Cessna 195 turbo jako M-oř
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 2615
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Cessna 195 turbo jako M-oř
Tento typ letounu je optimální předlohou pro kategorii modelů NO CAL křídlo s velkou hloubkou, dlouhý trup,velká kormidla. horší je to s dokumentací, na interneto je několik fotek z toho dvě přesně z boku a v různém barevném provedení. Třípohled jsem našel jen u původní verze s hvězdicovým motorem. Přesto jsem se rozhodl postavit tento typ jako oříška, Snažil jsem se maximálně šetřit váhou, možná,že tak trochu poddimenzoval křídlo, pro potah kašmírem, nebo kondezoríkem by to bylo OK, jenže Plyspane si vyžaduje pevnější kostru,
Před dvěma roky jsem vyhodil kompresor z ledničky, Takže složité barevné pruhy na trupu a imatrikulaci jsem musel dělat z barevných plyspane, někde to musí být i dvě vrstvy. Výsledkem pak je prázdná váha 8,8 g.Velká třílistá vrtule bude potřebovat mohutnější svazek takže letoví bude něškde mezi 11 až 12 g.
Před dvěma roky jsem vyhodil kompresor z ledničky, Takže složité barevné pruhy na trupu a imatrikulaci jsem musel dělat z barevných plyspane, někde to musí být i dvě vrstvy. Výsledkem pak je prázdná váha 8,8 g.Velká třílistá vrtule bude potřebovat mohutnější svazek takže letoví bude něškde mezi 11 až 12 g.
0
- Jiří Doležel
- Reakce: 102
- Příspěvky: 744
- Registrován: 26 črc 2012 11:29
- Bydliště: Brno
Re: Cessna 195 turbo jako M-oř
Imatrikulaci mělo křídlo i seshora. Těším se na report ze zalétávání. Ať to neuletí!
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 2615
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Cessna 195 turbo jako M-oř
Ano, na tvé fotce jistě, ale tam také podvozkové nohy mají jinou barvu, nicméně tu imatrikulaci ze shora dodělám moc bych byl vděčný za 3 view. Dnes jsem doplnil cybějící výfuk a udělal svazek z gumy 2,4 g/m o délce 500 mm, který má teoretické maximum 2200 otáček při 25 st C. Jenže kde s takovým ořechem létat. Jediný rozumný prostor je Pavilon Z na Výstavišti, ale tam se již 30 let oficiálně nedostaneme, Když jsem před 40 ti roky pracoval v DU Škoda na Hlinkách, tak na obědy jsme chodili na Výstaviště, pak nebyl problém vzít flašku vína dát ji vrátnému v Zetce a mohl jsem si tam v klidu několik hodin létat. Nyní na malý zálet bude asi můj plácek mezi paneláky a parčíkem, ale natočit více by znamenalo konec, jak to dopadlo s Mercury, tam jsi jej nezachránil ani ty s akrobatickými výkony na třešni a dvěma teleskopickými tyčemi- Ono prožít drsné hledání v Džungli porostu lze zažít i na Medlánkách, to jsem užili s Petrem před týdnem a ještě nyní mám na nphách hojící se strupy po blízkém setkání prvního druhu s agáty a šípkovými keři.. Ale, že by to klasicky ulétlo v přehledném terénu, tak to asi ne, až dojde motor, tak ta obrovská vrtule bude brzdit lépe než padák.
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 2615
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Cessna 195 turbo jako M-oř
Po několika větrných dnech bylo dnes ráno bezvětří v 9 hodin jen 11 st C , ale žádná rosa, Takže jsem vzal oříška natáčedlo a foták a šel na svůj plácek. udělal pár statizkých fotek a pak natočil asi 550 otáček, tedy 1/4 z teoretického maxima vypustil model s mírným náklonem na levou stranu, model zatrucoval a v psích výškách začal točit pravou zatáčku. Dotočil jsem prstem asi dalších 200 otáček a namačkal SOP do leva, vypustil model opět s levým náklonem,ale let v levé zatáčce se nekolal, po pár metrech natažený model ztratil rychlost a spadl jako uschlý list, Zkusil jsem dovážit model plastelinou a vyosit vrtuli méně do prava podložkou z trávy. Konečně to trochu zatáčelo do leva. Ano, ta dlouhá příď způsobuje velkou citlivost na vyosení vrtule. doma došlo na úpravy: průměr vrtule jsem zmenšil z 180 na 170 mm, guma zavěsil na přední závěs (o 15mm dopředu), odfstranil dovážení z plasteliny, rozmontoval vrtuli a hlavici, změnil vyosení více dolů a méně v pravo. Jenže nyní již to venku zase silně fouká, tak možná zítra ráno nebude fouk a uvidím jak se úpravy projeví.
0
- Jiří Doležel
- Reakce: 102
- Příspěvky: 744
- Registrován: 26 črc 2012 11:29
- Bydliště: Brno
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 2615
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Cessna 195 turbo jako M-oř
Ano JIrko, máš pravdu a možná, že to tak nakonec dopadne. Jenže já to napřed zkoušám do levé, Nalepil jsem na pravou stranu přídě balzovou podložku o šířce 2.8 mm mírně se dolů zužující, tak tedy bez vychýlení osy vrtule do prava a mírné potlašení.
Dnes ráno v 8 h bylo bezvětří +8C žádná rosa, Točím 600 a model letí horizont otevřenou levou zatáčku, na 800 mírné stoupání do 2m a půlokruh o průměru 50m, mírné pohupování, dovažuji plastelinou 0,35 g na kuželu vrtule a točím 1200, následuje hezký výstup do asi 5m, zatáčka je velmi otevření přes 50m cellý okruha přistání po půl minutě v parčíku asi 2 m od pána s pejskem, který je klidný a k modelu se chová slušně. Na plánovaných 1500 již nedošlo, protože zašalo pofukovat, Doma odstraňuji plastelinu a zkracuji svazek o 50 mm, tím odlehčuji dalších 0,3g, takže nyní je letová 10,8g a doufám , že by to m+lo být lepší, Uvidím, zda se podaří zmenšit zatáčku na okruh o průměru 20m Zjišťuji, že SOP byla odlepenená od trupu, proto každý let jiná zatáčka, Pokud se to podaří OK. Pokud ne, pak dojde na Jirkovu radu a budou se létat pravé okruhy.
Dnes ráno v 8 h bylo bezvětří +8C žádná rosa, Točím 600 a model letí horizont otevřenou levou zatáčku, na 800 mírné stoupání do 2m a půlokruh o průměru 50m, mírné pohupování, dovažuji plastelinou 0,35 g na kuželu vrtule a točím 1200, následuje hezký výstup do asi 5m, zatáčka je velmi otevření přes 50m cellý okruha přistání po půl minutě v parčíku asi 2 m od pána s pejskem, který je klidný a k modelu se chová slušně. Na plánovaných 1500 již nedošlo, protože zašalo pofukovat, Doma odstraňuji plastelinu a zkracuji svazek o 50 mm, tím odlehčuji dalších 0,3g, takže nyní je letová 10,8g a doufám , že by to m+lo být lepší, Uvidím, zda se podaří zmenšit zatáčku na okruh o průměru 20m Zjišťuji, že SOP byla odlepenená od trupu, proto každý let jiná zatáčka, Pokud se to podaří OK. Pokud ne, pak dojde na Jirkovu radu a budou se létat pravé okruhy.
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 2615
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Cessna 195 turbo jako M-oř
Dnes je po dlouhé době podvěčer bezvětří a tak jsem to musel využit. Je poznat, že SOP je řádně zalepena, Model létí pravidelné levé okruhy o průměru 50 m které ke konci otevírá na přímý let končící v parku. Takže došlo na Jirkovu radu, měl jsem sebou žiletku a ta pogložka byla za moment pryč, První let na 500 otáček byl lehce houpající okruh cca 30 průměr. Srovnáván SOP a přidáván 0,3 g plasteliny na kužel vrtule, připravuji foťák a točím 900- moc pějný let do výšky 6m průměr zatáčky 25 m a povedla se i jedna fotka. Tak točím 1200 více si netroufám svazek má již asi 50 natočení, perfektní let, výška 8m průměr zatáčky 20 m čas asi minuta, ke konci letu slabý průvan zanesl model k mladým manželům s košárkem, kteří se diví jak je model lehký. Naprostá spokojenost. Možná nový svazek by mohl bý jen 400 mm dlouhý a model létat bez plasteliny.
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 2615
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Cessna 195 turbo jako M-oř
Nový svazek guma Střítecký K= 11 tvrdší smyčka l=430 2,2 G, 2,6 g/m Nmax 2020 ot při 25st C. Dnes réno v 8 hodin bylo bezvětří teplota 13 st C bez rosy. Točím 500 dovařuji plastelinou 0,3 g na kužel a startují hezký letm výška 5m a jedna fotka. Druhý let na 800 výška 8m a po 40s náraz do zdi u dálničního přivaděče. ta by mohlo stačit, ale nestačilo, takže točím 900 a start hodně v levo co možná nejdál od vysokých stromů a dálničního přivaděče, nádherný let, výška 10m model točí zatáčky o průměru asi 15m a nebezpečně se přiblížil k vysokým smrkům, 3x je těsně minul, ale počtvrté zůstal na smrku ve výšce 10m to byo asi 45s, takže motor končil. Bylo problém vůbec model ze spodu zahlédnout, Jdo domů pro teleskopickou tyč a cestou beri bezový prut o délce asi 2,5mtu tyč v délce 4m spojím s prutem a s mojí rukou dosáhnu asi jen 1m pod model. Myslím, že se třeba najde mladík, který by na smrk vylez, nebo vystřelím hapunu na dlouhém silonu tak že ta přelétne pře tu větev co na ní model je a pak tím silonem větví zatřep, nebo model shrnu, jenže po až odpoledne, nyní musím na finanční úřad kde stojím hodinu ve frontě, pak nákup a vracím se kolem poledne k obědu, ještě cestou se podívám ke smrku, zda vítr neshodil model dolů, dívám se nahoru a nic nedidím, pak objevuji mode na větvi ve výšce asi 6m. Ano vítr mi pomohl a tak ten trup navazuji tenkými větvičkami ze smuteční vrby na metrovou tyč od smetáku a opatrně dostávám nepoškozený model dolů,
Nyní vím , že pro létání v hale musím uříznout z této guma svazek o délce 400 -430 a cca 2,0 g ted asi 2,3 g/m. pak létat bez plasteliny a N max bude 2300 ot , Na 1000 by výška mohla být 5m a na 2000 ve velké hale snad 10m, To jsou odhady, Tento typ modelu asi opravdu potřebuje létat v pravo, jenže to neumožNuje v nižší rovné hale jezdit vrtulí po stropě tak, jak to je běžné při létání v levo,
Nyní vím , že pro létání v hale musím uříznout z této guma svazek o délce 400 -430 a cca 2,0 g ted asi 2,3 g/m. pak létat bez plasteliny a N max bude 2300 ot , Na 1000 by výška mohla být 5m a na 2000 ve velké hale snad 10m, To jsou odhady, Tento typ modelu asi opravdu potřebuje létat v pravo, jenže to neumožNuje v nižší rovné hale jezdit vrtulí po stropě tak, jak to je běžné při létání v levo,
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 2615
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Cessna 195 turbo jako M-oř
A tak jsem řezal dalčí svazek z gumy Střítecký K=11. Přesné nastavení mé řezačky je problém, nakonec je z toho svazek smyčka l=410 mm 2,10 g tedy 2,55 g/m do kteréhp lze maximálně natočit 2020 otáček při teplotě 25 st C.
Ve 20 hodin bylo úplné bezvětří 16 C a mírná rosa. točím 600 a na kužel dávám 0,35 g plasteliny, hezký let do výšky 5m, druhé natočení 800 a plasteliny jen polovina, nádherný stabilní let, výstup do 6m tam dlouhá výdrž a přistání po 45 s. Maximální spokojenost, konečně ten správný svazek do hajy. Ve Střelicích by to asi chtělo první let od země na 700, druhý pak opět pd země na 1000 a mohlo by to dát minutu bez dotyku stropu, ono záleží dost na tom jská tam bude teplota,
Ve 20 hodin bylo úplné bezvětří 16 C a mírná rosa. točím 600 a na kužel dávám 0,35 g plasteliny, hezký let do výšky 5m, druhé natočení 800 a plasteliny jen polovina, nádherný stabilní let, výstup do 6m tam dlouhá výdrž a přistání po 45 s. Maximální spokojenost, konečně ten správný svazek do hajy. Ve Střelicích by to asi chtělo první let od země na 700, druhý pak opět pd země na 1000 a mohlo by to dát minutu bez dotyku stropu, ono záleží dost na tom jská tam bude teplota,
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 2615
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Cessna 195 turbo jako M-oř
Ještě zbývá dodat, že jsem tam zapomněl své nejlepší natáčedlo, Původ od Toma Heinla, s počítadlem a velmipřesné bez vůlí, takže snášelo i velké momenty při natáčení 10 ti pramenů 3x1 u Modelu F1G, Na pošítadle je má adresa, e mail adresa a tel číslo. Ten kdo je našel se neozval, samozřejmě, že bych se revanšoval, takže pokud to není gumičká, tak nevím na co mu bude? Nebo to vhodil do popelnice ?
0
-
- Reakce: 33
- Příspěvky: 2615
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Cessna 195 turbo jako M-oř
Petře děhuji za radu, zkusil jsem to, ale výsledkem bylo, že jsem viděl jen nabídky, ale nezjistil, jak tam dát svůj problém. Zkrátka neumím to. Byl bych moc vděčný pokud by jsi to tam za mne uložil. Představuji si to takto :
Dne 14.5. jsem na plácku u parčíku nad prodejnou Brněnka roh Skácelovíé a Purkyňové zapomněl natáčedlo modelů letadel (viz foto). Na počítadle je moje telefonní číslo, i email adresa. Kdo je našel a vrátí tomu se budu revanšovat.
L. Koutný
Dne 14.5. jsem na plácku u parčíku nad prodejnou Brněnka roh Skácelovíé a Purkyňové zapomněl natáčedlo modelů letadel (viz foto). Na počítadle je moje telefonní číslo, i email adresa. Kdo je našel a vrátí tomu se budu revanšovat.
L. Koutný
0