Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Napsal: 12 úno 2021 10:52
Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I.
Počátkem sedmdesátých let jsme chodívali k Hozovi Krumbachovi na sedánky přátel historie letectví. Tradičními účastníky býval ing. Mirko Šmahel, Vratislav Duba, občas i Zdeněk Bedřich a Václav Němeček. Honza měl obrovský archiv československých letadel (ten je nyní v Technickém muzeu v Brně), ale také nádherné archiv z celosvětové letecké literatury včetně všech tehdy populárních Profile Publication, letounů z W.W.I, W.W.II, German Airplanes, NAVY, USAF, Hydroplanes atd. Já jsem tam chodil s fotoaparátem Zenit, jednak dělal kopie pro Honzovu publikační činnost v L+K, ale také kopie letounů, co mne zajímaly jako podklady pro stavbu minimaket. Mimořádně mne zajímala kniha Antony Fokker muž a dílo. Tam také byly fotky popisy a někdy i technická data od všech Fokkerových letounů. Mne však nejvíce zajímaly Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I. Bohužel právě od těchto typů většinou chyběly 3-pohledy. Časem jsem zkoušel ty tří pohledy sám vytvořit a občas to konzultoval s Dušanem Sedlárem, pak se objevily i jiné zdroje a kupodivu potvrdily, že naše rekonstrukce byly poměrně velmi přesné. Nyní bych se rád vyjádřil k jednotlivým typům a jejich vhodnosti pro minimaketu a zkušenosti s letovými vlastnostmi a výkony, pokud tyto byly již postaveny.
Fokker V.17 je velmi zajímavý typ středoplošníka s motorem 110 h.p. Oberusel, nakreslil jsem i jeho výkres jako dvacetinku, ale nikdy nestavěl, nebyl jsem si jistý přesným tvarem eliptické odtokovky křídla. Proto jsem velmi rád, že tento typ se objevil v nabídce Radka Gregovského a byl bych vděčný pokud někdo zde napíše jaké má zkušenosti z létání s touto zajímavou dvacetinkou.
Fokker V.20 tento zajímavý středoplošník s motorem 160 h.p. Mercedes je asi vhodný typ pro dvacetinku, pokud vám nevadí poněkud monstrózní výfuk. Dalším vývojem vznikl velmi podobný
Fokker V.21 a také V.23, rozdíly z fotek nejsou příliš znatelné, asi se týkají provedení VOP. Pro všechny tyto typy platí, že plocha SOP je pro minimaketu malá, pokud má stabilně létat, tak ji je třeba o hodně zvětšit (případně dolepením průhledného tenkého celuloidu).
Na tyto typy pak přímo navazuje projekt Fokker L.IV, který na internetu můžete vidět v krásných Udetových barvách, letoun výrobního čísla 254/27 měl mít silnější motor cca 240 h.p. a maximální rychlost 220 km/h
Fokker V.25 byl hezký dolnoplošník se slabým motorem 110 h.p. Oberusel, rovné křídlo bez vzepětí mnoho radosti jistě pilotovi nedělalo. Nakreslil jsem tento typ jako dvacetinku a postavil ji pak Tom Heinl, asi trochu těžší, takže oproti mému Fokeru D.VIII byly výkony nižší.
Fokker V.26 byl prototyp Fokkera E.V a pozdějšího D.VIII. Hornoplošník typu parasol byl ve své době velmi moderní a výkonný, na frontu však přišel pozdě. Letoun byl stavěn hlavně s poměrně slabým motorem 110 h.p. Oberusel, ale také se silnějšími motory a se čtyřlistou vrtulí. Byla to jedna z prvních mých minimaket s rozpětím 600 mm, létala fantasticky jak mně tak i Jánovi Kuchtovi. Později o rozpětí 400mm také Jirkovi Bočkovi a konečně ve velkém množství stavěná jako dvacetinka, snad nejkrásnější a nejlétavější byly v provedení Michala Seiferta a nyní Tondy Alferyho.
Fokker V.27 byl zvětšený Fokker V.III prototyp s řadovým motorem 195 h.p. Mercedes jako předloha pro minimaketu vypadá opravdu velmi lákavě. Již před mnoha lety jsem nakreslil jsem výkres dvacetinky a tuto postavil. Letové vlastnosti však byly velkým zklamáním, buď byl dobrý motorový let a kluz nestál za nic, nebo naopak, obojí se nepodařilo současně sladit. Vývojem a pancéřováním pak vznikl Fokker V.27, který zatím asi nikdo jako minimaketu nepostavil…
Fokker V.29 první prototyp vznikl prostě tak, že u Fokkera D.VII oddělali spodní křídlo. Letoun samozřejmě zrychlil a ostatní vlastnosti až na přistávací rychlost se nijak nezhoršily. Takže bylo rozhodnuto, aby letoun dostal křídlo stejné jako V.27. Jedná se o moc hezkou předlohu pro minimaketu. První výkres dvacetinky jsem nakresli v r. 1970 a hned také postavil, model létal moc hezky a na trnavské První světové s ním létal desetiletý Jochen syn německých přátel Grosových, kterému jsem model daroval. Podruhé jsem tento typ postavil podle zpřesněných podkladů v r. 2020.
Fokker V.40 byl prototyp sportovního letounu s hvězdicovým motorem 35 h.p. Anzani, tvary připomínal zmenšený Fokker D.VIII , ale křídlo mělo plátěný potah. Byla by to hezká dvacetinka.
Počátkem sedmdesátých let jsme chodívali k Hozovi Krumbachovi na sedánky přátel historie letectví. Tradičními účastníky býval ing. Mirko Šmahel, Vratislav Duba, občas i Zdeněk Bedřich a Václav Němeček. Honza měl obrovský archiv československých letadel (ten je nyní v Technickém muzeu v Brně), ale také nádherné archiv z celosvětové letecké literatury včetně všech tehdy populárních Profile Publication, letounů z W.W.I, W.W.II, German Airplanes, NAVY, USAF, Hydroplanes atd. Já jsem tam chodil s fotoaparátem Zenit, jednak dělal kopie pro Honzovu publikační činnost v L+K, ale také kopie letounů, co mne zajímaly jako podklady pro stavbu minimaket. Mimořádně mne zajímala kniha Antony Fokker muž a dílo. Tam také byly fotky popisy a někdy i technická data od všech Fokkerových letounů. Mne však nejvíce zajímaly Fokkerovy moderní jednoplošníky – prototypy z W.W.I. Bohužel právě od těchto typů většinou chyběly 3-pohledy. Časem jsem zkoušel ty tří pohledy sám vytvořit a občas to konzultoval s Dušanem Sedlárem, pak se objevily i jiné zdroje a kupodivu potvrdily, že naše rekonstrukce byly poměrně velmi přesné. Nyní bych se rád vyjádřil k jednotlivým typům a jejich vhodnosti pro minimaketu a zkušenosti s letovými vlastnostmi a výkony, pokud tyto byly již postaveny.
Fokker V.17 je velmi zajímavý typ středoplošníka s motorem 110 h.p. Oberusel, nakreslil jsem i jeho výkres jako dvacetinku, ale nikdy nestavěl, nebyl jsem si jistý přesným tvarem eliptické odtokovky křídla. Proto jsem velmi rád, že tento typ se objevil v nabídce Radka Gregovského a byl bych vděčný pokud někdo zde napíše jaké má zkušenosti z létání s touto zajímavou dvacetinkou.
Fokker V.20 tento zajímavý středoplošník s motorem 160 h.p. Mercedes je asi vhodný typ pro dvacetinku, pokud vám nevadí poněkud monstrózní výfuk. Dalším vývojem vznikl velmi podobný
Fokker V.21 a také V.23, rozdíly z fotek nejsou příliš znatelné, asi se týkají provedení VOP. Pro všechny tyto typy platí, že plocha SOP je pro minimaketu malá, pokud má stabilně létat, tak ji je třeba o hodně zvětšit (případně dolepením průhledného tenkého celuloidu).
Na tyto typy pak přímo navazuje projekt Fokker L.IV, který na internetu můžete vidět v krásných Udetových barvách, letoun výrobního čísla 254/27 měl mít silnější motor cca 240 h.p. a maximální rychlost 220 km/h
Fokker V.25 byl hezký dolnoplošník se slabým motorem 110 h.p. Oberusel, rovné křídlo bez vzepětí mnoho radosti jistě pilotovi nedělalo. Nakreslil jsem tento typ jako dvacetinku a postavil ji pak Tom Heinl, asi trochu těžší, takže oproti mému Fokeru D.VIII byly výkony nižší.
Fokker V.26 byl prototyp Fokkera E.V a pozdějšího D.VIII. Hornoplošník typu parasol byl ve své době velmi moderní a výkonný, na frontu však přišel pozdě. Letoun byl stavěn hlavně s poměrně slabým motorem 110 h.p. Oberusel, ale také se silnějšími motory a se čtyřlistou vrtulí. Byla to jedna z prvních mých minimaket s rozpětím 600 mm, létala fantasticky jak mně tak i Jánovi Kuchtovi. Později o rozpětí 400mm také Jirkovi Bočkovi a konečně ve velkém množství stavěná jako dvacetinka, snad nejkrásnější a nejlétavější byly v provedení Michala Seiferta a nyní Tondy Alferyho.
Fokker V.27 byl zvětšený Fokker V.III prototyp s řadovým motorem 195 h.p. Mercedes jako předloha pro minimaketu vypadá opravdu velmi lákavě. Již před mnoha lety jsem nakreslil jsem výkres dvacetinky a tuto postavil. Letové vlastnosti však byly velkým zklamáním, buď byl dobrý motorový let a kluz nestál za nic, nebo naopak, obojí se nepodařilo současně sladit. Vývojem a pancéřováním pak vznikl Fokker V.27, který zatím asi nikdo jako minimaketu nepostavil…
Fokker V.29 první prototyp vznikl prostě tak, že u Fokkera D.VII oddělali spodní křídlo. Letoun samozřejmě zrychlil a ostatní vlastnosti až na přistávací rychlost se nijak nezhoršily. Takže bylo rozhodnuto, aby letoun dostal křídlo stejné jako V.27. Jedná se o moc hezkou předlohu pro minimaketu. První výkres dvacetinky jsem nakresli v r. 1970 a hned také postavil, model létal moc hezky a na trnavské První světové s ním létal desetiletý Jochen syn německých přátel Grosových, kterému jsem model daroval. Podruhé jsem tento typ postavil podle zpřesněných podkladů v r. 2020.
Fokker V.40 byl prototyp sportovního letounu s hvězdicovým motorem 35 h.p. Anzani, tvary připomínal zmenšený Fokker D.VIII , ale křídlo mělo plátěný potah. Byla by to hezká dvacetinka.