert Pajas
Reakce: 37
Příspěvky: 790
Registrován: 07 úno 2010 12:47
Bydliště: Praha

F4E - a el. pohon obecně

Příspěvek od Robert Pajas » 03 pro 2013 16:14

Časovače pouze suplují přirozený pokles výkonu vhodného zdroje, který způsobí nakonec totéž: start naplno, pak asi 10-ti vteřinovou výdrž a vyklesání.
V současné době mi přijdou zajímavé dvě varianty bez časovače:
1) pokusy Vládi Alferyho ukazují, že je možné létat se soustavou kondenzátor-DC motor+konektor+vypínač, nic jiného. Co jsem viděl, tak je to úplně dostačující. Kondenzátor jde na konci navíc rychle dolů, takže pojíždění po zemi po přistání je minimální.
2) moje pokusy ukazují, že soustava LiPol-DCmotor (též pouze dva dráty, konektor na nabíjení a vypínač) je bezproblémová. LiPolku jsem nabíjel vždy určitý čas určitým proudem na stejném nabíječi - to bylo místo časovače.

RP
0

Malutky
Reakce: 1
Příspěvky: 161
Registrován: 11 říj 2011 15:51
Bydliště: Havířov

Re: KP 01

Příspěvek od Malutky » 03 pro 2013 21:44

Robert Pajas píše:Časovače pouze suplují přirozený pokles výkonu vhodného zdroje, který způsobí nakonec totéž: start naplno, pak asi 10-ti vteřinovou výdrž a vyklesání.
V současné době mi přijdou zajímavé dvě varianty bez časovače:
1) pokusy Vládi Alferyho ukazují, že je možné létat se soustavou kondenzátor-DC motor+konektor+vypínač, nic jiného. Co jsem viděl, tak je to úplně dostačující. Kondenzátor jde na konci navíc rychle dolů, takže pojíždění po zemi po přistání je minimální.
2) moje pokusy ukazují, že soustava LiPol-DCmotor (též pouze dva dráty, konektor na nabíjení a vypínač) je bezproblémová. LiPolku jsem nabíjel vždy určitý čas určitým proudem na stejném nabíječi - to bylo místo časovače.

RP
1)při použití kondenzátorů je samo situace uplně jiná a časem se dostanou i na mnohem větší kapacity
2) nevím jak daleko s pokusy jseš ale LiPol baterky vubec nerady hluboké vybití což v tomhle příkladě nastane vždy. tak muže nastat stav že budeš muset koupit baterky pro každou sezonu neli ještě častěji a jsme taky pořád u DCmotorů (abych nepsal jen co si kde přečtu u upoutané halovky kde mám časovač v baterkách nechávám min cca20% jinak rapidně klesá kapacita)
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1181
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: KP 01

Příspěvek od Pavel Stráník » 04 pro 2013 09:17

Hugo píše:No, mně to přijde trochu komplikovaný, ale jo, hodně věcí je jen o zvyku. Ta váha je sympatická. Každopádně na venkovní lítání by to mohlo být bez problému.
Dík, M.
Když si to tak představím, tak ono vlastně to programovní třeba přes JetiBox může být celkem triviální - zadáš délku časového úseku v sekundách a výkon v tomto úseku třeba ve škále 1-100, jakoby procenta, a dál vybereš volbu jen zda vytvořit další úsek nebo programování ukončit. Podmínkou samozřejmě je plynulý přechod mezi úseky, aby změna výkonu nebyla skoková. Jediný problém je asi v tom, že při případné úpravě některého z parametrů by se celý letový režim musel naprogramovat znova, i když možná i to by šlo nějak ošetřit.
0

Hugo
Reakce: 8
Příspěvky: 1498
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: KP 01

Příspěvek od Hugo » 04 pro 2013 09:35

Tak nějak jsem si to představoval, to je asi jediný diskomfort - přeprogramování celého scénáře po jednotlivých krocích. Asi by se to dalo ulehčit tím, že bych si nejdříve naprogramoval horizont - někde venku, nebo i v hale a od toho by se daly odhadem odvodit startovní výkon a ubírání výkonu při vyklesávání. Pak by to chtělo doladit, ale to by už nebyl takový problém.
U Zlína XII, kde používám KP timer, mám na trimu výkonu označeny dvě polohy výkonu - do haly a na ven. Šlo by v Jetiboxu mít uloženo několik scénářů? ("Venkovní" + "Hala" ?). M.
0

Malutky
Reakce: 1
Příspěvky: 161
Registrován: 11 říj 2011 15:51
Bydliště: Havířov

Re: KP 01

Příspěvek od Malutky » 04 pro 2013 16:40

Hugo píše: Šlo by v Jetiboxu mít uloženo několik scénářů? ("Venkovní" + "Hala" ?). M.
jetibox samotný paměť nemá je to jen programátor takže myslím že nešlo data jsou na samotném picku ale myslím že by nebyl problém si ty data opsat na papír a před lítáním v jiných podmínkách to jednoduše přeťukat (v klidu doma před soutěží třeba).
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1466
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Časovač k elektromotoru

Příspěvek od discobolos » 17 úno 2014 14:54

Včera se mi ozval Aleš Zdrálek.
Mám pro vás několik informací:
1. u střídavého časovače je díky použitému microcontroleru (češtináři nechť mi odpustí) opravdu možné nastavení jen díky RS 232 portu (pro laiky je to ten dvouřadý konektor s 9 piny). Tedy jen pomocí počítače.
Aleš ověřoval možnost konverze na USB, není to možné za rozumné peníze. Stejně tak výroba "něčeho", čím by se dal nahradit počítač.
2. pokud by přesto byl o tento časovač zájem, potřebuje Aleš vědět, kolik lidí by o něj mělo zájem, aby mohl objednat součástky. Plošné spoje má připraveny
3. Stejně tak pokud má někdo zájem o stejnosměrnou verzi.

Pokusím se z něj dostat informaci o váze a přibližné ceně obou verzí.
Dušan
P.S. Tímto odpovídám na mailový dotaz Pavla

Zájemci nechť napíší mně na adresu:
dusan.garba@seznam.cz
0
Naposledy upravil(a) discobolos dne 17 úno 2014 14:56, celkem upraveno 1 x.

Malutky
Reakce: 1
Příspěvky: 161
Registrován: 11 říj 2011 15:51
Bydliště: Havířov

Re: Časovač k elektromotoru

Příspěvek od Malutky » 17 úno 2014 19:20

No a pokud by někdo z čr chtěl igoruv chip tak s ním budu v Pardubicích 5.dubna je to samotné picko s konektorem bez plošnaku takže váhové vychází určitě lépe už kvůli tomu že sehnat dnes rozumný notas s rs232 za normální peníz je nadlidský výkon (řešil jsem to rok dva z5 kvůli programovatelne jednotce v autě)
0

Odpovědět