Příspěvek
od Lubomir Koutny » 29 bře 2021 09:11
Nedalo mi to a tak jsem ze všech podkladů co mám a z fotek verzre L-60 turbi nakreslil výkres dvacetinky. Je to opravdu optimální velký hornoplošník, který může být postavený přesně a při tom velmi lehký, takže patřičně super létavý.
Trochu jsem byl na vážkách, jak udělat křídlo, zda žebra budou pásková, nebo plná. Před těmi 40ti roky byla dvacetinka L-60 postavena v obojím provedení. Mirek Duda použil tradiční plná žebra, dva nosníky na horní straně a jeho dvacetinka byla pevná rovná a fantasticky létavá, dnes bych řekl až moc létavá, protože mu také brzy uletěla. Ivan Šimoník zvolil metodu páskových žeber, možná ve snaze ušetřit váhu i zvolil příliš lehkou měkkou balzu, jeho dvacetinka byla o dost lehčí než ta Mirkova, ale měla měkké křídlo a to se podle počasí často deformovalo, takže stále bylo potřeba je rovnat a každý let byl trochu jiný.
To rozhodlo, plánek L-60 turbi jsem tedy nakreslil s plnými žebry. Dvacetinka má rozpětí 650 mm, délku 500 mm, třílistá vrtule průměr 230 mm, odhadovaná prázdná váha cca 35g, svazek 4 nitě FAI TAN SS 3x1 o délce 720 mm (9,8 g), max otáčky 2000. Při natočení na 1600 bude motorový let asi 80s, výška 40m a klouzavý let 30s. Ano, ono by to mělo létat jako dobrý model kategorie P-30.
1