Schneider SCH-10M
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
Re: Schneider SCH-10M
Neobvyklé. Ale Ok.
Pro mě je to neznámý typ.
Hezká fotka - u pravé odtokovky je snad i madlo pro nástup?
A i prolisy jsou hezky vidět.
Pro mě je to neznámý typ.
Hezká fotka - u pravé odtokovky je snad i madlo pro nástup?
A i prolisy jsou hezky vidět.
0
Re: Schneider SCH-10M
Tedy klobouk dolů. Já bych to nestavěl ani kdybych to uměl ale to je věcí názoru a vkusu.
Přijdou mi ty kokardy na křídle, podle té poslední fotky, menší než by asi měly být. Na fotce zasahují až přes křídélko ale na modelu zdaleka ne.
Přijdou mi ty kokardy na křídle, podle té poslední fotky, menší než by asi měly být. Na fotce zasahují až přes křídélko ale na modelu zdaleka ne.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
- Ivan Horníček
- Reakce: 92
- Příspěvky: 630
- Registrován: 20 bře 2015 23:39
- Bydliště: Postřelmov
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Schneider SCH-10M
Ano Ivane, nějak to zkusím. Ale narazil jsem na problém úplně nečekaný, když jsem udělal svazky z gumy TAN SS 2x 1,6g/m o délce 320 mm tak po natočení nebylo možné uzly protáhnout otvorem v přední přepážce. Inu toto jsem podcenil. Nezbylo, než zkusit tenčí a kratší svazky 2x1,1 g/m o délce 210 mm. Ovčem to místo více jak 2 g gumy bude v éru jen 1g, tedy také polovina energie. Nedalo mi to a na pár otáček (snad 150), . natočených jen prstem jsem zkusil první let na motor v obyváku. Začátek byl asi v horizontu, pak klesání a náraz do záclony. Maximální otáčky při 25°C natažené gumy budou asi kolem 1500. Pro létání tak 1200, vrtule 90/130 by měla točit asi 40 ot/s, což by dalo rychlost letu asi 4 m/s. Model bude asi přistávat s malým zbytkem, takže let pod 30s. Tak tolik teorie, praxe ukáže jak moc jsem se mýlil.
0
- Jiří Doležel
- Reakce: 93
- Příspěvky: 715
- Registrován: 26 črc 2012 11:29
- Bydliště: Brno
Re: Schneider SCH-10M
Luboši, opravdu všechna čest něco takového ve tvém věku dát dohromady. Čekám každým dnem, kdy se zde objeví reportáž ze zalétávání mezi paneláky u přivaděče. Každopádně ať se to povede, tohle monstrum prostě musí lítat.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Schneider SCH-10M
Jirko asi Tě zklamu, nebude to žádná reportáž, pouze povztesk. Dnes bylo bezvětří, vlhko a teplota kolem nuly. Na 400 otáček se jednalo jen o prodloužený kluz. Další pokus byl na 750 otáček, což je polovina z maxima svazků, co jsou nyní v modelu. Výsledek byl mizerný, ani ne půl okruhu, stále klesavý let. Nevím, zda při natočení naplno by to byl alespoň horizont. Vypadá to tak, že tyto tenké svazky v té nízké teplotě nedávají dost velký moment, aby přádně roztočily ty široké lopatovité vrtule a ty daly potřebný tah. Možná ještě zkusím udělat nové letové vrtule s úzkými listy a k tomu i nové hlavice,co trochu vysunou vrtule dopředu a umožní o pár mm zvětšit průměr vrtulí, dám tam trošku silnější svazky. Pokud ani toto nepomůže pak bez milosti půjde model do popelnice, nabo skončí žehem.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Schneider SCH-10M
Nerad se hned vzdávám, takže další den jsem věnoval výrobě nových štíhlých vrtulí a hlavic. Jedinným plus je zatím, že model není třeba dovažovat, těžiště je v 30% hloubky a se štíhlými vrtulemi model slušně klouže. Venku to dnes již dost foukalo, takže první testy doma v obýváku. Na 100 otáček hezký prodloužený kluz přes celý obyvák, až do záclony. Na 300 otášek se model hnedpo startu vzpíná. Natlačení VOP moc nepomáhá a zcela zabije klouzavý let. Bude to chtít silně potlačit osu vrtule - snad až 9°, ale to aý příště, musím lepit ulomený list vrtule...
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Schneider SCH-10M
Dnes jsem vzal krabici s modely a i když bylo bezvětří, ale teplota na bodu mrazu, tak jsem si zajel do haly nádraží Kr. Pole. První let byl s M-pist Sonerai, točeno na 50%, let hezký do výšky asi 5 m 30 s zatáčka do této haly optimální. Malé natažení VOP a model zatáčí téměř na pětníku, ale let je kratší. Další na řadě je maličký Hornisse, opět asi 50% otáček, výstup jen asi 4m zbytečně rychlý let končí po dvou okruzích v otevřených dveřích toalet, je mi jasné, že pokračování by bylo riskantní. Takže konečně beru do rukou SCH-10M, ten již má silněji potlačené osy vrtulí, ale stále ještě tenké gumičky (doma v obyváku to při 800 otáčkách stačilo na mírné stoupání), takže napřed točím 400, a je zde hezký dlouhý let s mírným klesáním, chce to větší moment, takže točím 800 a jsem zvědavý na let. Ovšem ten přináší velké zklamání, napřed zhoupnutí, přetažení a pád. Natlačím tedy VOP, ale výsledkem je jen delší klesavý let. Ano, v hale je mnohem nižší teplota než v obýváku a také menší moment. Takže poslední pokus asi bude v pondělí, kdy jdu s chlapci zalétávat jejich malé halové modely A-6, to zkusím nové, silnější gimičky 2x 1,35 g/m. Pokud to pořádně nepoletí, tak tento model zpopelním, protože jsem s ním ztratil mnoho času a iluzí. Poslední přišel na řadu spolehlivý oříšek Monge 5, ten na 800 otáček vystoupal do výšky asi 7 m, udělal tam 3 zatáčky a pomalu sestupoval - tradičně hezké polétání.
0
- Jiří Doležel
- Reakce: 93
- Příspěvky: 715
- Registrován: 26 črc 2012 11:29
- Bydliště: Brno
Re: Schneider SCH-10M
Pokud si ještě před zpopelněním mohu dovolit poradit, to těžiště v 30% hloubky křídla asi nebude to pravé a výše popsané problémy by mohl hravě vyřešit možná i více jak gram olova do předního střeliště a silnější gumička.
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2402
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Schneider SCH-10M
A ono to konečně létá. Řekl jsem si poslední pokus, nové svazky 2x 1,4 g/m o délce 245 mm maximální otáčky při 25°C asi 1600 ot. Velké potlačení osy vrtulí přes 10°. Tak to byl moment rozhodnutí, buď poletí, nebo bude zpopelněn. Natočil jsem doma v teple 800 otáček, navlékl bundu, obul boty a šel na můj plácek. Venku vlhko, asi 7°C, ale bezvětří. Hodil jsem model vodorovně, bez náklonu a ono krásně samo přešlo do mírně stoupavé levé zatáčky o průměru asi 12m, po prvním stoupavém okruhu následoval druhý, již trochu užší a vodorovný, ten třetí již byl klesavý a zakončení hezkým přistáním s malým zbytkem otáček. Takže odhadují, že model proletěl vzdálenost 90 - 100 m, při rychlosti kolem 5-6 m/s odhaduji celkovou dobu letu asi na 15 až 20s. Takže v hale a teple lze extrapolovat, že při natočených 1500 otáček by měl být let přes 30s.
Pro případné zájemce o stavbu tohoto monstra doporučuji:
1. Pořádně prostudovat všechny dostupné podklady, pak se vyhnete omylu ke kterému vás svádí onen 3 pohled, kde kapota řady válců začíná poměrně dost daleko od přídě. Ale není mi známo, že by existovaly verze toho motoru s prodlouženou hřídelí, takže držet se fotek!
2. Osu VOP držet rovnoběžně s horní hranou motorových gondol. (můj model má tam - 3°, to v kluzu je OK, ale v motoru moc velký úhel seřízení)
3. Na potah použít kašmír 9 g/m2 obarvit lehce anilinkami na světle šedou a roletu s většími rozestupy tisknout na to.
4. Použít svazky 2x 1,6 g/m o délce cca 300 mm
5. Hlavice letových vrtulí potřebují, aby otvory byly větší pro silnější svazky, hlavice delší a nich více korálek tak, aby listy se otáčely až před přídí trupu.
Větší průměr vrtulí umožní použít silnější a delší gumičky, ty dají více energie a umožní delší lety.
Pro případné zájemce o stavbu tohoto monstra doporučuji:
1. Pořádně prostudovat všechny dostupné podklady, pak se vyhnete omylu ke kterému vás svádí onen 3 pohled, kde kapota řady válců začíná poměrně dost daleko od přídě. Ale není mi známo, že by existovaly verze toho motoru s prodlouženou hřídelí, takže držet se fotek!
2. Osu VOP držet rovnoběžně s horní hranou motorových gondol. (můj model má tam - 3°, to v kluzu je OK, ale v motoru moc velký úhel seřízení)
3. Na potah použít kašmír 9 g/m2 obarvit lehce anilinkami na světle šedou a roletu s většími rozestupy tisknout na to.
4. Použít svazky 2x 1,6 g/m o délce cca 300 mm
5. Hlavice letových vrtulí potřebují, aby otvory byly větší pro silnější svazky, hlavice delší a nich více korálek tak, aby listy se otáčely až před přídí trupu.
Větší průměr vrtulí umožní použít silnější a delší gumičky, ty dají více energie a umožní delší lety.
0