Vlevo-vlevo v.s. vpravo-vpravo

Modelářské vybavení, nástroje, pomůcky, připravky, stavební postupy, technologie a použité materiály

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Vyvel
Reakce: 2
Příspěvky: 358
Registrován: 05 úno 2010 21:59
Bydliště: Říčany u Brna

Re: Vlevo-vlevo v.s. vpravo-vpravo

Příspěvek od Vyvel » 30 zář 2015 10:37

Teda jestli se nepletu tak tohle na fotce je zrovna odklápěcí vztlaková klapka. Nebo ne?
0

akademikrichard
Reakce: 0
Příspěvky: 253
Registrován: 12 úno 2010 20:54
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Vlevo-vlevo v.s. vpravo-vpravo

Příspěvek od akademikrichard » 30 zář 2015 21:16

ještě pozor na změnu klopného momentu s výchylkou klapek
0

Antonín Alfery
Reakce: 54
Příspěvky: 484
Registrován: 06 úno 2010 21:05
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Vlevo-vlevo v.s. vpravo-vpravo

Příspěvek od Antonín Alfery » 11 říj 2015 17:37

Vypadá to, že venkovní letová sezóna pro letošek skončila, takže než zapomenu, co jsem za celý rok vyzkoušel a zjistil…

Obě Cessny ( 140 a Bird Dog) létají doprava takřka bez problémů a to tak, že dobře. Opravdu jim asi stačí méně energie, než by pro danou hmotnost odpovídalo při létání vlevo. Oba modely mají průměr vrtule menší, než povolených 35%. Jsou citlivější na změnu průřezu svazku (např. při jeho výměně), ale nijak dramaticky. Hodně citlivé jsou na jakoukoliv změnu vyosení vrtule – hlavice musí být dobře fixovaná. Po startu výrazně stoupají, nevadí jim ani prudší hození. Kluz doprava, stabilní, směrovka rovně. Negativy vlevo o trochu větší než vpravo – u Bird Doga jsou rozdíly opravdu velmi malé. Doleva jsem ani jeden z modelů vůbec nezkoušel, tudíž jde pouze o hodnocení, nikoliv o srovnání.

Doprava jsem začal zalétávat i Bristola M1C. Bez problémů jak za klidu, tak i v mírném větru. Opět překvapivě strmé stoupání po startu. Trošku zvláštní byl let po větru, kdy model letěl spíše rovně a dost natažený. Ale pokaždé se bezpečně zase stočil doprava. Stabilní kluz doprava. Ve srovnání s Cessnami se projevovala ještě větší citlivost na změnu průřezu svazku i vyosení vrtule. A to do té míry, že jsem chování modelu nepovažoval za dostatečně spolehlivé. Proto jsem ho přezalétal doleva. Zatím jen pár letů, ale bez potíží. Motorový let je rychlejší, kluz doleva, zatáčka stabilní.

La-7 jsem začal naopak zalétávat doleva. Vypadalo to dobře, tak jsem se rozhodl vyzkoušet létání vpravo. Naprosto bez úspěchu. Model prostě doprava letět nechtěl . Pokud ano, tak jen chvilku ve velmi podivném režimu a nakonec se stejně vydal doleva. Na jaře zpět doleva…

Ještě chci vyzkoušet doprava Macchi – ale to je nestandardní model – levé křídlo je o 1cm delší než pravé. Předpokládám, že ani tady to asi nepůjde, i když model by měl být díky vzepětí dostatečně stabilní. Možná nakonec skončí s levotočivou vrtulí – potom by bylo větší levé křídlo přínosem. Stávající pravotočivou vrtuli je pro překonání vyššího odporu na levé straně nutné vyosit doprava opravdu hodně.

Shrnuto, nic převratného jsem asi neobjevil, ale alespoň si to teď dokážu zdůvodnit (možná…). Myslím si, že na vhodnost/nevhodnost létání vpravo nebo vlevo má vrtule, resp. gyroskopický moment, který vyvozuje, rozhodující vliv. Pokud je model lehký, tzn. stačí mu relativně slabší svazek a vrtule se může točit pomaleji, neměl by být s létáním doprava problém. Obzvláště, pokud je o model stabilní předlohy (hornoplošníky, víceplošníky). Tam je možnost menšího vyosení vrtule opravdu vzhledovým přínosem. Pro těžší a rychlejší modely je asi správným řešením létání vlevo. Ve všech případech je lehčí vrtule lepší než těžší a vrtule s větším stoupáním lepší než s menším (při zachování přijatelné účinnosti). Létání vlevo bych hodnotil jako spolehlivější (z hlediska motorového letu), byť energeticky trochu náročnější.
0

Odpovědět