Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel

Modelářské vybavení, nástroje, pomůcky, připravky, stavební postupy, technologie a použité materiály

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Odpovědět
shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel

Příspěvek od shark » 12 bře 2020 21:15

Tak jsem si rovněž po čase koupil (volný let nepočítaje) modelářský časopis, a to především kvůli krásnému Zlínu Roberta Coka a neméně pěkně zpracovanému plánku od...taky Roberta, tentokrát Pajase :)

No a chtěl bych se zdejších aerodynamiků, praktiků i teoretiků, zalétávačů a stavitelů zeptat, proč má tento-a nejenom tento-model větší prohnutí profilu na LEVÉ polovině křídla. Jasně, že o teorii něco vím, a právě proto se ptám...jaký to má účinek, jak moc se to na modelu projeví, atd... ;)
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel

Příspěvek od Lubomir Koutny » 13 bře 2020 07:19

Nevím, zda jsem ten pravý, kdo by to měl vysvětlovat, ale toto tak trochu chápou kluci z mých kroužkl, pokud vydrží stavět modely po více jak 3 roky a staví minimakety.
Na levé straně prohnutější profil dává větší vztlak a také má větší odpor. Při správném provedení pak má minimaleta plochou levou motorovou zatáčku.
Asi tak velmi stručně Luboš
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel

Příspěvek od Lubomir Koutny » 13 bře 2020 07:21

Nevím, zda jsem ten pravý, kdo by to měl vysvětlovat, ale toto tak trochu chápou kluci z mých kroužků, pokud vydrží stavět modely po více jak 3 roky a staví minimakety.
Na levé straně prohnutější profil dává větší vztlak a také má větší odpor. Při správném provedení pak má minimaleta plochou levou motorovou zatáčku.
Asi tak velmi stručně Luboš
0

JardaF
Reakce: 2
Příspěvky: 67
Registrován: 27 čer 2011 14:04
Bydliště: Praha

Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel

Příspěvek od JardaF » 13 bře 2020 10:25

shark píše:
12 bře 2020 21:15
Tak jsem si rovněž po čase koupil (volný let nepočítaje) modelářský časopis, a to především kvůli krásnému Zlínu Roberta Coka a neméně pěkně zpracovanému plánku od...taky Roberta, tentokrát Pajase :)

No a chtěl bych se zdejších aerodynamiků, praktiků i teoretiků, zalétávačů a stavitelů zeptat, proč má tento-a nejenom tento-model větší prohnutí profilu na LEVÉ polovině křídla. Jasně, že o teorii něco vím, a právě proto se ptám...jaký to má účinek, jak moc se to na modelu projeví, atd... ;)
Můžu se zeptat který je to časopis? Díky... J.
0

Vyvel
Reakce: 2
Příspěvky: 358
Registrován: 05 úno 2010 21:59
Bydliště: Říčany u Brna

Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel

Příspěvek od Vyvel » 13 bře 2020 10:57

Upřímně řečeno, rozdílná profiláž křídel mi dnes přijde trochu archaická. Pár minimaket jsem postavil a profil jsem měl na obou křídlech stejný. Důvody sice chápu ale fakt nejsem přesvědčený, že je to takový přínos.
0

RCOK
Reakce: 68
Příspěvky: 199
Registrován: 19 čer 2018 09:16

Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel

Příspěvek od RCOK » 13 bře 2020 15:02

RC Modely 2/2020. Jedná sa o plynulé a mierne zmenšenie zakrivenia profilu smerom ku koncu pravého kridla.Učinok opísal pán Koutný-malo by to prispiet k spolahlivej plochej lavej zatáčke-vplyvom zmenšeného odporu pravého krídla. Mala by tam byt aj mierna energetická uspora-je zbytočné tlačit vzduchom zakrivený profil pravého konca krídla ktorý je tak či tak v negatíve.Rovnaký učinok maju aj oddelené krídelká-lavé je v nule,pravé je hore 1-2mm.Vetrone pri preskoku davaju klapky po celom krídle tiež hore- 2-3stupne -tam je efekt zníženia odporu zmenšením zakrivenia výrazný.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel

Příspěvek od shark » 13 bře 2020 16:21

Luboši, nebuď tak skromný, kdo jiný by měl tohle vysvětlit. Samozřejmě jsem věděl, co taková rozdílná profiláž s modelem udělá, jen jsem chtěl potvrzení. Důležité je to, co píšeš: při správném provedení.
Svým způsobem se tu perou dvě protichůdné síly, a hrozba levé spirály nebo levé zatáčky s náklonem doprava při nesprávném provedení docela hrozí...
(Mimochodem, takhle mi lítal Jaguár, Wakefield ze čtyřicátých let. Zatáčka doprava s náklonem nalevo :D Ale prej to dělaj všechny postavené Jaguáry...)

Jen na vysvětlenou: pořád mi v hlavě leží plánek polského modelu F-1G z osmdesátých let, kde je větší prohnutí na pravém uchu+negativ na levém a pozitiv na pravém. Láká mě něco takového vyzkoušet, u většího modelu by to možná mohlo mít větší efekt, ale klasické vyklonění VOP a jemné seřízení SOP je asi jednodušší a lépe zvladatelné.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel

Příspěvek od Lubomir Koutny » 13 bře 2020 20:10

Honzo, můžeš laborovat, nevím zda to bude lepší než klasika a nahnutá VOP. U minimaket jsou dva problémy. U M-oř je dobré, když model točí poměrně malý poloměr zatáčky a tato je plochá, tomu ten klenutější profil na levé pomůže. U Dvacetinek je to o to složitější, že po nich chceš, aby také klouzaly. Pokud máš stejné profily na obou křídlech a model ti vyjde těžší, pak občas některý přechází v kluzu do pravé štůrcky. Samozřejmě, že se tomu dá zabránit velkým lomením křídla do V, ale to je podle mne prasácký zásah. Já tomu říkám křidélkový efekt (zvláště je-li model těžší na nos) a dá se to někdy odstranit tím, že nepatrně přesuneš těžistě dozadu i za cenu, že model bude trochu houpat. Pokud to řešíš rozdílným prohnutím střední čáry profilu, pak ten prohnutější více brzdí a tím pomáhá točit do leva i v kluzu. Své by Ti o tom mohl říci Pavel Stráník, který se kdysi moc natrápil se Spitfirem asi to byla XXIII, tam mu myslím nepomohla ani ovládaná směrovka.
0

FF Radek
Reakce: 41
Příspěvky: 325
Registrován: 25 kvě 2011 12:16
Bydliště: Kroměříž

Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel

Příspěvek od FF Radek » 14 bře 2020 08:17

Ahoj Honzo, jedna věc mi přijde v neprospěch tohoto řešení u hývra a to sice rozdíl rychlostní letu, maketka se plazí +/- stejně rychle, ale při startu Géčka to bombíš kolmo nahoru, naplno...v této fázi startu to může dělat neplechu... IMHO.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Aerodynamika-rozdílný profil na polovinách křídel

Příspěvek od shark » 15 bře 2020 10:13

Já ti dám vra, Plechovkáři! Půjdeš na hodiny francoužštiny! :lol: :lol: :lol: Nic ve zlém... ;)
No jo, máš pravdu, ale zrovna si myslím, že v tom rychlém motoru to poladíš nastavením ocasek, kdežto v pomalém kluzu se rozdílná profiláž moc neprojeví. Resp. nepřinese žádné výhody proti kopnutí SOP. Nebo možná jo, nevím, spoustou materiálů z CAGI, Žukovky a od NASA se teprve prokousávám :lol: :lol: :lol:

Jinak děkuji za názory a podněty. Ono těch rozdílů mezi minimaketou a Hívrem ( :D ) je víc... Kdo mě zná, ví, že lítám hodně otevřenou zatáčku, tam nemám problém s tím, jak by takové křídlo mělo být nakrouceno (teorie, v praxi je pár dalších proměnných, ale snažím se :D )
Jenže takhle se třeba ve Slaném a jiných malých plochách lítat nedá. Tak uvažuji (už několik let :lol: ) o modelu s úzkou zatáčkou, kterážto ovšem bude taková, aby byla minimalizována poučka "každá zatáčka je ztráta" :) A nejlíp z toho vychází naprosto nesymetrický model s rozdílnou profiláží nosných ploch :D

Třeba teď bude čas na experimenty. Prahu zavřou do karantény, nám venkovanům tam zakážou jezdit, byť do práce, a já postavím nějakou totálně jankovitou a nelétající věc :D
0

Odpovědět