Pohár Dušana Krumploviče
Napsal: 28 říj 2021 09:40
Když se na Brněnském výstavišti létalo Mistrovství Evropy v kategorii F1D, tak Dušan Krumplovič s Jirkou Kalinou chtěli toto rozšířit o soutěž minimamaket, bylo by to zajímavé polétatání ve valké hale pavilonu D. Dušam iniciativně nakopíroval některé plánky old-timerů minimaket z kolekce vydané IPRO a tyto pak rozdal potenciálním zájemcům. Pamatuji si, že tam byl Zlín Z-15, FIAT CR-32, Bucaneer a Piper. Asi to bylo moc na rychlo a ta soutěž se nakonec nekonala. Později sem si toho Zlina postavil srejně jako Toník Křižka a po malých úpravách model hezky létá (po zvětšení rozměru na dvacetinku by pak byly výkony jistě ještě vyšší). Toho FIATa si hezky postavil Zdeněk Raška a naposled jsem jej viděl před pár roky v Trnávce. Fokkery Dr si postavili otec a syn Drncovi, Také na MČR oldrimer. ve Dvoře Králové hezky létal Bf-109. Nyní jsou ve rřech exemplářích hezky létající Cadety a Dušan Sedlár má toho dabře létajícího Pipera.
Takže teoreticky by bylo možné uspořádat soutěž pro modely postavených podle plánů IPRO, moje představa, je, že by to mělo být do rozpětí 600 mm, jako BV-min (s možností úpravy měřítka). Pokud bude dost zájemců, pak tuto soutěž příští rok uspořádám a budu ditovat cenami jako Pohár Dušana Krumploviče. Možná, že domluvím s Jirkou Doleželem a bylo by možné toto připojit k jeho soutěži. Zároveň tímto vyzývám všechny případné zájemce, aby se mi ozvali s nezávaznou přihláškou, abych včas věděl, jaký je o takovou akci zájem.
Zároveň zde připojuji varování před nerozumným ničení minimaket létáním v nevhodných prostorách, což se mi opět vymstilo:
Můj Cadet měl za sebou asi 60 letů na mém plácku mezi paneláky, parčíkem a dálničním přivaděčem. Většinou bylo do svazku z měkčí gumy od Henna natáčeno 500 – 700 otáček, kdy model nevystoupal výše než 5 m a lety byly 22 -30s. Po pravdě řečeno jen zřídka to byl celý okruh o průměru 30m, většinou ke konci letu model otevřel zatáčku a pak narazil do paneláku, nebo nějakého stromu. Pouze jednou při natočení 1000 otáček se podařil nádherný let do výšky 12m asi 45 s a hezké přistání na plácku. Poslední dobou však již stále stejný, unavený svazek ztrácel moment. Takže jsem se rozhodl jej vyměnit a použil tvrdší gumu od Hořejšího 06/2017. Jenže dva lety na 300 a 350 otáček byly zklamáním, model se jen ploužil metr nad zemí. Pak jsem zjistil, že jeden list vrtule se uvolnil a brzdí. Provizorní oprava a nastavení se ukázalo jako správné. Méně již rozhodnutí natočit hned 1000 otáček. Již start byl fantastický, stoupavá spirála so výšky 15m, tam 3 okruhy o průměru 30m, pak otevření zatáčky a slabé klesání, ne výšce 12 m náraz do větve vysoké borovice, pád na hustou větev o 2 m níže. Jeden ze tří přihlížejících hochů na tu borovici vylezl, zkoušel dupat na tu silnou větev. Řekl jsem mu ať tam 10 minut počká, že zajdu domů pro teleskopickou tyč a tou to pak snadno sundá. Když jsem se vrátil s tyčí, tak hoch již na stromě nebyl. Model byl poničený, zlomené křídlo, prolomený trup a ulomená kormidla. Říkám, kluci tak to jste mi zničili týden práce. Oni prý chtěli srazit model házením klacků…Oprava poničeného modelu sice trvala jen 3 hodiny, ale již to není ono, některé šrámy nelze zamaskovat.
Takže teoreticky by bylo možné uspořádat soutěž pro modely postavených podle plánů IPRO, moje představa, je, že by to mělo být do rozpětí 600 mm, jako BV-min (s možností úpravy měřítka). Pokud bude dost zájemců, pak tuto soutěž příští rok uspořádám a budu ditovat cenami jako Pohár Dušana Krumploviče. Možná, že domluvím s Jirkou Doleželem a bylo by možné toto připojit k jeho soutěži. Zároveň tímto vyzývám všechny případné zájemce, aby se mi ozvali s nezávaznou přihláškou, abych včas věděl, jaký je o takovou akci zájem.
Zároveň zde připojuji varování před nerozumným ničení minimaket létáním v nevhodných prostorách, což se mi opět vymstilo:
Můj Cadet měl za sebou asi 60 letů na mém plácku mezi paneláky, parčíkem a dálničním přivaděčem. Většinou bylo do svazku z měkčí gumy od Henna natáčeno 500 – 700 otáček, kdy model nevystoupal výše než 5 m a lety byly 22 -30s. Po pravdě řečeno jen zřídka to byl celý okruh o průměru 30m, většinou ke konci letu model otevřel zatáčku a pak narazil do paneláku, nebo nějakého stromu. Pouze jednou při natočení 1000 otáček se podařil nádherný let do výšky 12m asi 45 s a hezké přistání na plácku. Poslední dobou však již stále stejný, unavený svazek ztrácel moment. Takže jsem se rozhodl jej vyměnit a použil tvrdší gumu od Hořejšího 06/2017. Jenže dva lety na 300 a 350 otáček byly zklamáním, model se jen ploužil metr nad zemí. Pak jsem zjistil, že jeden list vrtule se uvolnil a brzdí. Provizorní oprava a nastavení se ukázalo jako správné. Méně již rozhodnutí natočit hned 1000 otáček. Již start byl fantastický, stoupavá spirála so výšky 15m, tam 3 okruhy o průměru 30m, pak otevření zatáčky a slabé klesání, ne výšce 12 m náraz do větve vysoké borovice, pád na hustou větev o 2 m níže. Jeden ze tří přihlížejících hochů na tu borovici vylezl, zkoušel dupat na tu silnou větev. Řekl jsem mu ať tam 10 minut počká, že zajdu domů pro teleskopickou tyč a tou to pak snadno sundá. Když jsem se vrátil s tyčí, tak hoch již na stromě nebyl. Model byl poničený, zlomené křídlo, prolomený trup a ulomená kormidla. Říkám, kluci tak to jste mi zničili týden práce. Oni prý chtěli srazit model házením klacků…Oprava poničeného modelu sice trvala jen 3 hodiny, ale již to není ono, některé šrámy nelze zamaskovat.