Fokker E-V a D-VIII
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Fokker E-V a D-VIII
Moc děkuji za fotky a text. Ta informace o zadní vzpěře je pro mne překvapením, já měl za to, že se jednalo o pomocný nosník oproti prototypu E-V, který jej neměl. Zajímavá je úprava s nádrži v profilovém krytí osy podvozku. Bohužel fotky neukazují kormidla.
Takže musím dát za pravdu Petrovi, že pro bodovače budou určitě plnohodnotnějšími podklady ty pro letoun s hvězdami v bílém pruhu na trupu.
Ovšem pro mne je velmi zajímavý onen zřejmě již poválečný Udetův letoun (bez kulometů s bílými, nebo žlutými kormidly) pro exibice v USA na fotce co zde přiložil Jirka Doležel. Pokud se potvrdí, že celý letoun byl červený, jak tvrdil Jirka Boček,pak je rozhodnuto,
Takže musím dát za pravdu Petrovi, že pro bodovače budou určitě plnohodnotnějšími podklady ty pro letoun s hvězdami v bílém pruhu na trupu.
Ovšem pro mne je velmi zajímavý onen zřejmě již poválečný Udetův letoun (bez kulometů s bílými, nebo žlutými kormidly) pro exibice v USA na fotce co zde přiložil Jirka Doležel. Pokud se potvrdí, že celý letoun byl červený, jak tvrdil Jirka Boček,pak je rozhodnuto,
0
Re: Fokker E-V a D-VIII
Napsal jsem:
Mimochodem - ta olivová barva na křídlech už je dle znalých vyvrácena a "všechno je jinak". To jsem netušil
No a vlastně jsem ve svém archivu našel, že to vlastně vím, jen jsem to - Cimrmanovsky řečeno - neudržel
A z té Fokkerovy knihy:
A ještě:
Jirkou vložený bokorys by mohl potvrdit, že "červenotrupý LO!" byl až poválečný - chybí výzbroj. A je tam "postwar"...
Teď v tom už kolizi nevidím.
Mimochodem - ta olivová barva na křídlech už je dle znalých vyvrácena a "všechno je jinak". To jsem netušil
No a vlastně jsem ve svém archivu našel, že to vlastně vím, jen jsem to - Cimrmanovsky řečeno - neudržel
A z té Fokkerovy knihy:
A ještě:
Jirkou vložený bokorys by mohl potvrdit, že "červenotrupý LO!" byl až poválečný - chybí výzbroj. A je tam "postwar"...
Teď v tom už kolizi nevidím.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Fokker E-V a D-VIII
Ano, dříve jednoznačné tvrzení, že křídla Fokkerů D-VIII měla vždy zelenou barvu (na některých podkladech tmavě zelenou viz PROFILE PUBLICATION, nebo také špenátovou) se ukazuje jako mylné, viz foto v příloze dokazuje, že u celkem známého letounu alespoň na horní straně zcela jistě mělo křídlo nepravidelné pruhy v různých barvách, Zda to byly zrovna přesně ty barvy, co Petr uvádí, to nevím. A také máme fotku zcela rudého letounu v americkém muzeu,asi se jedná o letoun připomínající poválečné Udetovy exibice, zda je to originál, nebo replika není jasné.
Nejvíce informací, včetně detailních výkresů a fotek s různými motory i se štyřlistou vrtuli najdete v americkém WWI Aero (z Peter M. Gross archivu), ale problematické debaty o barvách tam nenajdete...
Takže asi moje dvacetinka nakonec bude v poválečném provedení dle fotky, co sem dal Jirka Doležel, celý letoun bude červený s bílými kormidly, po tom co jsme vypátrali o barvách tohoto typu to bude pravdě asi nejblíže a velice se to přiblíží tomu, co objevil Jirka Boček (mimochdem příbuzný právě zemřelého armádního generála Bočka).
Nejvíce informací, včetně detailních výkresů a fotek s různými motory i se štyřlistou vrtuli najdete v americkém WWI Aero (z Peter M. Gross archivu), ale problematické debaty o barvách tam nenajdete...
Takže asi moje dvacetinka nakonec bude v poválečném provedení dle fotky, co sem dal Jirka Doležel, celý letoun bude červený s bílými kormidly, po tom co jsme vypátrali o barvách tohoto typu to bude pravdě asi nejblíže a velice se to přiblíží tomu, co objevil Jirka Boček (mimochdem příbuzný právě zemřelého armádního generála Bočka).
0
Re: Fokker E-V a D-VIII
Jen aby to nebyla replika. Pokud létala, tak OK.
Kdysi se točilo s "poctivými" replikami, co vypadaly jako předlohy (Blue Max...).
Když dnes ve filmu vidím SE-5a se šípovými křídly...
Ale vidím nějaký kryt před pilotem, jiný tvar výřezu kokpitu a nevypadá to, že by VOP byla svařena jen z trubek (hrany).
Jinak je ta červená krásná, odstín nejspíše stejný jako používal Udet na D-VII, lepší než v podstatě jednobarevné polské nebo holandské zbarvení.
Kdysi se točilo s "poctivými" replikami, co vypadaly jako předlohy (Blue Max...).
Když dnes ve filmu vidím SE-5a se šípovými křídly...
Ale vidím nějaký kryt před pilotem, jiný tvar výřezu kokpitu a nevypadá to, že by VOP byla svařena jen z trubek (hrany).
Jinak je ta červená krásná, odstín nejspíše stejný jako používal Udet na D-VII, lepší než v podstatě jednobarevné polské nebo holandské zbarvení.
0
Re: Fokker E-V a D-VIII
Samozřejmě že to je replika https://albertaaviationmuseum.com/colle ... fokker-d8/
0
- Ivan Horníček
- Reakce: 93
- Příspěvky: 638
- Registrován: 20 bře 2015 23:39
- Bydliště: Postřelmov
Re: Fokker E-V a D-VIII
Bylo to pravděpodobné, jen jsem tipoval.shark píše: ↑27 bře 2023 07:38Samozřejmě že to je replika https://albertaaviationmuseum.com/colle ... fokker-d8/
Pokud létala, tak proč ne? Jen to doložit.
A určitě tam budou rozdíly oproti originálu.
Maketa repliky by neměl být problém.
Třeba PB-6 a spousta dalších.
Edit: teď jsem zběžně nahlédl - je jiná;-)
A to jsem viděl jen čumák, kola a "rozčáplý" podvozek.
Dal jsem nezkoumal.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Fokker E-V a D-VIII
Myslím. že diskuze o barvách odhalila, že "zaručeně dobré informace v odborných časopisech a knihách" jsou chybné a vše často bylo úplně jinak. Bohužel barevné rekonstrukce z černobílých fotek jsou vždy poplatné autorovy kresby. přimlouval bych se, aby bodovači minimaket bodovali podle podkladů, které soutěžící předložil.
Pro mne daleko větším šokem však je, že velká monografie v L+K věnovaná Fokkeru D-VIII má zcela nesmyslný výkres podle kterého mělo mít čelo příhradové konstrukce trupu lichoběžníkový průřez (musím se přiznat, že i já jsem podlehl této desinformaci a jeden z výkresů dvacetinky takto zmršil). Teprve až se mi do rukou dostal americký časopis Aero WWI s dokumentací z Grossova archivu, tak je vše jasné. Dokazuje to jak výkres čela trupu, hlavně pak jeho fotka na nihž je jasné, že svislé trubky čela jsou naprosto rovnoběžné. Doporučuji všimnout si, kde je osa motoru. Bohužel takové fatální chyby byly v L+K poměrně časté, starší kolegové si jistě vzpomenou na zmršené výkresy Mig-3,
Pro mne daleko větším šokem však je, že velká monografie v L+K věnovaná Fokkeru D-VIII má zcela nesmyslný výkres podle kterého mělo mít čelo příhradové konstrukce trupu lichoběžníkový průřez (musím se přiznat, že i já jsem podlehl této desinformaci a jeden z výkresů dvacetinky takto zmršil). Teprve až se mi do rukou dostal americký časopis Aero WWI s dokumentací z Grossova archivu, tak je vše jasné. Dokazuje to jak výkres čela trupu, hlavně pak jeho fotka na nihž je jasné, že svislé trubky čela jsou naprosto rovnoběžné. Doporučuji všimnout si, kde je osa motoru. Bohužel takové fatální chyby byly v L+K poměrně časté, starší kolegové si jistě vzpomenou na zmršené výkresy Mig-3,
0
- Ivan Horníček
- Reakce: 93
- Příspěvky: 638
- Registrován: 20 bře 2015 23:39
- Bydliště: Postřelmov
Re: Fokker E-V a D-VIII
Řekl bych, že zakreslená šikmá poloha svislých trubek nemá vliv na osu motoru.
Ta je ve středu krytu (logicky).
Ta je ve středu krytu (logicky).
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2486
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Fokker E-V a D-VIII
Ano, ten polský podklad je naprosto správný a koresponduje s Grossovýn archívem. šikmé trubky čela trupu sice neovlivnily výšku osy motoru, ale zcela zmršily tvar příhradovky a u modelu pak je dost problém s osazemím krytu.
0