Plovákový Ni-D Sesquiplane

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Odpovědět
Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Plovákový Ni-D Sesquiplane

Příspěvek od Lubomir Koutny » 14 lis 2020 15:09

Asi vůbec nejlepším francouzským stíhacím letounem první světové války Byl Nieuport Delage 29. Bohužel přišel již pozdě, první letové testy byly až v druhé polovině r. 1918, kdy o osudu bojů ve vzduchu již bylo prakticky rozhodnuto. Nicméně tento výborný typ sloužil nejen ve Francii, ale také třeba v Japonsku ještě řadu let po válce, Francouzi jej používali také v různých úpravách pro překonání světových rekordů. Pro ten výškový dostal letoun nové křídlo o velkém rozpětí, naopak pro rychlostní rekordy se rozpětí zmenšovalo. Plováková verze se připravovala pro účast ve Schneiderově poháru, ale tam v Anglii roku 1919 byla soutěž pro mlhu zrušena a později v Itálii pro poruchu motoru a stávku mechaniků letoun ze soutěže musel odstoupit.
Další zvyšování rychlosti si vyžádalo zmenšení odporů nosné soustavy, konstruktér správně usoudil, že je třeba omezit interferenci mezi křídly a odpor výztužných lan. Zvolit proto koncepci Sesquiplane (jedenapůlplošník) tou půlkou rozuměj plošku kryjící osu podvozku a snad i dlouho vzpěru křídla. Tato koncepce se osvědčila nejen, že se podařilo několikrát překonat rychlostní světový rekord, ale po řadu let byla využívána i u stíhacích letounů Ni-D.
Samozřejmě, že přišel návrh využít tento typ velmi rychlého letounu i pro soutěže hydroplánů ve Schneiderově poháru, takže je možné v různých odborných publikací objevit 3-pohled tohoto projektu. Někde se uvádí, že jeden ze dvou prototypů Sesquiplane byl upravován již na ročník 1920. Můj názor je, že se jednalo o plánovanou účast až v r. 1921, jenže docházelo k termínové kolizi se soutěžemi pozemních letounů Bennetův pohár a Prix Henry Deutsch, kde Francouzi a především pak tovární pilot a držitel světových rekordů Sadi Lecointe obhajovali vítězství, což jasně dostalo přednost. Takže nevíme jak to bylo s přezouváním a zda vůbec se plováková verze dostala na vodu protože není známá jediná její fotografie. Pro naše minimaketáře to znamená, možnost postavit si tento krásný typ, hezky si zalétat a soutěžit pouze ve FLY OFF Schneiderova poháru.
Je to již pár desítky let, kdy se tento moc zajímavý typ velmi líbil Pavlovi Stráníkovi. Ale ke stavbě se jaksi nedostal, možná to bylo zaviněno zpřísněním pravidel pro dokumentaci, nebo jiné typy dostaly vyšší prioritu. Jsem v důchodu a karanténa + mizerné podzimní počasí zapůsobilo tak, že jsem oprášil 20 let starý plánek M-oř Sesquiplane na plovácích a začal stavět. Oříška jsem právě dokončil. Všechny díly kostry daly součet 8,7 g. Hotový model, včetně cca 1 g závaží v přídi plováků pak dává prázdnou váhu bez gumy 12,2 g. Nyní má model těžiště v 33% hloubky křídla a krásně klouže. Předpokládám, že svazek bude vážit 2 - 2,5g a možná bude potřeba dalších 0.5 - 1 g dovážení na špici plováků, takže letová by měla být někde kolem 15g. Také jsem nového oříška ukázal synovi Petrovi a vnučce Marušce, ta prohlásila, že je to moc hezká minimaketa, ale otevřený pilotní prostor si říká o pilota, asi má pravdu, jenže vysochat tak malou figurku není snadné ani pro toho, kdo to umí, co já nejsem. Nicméně za nějakou tu hodinu práce vznikl polotovar z pěnového růžového polystyrenu, ten jsem napřed upravil tak, aby se do modelu vešel, pak nabarvil anylínkami a vlepil do oříška, jen nevím, zda jsem jej tím vylepšil, nebo poškodil. Použít vrtuli o maximálním průměru 140 mm se štíhlým listem a s volnoběhem, sice dává záruku toho, že klopivý moment dvojice sil tah vrtule, odpor plováků x vzdálenost jejich os nepřeváží stabilizační moment VOP x její rameno, takže minimaketa by měla být i v motorovém let velmi stabilní, ale na druhé straně menší vrtule způsobí rychlejší vytočení svazku, takže letové výkony se správným svazkem by mohly být kolem minuty i když model bude chvíli klouzat Případným zájemcům o stavbu tohoto typu mohu doporučit prodloužit délku vzpěr podvozku o 10 %, tím se dostaneme k maximálnímu průměru vrtule na hodnotu 152 mm, což jistě přispěje ke značnému zlepšení výkonnosti. Ovšem ještě výraznější zvýšení výkonů by přineslo zvětšení rozměrů na velikost dvacetinky, tedy na rozpětí 400 mm, u minimakety pro FLY OFF Schneiderova poháru není nutné dodržet max průměr vrtule 35% z rozpětí, takže při průměru cca 160 mm a letové váze do 20g by letové výkony měly být kolem 80 s a minimaketa by nebyla tak citlivá na vítr jako malý oříšek.
Plovákový Sesquiplane .jpg
DSCN3436.JPG
DSCN3444.JPG
ze zadu.JPG
šikmo z vrchu .JPG
0

Uživatelský avatar
Petr P
Reakce: 5
Příspěvky: 201
Registrován: 03 led 2020 19:48
Bydliště: Příbram

Re: Plovákový Ni-D Sesquiplane

Příspěvek od Petr P » 16 lis 2020 13:29

Zajímavý typ. Jak na něj koukám, přišel nejen o tu plošku mezi koly podvozku, ale i o ty rozšířené křídelní vzpěry, takže se z něj stal "Monouplane". Tvar plováků je vypůjčený ze SPADu XIV a nebo Hanriotu HD.2? Moc pěkné a fešné what-if zbarvení!
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Plovákový Ni-D Sesquiplane

Příspěvek od Lubomir Koutny » 16 lis 2020 22:17

Snažil jsem se maximálně držet publikovaného 3-pohledu. Ovšem ten, komu se model líbí a potřebuje tam tu půl plochu, tak tomu doporučuji celofánem potáhnout ptostor mezi plováky a vodorovnými vzpěrami. Dá se předpokládat, že po této úpravě model zrychlí. Barevné provedení by mělo odpovídat úpravě druhého prototypu se soutěžním číslem 6, které mělo základ bílý a červené doplňky, na rozdíl od prvního s číslem 7, kde byly doplňky modré.
Pozor na fotky a 3-pohledy pozemních typů na internetu. Křídlo bylo z počátku celé bílé a mělo kruhové koncové oblouky a mezi vzpěrami pod trupem chladiče lambdin. Později tyto letouny dostaly nové křídlo s povrchovými chladiči a jiným zakončením, samozřejmně, že již žádné chladiče lambdin nepotřebovalo (to francouzským kresličům 3-pohledů nějak nedošlo).
Ještě přikládám pár fotek tohoto oříška i s pilotem, zamozřejmě , že s Michalovými sochařskými výtvory se to nedá srovnávat, tady spíše šlo o to splnit přání mé vnučky a model oživit - zvláště pak až dojde na letové testy...
Přílohy
pohled ze shora.JPG
Ze předu.JPG
Z boku .JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Plovákový Ni-D Sesquiplane

Příspěvek od Lubomir Koutny » 17 lis 2020 08:12

Omluva za nesmysl, který jsem napsal k možnosti zvětšit plochu potažením celofánem prostoru mezi vodorovnými vzpěrami a plováky. Samozřejmě, že podstatné zvětšení plocha povede k tomu, že se model zpomalí, ale také bude třeba posunout těžiště o kousek dopředu.
0

Pavel Stráník
Reakce: 33
Příspěvky: 1179
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Plovákový Ni-D Sesquiplane

Příspěvek od Pavel Stráník » 17 lis 2020 08:41

Proč by se mělo mezi plováky něco strkat? Kapotovanou osu podvozku, tu více tu méně, měla celá řada letadel, ale aby bylo "křídlo" mezi plováky? Ale ono je to jedno, stejně tam žádné nebylo, protože nebyl ani letoun jako takový :P
0

Uživatelský avatar
Petr P
Reakce: 5
Příspěvky: 201
Registrován: 03 led 2020 19:48
Bydliště: Příbram

Re: Plovákový Ni-D Sesquiplane

Příspěvek od Petr P » 17 lis 2020 12:40

Tohle je pěkný plovákový Sesquiuplane, akorát že pouze Nieup, bez Delage.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Plovákový Ni-D Sesquiplane

Příspěvek od Lubomir Koutny » 17 lis 2020 17:22

Možná se i někomu líbí, mně tedy ne. Hlavně pro minimaketu na gumu nevhodný (malá vrtule, krátký závěs svazku, takže místo letu jen krátký hops...
0

Uživatelský avatar
Petr P
Reakce: 5
Příspěvky: 201
Registrován: 03 led 2020 19:48
Bydliště: Příbram

Re: Plovákový Ni-D Sesquiplane

Příspěvek od Petr P » 18 lis 2020 11:16

Lubomir Koutny píše:
17 lis 2020 17:22
Možná se i někomu líbí, mně tedy ne. Hlavně pro minimaketu na gumu nevhodný (malá vrtule, krátký závěs svazku, takže místo letu jen krátký hops...
Tomu zcela rozumím. Ale naštěstí pro takovéhle speciální úchylnosti máme dnes elektromotůrky. Já pevně věřím, že by tahle krásná mrška mohla oslovit některého z našich kolegů elektroletců. A co je také zajímavé, ona skutečně existovala :shock:
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Plovákový Ni-D Sesquiplane

Příspěvek od Lubomir Koutny » 18 lis 2020 18:30

Rád souhlasím i když si myslím, že podobné koncepce jsou mnohem hezčí letouny firmy Gotha. Některé z nich byly postaveny i na gumu a ten Michala Králíka moc hezky létal,

Ale nyní bych se rád vrátil k původnímu smyslu tohoto vlákna a doufám, že některé kolegy bude zajímat, jak můj Plovákový Ni-D Sesquiplane létá

Letové zkoušky
Po mnoha dnech hnusné inverze s mlhami a mrholením se konečně trošku ukázalo slunce. Vzduch sice byl plný vlhkosti, potah z plyspane přestože byl impregnován nátěrem z ředěného napínáku, tak v tom vlhu silně povoloval, až krabatěl. Nicméně byla šance k pokusům o první lety. Nasadil jsem tedy do modelu svazek o délce 440mm a váze 1,8 g, co odpovídá cca 2,0 g/m. Na první klouznutí bylo vše v pořádku, i když těžiště bylo v 35 % hloubky. Natočil jsem 400 otáček a opatrně model odstartoval, ten pokračoval napřed ve vodorovném letu, pak přešel do mírného klesání, až velmi jemně přistál. Druhý let na 500 otáček byl podobný o trochu delší, v zatáčce, ale opět přistání ds velkým zbytkem otáček. Let na 80 otáček již jasně prokázal, že svazek má vzhledem ke stoupání vrtule malý moment. Doma následovalo proměření stoupání vrtule, bylo tam 220 mm, takže na horké žehličce se toto přestavělo na 180 mm, také byl vyměněn svazek za nový z gumy 2,62 g/m o délce 370 mm, který váží 2,0 g, což způsobilo posunutí těžiště až na 40 % hloubky křídla. Kousek plasteliny na dovážení jsem nenašel a tak jsem zkusil lety, což byla chyba. Na 300 otáček let byl sice docela slušný, ale citlivý i na nepatrný vánek, proto jsem model nepatrně potlačil prohnutím VOP i SOP do zatáčky a natočil 400, výsledkem byl rychlý let v klesavé zatáčce. Následovalo tedy malé natažení VOP a natočení 600 otáček, začátek letu byl moc hezký do výšky asi 6 m, pak lehký závan průvanu, přetažení a pád modelu s následnou distorzí vzpěr. Následovala dost náročná oprava a především dovážení 025 g do každé špice plováků. Nyní má model letovou váhu 14,7g. Další den dopoledne již nebylo tak mokro a model byl ještě pro jistotu znovu přelakován řídkým napínákem, takže povolení potahu již nebylo tak výrazné. Již první let na 400 otáček byl moc hezký, v okruhu o průměru 25m napřed výstup do 3m výšky, pak horizont a parádní přistání. Protože jse měl pocit, že brzy se vzduch ohřeje a začne průvan, tak jsem to risknul a hned natočil 700 otáček. Následoval nádherný let s výstupem na výšku asi 8m, pak horizontální let, při němž již byly mírné závany průvanu, na které model reagoval jen nepatrným zhoupnutím a vzápětí se let uklidnil, mírné klesání a nádherné přistání. Let byl s plným využitím rozměrů mého plácku, tedy po čertech blízko od stěny paneláku i na druhé straně od stromů v parčíku, dobu letu odhaduji něco kolem půl minuty. Teoretické maximum, které lze při teplotě 25°C do tohoto svazku natočit je 175 otáček. V praxi navečer při FLY OFF to znamená začínat při prvním letu na 1000 a při každém dalším natáčet o stovku více.
Přílohy
na autě.JPG
0

Odpovědět