Přátelské polétání

Diskuze k minimaketářským soutěžím, setkáním a akcím

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od Lubomir Koutny » 28 říj 2017 12:10

Po čertech hezké fotky. Ivoši gratuluji a myslím, že velmi dobře vystihují atmosféru této parádní akce.!
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od Lubomir Koutny » 18 říj 2018 13:34

Předpovědi dobrého počasí končícího Babího léta byly nejlepší na čtvrtek 18.10.2018. Tedy jsme se sešli téměř přesně po roce a počasí bylo zase fantastické. Je jasné, že všední dny jsou zajímavé především pro důchodce. Takže s gumáky jsme létali pouze dva. Za to RC modeláři tam byli v hojném počtu a nově i nějaká větší akce mladých vyznavačů létání s drony.
Tradičně první let provádím s malým old-timerem BV-min Pyloňák, ten většinou velmi strmě stoupá a někdy dochází i k přetažení, proto jsem lehce natlačil VOP a šel na start dokud tam nebude silná termika. N,o začátek byl trochu rychlostní, ale pak model začal krásně stoupat, výsledkem byla výška přes 50m, v klouzavém letu model pohupoval - tradiční uzly v zadu a přistání nedaleko místa startu po dvou minutách, co více si můžu přát? To již Tom má připravený old-timer BV-1 TUBBY, velmi strmý start, pak ve 20 m přetažení pád a znovu prudké stoupání, nakonec čas kolem 100 s. Říkám dej tam podložku na horní stranu čelní přepážky. Tom však říká, že vinou bylo špatné hození, málo do ztáčky. Druhý start má již správný náklon, ale to přetažení a sesypání je tam opět. Konečně, Tom tam lepí správnou podložku, natáčí 1000 otáček a start je naprosto perfektní,výška obrovská a model se pakv kluzu pomalu přesouvá k remízku. Tom létá bez doutnáku a tak let trval něco přes 4 minuty. Není co vylepšovat a tak TUBBY jde do auta a Tom si pak poletuje s RC elektroletem. Já zalétávám nový model F1G, napotřetí je to již moc pěkné, pak ještě porovnávací let na stejných 500 otáček se starším , větším F1G, ale začátek motoru je strašně moc na uchu, pak se zatáčka otevírá a je z toho pěkný let kolem100s. Zkouším otevřít zatáčku srovnáním fletneru na SOP, motor je nyní hezký, výška o dost větší, pak otevřený klouzavý let bez zatáčky, následuje kopanec termiky, rozhoupání modelu až do země. Asi vím, co to bude chtít. Tu výchylku fletneru tam nechat, ale zmenšit vyosení motoru doprava a dolů. obojeho je asi moc.
Zavládla spokojenost a také doba oběda, tak se jede domů...
Přílohy
S Pyloňákem.jpg
Tom s TUBBY.JPG
Tomův start TUBBY.JPG
Pyloňák na Medlánkách.jpg
S novým F1G.jpg
2 x  mé F1G.jpg
0

FF Radek
Reakce: 41
Příspěvky: 325
Registrován: 25 kvě 2011 12:16
Bydliště: Kroměříž

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od FF Radek » 18 říj 2018 19:15

Ty F1G jsou nádherné pane Koutný, říkáte že točíte 500 otoček, co za gumu a na kolik nití to létáte? To by mě zajímalo...
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od Lubomir Koutny » 18 říj 2018 22:48

Obě mé F1G létají na 8 nití TAN SS 3x1 (3,4 g/m), teoretické maximální možné otáčky při teplotě 25°C jsou 700. Praktické asi 640.
Dnes jsem vždy natáčel 500 otáček do stále stejných svazků, ve starším modelu je ta guma již rok a bylo to asi dvacáté natočení.
Starší model má čtvercový průřez trupu, křidlo s profilem blízkým B 6356b a páskové provedení žeber, hlavní nosník je zpevněný uhlíkem. Přesto, že se jedná o velké rozpětí tak model vyšel velmi lehký a musel být dovažován 13g olova. Letová váha je 80,3 g-
Nový model má o 4 cm menší rozpětí a plná žebra, pevnější nosníky jsou bez uhlíku a jejich horní strana je ve stejné výši jako horní strana žeber. Trup má kruhový průřez. Oba trupy jsou dělené jednak z transportních důvodů, ale také k vůli snadnější výměně svazku, hlavně však strženého. Letová váha je 83g. Vrtule má průměr 380 mm a stoupání je menší než u staršího modelu. Tento model má ostřejší motor, kratší dobu vytáčení a možná lépe klouže. Zatím to byly teprve první 3 lety.
0

Vyvel
Reakce: 2
Příspěvky: 358
Registrován: 05 úno 2010 21:59
Bydliště: Říčany u Brna

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od Vyvel » 19 říj 2018 11:33

Krásné stroje Luboši.
Z jak silné balsy a na jakém trnu jsi stáčel motorovou trubku?
0

FF Radek
Reakce: 41
Příspěvky: 325
Registrován: 25 kvě 2011 12:16
Bydliště: Kroměříž

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od FF Radek » 19 říj 2018 13:43

Co v sobotu 3.11. pane Koutný, budete na MČR v Kyjově?
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od Lubomir Koutny » 19 říj 2018 14:32

Účast na MČR v Kyjově jsem zatím neplánoval, nevěděl jsem jak dopadne zalétávání nového éra. Pak ten termín se mi zdá dosti pozdní na to, aby bylo slušné počasí. Další věc pak je to, že z Brna tam asi nikdo další nepojede a benzín je dnes pro důchodce po čertech drahý. Spíše by mne zajímalo MČR P-30 4.11. v Hranicích. Tam jsme byli přede dvěma roky s Vlastíkem Šimkem, ale nevím, zda letos pojede, psal jsem mu mail, posílalSsMS, ale neozval se...

No, přední motorová část je svinuta z balzy 1,7 mm na zářivce, ta zadní pak z balzy 1 mm na balzovém kuželovitém trnu. Jenže ten trn není přesný kužel, bylo to děláno v ruce, ne na soustruhu, takže výsledkem není přísně rozvinutelná plocha, zkrátka asi uprostřed toho zadku je to o trošičku tlustší a je třeba s tím počítat při řezání balzy a před vinutím trochu (asi 3 mm) přidat, pak po svinutí, to posuneš o chup dolů a na začátku a konci ubrousíš. Nebo si seženeš někoho, kdo ti utočí pořádný trn na soustruhu. Já takový měl před 40ti roky, ale čert ví kam se zatoulal, asi to Evě zavazelo v komoře a tak to vyhodila. Myslel jsem, že zajímavější pro vás bude spojení dělených trupů bez jakýchkoliv špendlíků a gumiček. Ale nyní si uvědomuji, že u toho hranatého trupu to již Pavel viděl.
Přílohy
Mé F1G.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od Lubomir Koutny » 20 říj 2018 17:43

Pavle, pokud by jsi chtěl jet do Kyjova na MČR F1B a ještě jsi nezačal se stavbou, pak mohu půjčit jak tu zářivku, tak i trn. Moje zkušenost je, že stavba mi zabere asi 30 hodin práce. Takže jeden víkend nestačí, to by chtělo ještě den dovolené. Mohl bych Ti půjčit jednu hlavici s vrtulí, ale ta hlavice je na trup čtvercového průřezu cca 30x30 mm. Hranatý trup postavíš rychleji a bude-li dělený, pak se to u něj dělá snadněji.
0

Vyvel
Reakce: 2
Příspěvky: 358
Registrován: 05 úno 2010 21:59
Bydliště: Říčany u Brna

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od Vyvel » 20 říj 2018 23:19

Mistrovství v Kyjově neplánuji. Já si jen dávám dohromady jak bych si to géčko postavil. Určitě to bude dřevák s trupem z balsové trubky. To se mi moc líbilo u poslední stále nedodělané P30. No a ocas bude buď kuželová trubka nebo bude hranatý z prkýnek, postavený na roh - inspirace ze starého Modeláře. Jak to spojit spolu už mám taky nějak vymyšlené. Hlavice jednoduchá, žádná montrealka. Hřídel a zavěšení listů podle Rohleny. Křídlo a ocasky klasická konstrukce. Zřejmě bude kopání SOP po vytočení svazku. No ale kdy to všechno bude a jestli vůbec je ve hvězdách.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od Lubomir Koutny » 21 říj 2018 11:02

Záleží na kolik nití uděláš svazek, já létám na 8 a poměrně dlouhé vytáčení, takže žádné kopání SOP nepoužívám. Hlavice u obou F1B nyní mám s drátěným středem i když mám také udělán jeden z duralového plechu 0,6 mm ohnutého do U profilu (probmém jsem měl s přesností vrtání jen tak v ruce), pak mám jeden frézovaný, se stavěním listů, ale ten je dost těžký a vrtule má příliš velký průměr, takže se mi nehodí, možná tak na 10, nebo 12 nití 3x1. Takže konečné řešení je to dáno jednoduchostí výroby, ocelový drát 1,2 mm, hliníková trubička 6 mm, vteřinové lepidlo a licna teňoučkého měděného drátu, kleště ploché, kleště štípací. To je vše, co k tomu potřebuješ, jde to i bez svěráku.
Pokud jde o kombinaci válcové motorové části a komolého kuželu nakoso u zadní části, pak mi to připadá jako Kočkopes. To bych raději použil carbonovou tenkou trubku, má to menší omývaný povch, je to pevné a lehké a hlavně téměř bez práce.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od Lubomir Koutny » 21 říj 2018 11:06

Mám pocit, že s těmi F1B jsme poněkud zaplevenili toto vlákno. Možná bude lepší pokračovat e maily přímo se zájemci o tuto tématiku, ono jich není mezi minimaketáři zase tak moc.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Přátelské polétání

Příspěvek od shark » 21 říj 2018 13:10

Hoši, hoši, stále se tu bavíte o kategorii F-1G neboli také Coupe d´Hiver. F-1B jsou o dost větší gumáky...
0

Odpovědět