Re: Začátečníci
Napsal: 18 dub 2012 08:14
Teď mi jde o to, jestli tím ten podélník příliš neoslabím (hlavně v místě pomocného nosníku u podvozku) a vůbec jestli to takhle bude ten správný kompromis mezi hmotností a pevností. Takže prosím o kritiku.
No, samozřejmě, že když "zakrojíš" do nosníku, tak jej zeslabíš.
Ale tím si nelam hlavu a hlavně se zuby nehty nedrž té skicy.
Třeba to pak vylepšil ale nedal si práci s opravou prvního pokusu. Takové rychlokvašky - za týden model.... Místo oválného trupu bedna, vše zjednodušit.... Podobných skic je plný internet. Pro radost bezva, ale nesmíš od toho očekávat plnohodnotný výkres, podle kterého stavíš a neřešíš. Ale opatrně, pokud to budeš chít použít jako soutěžní podklady. Nevím, nakolik je to oficiální, pokud je to z netu a podobně, ne z periodika. Já si to raději kreslím sám, při tom zjistím spoustu možných problémů ještě před stavbou, což mi vyhovuje. A samozřejmě jako podklady musím donést normální Monografii a podobně. Moje skica by samozřejmě nebyla k ničemu.
Na druhou stranu - pokud to někdo alespoň takto načrtne, je to jako vodítko či podnět dobré. Jen to tak úplně není "plánek ke stavbě". Spousta autorů umí slušně stavět nebo létat, případně obojí; ale "donutit" je k nakreslení alespoň takového výkresku je těžké.
V místě průchodu nosníkem ten nosník paraleleně "nadstav" kouskem nosníku. Něco jako když se ve střeše musí vyříznout krokev kvůli střešnímu oknu a přidají se pomocní krokve. Tzv "výměna". Jen to tady dole uděláš pouze z vnitřní části.
Stejně tak třeba v oblasti výškovky, ukotvení vzpěr i podvozku - nejlepší je, když lze model sestavit nasucho před potahem, třeba jen s pomocí špendlíků. Pak vidíš, kde co vadí, chybí nebo přebývá. Před mnoha lety jsem tak až po potahu řešil, kde a hlavně jak zakotvit baldachýn, pokud neměl být vetknutý jen do papíru nebo natupo k žebrům a pod. Byl to Fokker D-VIII. V nadšení jsem to nechal být a následné zásahy do potahu (stříkané lozenge) to samozřejmě bylo vidět. Dobře mi tak!
Navíc - pokud neukotvíš křídlo do trupu, nebo jen v místě nosníku a náběžka či odtokovka bude jen přilepena k papírovému potahu, první havárie (= běžné přistání) ti zapružením křídla udělá do potahu díru. Jak psal už Felda. Stačí, když v místě vetknutí budeš mít destičku a k ní to jen přilepíš, nebo mírně zapustíš do ní. Můžeš to třeba i zakápnout zevnitř, pokud budeš dno potahovat až potom. Bude to čistější spoj. Může se stát, že lepidlo ti naruší venkovní barvu nebo zkrabatí potah.
Zkus si třeba osadit křídlo, a zevnitř k nosníku i náběžce přilož příčku trupu a opatrně zakápni (aby se nepřilepila k nosníku). Nebo lépe dvě příčky z obou stran, stačí tenké, na výšku. Vznikne ti kapsa, do které pak osadíš nosník. Musíš ale mít křídlo ve správném úhlu náběhu.
Ta náběžka může být vetknutá (ta hlavní), pomocná stačí jen natupo, ovšem zase k pevnému materiálu. Mimochodem, ta náběžka asi nebude do špice....
Podvozek bych také řešil jako kapsu, ten dostane zabrat, měl by být slušně ukotven.
Ovšem je třeba si uvědomit, že pokud uděláš "betonový" podvozek, síly při přistání se přenesou dál a tak zvaž, jestli jej udělat přužnější, vysouvací (kapsa), abys jej mohl demontovat, narovnat, vyměnit.....
A ještě bych zvážil, jestli nenalepit kousek bočnice v místě, kde budeš model držet při startu. Tam bývá model často promáčklý, přece jen to ne vždy uhlídáš. Foukne....Stačí jen pásky, kvůli hmotnosti za těžištěm.
Netrap se tím, když nebudeš vědět, ptej se, někdo se ozve Třeba budeme vědět...
No, samozřejmě, že když "zakrojíš" do nosníku, tak jej zeslabíš.
Ale tím si nelam hlavu a hlavně se zuby nehty nedrž té skicy.
Třeba to pak vylepšil ale nedal si práci s opravou prvního pokusu. Takové rychlokvašky - za týden model.... Místo oválného trupu bedna, vše zjednodušit.... Podobných skic je plný internet. Pro radost bezva, ale nesmíš od toho očekávat plnohodnotný výkres, podle kterého stavíš a neřešíš. Ale opatrně, pokud to budeš chít použít jako soutěžní podklady. Nevím, nakolik je to oficiální, pokud je to z netu a podobně, ne z periodika. Já si to raději kreslím sám, při tom zjistím spoustu možných problémů ještě před stavbou, což mi vyhovuje. A samozřejmě jako podklady musím donést normální Monografii a podobně. Moje skica by samozřejmě nebyla k ničemu.
Na druhou stranu - pokud to někdo alespoň takto načrtne, je to jako vodítko či podnět dobré. Jen to tak úplně není "plánek ke stavbě". Spousta autorů umí slušně stavět nebo létat, případně obojí; ale "donutit" je k nakreslení alespoň takového výkresku je těžké.
V místě průchodu nosníkem ten nosník paraleleně "nadstav" kouskem nosníku. Něco jako když se ve střeše musí vyříznout krokev kvůli střešnímu oknu a přidají se pomocní krokve. Tzv "výměna". Jen to tady dole uděláš pouze z vnitřní části.
Stejně tak třeba v oblasti výškovky, ukotvení vzpěr i podvozku - nejlepší je, když lze model sestavit nasucho před potahem, třeba jen s pomocí špendlíků. Pak vidíš, kde co vadí, chybí nebo přebývá. Před mnoha lety jsem tak až po potahu řešil, kde a hlavně jak zakotvit baldachýn, pokud neměl být vetknutý jen do papíru nebo natupo k žebrům a pod. Byl to Fokker D-VIII. V nadšení jsem to nechal být a následné zásahy do potahu (stříkané lozenge) to samozřejmě bylo vidět. Dobře mi tak!
Navíc - pokud neukotvíš křídlo do trupu, nebo jen v místě nosníku a náběžka či odtokovka bude jen přilepena k papírovému potahu, první havárie (= běžné přistání) ti zapružením křídla udělá do potahu díru. Jak psal už Felda. Stačí, když v místě vetknutí budeš mít destičku a k ní to jen přilepíš, nebo mírně zapustíš do ní. Můžeš to třeba i zakápnout zevnitř, pokud budeš dno potahovat až potom. Bude to čistější spoj. Může se stát, že lepidlo ti naruší venkovní barvu nebo zkrabatí potah.
Zkus si třeba osadit křídlo, a zevnitř k nosníku i náběžce přilož příčku trupu a opatrně zakápni (aby se nepřilepila k nosníku). Nebo lépe dvě příčky z obou stran, stačí tenké, na výšku. Vznikne ti kapsa, do které pak osadíš nosník. Musíš ale mít křídlo ve správném úhlu náběhu.
Ta náběžka může být vetknutá (ta hlavní), pomocná stačí jen natupo, ovšem zase k pevnému materiálu. Mimochodem, ta náběžka asi nebude do špice....
Podvozek bych také řešil jako kapsu, ten dostane zabrat, měl by být slušně ukotven.
Ovšem je třeba si uvědomit, že pokud uděláš "betonový" podvozek, síly při přistání se přenesou dál a tak zvaž, jestli jej udělat přužnější, vysouvací (kapsa), abys jej mohl demontovat, narovnat, vyměnit.....
A ještě bych zvážil, jestli nenalepit kousek bočnice v místě, kde budeš model držet při startu. Tam bývá model často promáčklý, přece jen to ne vždy uhlídáš. Foukne....Stačí jen pásky, kvůli hmotnosti za těžištěm.
Netrap se tím, když nebudeš vědět, ptej se, někdo se ozve Třeba budeme vědět...