Hydroplány Ravaud

Poptávka, nabídka a upozornění na nalezené podklady ke stavbě minimaket

Moderátoři: Vladimír Alfery, Pavel Stráník

Odpovědět
Lubomir Koutny
Reakce: 10
Příspěvky: 1478
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Hydroplány Ravaud

Příspěvek od Lubomir Koutny » 11 srp 2019 07:47

První hydroplán Ravaud byl dosti monstrózní tandemový dvouplošník na dvou plovácích člunového tvaru, motor Gnóme 50 hp poháněl protiběžné dvoulisté vrtule. Letoun byl zkoušen i bez "středních" křídel...Testy také v Monaku r. 1909 jako rychlostní člun.
Druhý hydroplán Ravaud byl velmi zajímavý typ kachna s nosnými plochami tvaru delta a tlačným motorem Gnóme 50 hp byl stavěný u Saundrese v Anglii a připravovaný pro soutěže v Monaku 1913. Na přiložené fotografii je zřejmé, že velké krabicové plováky křídlového tvaru byly nejprve namontovány obráceně, což v kombinaci se slabým motorem znemožňovalo starty z vody. Ale po úpravách a náhradě motoru typem Gnóme 100 hp tento letoun dosahoval rychlost 96 km/h, což by v tm roce stačilo pro vítězství ve Schneodrově poháru! Myslím, že by to mohl být velmi zajímavý typ pro FLY OFF Schneiderova poháru.
Přílohy
Ravauld 1913.jpg
0

Lubomir Koutny
Reakce: 10
Příspěvky: 1478
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Hydroplány Ravaud

Příspěvek od Lubomir Koutny » 11 srp 2019 09:07

První hydroplán tohoto konstruktéra jako letoun, později "bez středních křídel" by v Monaku testován jako hydtoglizér
Přílohy
Ravauld  1909 - první hydroplán.jpg
0

Uživatelský avatar
Jiří Doležel
Reakce: 34
Příspěvky: 520
Registrován: 26 črc 2012 11:29
Bydliště: Brno

Re: Hydroplány Ravaud

Příspěvek od Jiří Doležel » 12 srp 2019 13:47

To jsou monstra jako od Julese Verna. Ty "protiběžky" by neutáhl ani motor z Titanicu, nejde o šlapadlo?
Přílohy
125928-dd6adef5b4f1ac7439f87369103f689a.jpg
125928-dd6adef5b4f1ac7439f87369103f689a.jpg (42.83 KiB) Zobrazeno 264 x
0

Lubomir Koutny
Reakce: 10
Příspěvky: 1478
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Hydroplány Ravaud

Příspěvek od Lubomir Koutny » 18 srp 2019 08:17

Ne Jirko nejde o šlapadlo, poháněl to motor Gnome 50hp přes převodovku na protiběžné vrtule. Samozřejmě, že toto monstrum z r. 1909 s tak slabým motorem nelétalo. Jsi šikovný, že se Ti podařilo objevit i další fotku tohoto monstra.
Něco jiného je kachní koncepce letounu tohoto konstruktéra z r. 1913 stavěná v Anglii pro Schneiderův pohár. Moc rád bych od tohoto typu viděl nějakou další fotku a budu vděčný pokud ji někdo objeví a zde zveřejní.
0

Steve
Reakce: 4
Příspěvky: 788
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Hydroplány Ravaud

Příspěvek od Steve » 18 srp 2019 11:23

Konkrétní Gnome z popisovaného stroje:
Aéroscaphe_Ravaud___le_moteur_[...]Agence_de_btv1b90190115.JPEG
A další foto:
123745-725928ae4f137a09ba199bd3eeb16087.jpg
123745-725928ae4f137a09ba199bd3eeb16087.jpg (50.05 KiB) Zobrazeno 145 x
123752-9081842e2d5f908d754e1ccdc63492b3.jpg
123752-9081842e2d5f908d754e1ccdc63492b3.jpg (57.57 KiB) Zobrazeno 145 x
0

Steve
Reakce: 4
Příspěvky: 788
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Hydroplány Ravaud

Příspěvek od Steve » 18 srp 2019 11:32

123613-ed18f04c728b5527fbebde5c78fca9b3.jpg
123613-ed18f04c728b5527fbebde5c78fca9b3.jpg (40.6 KiB) Zobrazeno 144 x
123614-c31dcafb32e35d22c8944591756216e2.jpg
123614-c31dcafb32e35d22c8944591756216e2.jpg (43.31 KiB) Zobrazeno 144 x
123616-c53d2b3ae8371312e4e369c40d6a2a03.jpg
123616-c53d2b3ae8371312e4e369c40d6a2a03.jpg (23.87 KiB) Zobrazeno 144 x

Odkud máš info, že plováky byly původně špatně a později byly otočeny "správně"?
0

Lubomir Koutny
Reakce: 10
Příspěvky: 1478
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Hydroplány Ravaud

Příspěvek od Lubomir Koutny » 18 srp 2019 18:39

Mé informace jsou velmi strohé. Vychází z toho mála, co je v knize francouzské letouny před velkou válkou a korespondence s francouzským kamarádem.
Kontaktoval jsem pařížské museum Le Bourget, příslušný úředník je na dovolené a slíbil se ozvat a dle možností upřesnit po 1.9.2019. Nicméně ten třípohled mi připadá dost odlišný od toho, co člověk vidí na těch fotkách (zvláště na fotce z boku to vypadá, že odtokovky jak předního, tak i zadního křídla byly přímkové). Možná, že nejen motor byl vyměněn, ale i zadní křídlo. L.E. Opdycke píše, že letoun mě křídlo ve tvaru DELTA. To křídlo, co je na třípohledu by dle mého názoru tento letoun sotva zvedlo z vody, je moc malé...
0

Odpovědět