Stránka 1 z 1

Hydroplány Ravaud

Napsal: 11 srp 2019 07:47
od Lubomir Koutny
První hydroplán Ravaud byl dosti monstrózní tandemový dvouplošník na dvou plovácích člunového tvaru, motor Gnóme 50 hp poháněl protiběžné dvoulisté vrtule. Letoun byl zkoušen i bez "středních" křídel...Testy také v Monaku r. 1909 jako rychlostní člun.
Druhý hydroplán Ravaud byl velmi zajímavý typ kachna s nosnými plochami tvaru delta a tlačným motorem Gnóme 50 hp byl stavěný u Saundrese v Anglii a připravovaný pro soutěže v Monaku 1913. Na přiložené fotografii je zřejmé, že velké krabicové plováky křídlového tvaru byly nejprve namontovány obráceně, což v kombinaci se slabým motorem znemožňovalo starty z vody. Ale po úpravách a náhradě motoru typem Gnóme 100 hp tento letoun dosahoval rychlost 96 km/h, což by v tm roce stačilo pro vítězství ve Schneodrově poháru! Myslím, že by to mohl být velmi zajímavý typ pro FLY OFF Schneiderova poháru.

Re: Hydroplány Ravaud

Napsal: 11 srp 2019 09:07
od Lubomir Koutny
První hydroplán tohoto konstruktéra jako letoun, později "bez středních křídel" by v Monaku testován jako hydtoglizér

Re: Hydroplány Ravaud

Napsal: 12 srp 2019 13:47
od Jiří Doležel
To jsou monstra jako od Julese Verna. Ty "protiběžky" by neutáhl ani motor z Titanicu, nejde o šlapadlo?

Re: Hydroplány Ravaud

Napsal: 18 srp 2019 08:17
od Lubomir Koutny
Ne Jirko nejde o šlapadlo, poháněl to motor Gnome 50hp přes převodovku na protiběžné vrtule. Samozřejmě, že toto monstrum z r. 1909 s tak slabým motorem nelétalo. Jsi šikovný, že se Ti podařilo objevit i další fotku tohoto monstra.
Něco jiného je kachní koncepce letounu tohoto konstruktéra z r. 1913 stavěná v Anglii pro Schneiderův pohár. Moc rád bych od tohoto typu viděl nějakou další fotku a budu vděčný pokud ji někdo objeví a zde zveřejní.

Re: Hydroplány Ravaud

Napsal: 18 srp 2019 11:23
od Steve
Konkrétní Gnome z popisovaného stroje:
Aéroscaphe_Ravaud___le_moteur_[...]Agence_de_btv1b90190115.JPEG
A další foto:
123745-725928ae4f137a09ba199bd3eeb16087.jpg
123745-725928ae4f137a09ba199bd3eeb16087.jpg (50.05 KiB) Zobrazeno 2048 x
123752-9081842e2d5f908d754e1ccdc63492b3.jpg
123752-9081842e2d5f908d754e1ccdc63492b3.jpg (57.57 KiB) Zobrazeno 2048 x

Re: Hydroplány Ravaud

Napsal: 18 srp 2019 11:32
od Steve
123613-ed18f04c728b5527fbebde5c78fca9b3.jpg
123613-ed18f04c728b5527fbebde5c78fca9b3.jpg (40.6 KiB) Zobrazeno 2047 x
123614-c31dcafb32e35d22c8944591756216e2.jpg
123614-c31dcafb32e35d22c8944591756216e2.jpg (43.31 KiB) Zobrazeno 2047 x
123616-c53d2b3ae8371312e4e369c40d6a2a03.jpg
123616-c53d2b3ae8371312e4e369c40d6a2a03.jpg (23.87 KiB) Zobrazeno 2047 x

Odkud máš info, že plováky byly původně špatně a později byly otočeny "správně"?

Re: Hydroplány Ravaud

Napsal: 18 srp 2019 18:39
od Lubomir Koutny
Mé informace jsou velmi strohé. Vychází z toho mála, co je v knize francouzské letouny před velkou válkou a korespondence s francouzským kamarádem.
Kontaktoval jsem pařížské museum Le Bourget, příslušný úředník je na dovolené a slíbil se ozvat a dle možností upřesnit po 1.9.2019. Nicméně ten třípohled mi připadá dost odlišný od toho, co člověk vidí na těch fotkách (zvláště na fotce z boku to vypadá, že odtokovky jak předního, tak i zadního křídla byly přímkové). Možná, že nejen motor byl vyměněn, ale i zadní křídlo. L.E. Opdycke píše, že letoun mě křídlo ve tvaru DELTA. To křídlo, co je na třípohledu by dle mého názoru tento letoun sotva zvedlo z vody, je moc malé...

Re: Hydroplány Ravaud

Napsal: 05 zář 2019 10:00
od Lubomir Koutny
Takže z Pařížského muzea mi přišla odpověď ve francouzštině a přílohou oskenovaných stránek z časopisu Flight r. 1963, kde je jediná, nám již známá fotka ze předu a text : The precise rendering is, in fact, somewhat in question, having been variously chronicled as "Revaud," "Ravaud," "Pavaud" and "Payaud." We settle for Ravaud; and M Roger Ravaud was the supervisor and driver. Compared with contemporary de-scriptions of the craft the rendering of Mr Ravaud's name was almost unani-mous. She was declared by various observers and authorities to be an "aeroscaphe," "motoscaphe," "curious hybrid," "aero motor boat," "hydro-aeroplane," "sea flier," "aero-hydro-plane," "half an aeroplane and half a hydroplane," "skimmer with aerial propeller," and "aeroquat." Launched in January 1911, she was intended to appear at Monaco later in that year. As constructed by Saunders she had a 50 h.p. Gnome engine, but it seems that a Gnome of 100 h.p. was intended and with this M Ravaud was hoping for something like 60 m.p.h. I wish I could record that he attained this speed and that it gave him joy; but I have no knowledge concerning his craft subsequent to the launch, though I have found a clue that she may have operated in the Shoreham district. For the record, the Ravaud was a winged hull riding on two transverse floats the incidence of which was apparently adjustable, following earlier Fabre practice. She was about 20ft long and, as the pictures show, had an aerial propeller and aerial rudder. The acute incidence of the wings is evident, as is the "ram" form of the floats. Au revoir, M Ravaud. Our air-cushion quest now leads us, together with Sam Saunders, into the company of one Fauber, an American resident in....
Dále jsou popisovány různé typy vznášedel hlavně ve vazbě na firmy Sounders a Vickers.