Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Poptávka, nabídka a upozornění na nalezené podklady ke stavbě minimaket

Moderátoři: Vladimír Alfery, Pavel Stráník

Lubomir Koutny
Reakce: 18
Příspěvky: 1907
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 12 úno 2021 10:52

Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Počátkem sedmdesátých let jsme chodívali k Hozovi Krumbachovi na sedánky přátel historie letectví. Tradičními účastníky býval ing. Mirko Šmahel, Vratislav Duba, občas i Zdeněk Bedřich a Václav Němeček. Honza měl obrovský archiv československých letadel (ten je nyní v Technickém muzeu v Brně), ale také nádherné archiv z celosvětové letecké literatury včetně všech tehdy populárních Profile Publication, letounů z W.W.I, W.W.II, German Airplanes, NAVY, USAF, Hydroplanes atd. Já jsem tam chodil s fotoaparátem Zenit, jednak dělal kopie pro Honzovu publikační činnost v L+K, ale také kopie letounů, co mne zajímaly jako podklady pro stavbu minimaket. Mimořádně mne zajímala kniha Antony Fokker muž a dílo. Tam také byly fotky popisy a někdy i technická data od všech Fokkerových letounů. Mne však nejvíce zajímaly Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I. Bohužel právě od těchto typů většinou chyběly 3-pohledy. Časem jsem zkoušel ty tří pohledy sám vytvořit a občas to konzultoval s Dušanem Sedlárem, pak se objevily i jiné zdroje a kupodivu potvrdily, že naše rekonstrukce byly poměrně velmi přesné. Nyní bych se rád vyjádřil k jednotlivým typům a jejich vhodnosti pro minimaketu a zkušenosti s letovými vlastnostmi a výkony, pokud tyto byly již postaveny.
Fokker V.17 je velmi zajímavý typ středoplošníka s motorem 110 h.p. Oberusel, nakreslil jsem i jeho výkres jako dvacetinku, ale nikdy nestavěl, nebyl jsem si jistý přesným tvarem eliptické odtokovky křídla. Proto jsem velmi rád, že tento typ se objevil v nabídce Radka Gregovského a byl bych vděčný pokud někdo zde napíše jaké má zkušenosti z létání s touto zajímavou dvacetinkou.
Fokker V.20 tento zajímavý středoplošník s motorem 160 h.p. Mercedes je asi vhodný typ pro dvacetinku, pokud vám nevadí poněkud monstrózní výfuk. Dalším vývojem vznikl velmi podobný
Fokker V.21 a také V.23, rozdíly z fotek nejsou příliš znatelné, asi se týkají provedení VOP. Pro všechny tyto typy platí, že plocha SOP je pro minimaketu malá, pokud má stabilně létat, tak ji je třeba o hodně zvětšit (případně dolepením průhledného tenkého celuloidu).
Na tyto typy pak přímo navazuje projekt Fokker L.IV, který na internetu můžete vidět v krásných Udetových barvách, letoun výrobního čísla 254/27 měl mít silnější motor cca 240 h.p. a maximální rychlost 220 km/h
Fokker V.25 byl hezký dolnoplošník se slabým motorem 110 h.p. Oberusel, rovné křídlo bez vzepětí mnoho radosti jistě pilotovi nedělalo. Nakreslil jsem tento typ jako dvacetinku a postavil ji pak Tom Heinl, asi trochu těžší, takže oproti mému Fokeru D.VIII byly výkony nižší.
Fokker V.26 byl prototyp Fokkera E.V a pozdějšího D.VIII. Hornoplošník typu parasol byl ve své době velmi moderní a výkonný, na frontu však přišel pozdě. Letoun byl stavěn hlavně s poměrně slabým motorem 110 h.p. Oberusel, ale také se silnějšími motory a se čtyřlistou vrtulí. Byla to jedna z prvních mých minimaket s rozpětím 600 mm, létala fantasticky jak mně tak i Jánovi Kuchtovi. Později o rozpětí 400mm také Jirkovi Bočkovi a konečně ve velkém množství stavěná jako dvacetinka, snad nejkrásnější a nejlétavější byly v provedení Michala Seiferta a nyní Tondy Alferyho.
Fokker V.27 byl zvětšený Fokker V.III prototyp s řadovým motorem 195 h.p. Mercedes jako předloha pro minimaketu vypadá opravdu velmi lákavě. Již před mnoha lety jsem nakreslil jsem výkres dvacetinky a tuto postavil. Letové vlastnosti však byly velkým zklamáním, buď byl dobrý motorový let a kluz nestál za nic, nebo naopak, obojí se nepodařilo současně sladit. Vývojem a pancéřováním pak vznikl Fokker V.27, který zatím asi nikdo jako minimaketu nepostavil…
Fokker V.29 první prototyp vznikl prostě tak, že u Fokkera D.VII oddělali spodní křídlo. Letoun samozřejmě zrychlil a ostatní vlastnosti až na přistávací rychlost se nijak nezhoršily. Takže bylo rozhodnuto, aby letoun dostal křídlo stejné jako V.27. Jedná se o moc hezkou předlohu pro minimaketu. První výkres dvacetinky jsem nakresli v r. 1970 a hned také postavil, model létal moc hezky a na trnavské První světové s ním létal desetiletý Jochen syn německých přátel Grosových, kterému jsem model daroval. Podruhé jsem tento typ postavil podle zpřesněných podkladů v r. 2020.
Fokker V.40 byl prototyp sportovního letounu s hvězdicovým motorem 35 h.p. Anzani, tvary připomínal zmenšený Fokker D.VIII , ale křídlo mělo plátěný potah. Byla by to hezká dvacetinka.
Přílohy
image01.jpg
0

shark
Reakce: 2
Příspěvky: 641
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od shark » 12 úno 2021 15:56

Fokker Dr. I je celkem zajímavá záležitost.

Fokker D VII je nádherný. Pravda, jsem ovlivněn dětstvím, kdy mi stavebnice tohohle éra nosil strejda s vazbami na SMĚR. Ale i bez toho je to úžasný stroj.

Fokker D VIII je taky pěkný. Tam jsem asi zase ovlivněn plánkem, co kdysi vyšel jako příloha ABC. Postavil jsem, moc nelítalo, přesto radost udělalo 8-)

Ale tohle, co tu předvádíš, Luboši, to je čiročirý hnus! To museli být u Fokkerů pořádně nalití, když je napadlo něco tak obludného :lol: :lol: :lol:

A o tom Udetovi jsme tady už myslím hovořili, aby to někoho nenapadlo stavět a pak se tu řešili fotky originálu... :D
0

Uživatelský avatar
Petr P
Reakce: 5
Příspěvky: 143
Registrován: 03 led 2020 19:48

Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od Petr P » 12 úno 2021 20:13

Udet - to je sice pravda, ale v tom červeném kabátě je i tenhle jednoploch prostě neodolatelný. :)
0

discobolos
Reakce: 6
Příspěvky: 1306
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od discobolos » 12 úno 2021 22:05

Luboši, Internet je krásná věc, najdeš tam ledacos.
Bohužel je to trochu jiné, než u knížek.
Tam je "odpovědný redaktor", který ověří alespoň základní fakta.
Na Internetu si může zveřejnit kdo chce co chce. Nikdo neověřuje, jestli je to pravda, nebo jeho výmysl. Speciálně informace What If jsou holé spekulace.
Pak takový důvěřivec přinese tyhle obrázky na soutěž a pak se diví.
Pravda, ty dokládáš své hypotézy oblíbenou větou "dá se předpokládat". To ale není věrohodný podklad.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 18
Příspěvky: 1907
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 12 úno 2021 23:46

Dušane, já v tomto příspěvku nikde nepíšu, že se dá předpokládat. Nikdy jsem netvrdil, že Udet tento letoun dostal a že na něm létal. Nevím, zda byl vúbec postaven a létal, nebo to byl jen projekt.
Ale když jsme u těch knížek a podkladů . Tak si dovolím upozornit na velké rozdíly v podkladech notoricky známého Fokkera D-VIII. Porovnej to co bylo v L+K s tím, co je v FIGHTER AIRCRAFT OF THE 1914 - 1918 WAR lll. Něco jiného je v Munsonovi a něco jiného ve Stíhacích letounech 1914-18, něco jiného v Profile poblication. Opravdu kvalitní podklady se spostou detailů a fotek najdeš ve Aero W.W,I. ale kdo z minimaketářů tyto podklady zná a svého Fokkera podle toho stavěl ? Podle čeho jsi stavěl ty ???
0

Uživatelský avatar
Petr P
Reakce: 5
Příspěvky: 143
Registrován: 03 led 2020 19:48

Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od Petr P » 13 úno 2021 00:06

To, že Udet létal na Fockeru L.IV je samozřejmě záměrná mystifikace.

On to totiž nebyl L.IV, ale E.VI (jako Eindecker) výrobního čísla 254/27. Tady jsem našel důkaz. Fotku případně mohu přes víkend vyrobit...
Přílohy
20210212_235955.png
1
1 Obrázek

Pavel Stráník
Reakce: 18
Příspěvky: 1059
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od Pavel Stráník » 13 úno 2021 09:33

Ono je dost těžké porovnávat třebas i knižně vydané podklady a informace. Obzvláště v některých publikacích ze 70. let jsou dnes už překonaná tvrzení. Ale na druhé straně tehdy to bylo jediné co bylo k dispozici, pár badatelů ve firemních archivech nemělo obvykle jak své objevy dát vědět a nikdo by jim je ani nevydal protože to víceméně nikoho nezajímalo a nevydělalo by to na sebe, vzácné tisky muzeí byly zase nedostupné. Tehdy nám to jako podklady stačilo (muselo stačit), dnes je k dispozici mnohem kvalitnější materiál.
A k tomu internetu, tam je to jako na smetišti - hromada blábolů, představ a domněnek a sem tam opravdu kvalitní výtvor. Třeba na kitařských fórech se dají najít třeba opravdu pečlivě vyhotovené výkresy opírající se o fotografie, proti kterým jsou ty publikované mizernou čmáranicí. Osobně bych takovou rekonstrukci třípohledu klidně jako podklad akceptoval, jenže bodovači nemají prostor zkoumat, kromě toho jak přesně podle předloženého výkresu je postavený model, ještě jak pečlivě je z předložených fotografií rekonstruován výkres. Natož studovat dlouhé texty v cizích jazycích.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 18
Příspěvky: 1907
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 13 úno 2021 15:19

Pavle máš jistě pravdu. Ale u toho notoricky známého Fokkera D-VIII se jedná o zatraceně velké rozdíly ve štíhlosti trupu (průměru krytu motoru), nebo v rorzpětí VOP. Bohužel asi nejvíce je tím poznamenán výkres z L+K. Takže, pro minimaketáře se jeví nejvýhodnější, to, co je nejstarší, tedy v FIGHTER AIRCRAFT OF THE 1914 - 1918 WAR . Nejpřesnější je Aero W.W,I.
Moc by mne zajímalo jak bude bodovači hodnocena minimakeka vůbec prvního prototypu Fokkera V-29, kdy se jednalo o pouhou úpravu Fokkera D-VII
odstraněním spodního křídla. Jeho 3-pohled jsem nikde zatím neviděl, ale asi pro šikovného hocha není problém na PC tento vytvořit odstraněním toho spodního křídla z výkresu D-VII. Problém je fotografie, ale pokud jde o barvy, pak jistě šlo o tradiční lozenge kamufláž (tedy i na plátnem potaženém křídle). Myslím, že by to byl velmi vhodný typ především pro M-oř, u M 1/20 je jistým handicapem menší průměr vrtule oproti V.29.
Přokládám dvě fotky dvacetinek Fokkera V.29, které od sebe dělí téměř půl století.
Přílohy
Fokker V.29 jako dvacetinka v r. 1972  .jpg
Dvacetinka Fokker V.29 .JPG
0

Steve
Reakce: 13
Příspěvky: 919
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od Steve » 13 úno 2021 16:27

Ale když jsme u těch knížek a podkladů . Tak si dovolím upozornit na velké rozdíly v podkladech notoricky známého Fokkera D-VIII. Porovnej to co bylo v L+K s tím, co je v FIGHTER AIRCRAFT OF THE 1914 - 1918 WAR lll. Něco jiného je v Munsonovi a něco jiného ve Stíhacích letounech 1914-18, něco jiného v Profile poblication. Opravdu kvalitní podklady se spostou detailů a fotek najdeš ve Aero W.W,I. ale kdo z minimaketářů tyto podklady zná a svého Fokkera podle toho stavěl ?


Pokud bych šel znovu do Fokkera D-VIII nebo VII, určitě bych nekreslil model podle Munsona či podobně starých podkladů.
Určitě jsou věrohodnější podklady.
Buď bych si vzal podklady od Wylama (podrobné výkresy, jen nevím, zda i F.-VII a F.VIII) nebo Plany Modelarskie, kde pod hlavičkou Fokker D-VII je i Fokker D-VIII.
Vzhledem k tomu, že v Polsku byly stavěny, bral bych výkresy docela vážně. ;-)
Ale určitě bych zvážil i "Scale Aircraft Drawings Volume 01 (WWI)", kde je Fokker D-VII (Joseph Nieto) a E.V/D-VIII (Phillip Drews).
Tyto výkresy jsou nejen podrobné, ale i známé ;-)
0

Lubomir Koutny
Reakce: 18
Příspěvky: 1907
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od Lubomir Koutny » 17 úno 2021 09:39

Konečně se mi podařilo sehnat fotku prvního prototypu Fokkera V.29, tedy s horním křídlem z Fokkera D-VII. Ano, Fokker V.29 první prototyp vznikl prostě tak, že u Fokkera D.VII oddělali spodní křídlo. Jenže si myslím, že u této fotky se jedná o úpravu provedenou až v Americe, tomu odpovídá i lozenge z pravidelných šestiúhelníků. V USA létal také Fokker D-VII pouze s horním křídlem a motorem Curtiss, ale fotku zatím nemám. A pak zde máme barevný bokorys od Bouchera, otázka je nakolik je věrný, či spíše se jedná o autorovu fantazii.
Přílohy
Fokker V.29 první prototyp.jpg
Fokker V.29 první prototyp.jpg (57.73 KiB) Zobrazeno 83 x
V.29 první prototyp .jpg
V.29 první prototyp .jpg (26.57 KiB) Zobrazeno 83 x
0

Uživatelský avatar
Petr P
Reakce: 5
Příspěvky: 143
Registrován: 03 led 2020 19:48

Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od Petr P » 17 úno 2021 10:39

A ty otvory pro dolní křídlo ve spodku trupu ještě zakryjí a nebo je minimaketa bude muset mít taky?
0

Vyvel
Reakce: 2
Příspěvky: 326
Registrován: 05 úno 2010 21:59
Bydliště: Říčany u Brna

Re: Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.

Příspěvek od Vyvel » 17 úno 2021 11:11

A nebude to náhodou rozestavěná replika D-VII? Dochování 1. prototypu až do dnešních dnů mi přijde dost málo pravděpodobné. Ale jak se říká, můžeme o tom pochybovat, můžeme s tím i nesouhlasit ale to je asi tak všechno, co se proti tomu dá dělat.

Co se týká Fokkera V-29 něco se dá najít tady http://airwar.ru/enc/fww1/fokv29.html
Jestli fotky a třípohled odpovídají jsem nekontroloval.
0

Odpovědět