Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel
Tak jsem si rovněž po čase koupil (volný let nepočítaje) modelářský časopis, a to především kvůli krásnému Zlínu Roberta Coka a neméně pěkně zpracovanému plánku od...taky Roberta, tentokrát Pajase
No a chtěl bych se zdejších aerodynamiků, praktiků i teoretiků, zalétávačů a stavitelů zeptat, proč má tento-a nejenom tento-model větší prohnutí profilu na LEVÉ polovině křídla. Jasně, že o teorii něco vím, a právě proto se ptám...jaký to má účinek, jak moc se to na modelu projeví, atd...
No a chtěl bych se zdejších aerodynamiků, praktiků i teoretiků, zalétávačů a stavitelů zeptat, proč má tento-a nejenom tento-model větší prohnutí profilu na LEVÉ polovině křídla. Jasně, že o teorii něco vím, a právě proto se ptám...jaký to má účinek, jak moc se to na modelu projeví, atd...
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2517
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel
Nevím, zda jsem ten pravý, kdo by to měl vysvětlovat, ale toto tak trochu chápou kluci z mých kroužkl, pokud vydrží stavět modely po více jak 3 roky a staví minimakety.
Na levé straně prohnutější profil dává větší vztlak a také má větší odpor. Při správném provedení pak má minimaleta plochou levou motorovou zatáčku.
Asi tak velmi stručně Luboš
Na levé straně prohnutější profil dává větší vztlak a také má větší odpor. Při správném provedení pak má minimaleta plochou levou motorovou zatáčku.
Asi tak velmi stručně Luboš
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2517
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel
Nevím, zda jsem ten pravý, kdo by to měl vysvětlovat, ale toto tak trochu chápou kluci z mých kroužků, pokud vydrží stavět modely po více jak 3 roky a staví minimakety.
Na levé straně prohnutější profil dává větší vztlak a také má větší odpor. Při správném provedení pak má minimaleta plochou levou motorovou zatáčku.
Asi tak velmi stručně Luboš
Na levé straně prohnutější profil dává větší vztlak a také má větší odpor. Při správném provedení pak má minimaleta plochou levou motorovou zatáčku.
Asi tak velmi stručně Luboš
0
Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel
Můžu se zeptat který je to časopis? Díky... J.shark píše: ↑12 bře 2020 21:15Tak jsem si rovněž po čase koupil (volný let nepočítaje) modelářský časopis, a to především kvůli krásnému Zlínu Roberta Coka a neméně pěkně zpracovanému plánku od...taky Roberta, tentokrát Pajase
No a chtěl bych se zdejších aerodynamiků, praktiků i teoretiků, zalétávačů a stavitelů zeptat, proč má tento-a nejenom tento-model větší prohnutí profilu na LEVÉ polovině křídla. Jasně, že o teorii něco vím, a právě proto se ptám...jaký to má účinek, jak moc se to na modelu projeví, atd...
0
Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel
Upřímně řečeno, rozdílná profiláž křídel mi dnes přijde trochu archaická. Pár minimaket jsem postavil a profil jsem měl na obou křídlech stejný. Důvody sice chápu ale fakt nejsem přesvědčený, že je to takový přínos.
0
Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel
RC Modely 2/2020. Jedná sa o plynulé a mierne zmenšenie zakrivenia profilu smerom ku koncu pravého kridla.Učinok opísal pán Koutný-malo by to prispiet k spolahlivej plochej lavej zatáčke-vplyvom zmenšeného odporu pravého krídla. Mala by tam byt aj mierna energetická uspora-je zbytočné tlačit vzduchom zakrivený profil pravého konca krídla ktorý je tak či tak v negatíve.Rovnaký učinok maju aj oddelené krídelká-lavé je v nule,pravé je hore 1-2mm.Vetrone pri preskoku davaju klapky po celom krídle tiež hore- 2-3stupne -tam je efekt zníženia odporu zmenšením zakrivenia výrazný.
0
Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel
Luboši, nebuď tak skromný, kdo jiný by měl tohle vysvětlit. Samozřejmě jsem věděl, co taková rozdílná profiláž s modelem udělá, jen jsem chtěl potvrzení. Důležité je to, co píšeš: při správném provedení.
Svým způsobem se tu perou dvě protichůdné síly, a hrozba levé spirály nebo levé zatáčky s náklonem doprava při nesprávném provedení docela hrozí...
(Mimochodem, takhle mi lítal Jaguár, Wakefield ze čtyřicátých let. Zatáčka doprava s náklonem nalevo Ale prej to dělaj všechny postavené Jaguáry...)
Jen na vysvětlenou: pořád mi v hlavě leží plánek polského modelu F-1G z osmdesátých let, kde je větší prohnutí na pravém uchu+negativ na levém a pozitiv na pravém. Láká mě něco takového vyzkoušet, u většího modelu by to možná mohlo mít větší efekt, ale klasické vyklonění VOP a jemné seřízení SOP je asi jednodušší a lépe zvladatelné.
Svým způsobem se tu perou dvě protichůdné síly, a hrozba levé spirály nebo levé zatáčky s náklonem doprava při nesprávném provedení docela hrozí...
(Mimochodem, takhle mi lítal Jaguár, Wakefield ze čtyřicátých let. Zatáčka doprava s náklonem nalevo Ale prej to dělaj všechny postavené Jaguáry...)
Jen na vysvětlenou: pořád mi v hlavě leží plánek polského modelu F-1G z osmdesátých let, kde je větší prohnutí na pravém uchu+negativ na levém a pozitiv na pravém. Láká mě něco takového vyzkoušet, u většího modelu by to možná mohlo mít větší efekt, ale klasické vyklonění VOP a jemné seřízení SOP je asi jednodušší a lépe zvladatelné.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2517
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel
Honzo, můžeš laborovat, nevím zda to bude lepší než klasika a nahnutá VOP. U minimaket jsou dva problémy. U M-oř je dobré, když model točí poměrně malý poloměr zatáčky a tato je plochá, tomu ten klenutější profil na levé pomůže. U Dvacetinek je to o to složitější, že po nich chceš, aby také klouzaly. Pokud máš stejné profily na obou křídlech a model ti vyjde těžší, pak občas některý přechází v kluzu do pravé štůrcky. Samozřejmě, že se tomu dá zabránit velkým lomením křídla do V, ale to je podle mne prasácký zásah. Já tomu říkám křidélkový efekt (zvláště je-li model těžší na nos) a dá se to někdy odstranit tím, že nepatrně přesuneš těžistě dozadu i za cenu, že model bude trochu houpat. Pokud to řešíš rozdílným prohnutím střední čáry profilu, pak ten prohnutější více brzdí a tím pomáhá točit do leva i v kluzu. Své by Ti o tom mohl říci Pavel Stráník, který se kdysi moc natrápil se Spitfirem asi to byla XXIII, tam mu myslím nepomohla ani ovládaná směrovka.
0
Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel
Ahoj Honzo, jedna věc mi přijde v neprospěch tohoto řešení u hývra a to sice rozdíl rychlostní letu, maketka se plazí +/- stejně rychle, ale při startu Géčka to bombíš kolmo nahoru, naplno...v této fázi startu to může dělat neplechu... IMHO.
0
Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel
Já ti dám hývra, Plechovkáři! Půjdeš na hodiny francoužštiny! Nic ve zlém...
No jo, máš pravdu, ale zrovna si myslím, že v tom rychlém motoru to poladíš nastavením ocasek, kdežto v pomalém kluzu se rozdílná profiláž moc neprojeví. Resp. nepřinese žádné výhody proti kopnutí SOP. Nebo možná jo, nevím, spoustou materiálů z CAGI, Žukovky a od NASA se teprve prokousávám
Jinak děkuji za názory a podněty. Ono těch rozdílů mezi minimaketou a Hívrem ( ) je víc... Kdo mě zná, ví, že lítám hodně otevřenou zatáčku, tam nemám problém s tím, jak by takové křídlo mělo být nakrouceno (teorie, v praxi je pár dalších proměnných, ale snažím se )
Jenže takhle se třeba ve Slaném a jiných malých plochách lítat nedá. Tak uvažuji (už několik let ) o modelu s úzkou zatáčkou, kterážto ovšem bude taková, aby byla minimalizována poučka "každá zatáčka je ztráta" A nejlíp z toho vychází naprosto nesymetrický model s rozdílnou profiláží nosných ploch
Třeba teď bude čas na experimenty. Prahu zavřou do karantény, nám venkovanům tam zakážou jezdit, byť do práce, a já postavím nějakou totálně jankovitou a nelétající věc
No jo, máš pravdu, ale zrovna si myslím, že v tom rychlém motoru to poladíš nastavením ocasek, kdežto v pomalém kluzu se rozdílná profiláž moc neprojeví. Resp. nepřinese žádné výhody proti kopnutí SOP. Nebo možná jo, nevím, spoustou materiálů z CAGI, Žukovky a od NASA se teprve prokousávám
Jinak děkuji za názory a podněty. Ono těch rozdílů mezi minimaketou a Hívrem ( ) je víc... Kdo mě zná, ví, že lítám hodně otevřenou zatáčku, tam nemám problém s tím, jak by takové křídlo mělo být nakrouceno (teorie, v praxi je pár dalších proměnných, ale snažím se )
Jenže takhle se třeba ve Slaném a jiných malých plochách lítat nedá. Tak uvažuji (už několik let ) o modelu s úzkou zatáčkou, kterážto ovšem bude taková, aby byla minimalizována poučka "každá zatáčka je ztráta" A nejlíp z toho vychází naprosto nesymetrický model s rozdílnou profiláží nosných ploch
Třeba teď bude čas na experimenty. Prahu zavřou do karantény, nám venkovanům tam zakážou jezdit, byť do práce, a já postavím nějakou totálně jankovitou a nelétající věc
0