Buscaylet - de Monge 5/2

Poptávka, nabídka a upozornění na nalezené podklady ke stavbě minimaket

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 dub 2023 22:38

Je k nevíře že francouzské letectvo v roce 1923 odmítlo stíhací letoun dosahující maximální rychlost 270 km/h (s motorem 220 hp) jen proto, že je příliš moderní. Více včetně 3 pohledu a fotky bylo publikováno v L*K 35/115- další fotky a 3 pohled dvouplošné verze jsou na internetu-
Před pár lety jdem si tento typ postavil jako oříška, možná jsem vše předimenzoval, takže model je dost těžký, také něco vydrží při létání venku, v hale ve Hlučíně létal báječně a venku na mém plácku až příliš dobře, takže musel být často sundáván se stromů.
Přílohy
DSCN2427.JPG
testování.jpg
testování.jpg (13.61 KiB) Zobrazeno 2052 x
jako dvouplišníl.jpg
jako dvouplišníl.jpg (13.23 KiB) Zobrazeno 2052 x
bdm 52.jpg
bdm 52.jpg (10.25 KiB) Zobrazeno 2052 x
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Lubomir Koutny » 25 dub 2023 08:22

Zajímavé je, že se stíhačkou Monge neuspěl, ale dvouplošná verze se zcela jinými křídly létala jako racer s označením Monge 5/1, Horní křídlo o malém rozpětí a velké hloubce má optimální proporce pro minimaketu M-oř, přikládám plánek. Je otázkou jaké byly barvy, to by snad upřesnili v museu Le Bourget (chcete li odpověď na dotaz, pak pište francouzsky). Třípohled tohoto racera sice máme na internetu, ale je v html, takže sem jej nezkopiruji, ale není problém jej vytisknout, já to udělal do velikosti M-oř a použil pro můj plánek.
Přílohy
Monge 5,2.JPG
Monge 5,2.JPG (95.96 KiB) Zobrazeno 2007 x
DSCN2417.JPG
Nepojmenované.jpg
Nepojmenované.jpg (16.91 KiB) Zobrazeno 2007 x
plán1.jpg
plán2.jpg
l+k.jpg
bdm 52.jpg
bdm 52.jpg (10.25 KiB) Zobrazeno 2007 x
0

Uživatelský avatar
Ivan Horníček
Reakce: 92
Příspěvky: 630
Registrován: 20 bře 2015 23:39
Bydliště: Postřelmov

Re: Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Ivan Horníček » 25 dub 2023 10:51

Tady je 5/1.
Přílohy
5-1.jpg
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Pavel Stráník » 25 dub 2023 11:56

To je ale hnusný letadlo. Fakt šereda k pohledání.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Lubomir Koutny » 25 dub 2023 15:13

Ano Pavle, je to šereda, ale mimořádně vhodná jako soutěžní typ do haly, Při té obrovské ploše křídla mohou být lety mimořádně pomalé. No parádně létá již stíhací 5/2, ale racer 5/1 a rou plocho může byt opravdu vynikající.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Lubomir Koutny » 25 dub 2023 18:53

Zájemce o stavbu již nemusí psát do musea Le Bourget o barvy
Přílohy
barvy.jpg
barvy.jpg (32.19 KiB) Zobrazeno 1900 x
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Lubomir Koutny » 27 dub 2023 12:42

Racer Lumière-de Monge L'Aerophile září, 1921.jpg
Role Závodní letadlo
Národní původ Francie
Výrobce S.A. Establissements Lumière
Návrhář Louis de Monge
První let v létě 1921
Postaveno počet 1
Racer Lumière-de Monge[Poznámky 1] byl postaven speciálně pro soutěž v Coupe Deutsch de la Meurthe z roku 1921 a létal v Etampes dne 1. října 1921. Kromě své rychlosti byl neobvyklý v tom, že šlo o vysokokřídlý jednoplošník, který mohl být rychle přeměněn na dvouplošník přidáním menšího spodního křídla. Před závodem havaroval, jeho pilot zahynul a nemohl se zúčastnit.


Konstrukce závoďáku byla dřevěná a její potahová látka.[1]

Jednodílné horní křídlo lichoběžníkového půdorysu s poměrem stran pouze 4,3 bylo postaveno kolem dvou nosníků, předního ze dvou částí rovnoběžných s náběžnými hranami a jednodílného zadního nosníku kolmo k ose letadla. . Byl namontován na horní části trupu na dlouhém aerodynamickém pylonu, který zahrnoval pilotní kabinu, a byl podepřen ke spodní části trupu jednou vzpěrou na každé straně, vyrobenou z vrstev mahagonu stejným způsobem jako vrtule letadla de Monge. byl dobře známý. Křidélka byla osazena pouze na horním křídle. Dvoudílné spodní křídlo obdélníkového půdorysu, se třemi čtvrtinami rozpětí horního křídla, ale pouze s jednou třetinou jeho plochy, bylo namontováno na spodní část trupu a k hornímu křídlu vyztuženo V-vzpěrami.[2]

Racer poháněl kapalinou chlazený motor V-8 Hispano-Suiza 8Fb o výkonu 220 kW (300 k), těsně pod kapotou a s válcovým chladičem Lamblin uloženým axiálně nad horním křídlem. Jeho palivová nádrž byla v trupu, který byl postaven novým způsobem na základě vnitřní zúžené trubky s upínacími rámy kolem ní. Zvenčí byl trup v řezu zaoblený a výrazně zeštíhlený až k ocasní ploše. V zadní části pylonu křídla, blízko střední tětivy, byl v tubusu otvor pro pilotní kabinu. Byl přístupný bočními dveřmi a měl velká boční okna poskytující dobrý boční výhled, dokonce i s nasazeným spodním křídlem, a v horním křídle byl průhledný panel nad kokpitem, ale pylon vpředu omezoval výhled dopředu.[2]

Monge měl konvenční ocasní plochu s velkorysou ocasní plochou nízko na trupu nesoucí výškovky a celkově měl zhruba oválný půdorys. Jeho ploutev byla integrována do trupu a nesla směrovku ve tvaru D, která sahala dolů, aby odpovídala prodloužení spodní části trupu pod ocasní plochou, která nesla gumou tlumenou ocasní lištu. Pevný hlavní podvozek měl hlavní kola na jedné nápravě s tlumiči nárazů v aerodynamickém krytu, který spojoval přistávací nohy. Nohy byly také uzavřeny v aerodynamických krytech.[2]

Přesné datum prvního letu de Monge není známo, ale bylo to před polovinou července 1921, kdy s ním na Orly létal Bernard de Romanet.[3] Vývojové lety pokračovaly do září[4] bez hlášených problémů, ale 23. září s ním de Romanet poprvé letěl jako jednoplošník s odstraněnými spodními křídly. Bezpečně vzlétl, ale když otevřel plyn a letoun zrychlil, odloupl se látkový potah jednoho křídla. De Romanet zemřel při havárii.[5]

Některé charakteristiky, zejména trup, jsou vidět na Buscaylet-de Monge 5/2, stíhačce z roku 1922, která byla navržena po Mongeově přesunu do Buscaylet et Cie. Nicméně křídlo stíhačky bylo zcela nové konstrukce, celokovové a s vyšším poměrem stran.[6]
Specifikace
Lumière-de Monge racer 3-pohledová kresba z Les Ailes 25. srpna 1921

Údaje z Les Ailes, srpen 1921[2], pokud není uvedeno jinak.

Obecná charakteristika

Posádka: 1
Délka: 7 m (23 stop 0 palců)
Rozpětí horních křídel: 8 m (26 stop 3 palce)
Spodní rozpětí křídel: 6 m (19 stop 8 palců) oddělávací
Výška: 2,75 m (9 stop 0 palců)
Plocha křídla: 15 m2 (160 čtverečních stop) horní křídlo, volitelně spodní 5 m2 (54 čtverečních stop)
Celková hmotnost: 950 kg (2 094 lb)
Pohonná jednotka: 1 × Hispano-Suiza 8Fb kapalinou chlazený V-8, 220 kW (300 k)
Vrtule: 2listé
Maximální rychlost: odhadovaná 330 km/h (210 mph, 180 kn)[1]

Poznámky

typové číslo 5-1.

Reference
Wikimedia Commons má média související se závodníkem Lumière-de Monge.

Bruno Parmentier (12. března 2005). "Závodník Lumière-de Monge" . Staženo 18. října 2017.
Lemonon, E-H (25. srpna 1921). "L'avion de Monge". Les Ailes (10): 2.
"Les essais du "De Monge"". Les Ailes (4): 2. 14. července 1921.
"Nouveaux Essais du "de Monge"". Les Ailes (13): 1. 15. září 1921.
„Smrt Bernarda de Romanet“ . Let. XIII (39): 651. 29. září 1921.

Serryer, J (3. ledna 1924). "L'avion Louis de Monge" . Les Ailes (133): 2.–3.

Kategorie:

Závodní letadla Francouzská sportovní letadla z 20. let Hornoplošná letadla Letadlo poprvé vzlétlo v roce 1921
Více o zdrojovém textu
Pro další informace o překladu je potřeba zdrojový text
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Lubomir Koutny » 11 kvě 2023 09:10

Ano, racer de Monge 5/1 může být pro někoho příšerka, ale na druhé straně také provokace zkusit něco úplně nového, postavit a naučit to létat, což byl zrovna můj případ. Křídlo i kormidla mají velikou plochu, takže potah by měl být z nejlehčího materiálu, zvolil jsem tedy Kashmir 10 g/m2 a ten po obarvení anilinkami ztěžkl na 12 g/m2, vybíral jsem pečlivě balzu a protože záď trupu je velmi úzká a také jsem nechtěl dovažovat model v předu, tak závěs svazku jsem zvolil dost v předu. První problémy nastaly při potahování křídla, kdy jsem jako lepidlo použil ředěný herkules, ten rozmoči papír, který ztrácel pevnost a pak při napínání prstem se na namočené kostře začal trhat, takže všechny další části jsou již při potahu lepeneny ředěným lepícím lakem. váha velkého vrtulového kuřele a vlastní vrtule s průměrem 18mm a hlavice po nalakování narostla na 2,7 g a těžiště modelu pak i se svazkem - smyčka gumy TAN SS l=340 mm 2,55 g/m vychází v 5% hloubky křídla, takže na hotovém modelu nutná úprava, nový závěs svazku zcela v zadu, ale i tak se těžiště posunulo jen do 15%, to by znamenalo dovažovat v zadu asi 1g a letová by se blížila 13g. Proto bylo nutné udělat novou vrtuli o průměru 160 mm i s hlavicí asi o 1 g lehčí a zkusit ještě delší svazek, takto upravený model má letovou 10 g.
Přílohy
potaženo.JPG
velká vrtule.JPG
velká vrtule.JPG
nalá ze zadu .JPG
malá ze předu .JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Lubomir Koutny » 11 kvě 2023 17:38

Takže jsem udělal nový svazel z gumy l=380 mm 2,65 g/m dal do modelu a menší vrtulí, udělal pár fotek venku a přestože chvílemi foukal mezi panelíky slabý vítr, tak na malém plácku, kde je měkká tráva zkusil jsem naučit model létat. Klouzavý let nic moc, spíše tlačený vzduch v nestabilní poloze. První natošení prstem na 100 otáček a pokus o let ukončený sfouknutím závanu větru, druhý pokus na 200 otáček byl v přetaženém stavu provázený kýváním se ze strany na stranu. Následovalo malé potlačení VOP a krátký let do pravé zatáčky, zvětšení výchylky SOP do leva moc nepomohlo, směrovka je v úplavu za křídlem. Takže vše by měla vyřešit podložka vychylující osu vrtule do leva a dolů, konečně let dlouhý asi 60m během něhož byly náznaky zatáček na obě strany. Přiznám se, že nevím, zda je to směrovou nestabilitou zaviněnou SOP v úplavu, nebo to zavinila turbulence mezi paneláky, Více se pozná navečer, kdy se vítr uklidní a do svazku natočím více otáček,
Přílohy
rozpracovaný .JPG
DSCN5407.JPG
DSCN5406.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Lubomir Koutny » 11 kvě 2023 21:57

Podvečer byl klid a tak jsem zašel na velký plácek, model s malou vrtulí a delším svazkem na 400 otáček se kýval z křídla na křídlo v přetaženém stavu.
Přidal jsem modelářský špendlík na příď a natočil 1000 otáček, model hezky stoupal napřed v pravé a pak v levé zatáčce, ve výšce 20 m těsně před vysokým stromem náhle spadl do pravé šrurcspirály. Ano, létá to takto velmi mizerně.
Šel jsem domů a vyměnil malou vrtuli za těžkou, velkou 180 mm, klouznutí bylo dobré, motorový let na 400 otáček rovný, Na 1000 otáček model krásně stoupal v pravé zatáčce a přistál na stromě ve výšce asi 6 m, po pracném sundání na zbytek otáček pak rovným letem 100 m do parku, kde narazil do sušáku prádla: snažím se namačkat SOP více do leva, točím 800, model však letí rovno přes celý plácek a končí na stromě, na zbytek otáček letí celou trať v opačném směru, zatáčet nechce, takto létá dobře venku na velké ploše, do haly naprosto nevhodně. Ještě je možné zkusit vychýlit motor trochu do leva.
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Pavel Stráník » 12 kvě 2023 06:56

Inu, jak říkal už Zdeněk Bedřich: "Hezká letadla i hezky létají"
Toto opravdu není hezké letadlo .......
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Buscaylet - de Monge 5/2

Příspěvek od Lubomir Koutny » 12 kvě 2023 08:29

Pavle bohužel máš pravdu. Skutečný letoun de Monge 5/1 s motorem 330 HP měl údajně maximální rychlost 330 km/h a mohl by tedy v té dpbě překonat světový rychlostní rekord. V dvouplošné verzi údajně létal dobře, jako jednoplošník rychleji, dokonce tak rychle, že se odtrhl plátěný potah křídla a pilot se zabil. Pilot byl v uzavřené kabině a měl k výhledu čtyři okna (2 velká na bocích, velké nahoře a zoufale malé v předku pylonu), tedy zařízení pro kaskadéra.
Prototyp stíhačky de Monge 5/2 byl velmi vydařený typ, který předběhl svou dobu, ale nebyl přijatý do výzbroje. Jeho minimaketa M-oř i přes větší váhu létá nádherně a velmi stabilně.
Další výtvory tohoto konstruktéra jsou většinou zbytečně složitá monstra. Vrcholem jeho činnosti pak byl prototyp racera Bugatti 100P připravovaný pro překonání světového rychlostního rekordu. Dva motory po 1000 HP pohánějící protiběžné vrtule, nádherně aerodynamicky čistý trup, křídlo s negativním šípem a kormidla ve tvaru Y, kde byly asi chladiče. Je otázkou, zda tento letoun by byl schopen překonat rekord Me-109R, ale on nebyl před začátkem války dokončen a po válce pak v Americe vše skončolo havárií.
Přílohy
133.jpg
0

Odpovědět